Kirjoittaja Aihe: Ammuskelukohtauksen piirtäminen  (Luettu 4852 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Juho

  • Tadaa
  • Jäsen
  • Viestejä: 179
  • Hän, joka yrittää osata piirtää.
Ammuskelukohtauksen piirtäminen
« : 11.01.2011 klo 18:20:46 »
Aion tehdä erään sota/räiskintä sarjakuvan, ja haluaisin hieman niksejä tällaisen ammuskelukohtuksen piirtämiseen, jotta se pysyisi mielenkiintoisena?

janne luokkanen

  • Jäsen
  • Viestejä: 514
Vs: Ammuskelukohtauksen piirtäminen
« Vastaus #1 : 11.01.2011 klo 18:25:49 »
Aion tehdä erään sota/räiskintä sarjakuvan, ja haluaisin hieman niksejä tällaisen ammuskelukohtuksen piirtämiseen, jotta se pysyisi mielenkiintoisena?

Jos maalitaulut ja ampuja on mielenkiintoisia lukijalle, niin toiminnan tekninen suoritus on melkein toisarvoista.

Mutta jos mietittään pelkkää toimintaa, niin on hyvä pitää mielessä suojaviivasääntö.
« Viimeksi muokattu: 11.01.2011 klo 20:07:19 kirjoittanut Curtvile »

Juho

  • Tadaa
  • Jäsen
  • Viestejä: 179
  • Hän, joka yrittää osata piirtää.
Vs: Ammuskelukohtauksen piirtäminen
« Vastaus #2 : 11.01.2011 klo 19:16:54 »
Pidän mielessä, mutta tuo linkki ei taida toimia?

[kivi]

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 529
  • Akvaarious.
Vs: Ammuskelukohtauksen piirtäminen
« Vastaus #3 : 11.01.2011 klo 19:55:30 »
Kannattaa piirtää itselle kartta taistelijoiden sijainnista maisemassa niin on helppo "pyörittää kameraa".
Mitä tulee toiminnan kuvaamiseen, niin Sergio Leonen elokuvista löytyy kaikki uudemmat kliseet ja Erroll Flynn -leffoista vanhemmat. Sarjakuvan erityiskeinoista taas sellainen huomio, että (vaikka itse oon sitä ikäluokkaa että japanilainen sarjakuva jäi vieraaksi) muistaakseni sellaisessa sarjassa kuin Lone Wolf and the Cub tuli ekaa kertaa vastaan se uskomattoman hieno oivallus, että yksityiskohdat lisääntyvät kun liike hidastuu, ja toisinpäin: salamannopea liike on kuin roiskaus ja tuulenpyörre; vasta kun liike pysähtyy nähdään ase ja käsi miltei valokuvantarkkoina.

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 16 014
Vs: Ammuskelukohtauksen piirtäminen
« Vastaus #4 : 11.01.2011 klo 20:45:07 »
riippuu tarinallisesta motivaatiosta. Ammuskelukohtaus voi olla kahden kaksintaistelijan vastenhakoinen kohtaaminen rakkaudesta samaan naiseen(tai tasa-arvon aikana mieheen) jossa Leonen kyky ladat tapahtuma tunteella, valinnoilla yhä korostuuu lähikuvin ja ilmein.
Sarjakuva mahdollistaa myös Peckinpahmaiset hidastukset oikein hyvin.
Mutta ammuntakohtaus voi olla kaoottista paniikkiakin joissa kuvien kuuluukin olla ahtaita ja tukossa.


ensimäinen asia on aina mitä haet. Ammuskelukohtaus on ihan kuin keskustelu tai rakastuminen, kaikki erilaisia eri vinkkelistä vaikka pohjimmiltaan samaa kauraa.

K.I.P

  • Jäsen
  • Viestejä: 996
  • Kyseenalaisia™ näkemyksiä
Vs: Ammuskelukohtauksen piirtäminen
« Vastaus #5 : 11.01.2011 klo 22:34:18 »
Aseista sen verran, että automaattiaseita (itselataavat ja sarjatuli) käytettäessä hylsyn lentäminen aseesta ulos voi olla pikantti lisä.
Revolvereista niitä ei lennä.
Sarjatulella lentää hylsyjä ulos ketjussa.
Muista lippaan vaihdot.
Ampuminen on meluisaa, kuiskailu ei sen jälkeen kuulu...
Lautaseinä ei anna suojaa....

Edellä olevalla ei tietenkään ole mitään merkitystä, jos realismia ei tarvita.


Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 16 014
Vs: Ammuskelukohtauksen piirtäminen
« Vastaus #6 : 11.01.2011 klo 23:08:58 »
lisäystä K.I.P.n listaan:
vaikkei se elokuvista käy ilmi sarjatulta ampuva ase kuumenee aika nopeasti.
jos perushuolto on ollut hiukan leväperäinen leikkaa kiinni (AKn sukulaiset ovat poikeus sääntöön)

Veikkaan että liittyy Favela tarinaasi: muista että ampujat ovat erilaisia. Kilpa-ampuja, jengiläinen ja sotilas tomivat eri tavoin kuin poliisi, siviileistä puhumattakaan.
Liikuvat eri tavalla eivätkä usein kuten action-elokuvissa.
välitä kehonkielessä jne.

ja jos taasen haluat tehdä "oksat pois ja betoniporsaallinen petäjäistä palanpainikkeeksi rytinätoimintaa", unohda edellämainittu ja tee päinvastoin: aseet ampuvat 27 miljoonaa kertaa joka kuti hajottaa kerrostalon paitsi päähenkilöiltä jotka ovat John Waynen ja Chuck Norrisin kupeitten hedelmiä ja syövät kranaatteja aamupalaksi.
Koska voivat

K.I.P

  • Jäsen
  • Viestejä: 996
  • Kyseenalaisia™ näkemyksiä
Vs: Ammuskelukohtauksen piirtäminen
« Vastaus #7 : 12.01.2011 klo 23:12:53 »
vaikkei se elokuvista käy ilmi sarjatulta ampuva ase kuumenee aika nopeasti.
Tästä on piristävä poikkeus 9.komppania.
Siinä kaveri polttaa kätensä, kun tarttuu PKM:n piippuun.

