Kirjoittaja Aihe: Siveltimistä  (Luettu 72556 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Korro

• Ja kumppanit.
  • Jäsen
Vs: Siveltimistä
« Vastaus #60 : 23.09.2009 klo 10:58:57 »
Sain sukulaiseltani noin 20-vuotta vanhan mustan boxin missä on punainen kantokahva mistä tämän 'aarrearkun' voi avata.Boxi sisältää TOMBO ABT SN sivellintusseja.En viitsi alkaa luettelemaan kaikki tussisivellin tusseja erikseen kirjoitan yhden esmerkin:Brunetin hiusten ruskea 379 SN.Ja tänään ostin uuden mustan tässä lukee ihan 'real black' ,tässä lukee FABRICO Dual Maker.Onko teillä kokemuksia näistä välineistä?
Kello- viiden- tee.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #61 : 12.10.2009 klo 20:12:57 »
Juutubesta löytyy vinkkiä:
http://www.youtube.com/watch?v=erxwcKtJhfk

Nämä Tombot vaikuttaisivat olevan ihan normaalit vesliukoiset markkerit - joissa on sivellinmäinen kärki. ProMarkerilla on lähes vastaava noin 10 kynän setti ja askartelukaupat Suomessakin myy just vastaavia kyniä. (Ihme jos 20 vuotta vanhat kynät on vielä hengissä. Vai oliko tuo vain boksin ikä?)

Ite tykkään enemmän normivesiväreistä ja markkeripuolella taas alkoholipohjaisista kyninstä (joiden jälki kuivuu nopeammin ja jotka toimii parhaiten markkeripaperilla). Tussitekniikkaan kun kuuluu mielestäni sellainen jonkinasteinen hinkkaaminen ja vesiohenteinen kynä rikkoo siinä touhussa äkkiä paperin.

Mutta varmasti näilläkin saa hienoa jälkeä, varsinkin jos käyttää seassa "oikeita" vesivärejä ja puuvärejä.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Korro

• Ja kumppanit.
  • Jäsen
« Vastaus #62 : 13.10.2009 klo 06:38:01 »
Tuota niin sukulaiseni sanoi että nuo 'sivellystussit' ovat noin 20-vuotta vanhoja.
Ja  hyvin ovat toimineet,ainakin tähän asti.
Kello- viiden- tee.

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #63 : 25.11.2009 klo 22:00:35 »
Ostin suomalaisesta ihan hupailun vuoksi kaksi halpaa hanart näätäsivellintä. Aattelin, että mitäs jos nämä toimiskii ihan suht. ok. Vaan eipä toiminut. Nr. 1 kokoinen sivellin levisi käyttökelvottomaksi yhden ison ruudun tussaamisen jälkeen. Nr. 2 on kestänyt useampia, mutta pelkään pahinta... Jälki on siedettävää, mutta pensseliin on mahdoton luottaa, joten tekeminen on normaalia rasittavampaa. Että semmoista.
 8]

Juho

• Tadaa
  • Jäsen
  • Hän, joka yrittää osata piirtää.
« Vastaus #64 : 13.12.2009 klo 12:22:46 »
Mikä sivellin olisi tarpeeksi ohut A4lle piirtämiseen? Mistä niitä saa? Paljollako niitä saa?

AapoK

• Jäsen
« Vastaus #65 : 13.12.2009 klo 12:32:52 »
Ostin suomalaisesta ihan hupailun vuoksi kaksi halpaa hanart näätäsivellintä...

Omassa käytössä on ollut noita koon 3 hanart-näätäsiveltimiä, yksi sivellin kesti U-255 osa kakkosen melkein yksin (no joo, oli toinen samanlainen varulta apuna).

Lawiss: Suomalaisesta tai Akateemisesta kannattaa ainakin aluksi katsella. Itse ainakin ostin kerran erikokoisia siveltimiä neloskokoon asti ja testailin sopivinta.

OM

• Jäsen
« Vastaus #66 : 13.12.2009 klo 16:10:43 »

Heips taiteilijat,

Nyt kun aiheena siveltimet, niin miksette kokeile tai käytä sivellin kyniä? Niistä on se etu, ettei tarvitse koko ajan kastaa musteeseen ja saa ainakin yhtä hyvää viivaa. Yksi hyvä joka minulla on ollut jo pitkään on Pentelin sivellin-kynä. Ostin niitä Temperasta. Tosin olen niillä piirtänyt aika harvakseltaan, koska en halua niitä turhaan kuluttaa. Se on vaan niin hyvä kynä, mutta aika kallis. No, kalleudesta jokainen ajattelee omalla tavallaan, mutta minulle 15 euroa kynästä on aika paljon. Tosin Pentelin etu on siinä, että sillä saa hyvin vaihtelevaa viivaa aikaiseksi. Hienon hienosta aina paksumpaan. Tämä on minusta paras mihin itse olen törmännyt. Sen käyttö kun sen oppii on unelma, kuin suukkonen. En tiedä, onko kellään kvaakkilaisista Pentelin kyniä käytössä?
 Tosin Kanji, Kuretake ja Akaishya merkkiset valmistajat kilpailevat laadussa Pentelin kanssa sivellin kynä markkinoilla.

