Kirjoittaja Aihe: Työpöydät ja -asennot  (Luettu 11315 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Janne Kuusinen

• Jäsen
  • I.L.S.J.K.P.(R)
Työpöydät ja -asennot
« : 09.07.2003 klo 23:57:53 »
 Sitä ei edes uskalla miettiä, montako piirtämissessiota on jäänyt väliin tai korvattu passiviteetilla ihan vaan sen takia, ettei käytettävissä ole järkevää työpöytää.

Normaalipöytä on lähimpänä ideaalia. Mutta kun joutuu tuntikaupalla olemaan kumartuneena työnsä ylle, niin ei sitäkään jaksa niin kauaa kuin pitäisi. Niska sanoo naks ja selkäkään ei tykkää hyvää.

Oletettavasti kunnollinen työpöytä on siis jonkin verran vino. Joutuuko sellaisen teettämään vai voiko ostaa jostain? Voiko/Kannattaako käyttää samanlaisia pöytiä kuin arkkitehdit ja mitäniitänyton?

Olkaa kilttejä ja opastakaa asiassa. Suositelkaa, kertokaa, millainen on hyvä työpöytä. Tee-se-itse-niksitkin ovat tervetulleita. Kun ei viitsisi taas kerran mennä sinne Temperaan ja todeta, että eipä tuohonkaan taas ole varaa. Kiitos.

Jukka Koivusaari

• Jäsen
Re:Työpöydät ja -asennot
« Vastaus #1 : 10.07.2003 klo 09:24:48 »
Edullinen ja joustava ratkaisu on sylissä pidettävä A3:sta isompi irtolevy. Levyn etureunan voi tukea pöydänreunaan ja kulmaa säätää tuolin etäisyydellä.
Levyksi käy esimerkiksi vaneri tai tukeva korkkaamaton A2 vesivärilehtiö. Jos käytät pleksiä tai taulunkehyslasia, siitä saa vielä siirretävän lampun kanssa alkukantaisen valopöydänkin - työvaloja saa parilla äyrillä rautakaupan löytöhyllyistä.
Ja semmosesta taidemaalarien kannettavasta kenttätelineestä  voi olla lisähupia - järeä ateljeemallinen olis varmaan parempi , mutta turhan hinnakas mun makuun.
Lundia-hyllyn pöytätason voi kanssa säätää vinoon.

Semmonen koneenpiirustuspöytä on varmaan hyvä ja niitä voi saada suunnittelutoimistojen konkurssipesistä hyvinkin halvalla.
Yhdellä kaverilla on semmonen , mutta se on kyllä päätoiminen arkkitehti.
----  https://huuskamuikkula.blogspot.com/

Juha Kouvalainen

• Jäsen
« Vastaus #2 : 10.07.2003 klo 12:49:16 »
Itse olen käyttänyt ihan tavallista pinnaltaan vaakasuorassa asennossa olevaa työpöytää. Vaikka olenkin työskentelyasentoon tyytyväinen, tottahan on, että tuossa joutuu röhnöttämään käsien varassa työn päällä.

Aikoinaan käytössä oli myös kalteva säädettävä eräänlaisen parvisängyn raadon pöytä, mutta huomasin, että kaltevuuus ei oikein sovikaan ainakaan omalle työskentelytavalleni.

Kaltevalla pöydällä kun työ pitää yleensä teipata kiinni pöytään tai käyttää jotain valmista kiinnitintä. Oma piirtotapani taas on pyöritellä paperia sen mukaan mitä milloinkin olen tekemässä (esimerkiksi sarjakuvien ruudut tussaan viivoittimen kanssa aina ulkoreunasta päin, jotta mahdollista kuivumatonta mustetta ei tarpeettomasti levitä).

Tämän vuoksi originaali sananmukaisesti pyörii pöydälläni koko työstön ajan ja huomasin kaltevan pöydän tuoman mahdollisen edun sen haittoja pienemmiksi. Tiedä tuosta sitten - kai tuollaiseen voisi tottuakin jos jostain saisi oikein näppärän pöydän.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #3 : 10.07.2003 klo 12:50:46 »
Pöytätason on hyvä olla jotain 30-45 -asteen kulmassa. Mulla on vanha vaihdossa saatu iso valopöytä, metallinen laatikko jonka olen tukenut toisesta reunasta tukevasti niin että se on sopivasti kallellaan. Itse pöytä jonka päällä tämä lodju on, on korotettu sopivalle korkeudelle ihan puupalikoilla. Ei o kaunista, mutta toimii. Eikä maksa mitään.
Jos vaikka tavallisen pöydän haluaa kallistaa, niin senkun sahaa pari jalkaa lyhyemmäksi.  Kirppareita ja kierrätyskeskuksia kannattaa koluta. Semmoisista saattaa löytää vaikka kirjapainojen vanhaa roinaa, esim juuri valopöydän tai jotain muuta (vanha taittopöytä vois olla aika ideaali sarjakuvapiirtäjälle) joka on tullut tarpeettomaksi tietokonekaudella.

