Kirjoittaja Aihe: Frank Frazetta  (Luettu 9158 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tertsi

• Vieras
Vs: Frank Frazetta
« Vastaus #15 : 13.05.2010 klo 13:39:50 »
Jos Frazetta ei olisi Frazetta hänen sarjakuvansa eivät herättäisi sen enempää huomiota/intohimoja kuin joku Yksinäinen ratsastaja ja Tonto tms.

edit:
Ne Frazettan sarjikset jotka minä olen nähnyt ovat melko jäykästi piirrettyjä. Kuvitusten dynamiikka ja lennokkuus (ja kekseliäisyys) loistaa poissaolollaan.

Ehkä mun pitäisi tutkia aihetta hieman tarkemmin.
« Viimeksi muokattu: 13.05.2010 klo 13:42:15 kirjoittanut Tertsi »

Ossi Hiekkala

• Archipictor
  • Jäsen
  • archipictor.com
« Vastaus #16 : 13.05.2010 klo 13:51:53 »
Jos Frazetta ei olisi Frazetta hänen sarjakuvansa eivät herättäisi sen enempää huomiota/intohimoja kuin joku Yksinäinen ratsastaja ja Tonto tms.

edit:
Ne Frazettan sarjikset jotka minä olen nähnyt ovat melko jäykästi piirrettyjä. Kuvitusten dynamiikka ja lennokkuus (ja kekseliäisyys) loistaa poissaolollaan.

Ehkä mun pitäisi tutkia aihetta hieman tarkemmin.

Suosittelen todellakin. Frazetta ei kyllä mahdu tuon kuvauksen sisään. Hänen hahmonsa suorastaan välttelevät jäykkyyden määritelmää.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #17 : 13.05.2010 klo 14:07:47 »

edit:

hetkonen, onkos Lone rangerissa jokin vika? Itse diggailen mm. Timothy Trumania ja montaa muuta mutta palatakseni Frazettan sarjakuviin Johnny Cometin jälkeä en pysty kutsumaan jäykäksi millään muotoa.

jussi mäkinen

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #18 : 13.05.2010 klo 14:20:05 »
Eipä nuo Frazettan sarjikset/piirrokset näytä kovin kummoisilta. Semmoista perumeininkiä.
Mutta ne maalaukset!!

Frazettahan teki vähän kaikenlaista sarjakuvaa, eikä kaikki suinkaan ollut parasta a-luokkaa. Frazettan EC:lle (monesti Al Williamsonin kanssa) tekemät scifi -jutut ovat kuitenkin ehdottomia klassikoita.

MTT

• Jäsen
« Vastaus #19 : 14.05.2010 klo 09:11:41 »

R.I.P

Frazettan maalaukset ja kansikuvat ovat hienointa mitä fantasia-alalla on nähty.

Frazetta teki suitenkin suhteellisen paljon (useampi sata sivua) sarjakuvia. Alkupään sarjat (e.g. White Indian, Shining Knight, Thunda) ovat todella vielä joissakin kohdin suhteellisen kankeita joskin kuvien taidokkuus alkaa jo näkyä. Uudelleenpainokset ovat lisäksi usein pilattu karamellivärityksellä kuten Mustanaamiossakin julkaistu Thunda.

Creepy/Eerie aikakauden tarinat, L'il Abnerit ja jo mainitut Flash Gordonit ja Comet on sitten hienoa piirrostyötä ja aivan upeaa sarjakuvaa. Tosin joissakin tarinoissa Frazetta keskittyy enemmän kuvitukseen kuin itse tarinan eteenpäinviemiseen (oma mielipide).

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #20 : 14.05.2010 klo 10:01:02 »
Tuolta esille kookas Frazettan sarjakuvaoriginaali. Ei ole jäykkää ei. Jännää ja taitavaa realismin ja komiikan yhdistelyä, vähän kuin Uderzon Haikaralaivueessa. Mestarillista.

Timo

jussi mäkinen

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #21 : 14.05.2010 klo 11:35:10 »
Shokkien kansissakin on Frazettaa, nimenomaan niitä maalauksia. Ainakin ihan ekan Shokin (1/1972) kansi on hänen.

