Painoasiat olivat kyllä usein paremmin ennen digitaalitekniikan yleistymistä. Nykyään pikseleitä esiintyy jatkuvasti kun käytetään pieni-resoluutioista materiaalia paremman puutteessa. Toiste taas on teknisiä ongelmia tai huolimattomuutta. Syistä riippumatta, analogivirheet ovat silti niiden sattuessa vähemmän häiritseviä/luonnollisempia (sama koskee vähäistä digi-TV-intoani, josta jo aiemmin).
Tuli jälleen tänään todettua kun hommasin saksalaisen Babylon 5 Superboxin; vaihtelevaa painotarkkuutta, mutta huh, ei onneksi pikseleitä. Hieno julkaisu muutoin.
Sitten on taas eri asia esim. vanhat tietokonepelit ja niiden ruutukaappaukset, joihin pikselit kuuluvat. Jos niitä suurennetaan printtiin tai muuhun niin skaalauksen tulisi yleensä tapahtua vain pikselin kokoa muuttamalla, eikä pehmeästi (kuten bilineaarisesti).
Muussa kuin noissa tarkoituksellisissa pikseleissä pitäisi toki aina olla mahdollisimman tarkka kuva jo alkuunsa käytössä, mutta joskus on pakko suurentaa esim. valokuvaa hieman ja silloin se useimmiten on syytä tehdä pehmentävällä tavalla.