Timo

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #4 : 10.07.2003 klo 13:04:58 »
Mulla on melko mielenkiintoinen ratkaisu. Piirustuspöytänä toimii tavallinen koulupöytä (ei siis pulpetti, vaan kirjoituspöytä). Tuoli on säädetty alimmalle tasolle (n. 30 cm) ja siinä istumalla pöytätaso on likipitäen rinnan kohdalla. Näin selkä pysyy suorassa ja silti voipi olla nenä kiinni paperissa.
Toinenkin hyvä asia tällaisessa koulupöydässä on, nimittäin irrotettava pöytälevy. Sen alle (eli sen ja jalkojen/laatikostojen väliin) voi laittaa pari kiilaa ja niin saa kaltevuutta aikaan. Vielä en ole tehnyt noin, koska aikoinaan oli huonoja kokemuksia kaltevasta piirustuspöydästä, joten kokeilen jonkin aikaa tällä systeemillä ja katson sitten vaihdanko kaltevaan takaisin.
Valopöytä olisi silti ihan kiva...
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

goldi

• Jäsen
« Vastaus #5 : 10.07.2003 klo 18:18:25 »
Mulla on Herttoniemen Etolasta ostettu 70cm kertaa 50cm pleksilevy. Noin puoli cm paksu niin että on tarpeeksi jäykkä, ja maitolasinen valkoinen, niin voin käyttää kätevästi valopöytänäkin. Maksoi kyllä jonkin verran, oisko ollu noin 200 mummon markkaa pari vuotta sitten. Leikkasivat sopivaksi paikapäällä, ja kun on pleksiä eikä oikeaa lasia niin ei tarvitse pelätä saavansa haavoja tai sen rikkoutuvan.

Ongelma on vaan että pleksi naarmuuntuu herkästi. Sitä varten ostin (myös Etolasta) halpaa muovikalvoa (metritavaraa) jonka aina teippaan ja vaihdan sen mukaan kun se sotkeutuu (Olen aika tuhertaja aina välillä.)

Tykkään piirtää tosi pystyssä olevalle alustalle, joten olen lundian hyllyn reunaan laittanut "stopparit" niin että pleksi on seinään tuettuna noin 60 asteen kulmassa. pleksin alla on vanha loisteputki, jonka laitan päälle tarvitessani valopöytää.

Olen haaveillut polvinojatuolista, mutta en ole sellaista nähnyt kuin ihan hirvittävään hintaan. Oisko kenelläkään tietoa mistä sellaista saisi kohtuu hintaan?

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #6 : 10.07.2003 klo 18:59:13 »
Täytyy tässä taas mainostaa. http://www.kupla.net/akatemia/

Eli Kupla-akatemiasta löytyy jotain aiheesta. Kerros 1 ja luokka 1B (työskentely) ja sieltä sivut:
- Ergonomia
- Työasento

Itse olen kokeillut kaiken laista ja päätynyt piirtämään keittiön tai olohuoneen ruokapöydällä, sen mukaan missä on milloinkin tilaa.
Asento voi siinä olla hiukka epäergonominen, mutta tulepaahan liikuttua ja pyörittyä enemmän. Piirtäminen onnistuu sitten myös mökillä tai missä tahansa pöydän kulmalla sen kummempia yskähtelemättä.
Originaalikoko mulla on tosin aika pieni, että sekin vaikuttaa.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #7 : 10.07.2003 klo 19:47:43 »
Olen haaveillut polvinojatuolista, mutta en ole sellaista nähnyt kuin ihan hirvittävään hintaan. Oisko kenelläkään tietoa mistä sellaista saisi kohtuu hintaan?
Minä löysin semmoisen kierrätyksestä. Eli kannattaa tosiaan koluta ahkerasti kirpparit, kierrätyspisteet ja -keskukset. Niissä näkee usein mitä ihmeellisempää tavaraa melko edukkaasti, tuolini ei maksanut penniäkään! Pöytä on niinikään ilmainen, samoin kuin mainitsemani puupalikat sen jalkojen alla.. :-)

Timo

Juha Kouvalainen

• Jäsen
« Vastaus #8 : 10.07.2003 klo 19:57:35 »
Lainaus
Piirtäminen onnistuu sitten myös mökillä tai missä tahansa pöydän kulmalla sen kummempia yskähtelemättä.
Originaalikoko mulla on tosin aika pieni, että sekin vaikuttaa.
Itsekin piirrän todella pieniä originaaleja. Käytännössä A4-paperi on suurin, jota tulee käytettyä ja esim. stripit tai sivut tulee yleensä ahdettua A4-tilaan.

Minkäs kokoisia paperioriginaaleja muut käyttävät, näin asiaa sivuten?

mlietzen

• Vieras
« Vastaus #9 : 10.07.2003 klo 22:19:16 »

Riippuu siitä mitä piirtää, A4 aina kolmirivisissä (tai kaksirivisissä, miten päin arkkia katselee) ja A3 jos rivejä on enempi.

