Kirjoittaja Aihe: Kuinka paljon sarjakuvia  (Luettu 35172 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Antti Vainio

• Karpaattien nero
  • Jäsen
Vs: Re: Kuinka paljon sarjakuvia
« Vastaus #105 : 07.10.2007 klo 19:13:51 »

Meillä ostettiin omakotitalo, ettei tarvinnut luopua lapsista kun tila meinas loppua. ;D

Jyrkkä mielipide mutta ymmärrän kantasi. Jatkuva muuttaminen opetti että sekä kakarat että sarjakuvat saa vaadittaessa tungettua pieneen tilaan (olisin laittanut kakarat mummolan vintille toistaiseksi pahvilaatikoihin ja pitänyt sarjakuvat mutta vaimo vastusti joten meni toisinpäin). Kohta on onneksi useita kymmeniä hyllymetrejä kirjoille ja huoneet kakaraoille, bye bye Korso
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

Outi

• Sarjakuvafestariassari
  • Jäsen
Vs: Kuinka paljon sarjakuvia
« Vastaus #106 : 08.10.2007 klo 18:24:45 »
Sarjassamme Very Interesting Subjects: Teemaan liittyen voisin viritellä kyselyä siitä, mikä on paras kirjahyllymalli, siis erityisesti sarjakuville.

Itse joudun valitettavasti taas (taloudellisista syistä, miksipä muutenkaan) kääntymään Ikean puoleen mutta:

- Bonde on ok sarja, ja sitä voi rakentaa tarpeen mukaan - mutta LP-kokoluokan hyllyissä menee tilaa hukkaan. Ja rumakin on.

- Billy on halpa mutta ruma ja kun pitää olla lasiovet (ettei tulekkaan pölykeuhko) - niin suhteettoman kallis tulee siitäkin, siis laatuun verrattuna. Eikä niitä ovia saa takuulla asennettua suoraan.

Varastohuoneessa meillä on tosi tukevat & vapaasti säädettävät metalliset varastohyllyt jotka ovat loistavat mutta a) rumat b) ilman ovia.

Kaverikin tuskailee ihan saman ongelman kanssa eli "Pitäisikö ottaa pankkilainaa että saisi kaikki kodin kirjahyllyt uusittua laatukalusteilla jossa on toimivat lasiovet"... Mietti suomalaista Villinki-sarjaa joka on a) kaunis katsella b) kallis.
We all need an Alan Rickman to read Shakespeare sonnets to us every night

Wade

• Jäsen
« Vastaus #107 : 08.10.2007 klo 20:59:46 »
Voisihan noita taas jossain vaiheessa päivittää. Sen verran laskenut olen, että kolmessa vuodessa on vierähtänyt lähes tonni sarjakuviin, ja uusi hylly on pitänyt ostaa lisäksi.
Wade Koivurinne

tmielone

• Il Dille
  • Jäsen
« Vastaus #108 : 09.10.2007 klo 08:48:45 »
Sarjassamme Very Interesting Subjects: Teemaan liittyen voisin viritellä kyselyä siitä, mikä on paras kirjahyllymalli, siis erityisesti sarjakuville.

Itse hankin maskusta ovellisen mappihyllyn. Minulla on lehdet lehtikoteloissa, joten ne sopivat mukavasti hyllyyn. Sitten niiden koteloiden päälle mahtuu vielä jotain pujottamaan. Nyt kyllä alkaa tila olemaan sen verran kortilla, että olen harkinnut lehtikoteloista luopumista. Jokainen kotelo vie kuitenkin pari milliä tilaa sarjakuvilta, joten jos jätän ne pois, saan mahtumaan kaappiin muutaman lehden lisää. Onneksi minun ei kuitenkaan tarvitse saada kaikkea mahtumaan yhteen kaappiin, sillä olen vallannut pari kaappia eteisestä. Niihin saa ahdettua vaikka miten paljon lukemista. Kunhan vain hyllyt kestäisivät painon.

Päädyin tuohon mappihyllyyn, koska emäntä ei kuulemma halunnut katsella kirjavaa sarjakuvaviidakkoa joka ikinen päivä.
"Now there's only two things in life but I forget what they are"

Maria D

• Jäsen
« Vastaus #109 : 09.10.2007 klo 09:17:22 »
Meillä sarjikset on vieläkin pahvilaatikoissa muuton jäljiltä. Pongasin Ikeasta nätin kirjahyllyn, mutta siihen ei taida sarjikset mennä nätisti. Mulla oli ongelma mangan kanssa kun ne on pokkareissa ja normihyllylle mahtuisi kaksi pokkaria peräkkäin enkä tykkää laittaa niitä silleen. Käytiin ostamassa Ikeasta cd-hylly, josta laitettiin ne laidat poikittain seinälle ja siitä tuli ihan näppärän kokoinen mangapokkareille. Ainoa ongelma oli se että cd-hylly oli jotain yli kaksi metriä niin jouduttiin laittamaan keittiön seinälle, kun ei muualle mahtunut. Mutta siitä oli hyvä laskea että "mulla on kaksi ja puoli metriä mangaa".

tmielone

• Il Dille
  • Jäsen
« Vastaus #110 : 09.10.2007 klo 09:38:24 »
Tämä menee nyt vieläkin ohi aiheen, mutta pakko nostaa tämäkin kissa pöydälle.

