Kirjoittaja Aihe: Mitä sarjakuvalehtiä ostatte säännöllisesti lehtipisteistä?  (Luettu 8493 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

OM

• Jäsen
Vs: Mitä sarjakuvalehtiä ostatte säännöllisesti lehtipisteistä?
« Vastaus #15 : 30.09.2010 klo 15:36:52 »
Kuten tolppis totesi..lastensarjakuvat näyttävät vetävän isoimman korren tarjonnasta. Minusta tämä on hyvä asia kun ajattelemme kustantajia. Uslon, että suurinta osaa noista "lasten aiheisista julkaisuista" ei hevillä haluta lopettaa. Mutta sitten meidän "aikuisten" sarjakuvallinen marginaalianti supistuu nimikkeisiin, jotka ovat vakaalla pohjalla. Osa ns. ajalehtivista sarjakuvista joilla tarkoitan sitä, etteivät ne tuota "voittoa" ajan kanssa poistuvat markkinoilta vähin äänin. Sitten joku kustantamo saattaa about 10 vuoden päästä kokeilla uudestaan jonkun sarjakuva-lehden julkaisemista. Tämä on tälläinen oravanpyörä koko sarjakuva-ala.
Kaipaisin kovasti suomeen Zoom tai Jysäys tai Sarjari-kaltaista sarjakuvalehteä, jossa olisi jokaiselle jotakin. Olen nähnyt vastaavanlaisia Italian ja Ranskankielisiä. Olivat tosi mielenkiintoisia ja houkuttelevia. Niitä osaa saa vain enään Ebayn kautta. Jokunen muu saattaa vielä ilmestyäkkin.

Tuossa listassa mainittiin FANTOMEN sijalla 5 ostetuimpien lehtien osiossa. Miten se voi olla mahdollista, että Fantomenia ostetaan enemmäm kuin Mustanaamiota??? En tajua nyt ollenkaan tätä... :-\ ja Mustanaamio lopetetaan.... täysin miltei sama sisältö mutta kieli vaan toinen. Voidaanko tästä tehdä ihan tosissaan sellainen yhtälö, että Suomessa ostetaan enemmän Mustanaamion ruotsinkielistä versiota kuin suomenkielistä painosta? Ei...en voi uskoa tätä. Olen varmasti nyt ymmärtänyt jotain todella väärin! ???
« Viimeksi muokattu: 30.09.2010 klo 15:44:42 kirjoittanut Orjan May »

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #16 : 30.09.2010 klo 16:15:34 »
Agentti X9
Ken Parker
Scott Pilgrim
Viivi ja Wagner
Yotsuba

Sama lista ku mulla, miinus Viivi ja Wagner josta olen ekan numeron jälkeen lukaissut vain satunnaisesti pääkirjoituksen kirjakaupassa.

Agentti X9:n kanssa on vähän siinä ja siinä että jaksaako sitä oikeasti lukea mut menkööt nyt vielä yleissivistyksen nimissä jos ei muuta. Viime numeron Corrigan-pätkä oli toisaalt poikkeuksellisen hillitön. Lisää samanlaista.

Niin ja Hopeanuoli tulee kans ostettua mut se on enemmän vaimolle kuin itselle.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #17 : 30.09.2010 klo 16:16:59 »
Ruotsinkielisiä lehtiä ostetaan varmasti vain pieniä määriä täällä Suomen maaperällä. Myyntimääriähän ei tuo lista anna. Jos tuolla listalla pääsee viidenneksi jollakin tuhannella myydyllä lehdellä tai jotain.
91:an ja 87:an ovat ikivanhoja ja väsähtäneitä armeijasarjakuvia (alkaneet jotain 1948). luulen että niitä ostavat ovat jo ikäihmisiä.

Timo

OP

• Vieras
« Vastaus #18 : 30.09.2010 klo 16:39:23 »
Säännöllisesti ostelen Aku Ankan taskukirjoja (tavallisia, ei teemoja yms.) ja Roope-setiä.
Keräilemiäni mangasarjoja ostelen myös aina kun uusia ilmestyy, eli One Piece, Bleach, Fullmetal Alchemist ja Hopeanuoli.
Muuta nyt en niinkään, mutta johan näihin menee rahaa ihan mukavasti.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #19 : 30.09.2010 klo 17:56:55 »
Fullmetal Alchemist, Yotsuba, Ryhmä-X, Ihmesarja, viime aikoina automaattisesti kaikki Willer-kronikat, -suuralbumit ja -Maxit sekä lännensarjoista tietenkin Ken Parker.

Ostan aina suht ennakkoluulottomasti mitä tahansa uutta hyllyille ilmestyy, näin esimerkiksi tutustun moneen manga-sarjan aloitukseen. Toiset sarjoista koukuttavat seuraamaan loppuun saakka, kuten vaikkapa Death Note, osa jää kesken kuten Hellsing ja nyt kai myös Black Lagoon. Toisaalta saatan hypätä tällaisiin sarjoihin mukaan taas myöhemmin uudestaan.