Ja pöytäni on Ikeasta (sen saa vähän vinoon) ja sen päällä on iso vanha puukehikkoinen valopöytä joka on vielä vähän vino. Mutta en tiedä onko sillä mitään väliä, sillä vinoudella, tai pöydällä. Mikä kenestäkin hyvältä tuntuu.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #10 : 10.07.2003 klo 22:37:24 »
Lainaus

Nyt otin kokeeksi isomman paperin (yleensä olen tuhrustellut Aneloselle), eli A3. Pienen skannerin vuoksi olen jakanut sivut ruutujen mukaan kahteen ja kolmeen arkkiin (rivien mukaan). Samalla kokeilen myös sivellintä ihan sarjakuvanteossa. Hyvin tuntuu toimivan (saa kivaa jälkeä), mutta tussausaika on pidentynyt huomattavasti. Taidan siirtyä takaisin A4:ään. Siveltimestä en vielä tiedä luopuako vaiko ei.

Esa

• Jäsen
« Vastaus #11 : 11.07.2003 klo 11:32:21 »
Stripit piirrän A3 poikittain vähän yli puolet paperista.  Ja pitemmät tarinat yleensä kaksi riviä paksuja A4 pystysuoraan. Eli lyhyemmät piirrän isommalle kuin pitkät. Jos joku ymmärs jotaa ni hyvä. Mä en osaa selittää!

Wiljami

• Jäsen
kalteva pöytä
« Vastaus #12 : 01.10.2004 klo 18:43:37 »
Olen pohtinut kaltevan pöytätason hankkimista.
-Kuinka moni teistä sellaista käyttää?
-Mitä muuta hyötyä, kuin perspektiivin vääristymättömyys siitä on?
-Vaatiiko totuttelua tavallisen pöydän jälkeen?
-Paljonko sellainen vie tilaa?
-Mistä niitä saa ja paljonko suunnilleen maksavat?
-Muita kommentteja?

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
Re:kalteva pöytä
« Vastaus #13 : 01.10.2004 klo 18:48:31 »
Mulla on kalteva pöytä (asemointipöytä ja toimii myös valopöytänä).
Tuo on iso rotisko, mutta pienemmälläkin pärjää. Mulla oli joskus muinoin sellainen pieni n. 1,5xA3-kokoinen pöydälle pistettävä kalteva piirustusalusta ja se oli kanssa hyvä ja sen sai kätsysti kasaan, kun ei tarvinnut.

Mulla oikeastaan ainoa hyöty tossa on se, että asento ei ole niin kaamea kuin tavallisella pöydällä piirtäessä.

Jos tuollainen mulla oleva pöytä kiinnostaa, niin täältä Tampereelta Hervannan ammattikoululta voi kysellä noita asemointipöytiä. Hinta on kai jotain kympin luokkaa. Ite täytyy kyllä hankkia kyyti sille.

jokela

• sörsselsson
  • Jäsen
  • .. I'm a devil in disguise ..
Re:kalteva pöytä
« Vastaus #14 : 01.10.2004 klo 19:48:46 »
No, ensinnäkin kalteva piirustustaso säästää selkää ja olkapäitä jos tulee pitkiä sessioita. Ja vertaisin melkein jopa tietsikan näyttöön, silmät rasittuu myös jos on väärä ´suhde´ näyttöön / piirtopintaan ..

Mulla on tee-se-itse-ekonoomi-mallia tällä hetkellä.  Jostakin löyty sattumalta sopivankokoinen puuloota, n. 30 x 60 ja kämmenenkorkuinen. Siellä pidän kanssa aina kaikki tarvittavat kynät.
Siinä on päällä irtonainen, sileä lastulevynpala noin A 3 kokoo, (tarvis olla vähän isompi) jonka taakse oon ruuvannut kolme tappia keskilinjaa myöten aika ylös. Lootan alla takakantissa on paksuja kirjoja kallistajana ja levyä lootan päällä voin helposti käännellä / siirtää eri korkeudelle. Se pysyy jo painostaan paikalla. Löytyy aina sopiva asento työn koosta riippuen ja helpolla menee osina ylös hyllylle jos ei tarvi. Valopöytä on taas ihan erillinen ja sopivasti kallellaan sekin.
Päädyin tähän kun tarvii olla kirjoituspöytä joskus tyhjänä muihinkin näpräämisiin.

Oli mulla semmonen arkitehtipöytä joskus, helkutin iso (120x160?). Ja se aina haittasi että kun kallisteli niin kaikki vempeleet sinkoli lattialle. Siksi tasainen pöytätaso JA kalteva piirtopinta on mainiota!

-- j --

« Viimeksi muokattu: 01.10.2004 klo 20:03:33 kirjoittanut jokela »
He may look like an idiot and talk like an idiot but don't let that fool you. He really is an idiot.