Jotenkin vain tuo sivellin kynän käyttö on helpompaa kuin pensselin. Mutta jos tussaa  isompia alueita tai laveeraa, niin sitten kyllä täytyy käyttää isompaa kunnon pensseliä siihen. Noilla ei voi oikein tuota kunnolla ainakaan tehdä.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #67 : 13.12.2009 klo 16:27:02 »
Heips taiteilijat,

Nyt kun aiheena siveltimet, niin miksette kokeile tai käytä sivellin kyniä? 

onhan näistäkin ollut puhetta
Brushpenit

hannu lipponen

• Vieras
« Vastaus #68 : 14.01.2010 klo 21:43:56 »
Itse käytän halvimpia synteettisiä siveltimiä, mitä on vastaan tullu, taitaa olla Temperan no 2. Hyvin pelittää, kun pesee ja jäykistelee palasaippualla. KOskapa ovat halpoja, ei tee kipeää heittä epäkelpo roskiin.

Lopulliset duunit tussaan joko konekirjoituspaperille (70g) tai sitten Cansonille (240g). Sivellintä pitää pitää kevyesti ja rennosti. Jos käsi tärisee, on totta kai vaikea vetää siistiä viivaa, jos sellaiseen pyrkii. Sellaisen vertauksen olen kuullut, että pitele sitä kuin lintua: älä rusenna, mutta älä päästä karkuunkaan. Pitemmät vedot pitää suorittaa olkavarrella, ranne- ja kyynärnivel jäykkänä.

OM

• Jäsen
« Vastaus #69 : 28.11.2010 klo 11:56:34 »
Heips,

Minulta kysyttiin, että löytyykö Suomesta mistään liikkeestä Winsor & Newton Series 7- sivellin sarjaa myynnissä? Löytyykö mistään?

Yritin etsiä infoa, mutten löytänyt. Onko teillä kellään kokemuksia tuosta sarjasta- millaista viivaa sillä saa aikaiseksi. Joku sanoi, että sillä saa tosi kaunista ja outta jälkeä ja siveltimen pää pysyy muodossaa.

Mistä olette saaneet kyseistä merkkiä edullisesti ja mikä koko olisi paras sarjakuvan tekemisen kannalta, jos haluaa saada tehtyä esimerkiksi kavoja jne? Onko merkki hintansa värtti?
« Viimeksi muokattu: 28.11.2010 klo 11:58:20 kirjoittanut Orjan May »

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #70 : 28.11.2010 klo 14:53:18 »
Heips,

Minulta kysyttiin, että löytyykö Suomesta mistään liikkeestä Winsor & Newton Series 7- sivellin sarjaa myynnissä? Löytyykö mistään?

Yritin etsiä infoa, mutten löytänyt. Onko teillä kellään kokemuksia tuosta sarjasta- millaista viivaa sillä saa aikaiseksi. Joku sanoi, että sillä saa tosi kaunista ja outta jälkeä ja siveltimen pää pysyy muodossaa.

Mistä olette saaneet kyseistä merkkiä edullisesti ja mikä koko olisi paras sarjakuvan tekemisen kannalta, jos haluaa saada tehtyä esimerkiksi kavoja jne? Onko merkki hintansa värtti?

Winsor&Newtonia saa ainakin tilaamalla
http://www.winsornewton.com/

Jos piirrät a3-kokoiselle paperille, niin 3, 4 tai 5 on hyvä koko. Näädänkarva-vesivärisiveltimessähän numero ei suoraan merkitse kärjen leveyttä, vaan kaikki siveltimet ovat yhtä teräviä, isompaan siveltimeen vain mahtuu enemmän väriä varastoon. Tietenkin isompi sivellin vaatii suhteessa hiukan kevyempää kättä.

Winsor&Newton Series 7 on brittinimike samoille siveltimille joita Temperakin myy, ranskalaisille Kolinsky "Raphaël" -siveltimille, niille joissa on oranssi pää varressa. Ihan samoja ovat, britit vaan ei tykkää ostaa ranskalaista. Kolinsky-näätä on avainsana, niillä ne kaikki vanhat sarjakuvamestarit piirtää.

Kivi

Pekka Salonen

• pekak
  • Jäsen
  • Ottiatuota
« Vastaus #71 : 28.11.2010 klo 19:36:52 »
Winsor&Newton Series 7 on brittinimike samoille siveltimille joita Temperakin myy, ranskalaisille Kolinsky "Raphaël" -siveltimille, niille joissa on oranssi pää varressa. Ihan samoja ovat, britit vaan ei tykkää ostaa ranskalaista.