Samoin Shokkien 7 & 9/74  ja 5 & 10/75 kannet sekä Vampirellojen 3 & 4/75 kannet.

echramath

• Suomen Hakki Hamsteri -kerhon puheenjohtaja
  • Jäsen
« Vastaus #22 : 14.05.2010 klo 12:04:55 »
Trololoo, mitä hittoa tässä kuvassa tapahtuu? Flashman on the Charge. Minua kuva huvitti niin, että hetken harkitsin tilaavani sen printtinä...
I've got 99 problems, but luftballons ain't one.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #23 : 14.05.2010 klo 15:36:38 »
Flashman oli aika veijari...
http://en.wikipedia.org/wiki/Harry_Paget_Flashman

Suomeksi ei tosin ole tainnut yhtä kirjaa enemmän ilmestyä.

EDIT: Flashman at the Charge ilmestyi jatkiksena Playboyssa, joten on tainnut olla tavallistakin hurjempia naisseikkailuja sisältävä.
« Viimeksi muokattu: 14.05.2010 klo 15:38:41 kirjoittanut Lurker »

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #24 : 16.05.2010 klo 22:25:44 »
Löysin hauskan lainauksen Frazettalta:

Lainaus
“I’m a real ham. I want to excite people. I exaggerate. I push the anatomy. I’ll fake a light source. I never use models or photographs. I just pretend I’m there, that the character is coming right at me. I’ve always been supersensitive and very imaginative…” - Frank Frazetta 1976

Timo

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Vastaus #25 : 17.05.2010 klo 15:38:42 »
Hmmmm. Kiintoisa sivujuonne tuo Flashman, mulla on yksi kirja jossain hyllyssäni kun joskus halvalla läksi. En ole lukenut mutta varmaan pitäisi.

Frazettasta sen verran että juuri on lainassa Tiksin kirjastosta Blazing Combat kovakantinen kokooma ja kyseisen nopeasti kuopatun lehden kannet ovat FF:n käsialaa. En ole ennen nähnyt mieheltä nykyaikaista sodankäyntiä kuvaavia maalauksia. Kiintoisaa sinänsä, mieshän osasi siis muutakin kuin fantasiakuvitusta.

Illodiini

• Multikeskinkertaisuus
  • Jäsen
  • #MeHirviöt
« Vastaus #26 : 30.05.2010 klo 16:43:19 »
Yksi huomio on pakko saada ihmisten ilmoille mieltä vaivaamasta: Lehdissä, niin Hesarissa kuin sen kuukausiliitteessä, on ollut paljon Ilja Glazunovista. Hänen Kekkos-kuvaansa ja uudempiakin on esitelty laajalti. Miestä pidetään, vaikkakin hiukan kiistellysti, Taiteilijana.
Hänen maalauksensa häviävät KAIKILLA osa-alueilla Frazettan töille. Näköisemmän Kekkosen pystyi tosin aikanaan jokainen kansakoululainenkin tekemään. Ja sivellintekniikkakin näyttää löperöltä, etenkin kun Glazunov pyrkii realismiin ihmiskuvissaan.
"There's nothin' wrong with bein' a son of a bitch."

-- Gaspode the wonder dog (Terry Pratchett, Moving Pictures)

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #27 : 17.01.2011 klo 11:01:46 »
Vanguard julkaisee Frazettan "The Complete Johnny Comet".
http://www.vanguardproductions.net/Comet/index

SEDUCTION! CRIME! PASSION! TERROR!

Kyseessä on siis sanomalehtistrippi.

MTT

• Jäsen
« Vastaus #28 : 17.01.2011 klo 13:27:21 »

Johnny Cometia kannattaa mainostaa, on sen verran hieno sarja :)

Mielenkiintoista nähdä miten on stripit laitettu kun näyttäis olevan pystyformaatin kirja.

MTT

• Jäsen
« Vastaus #29 : 22.02.2011 klo 10:10:21 »

Johnny Comet uudelleenaikataulutettu ja hintaa tarkistettu jo toistamiseen.

VANGUARD FRAZETTA CLASSICS DLX HC VOL 01 JOHNNY COMET 05/25/11 SRP: $69.95