Sarjakuvien lukuisat formaatit aiheuttavat päänvaivaa, jos yrittää saada sarjakuvahyllystä siistin näköisen. Sinne kun pistää Gunmit, Jumalattoman näytelmän, Raakaa lihaa, Vartijat jne., niin aika velho pitää olla, jotta hylly pysyy edustavan näköisenä. 
"Now there's only two things in life but I forget what they are"

Chemo

• Jäsen
« Vastaus #111 : 09.10.2007 klo 11:03:28 »
Gunmit, Jumalattoman näytelmän, Raakaa lihaa, Vartijat jne.,

...ja 300  ;)

Itse käytän Boknäs-hyllyjä. Ajatuksena oli että tämä huonekalu ostetaan vain yhden kerran. Paitsi täydennysosia myöhemmin (joita on useampaan otteeseen ostettukin). Ekat osat on ostettu kymmenisen vuotta sitten eikä päätöstä ole tarvinnut katua, päinvastoin. Eihän Boknäs vielä varsinaisesti kallis ole, vaikka halvinta lastulevyryönää saakin pienellä murto-osalla  niiden hinnasta.
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #112 : 09.10.2007 klo 14:23:21 »
Itse ostin ikealta 60 senttiä leveitä tuulentinkaappeja kuusi kappaletta, ja asensin ne työhuoneeseen katonrajaa. Sarjakuva-albumit Ikean pahvikoteloihin ja kotelot tuuletinkaappeihin. Nyt ne ovat poissa silmistä ja tenavien ulottumattomissa. Ikean hyllyissä on se hyvä puoli, että ne taitavat olla pari milliä paksummat kuin muiden firmojen hyllyt, joten notkuminen on aika minimaalista.

Vielä pitäisi ostaa kirjahylly. Billy on yksi vaihtoehto ja siihen muuten saa ovet suoraan asennettua ;). Mutta vaimo ehkä haluaa vaaleaa puuta, joten tyyriiksi menee.

Pokkarit on lähinnä pahvilaatikoissa, ja niillekin pitäisi keksiä kunniakkaampi säilytystapa. Texeillä on kyllä oma hyllynsä.

Niin se määrä... Ei hajuakaan!
"Tex-tieteen yli-morisco"

Outi

• Sarjakuvafestariassari
  • Jäsen
« Vastaus #113 : 10.10.2007 klo 15:36:51 »
Sarjakuvien lukuisat formaatit aiheuttavat päänvaivaa, jos yrittää saada sarjakuvahyllystä siistin näköisen. Sinne kun pistää Gunmit, Jumalattoman näytelmän, Raakaa lihaa, Vartijat jne., niin aika velho pitää olla, jotta hylly pysyy edustavan näköisenä. 

Totta!! Itse lajittelen sarjakuvat ensin artistin alkuperäisen kotimaan mukaan (Englanninkieliset maat/ Ranska / Suomi /Saksa /Japani) ja sitten formaatin/kokoluokan mukaan. Eli pienet omaan hyllyyn napakasti ja isot erikseen. Aina jää kuitenkin yli jotain. Chris Waren Acme Novelty Libraryn megaläpyskät ovat tosi hikistä hyllytettävää...

P.S. Jos jonkun valvojan mielestä menee nyt ihan eri aiheisiin, niin leikatkaa uudeksi...
We all need an Alan Rickman to read Shakespeare sonnets to us every night

Lönkka

• Jäsen
  • Life goes on (except for those who die)
« Vastaus #114 : 10.10.2007 klo 21:00:20 »
Kun meillä uudistettiin kirjastoa heittämällä vanha älppäritaso pois (tai siis ei ole vielä kaatiksella, jos jotakuta pääkaupunkiseudulla sattuisi ilmaiseksi moinen kiinnostamaan) ja siirtämällä sohva sen paikalle. Näin vapautui metrejä tilaa sellaisen seinän vierestä johon sai lisää Lundiaa.

Mileenpainuva kokemus oli vanhan hyllyn tyhjennys ja purku kun se piti purkaa liki alkutekijöihinsä. Lattialle kasattuna rojua vaikutti olevan ihan tolkuttomasti. Ettenkö sanoisi että sehän painaa tonnin...

Hyllytilan optimointi oli uudessa hyllyssä pääideana ja pitkään tuli pähkäiltyä miten saisi optimoitua hyllytasojen määrän huomioiden kuitenkin erikokoisten alppujen määrän.

Päädyin kolmeen hyllykokoon: iso (7väliä), keskikoko (6 väliä) ja pienet (5 väliä). Kookkaimpiin hyllytikkaisiin (248cm) noita sai 2 isoa, 1 pienen, 4 keskikokoista ja hyllyn yläosaan yhden joka on about 6,5 välinen mihin sitten saa mahdutettua oikein mukavasti suurimman osan keskikokoisista nimikkeistä.