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 16 014
Vs: Ammuskelukohtauksen piirtäminen
« Vastaus #8 : 12.01.2011 klo 23:32:07 »
Tästä on piristävä poikkeus 9.komppania.
Siinä kaveri polttaa kätensä, kun tarttuu PKM:n piippuun.


9.komppania on poikkeus joka vahvistaa säännön jonkin Way of the Gun-Tuhon tiellä lisäksi.
Eivät pysähdy luodit seiniin eivät.


Ossi Hiekkala

  • Archipictor
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 735
  • archipictor.com
Vs: Ammuskelukohtauksen piirtäminen
« Vastaus #9 : 13.01.2011 klo 09:26:04 »
Jos haluaa realistista ammuskelua, niin Hurja joukko on hyvä leffa, mistä hakea inspiraatiota. Jos taas realismilla ei ole väliä, niin kaikki käy (paitsi äänenvaimentimet revolvereissa).

[kivi]

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 529
  • Akvaarious.
Vs: Ammuskelukohtauksen piirtäminen
« Vastaus #10 : 13.01.2011 klo 14:34:31 »
niin kaikki käy (paitsi äänenvaimentimet revolvereissa).

Jos äänenvaimentimen tarkoitus on pudottaa luodin lähtönopeus alle 1Mach niin ettei äänivalli murru..? Sen voi toki tehdä revolverillakin.
;)

echramath

  • Suomen Hakki Hamsteri -kerhon puheenjohtaja
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 433
Vs: Ammuskelukohtauksen piirtäminen
« Vastaus #11 : 13.01.2011 klo 14:40:11 »
Jos äänenvaimentimen tarkoitus on pudottaa luodin lähtönopeus alle 1Mach niin ettei äänivalli murru..? Sen voi toki tehdä revolverillakin.

Revolverissa ongelmana on rullan ja piipun välinen aukko, josta karkaa joka tapauksessa kaasuja ja melkoinen ääni tietysti myös. Ainoa yleisesti liikkeellä oleva poikkeus lienee 1895 Nagant, jonka rulla työntyy ammuttaessa kiinni piippuun ja sitäpaitsi Nagantin patruunat nyt ovat joka tapauksessa aika omituisia.

Tuubista löytyi:
Silenced 1895 Nagant revolver

I've got 99 problems, but luftballons ain't one.

Ossi Hiekkala

  • Archipictor
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 735
  • archipictor.com
Vs: Ammuskelukohtauksen piirtäminen
« Vastaus #12 : 13.01.2011 klo 14:56:01 »
Vanhoissa sarjakuvissa ja pokkareiden kansissa sekä yllättävän monissa vanhoissa elokuvissakin näkee noita revolvereihin kiinnitettyjä äänenvaimentimia. Ärsyttää joka kerta vaikka sinällään turha yksityiskohta onkin. Samoin kuin se, että joka elokuvassa, jossa on pumpputoiminen haulikko, asetta pumpataan koko ajan vaikkei sillä olisi ammuttukaan. Luulisi sen olevan hetkessä tyhjä sillä menolla.

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 162
Vs: Ammuskelukohtauksen piirtäminen
« Vastaus #13 : 13.01.2011 klo 15:20:14 »
Jos äänenvaimentimen tarkoitus on pudottaa luodin lähtönopeus alle 1Mach niin ettei äänivalli murru..? Sen voi toki tehdä revolverillakin.
;)

"Äänenvaimennin ei yleisestä uskomuksesta huolimatta vaikuta sinällään luodin nopeuteen."
http://www.pamry.fi/artikkelit/yleistaasetietoutta/

Täh? Niin minäkin olen aina luullut. Ja ihan fysiikan lakien mukaan äänenvaimentimesta ei ole mitään hyötyä, jos kuti lähtee yli äänennopeuden.
http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtopic.php?f=1&t=985&start=15
« Viimeksi muokattu: 13.01.2011 klo 15:24:04 kirjoittanut Lurker »

echramath

  • Suomen Hakki Hamsteri -kerhon puheenjohtaja
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 433
Vs: Ammuskelukohtauksen piirtäminen
« Vastaus #14 : 13.01.2011 klo 16:38:10 »
Täh? Niin minäkin olen aina luullut. Ja ihan fysiikan lakien mukaan äänenvaimentimesta ei ole mitään hyötyä, jos kuti lähtee yli äänennopeuden.
http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtopic.php?f=1&t=985&start=15

Äänenvaimennin vaimentaa aseesta kuuluvaa kaasujen purkauksen aiheuttamaa ääntä (jota tulee ammuttaessa starttipistoolilla tai paukkupatruunoita). Luodin ääni on erikseen ja luodin nopeus riippuu siitä, millaista patruunaa käytetään, ei äänenvaimentimesta.
I've got 99 problems, but luftballons ain't one.