Satunnaisesti fiiliksen mukaan saatan poimia Spider-Man-lehden, normi-Willerin jne. Kvaakin lukijat myös nostavat monesti vakiosarjoista ne helmet esiin, jotka muutoin ehkä hukkuisivat hyllyille.

Disney-julkaisuihin en koske pitkällä tikullakaan, Korkkarit herättävät nekin harvemmin kiinnostusta.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #20 : 30.09.2010 klo 17:58:12 »
En osta mitään sarjakuvalehteä säännöllisesti.

Divine

• Sykkivä
  • Jäsen
  • Rega flexis mur!
« Vastaus #21 : 30.09.2010 klo 18:15:56 »
En osta mitään sarjakuvalehteä säännöllisesti.
En minäkään. Kasvoin lapsena albumi-ihmiseksi Tinttien ja Asterixien myötä, vaikka Aku Ankka lehtenä vuosikausia tulikin. Ylipäätään ostan nykyisin Lehtipisteestä harvoin yhtään mitään. Haen sarjakuvani pääasiassa Lukulaarista (Tampere), joskus muista kirjakaupoista. Aika usein ostan myös netistä.

JJ Naas

• Toikkarointia lammashaassa
  • Jäsen
« Vastaus #22 : 30.09.2010 klo 18:25:22 »
Enkä minä. Lehtiostokseni ovat sattumanvaraisia, yleensä jonkun rautatieaseman lehtipisteestä lukemiseksi pidemmän junamatkan ajaksi. Luen sitten kokoomateoksista ne lehdistä poimitut parhaat tarinat. Koskee niin Rosaa kuin supereitakin.

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #23 : 30.09.2010 klo 19:28:26 »
Ostan aina suht ennakkoluulottomasti mitä tahansa uutta hyllyille ilmestyy, näin esimerkiksi tutustun moneen manga-sarjan aloitukseen.

Huh, mulla ei olisi moiseen varaa, siksi tulee nykyään selvitettyä aika tarkkaan mitä kannattaa ostaa ja mitä ei. Ehkä siksi en lehtiäkään osta, niiden muiden syiden lisäksi; jos vain osa sisällöstä kiinnostaa ihan oikeasti niin ei niitä kannata omistaa. Kirjastosta voi kuitenkin lainata kokoomateoksia, jos huvittaa lukea mutta ei usko että jaksaa kahlata niitä läpi kuin kerran.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #24 : 30.09.2010 klo 19:43:08 »
Huh, mulla ei olisi moiseen varaa, siksi tulee nykyään selvitettyä aika tarkkaan mitä kannattaa ostaa ja mitä ei.

Toisin kuin ehkä kuulostaa, en ole aivan hillitön suurkuluttaja. Kun tyttömanga harvemmin lähtee mukaan, uusia sarjoja käynnistyy kuitenkin suht harvoin. Alkuviikosta oli poikkeuksellinen tilanne, että lukupinossa oli kaksi uutuussarjan avauspokkaria, Rinne ja Scott Pilgrim, joskin jälkimmäinen ei ole varsinaisesti mangaa.

Lisäksi olen ahkera kirjastossa kävijä ja minulla on hyvin tiukat rajat harrastuksen suhteen. Ulkolaisia opuksia en osta lainkaan, poikkeuksena Blade of the Immortal, joten kovakantiset, kotimaiset julkaisut yhdessä Willer-julkaisujen kanssa tekevät sen syvimmän loven lompakkoon.

Doctor Phantomizer

• Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
  • Bite from the dust til the dawn
« Vastaus #25 : 30.09.2010 klo 20:26:47 »
Aku Ankka ja Roope-Setä tulee kämppäkaverille tilattuna, ne tulee luettua siis.
Itselleni tulee Ryhmä X tilattuna, ja lehtipisteestä lähtee mukaan
Spider-Man (suom.), Spider-Man seikkailee (tuntemattomista syistä), Hopeanuoli, Scott Pilgrim ja kaikki Marvel & DC spessut ja muut Egmontin erikoisjulkaisut kuten taannoinen Sherlock Holmes.

Agentti-X9:t olisi tarkoitus tilaisuuden tullen hankkia divarista, mutta taitaapa olla niin, että pistän kirjastoon tuon toivelistalle. Lisäksi hankin varallisuuden mukaan amerikkalaista sarjakuvaa ja käytän kerran viikossa 20 euroa divariin. Mangaa en hirveämmin ostele kun ei mitään kiinnostavaa tuoteta, mutta aina silloin tällöin kaverini tyrkkäävät niitäkin minulle.

Tämä taisi muuttua viikon ostoslistaksi, mutta miten vaan...
"Ollie, the only people who have to worry about Big Brother are the people who are doing something wrong."-Green Lantern, Hal Jordan.

Lönkka

• Jäsen
  • Life goes on (except for those who die)
« Vastaus #26 : 30.09.2010 klo 22:01:09 »
Sama lista ku mulla, miinus Viivi ja Wagner josta olen ekan numeron jälkeen lukaissut vain satunnaisesti pääkirjoituksen kirjakaupassa.