Täh? Mitvit?

OM

• Jäsen
« Vastaus #72 : 28.11.2010 klo 22:56:20 »
Kiitos Kivi Larmolalle Winsor &Newton sivellin infosta. Sain tarvitsemani tiedon. Oli suuri yllätys, että samaa sivellintä myydään hieman toisenlaisella nimellä. Mutta hyvä, jos laatu on sama kuin tuo ehkäpä yliarvostettu Winsor&Newton no 7 sarja?! Katselin Temperasta tuon Kolinsky "Raphael" siveltimien hintoja. Ne ovat tässä jos hintatiedot ovat ajantasalla:

000 =  9,50 e
00  =  10,30 e
0    = 10,95 e
1    = 13,40 e
2    = 15,20 e
3    = 18,60 e
4    = 21,60 e
Ja tästä eteenpäin koon suurentuessa hinta nousee.

Minusta aika kalliita, mutta toisaalta on tehty laadukkaasta punanäädän karvasta, ja on yksi hienoimmista materiaaleista. Näädän ja oravan karvasta tehdyt siveltimet olivat selvästi halvempia, mutta niiden laatua ei voida verrata Kolinski "raphael" siveltimen laadun kanssa. Se taitaa olla paras sivellin jota Suomesta tällä hetkellä saa.  Toisaalta minua potuttaa se, ettei täältä Suomesta saa kaikkea sitä tarviketta, jota kovasti tarvitsisi .
« Viimeksi muokattu: 28.11.2010 klo 23:05:48 kirjoittanut Orjan May »

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #73 : 29.11.2010 klo 00:23:06 »
Täh? Mitvit?

Näin mulle on sanottu ettei eroa ole kuin ulkonäössä, ja tuotekuvaustakin kun katsoo niin samaa kamaa: Kolinsky Sablea, käsityönä koottu. Itse Britanniassa asuvana en ihmettele ollenkaan, eihän nää suostu uskomaan edes Duralex-lasiin.
:)

Kivi

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #74 : 29.11.2010 klo 09:25:02 »
Näin mulle on sanottu ettei eroa ole kuin ulkonäössä, ja tuotekuvaustakin kun katsoo niin samaa kamaa: Kolinsky Sablea, käsityönä koottu. Itse Britanniassa asuvana en ihmettele ollenkaan, eihän nää suostu uskomaan edes Duralex-lasiin.
:)

Kivi

Olen kokeillut Isabeyn, Rekabin, Winsor&Newtonin, Raphaelin ja  Tuubin Kolinsky-siveltimiä, ja kyllä näissä on ollut kauttaaltaan eroja, vaikka samasta eläimestä ja ilmeisesti yhtäläisesti samasta kohdasta näätäparan hännänpäätä karva irti revitäänkin.

Winsor&Newton ja Raphael ovat karvan osalta kyllä ulkoisesti minusta näistä lähimpänä toisiaan, mutta näppituntuma on silti hieman erilainen. W&N tuntuu pulskemmalta ja tiiviimmältä kuin Raphael, veikkaisin että karvojen määrä on samassa kokoluokassa vähän suurempi ja ne on puristettu tiiviimmin yhteen. Ja onhan varsien ulkomuoto tosiaan myös aika erilainen: W&N on tuollainen pullukka keskeltä kun taas Raffe rimpula. Joidenkin mielestä tälläkin on jotain merkitystä balanssiin kädessä, mutta ei se ainakaan omaan työskentelyyni ole vaikuttanut.

Vaihdoin Raphaeliin vuosia sitten kun kaksi omistamaani Winsor&Newtonia alkoivat nopeasti muodostaa kahta kärkeä tussatessa, vaikka siveltimet olivat vielä melko tuoreita eivätkä kuivuneen musteen pilaamia ja samaa tuntuivat valittavan muutkin. Veikkaisin että juuri tuo tiiviimpi karvan määrä aiheutti sisimpien osien nopeaa kuivumista tussityöskentelyssä eli sivellintä olisi pitänyt uittaa tiheämmin vedessä. Ongelmaa ei siis välttämättä vesivärien kanssa ole, joku muu tietänee paremmin. En tiedä mitä on tapahtunut, mutta parin viime vuoden aikana Raphaelin laatu tuntuu kuitenkin heikentyneen ja olen pohtinut taas Winsor&Newtoniin siirtymistä. Tai sitten erinomaiseen Rosemaryyn.

Ossi Hiekkala taisi ainakin kehuskella täällä Winsor&Newtoniaan. Jos olet kuulolla Ossi, olisi kiva kuulla käytätkö sivellintä tussin vai vesivärien kanssa?

« Viimeksi muokattu: 29.11.2010 klo 09:26:48 kirjoittanut JanneT »
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi