Kirjoittaja Aihe: Vitsauksena pikselit  (Luettu 32302 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JanneT

• Jäsen
Vs: Vitsauksena pikselit
« Vastaus #60 : 06.10.2010 klo 16:40:38 »
Yritin yhdistää  tussauksen ja värit kyseisellä ohjelmalla. Se lataa ja lataa ja lopuksi se ei anna minun tallentaa mitään tiedostoa. Kokeilin firefoxilla ja iellä ja tekee ihan samaa.
On se aikasemmin sentään tiedoston antanut ulos.

Joskus muistan kun ohjelmaa testatessani kävi sama ilmiö, en ollut tallentaessa huomannut pakata tifejä ollenkaan (lzw tms). Eli oli liian isot tiedostot.
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #61 : 06.10.2010 klo 16:51:43 »
jos siinä on tosiaan kokorajoitus, niin hyvä on olla tuo lzw-pakkaus ja tsekata vielä, ettei vaan epähuomiossa ole viivatiedosto jääny vaikkapa harmaasävytilaan. nimim. kokemusta on ja näitä on sattunut.

Timo

Timo Kähkönen

• Vieras
« Vastaus #62 : 06.10.2010 klo 16:52:34 »
Joskus muistan kun ohjelmaa testatessani kävi sama ilmiö, en ollut tallentaessa huomannut pakata tifejä ollenkaan (lzw tms). Eli oli liian isot tiedostot.

Voi johtua tuostakin, koska tiedostot joudutaan uploadamaan serverille ja upload-nopeus on yleensä kaikilla käyttäjillä aika matala. ADSL:ssä yleinen on 1 Mbit / sek ylöspäin eli  0,1 Mt / sek. 10 megatavun tiedoston uploadamiseen menee siis 100 sekuntia. Ja jos väritys on 5 megatavua, menee yhteensä 150 sekuntia ennen kuin mitään alkaa tapahtua serverillä. Jos sattuu syöttämään vääränlaisen tiedoston, joutuu homman aloittamaan alusta. Pakkaaminen on siis vähintäänkin suositeltavaa.

Sika

• Jäsen
« Vastaus #63 : 06.10.2010 klo 19:19:39 »
Täytyy kokeilla uudestaan. Tuo väritiedosto vie 12 megaa. Onkohan se epäluonnollisen suuri? Tussitiedosto vie vaan 600 kttä.

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #64 : 06.10.2010 klo 19:29:17 »
Täytyy kokeilla uudestaan. Tuo väritiedosto vie 12 megaa. Onkohan se epäluonnollisen suuri? Tussitiedosto vie vaan 600 kttä.

Noh, mulla vie lzw-pakkauksella A4-kokoinen 300dpi väritiedosto alle megan. Paljonko on väritiedostosi resoluutio?
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

Sika

• Jäsen
« Vastaus #65 : 06.10.2010 klo 19:30:47 »
300 resoluutio ja kai se on tolla lzwllä pakattu hmm. Nyt testasin tuolla ohjelmalla kääntää pelkästään tussitiedoston ja se onnistui. Mulla on siis jotain hämärää tossa väritiedostossa....
Ohjelmana minulla on tuo photoshop essential, mutta kai sen pitäisi osata kääntää normaalisti.
« Viimeksi muokattu: 06.10.2010 klo 19:36:02 kirjoittanut Sika »

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #66 : 06.10.2010 klo 19:57:07 »
300 resoluutio ja kai se on tolla lzwllä pakattu hmm. Nyt testasin tuolla ohjelmalla kääntää pelkästään tussitiedoston ja se onnistui. Mulla on siis jotain hämärää tossa väritiedostossa....
Ohjelmana minulla on tuo photoshop essential, mutta kai sen pitäisi osata kääntää normaalisti.

Sanoisin että joko resoluutio tai pakkaus on nyt pielessä. Paljonko on pikseleitä? Esim. mulla marginaaleja vaille A4 on 1990x2660. Jos nuo kunnossa niin sitten ei ole varmaan pakannut. Eihän sulla ole ylimääräisiä layereita väritiedostossa eli olet flatannut kuvan?

Sika

• Jäsen
« Vastaus #67 : 04.01.2012 klo 09:40:42 »
Pitkästä aikaa palaan taas tähän osioon. Onnistuin kääntämään nyt tiedostot pdf muotoon. Kysymys olisi nyt, miten on mahdollista, että väritiedosto.tif vie ennen kääntämistä vain reilun megan ja tussaustiedosto vie alle megan, mutta kun käännän kyseisellä ohjelmalla ne yhteen, niin pdf tiedoston koko menee yli kymmeneen megaan?
Photoshopista olen tallentanut väritiedostot jpg pakkaus formaattiin.