Agentti X9:n kanssa on vähän siinä ja siinä että jaksaako sitä oikeasti lukea mut menkööt nyt vielä yleissivistyksen nimissä jos ei muuta. Viime numeron Corrigan-pätkä oli toisaalt poikkeuksellisen hillitön. Lisää samanlaista.

Niin ja Hopeanuoli tulee kans ostettua mut se on enemmän vaimolle kuin itselle.
Veljekset kuin ivekset eli meidän on erotettu heti syntymän jälkeen  :P

Mä suhtaudun myös samoin Äksään (ja Viiviinkin).
Niin ja tuleehan noita ostetua vähän niinkus kannatusmielessä.

Olen pohtinut että pitäisiköhän Hopsuakin koettaa, mutta se lähtisi mukaan duunista eikä kipparilta.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #27 : 01.10.2010 klo 10:41:14 »
Ulkomaiset
1 91:an
2 Kalle Anka & Co
3 Uti vår hage
4 87:an
5 Fantomen
Huikeaa miten ruotsalaisperäinen tuotanto tässä jyrää.

Sääli kyllä että v&W loppuu, vaikka en olekaan sitä tukenut ostamalla. Pelkän pääkirjoitussarjakuvan takia ei sentään koko lehteä...

Säännöllisesti ostan, eiku ostin Tempoa.  :) Olen myös ostanut ehkä kerran vuodessa (epäsäännöllisen säännöllisesti) Hämiksen ja Aku Ankan, kun sille päälle satun. Muuten olen hankkinut lähinnä muutamaa mangasarjaa kuten Fullmetal Alchemistia ja Hopsua.
Ehkä enemmänkin olisi tullut viime vuosina ostettua ellen olisi saanut työsuhdekappaleita veloituksetta muutamalta kustantajalta. X9 on ekan ostetun numeron jälkeen seurannassa, mutta enpä tiedä. Uutukaisia tulee kyllä tosiaan osteltua kun se on aina niin hienoa kun kioskille tulee uusi lehti.  :)
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Chemo

• Jäsen
« Vastaus #28 : 01.10.2010 klo 11:00:30 »
Valitettavasti mäkään en osta säännöllisesti mitään Lehtipiste-lehteä itselleni; muille perheenjäsenille kylläkin, esim. Aku Ankan taskukirjoja, Yotsubaa ja joitakin muita mangoja.

Joskus tulee ostattua Korkkareita. Avaruuden Korkkareita ostaisin enemmänkin kuin ne kaksi jokusen vuoden takaa, itse asiassa hommaisin varmastikin kaiken mitä noista keksittäisiin julkaista. Tavanomaisemmista korkkareista Ilmojen-versio on ollut lähinnä sydäntä (joo, nostalgiakerroin on vahvasti mukana). Muista on tullut osteltua häröjä (Henkimaailman Korkeajännitys), Panssaritaisteluversioita, ja jokunen kotimainenkin.

Noin muuten Lehtipisteistä on tullut osteltua yksittäisiä sarjakuvia tyyliin Star Wars (mutta ei sitä lastenlehteä), Hellboy jne. Näissä on semmoinen pienimuotoinen ongelma että niiden hinta nousee äkkiä vähintään samoihin kuin ulkomaisissa julkaisuissa, ja kun jotain vähän toistakymppiä maksavaa läystäkettä pitelee hyppysissään, käväisee mielessä että samalla rahalla saisi kotiinkannettuna ulkomaisen julkaisun joka olisi _just_ eikä melkein sitä mitä mä fanitan. Sinänsä hinnat ovat ihan ymmärrettäviä pienten painosten maassa jne, enkä niistä muuten nurisekaan. Toi vaan on noin.

Viime vuosina mulle tärkeimpiä kotimaassa julkaistuja sarjakuvia ovat olleet enempi sieltä high end-päästä olevat ulkomaiset käännössarjakuvat; kovakantiset ja muut luksuspainokset. Lähinnä sieltä vakiintuneiden tekijöiden osastolta tulee ostettua tavaraa, ja myös tiettyjä nostalgiajuttuja (Shokit ovat aivan erityisen suurta herkkua). Seuraavat omat sarjakuvaostokset tulevat näillänäkymin olemaan Sandman ja Rämis 2.
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.

tmielone

• Il Dille
  • Jäsen
« Vastaus #29 : 01.10.2010 klo 11:48:20 »
Agentti X9
Ken Parker
Scott Pilgrim
Viivi ja Wagner
Yotsuba

Mustanaamiota on tullut osteltua säänöllisen epäsäännöllisesti riippuen onko kakkossarja ollut kiinnostava.

Huvittavaa, että oma listani on lähes identtinen. Mustiksesta ostan, siis ostin,  vain Thorgal-numerot. Noiden lisäksi olen ostellut vain Vagabondia ja sitten näitä epäsäännöllisesti tulevia möhkäleitä, kuten Jonah Hex.
"Now there's only two things in life but I forget what they are"