Kun alppuja sijoitteli uudelleen hyllyyn tuli huomattua että sangen moni aiemmin isoissa ollut alppu mahtuikin keskikokoiseen väliin, mikä vähensi tarvetta noille isoimpivälisille hyllyille.

Jööti

• Jäsen
  • "I think I'm getting the fear" - Dr. Gonzo
« Vastaus #115 : 17.10.2007 klo 13:52:08 »
Äärimmäisen vähän. Muutin tuossa Tampereelle kesällä  ja heitin surutta vanhoja sarjakuvia monta muovikassillista roksikseen. Melko hektinen muutto ja piti järjestellä ties mitä, eikä yksinkertaisesti jaksanut ajatella noita sarjakuvia ja miettiä mihin helvettiin ne oikein pakkaa ja jaksaako niitä roudata. Muutaman tuommoisen muovisen lehtitelineen verran säilytin, sekä sitten näitä arvokkaampia sarjakuvia tietysti joita kirjahyllyssä kirjojen vieressä muutenkin säilön. Rosikseen meni Marvelia, Tarzania, DC:n juttuja, Transformerssia, Hiimänniä, Mustista, Conania, Akuja, Karvisia, Maijjamehiläisiä ja Nallepuheja sun muuta, vuosilta akselilla 85-95. Hiimännit meinasin vessalukemiseksi säästää, mutten sitten halunut niitäkään nurkkiin pyörimään.

Toisaalta harmittaa, mutta noitten säilöntä alkoi olla jo ongelma. Osa oli aika huonossa kunnossakin ja mikäpä parempi kuoriutumisriitti kuin muutto. Sarjisten lisäksi tuli kannettua roskikseen valehtelematta kymmenisen jätesäkkiä paskaa. Kummasti tuota roinaa kertyy. Jäljellä taitaa olla vain Calvin & Hobbesia, sekä muutama Masamune Shirowin vanhempi mangakokoelma. Englanninkielistä C&B:tä on tarkoitus kerätä essentiaalisti, sekä sitten Marvelin juttuja noina kokoelmina kovissa kansissa. Elvytystä ajatuksella. Tarkoitus on hankkia sarjiksia enää alkuperäiskielellä - halua mitään hiton SM-liigan mainoksia katsella lehtien takakansissa.
« Viimeksi muokattu: 17.10.2007 klo 14:02:48 kirjoittanut Jööti »
Isona voi puhua vähemmän

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #116 : 17.10.2007 klo 13:56:38 »
Pakon edessä olen itsekin joutunut joskus kärräämään sarjiksia roskiin. Erään muuton yhteydessä vein ruotsinkielisiä Agent X9- ja Fantomen-lehtiä valtavat niput roskalaatikkoon, mutta jätin niin että joku halukas saattoi ottaa jos halusi...

Ei noita ruotsinkielisiä lehtiä divaritkaan oikein huoli.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #117 : 17.10.2007 klo 15:31:44 »
Roskiksella on toivottavasti tarkoitettu paperinkierrätyslootaa, eikä sekajäteastiaa?

Timo

Poika nro 3,141

• Tiedonimijä
  • Jäsen
  • Elämä on surkuhupaisan naurettavaa.
« Vastaus #118 : 17.10.2007 klo 15:41:17 »
Itse sain ensimmäisen ikean Perushyllyn täyteen sarjakuva festivaalien tuliaisilla. Eli tekeekö se jotain 5 metriä sarjakuvaa. Laskeskelin, että noin 400 albumia + sarjakuva kirjat ja "pokkarit" tyyliin Akira ja Sin city. Eli ei vielä liikaa.

Mutta tuo säilöminen on hyvä aihe keskustella. Itse olen täysin boknäsin kannalla. En vain pidä pitkistä toimitusajoista. Eli liikkeiden lupaamasta 6-8 viikosta. ENkä haluaisi ostaa hyllyä pienissä paloissa. Toisaalta ei ole varaa pistää Yli 3000 euroa kirjahyllyyn kerralla. En taida tosin olla ainoa tämän ongelman kanssa.

On muuten hauska lukea teidän vinkkejä, että miten olete itse "ratkaisseet" säilytys ongelman. Ties vaikka saisi toteuttamisen arvoisia vinkkejä. Tosin vinkki tyyliin: "osta omakotitalo!" Ei ole hyvä vinkki!

Wade

• Jäsen
« Vastaus #119 : 25.10.2007 klo 16:56:58 »
Pakon edessä olen itsekin joutunut joskus kärräämään sarjiksia roskiin. Erään muuton yhteydessä vein ruotsinkielisiä Agent X9- ja Fantomen-lehtiä valtavat niput roskalaatikkoon, mutta jätin niin että joku halukas saattoi ottaa jos halusi...

Tästä päivästä eteenpäin, jos tuollainen tilanne tulee, soita mulle, niin haen ne pois. Ei tarvi sun vaivautua roskalaatikolle asti.
Wade Koivurinne