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #68 : 04.01.2012 klo 10:37:36 »
Pitkästä aikaa palaan taas tähän osioon. Onnistuin kääntämään nyt tiedostot pdf muotoon. Kysymys olisi nyt, miten on mahdollista, että väritiedosto.tif vie ennen kääntämistä vain reilun megan ja tussaustiedosto vie alle megan, mutta kun käännän kyseisellä ohjelmalla ne yhteen, niin pdf tiedoston koko menee yli kymmeneen megaan?
Photoshopista olen tallentanut väritiedostot jpg pakkaus formaattiin.

Millä ohjelmalla teet PDF-tiedostosi? Suurin osa kuvankäsittelyohjelmista tekee varsin suuria pdf-tiedostoja. Jos PDF-tiedostoa ei tarvitse jälkikäteen muokata, täällä useaan otteeseen mainittu Royal Comicsin online-pdf-ohjelma tekee ainakin varsin kompakteja tiedostoja.  Miksi jpg-pakkaus eikä häviötön lzw-pakkaus?

Sika

• Jäsen
« Vastaus #69 : 04.01.2012 klo 10:50:26 »
Edelleen olen tehnyt pdf tiedostot royal comics ohjelmalla. Väritiedostot on siis tiffinä, mutta valitsin image compression kohdasta jpg pakkauksen. Lzw:llä pakatessa väritiedostoista tulee järjettömän kokoisia ( tuosta asiasta olen puhunutkin aikasemmin ylempänä). Ohjelmana on edelleen photoshop essential, jolla tallennan tiffiksi.
Huomasin äsken, että kun tallensin väritiedostot suoraan jpg formaatiin ja sitten käänsin royalilla, niin pdf tiedosto pysyi parissa megassa.
Toivottavasti tästä nyt saa jotain tolkkua...

ps. eli siis tuossa elementsissä on image compression kohassa vaihtoehdot: none, lzw,zip,jpg
« Viimeksi muokattu: 04.01.2012 klo 10:52:03 kirjoittanut Sika »

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #70 : 04.01.2012 klo 11:02:31 »
Lzw:llä pakatessa väritiedostoista tulee järjettömän kokoisia ( tuosta asiasta olen puhunutkin aikasemmin ylempänä).
Tää on tosi outoo, koska LZW on kuitenkin tosi tehokas pakkausmuoto. Ootko varma, ettei sulla oo jotain muuta asetusta, mikä nostais kokoa (tasot?)?
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Sika

• Jäsen
« Vastaus #71 : 04.01.2012 klo 11:05:36 »
Lainaus
Ootko varma, ettei sulla oo jotain muuta asetusta, mikä nostais kokoa (tasot?)?

Ei pitäisi johtu siitä. Oon flätänny aina tasot ja oon kokeillu sitäkin etten flättää ja sitten vain valitsen tallentaessa asetuksen ilman layereitä.

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #72 : 04.01.2012 klo 11:11:35 »
Ei pitäisi johtu siitä. Oon flätänny aina tasot ja oon kokeillu sitäkin etten flättää ja sitten vain valitsen tallentaessa asetuksen ilman layereitä.

Aikaisempien viestiesi perusteella tussitiedosto on ilmeisesti kuitenkin pieni bitmap-tiedosto eli ongelmat ovat väritiedostossa? Paljonko siinä sun väritiedostossasi on pikseleitä?

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #73 : 04.01.2012 klo 11:14:56 »
Testasin nopsaan. Mulla 12 megainen rgb-värikuva pieneni lzw-pakkauksella 136 kiloiseksi ja jpg-pakkauksella 424 kiloiseksi. Eli lzw on tehokkaampi ja pitäis tosiaan pienentyä huomattavasti. Harmi, kun mulla ei oo elementsiä, niin en osaa yhtään sanoo, mistä vois johtua.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Sika

• Jäsen
« Vastaus #74 : 04.01.2012 klo 11:16:40 »
2480x3508. Sarjakuvissani olen käyttänyt valmista taustatextuuria, joka näköjään nostaa kuvan kokoa huomattavasti tallentaessa lzw:llä. Muutenhan väritän ihan flätti väreillä. Eikös tuommoiseen textuurimaiseen väritykseen jpg olekin ihan hyvä?
Testasin juuri tallentaa ilman textuuria ja textuurin kanssa lzw:llä ja kuvan koko kasvoi 7 megalla. Ja tarkistin textuuri tiedoston koon ja näyttäisi olevan reilun megan.
« Viimeksi muokattu: 04.01.2012 klo 11:20:47 kirjoittanut Sika »