Author Topic: Toukokuun haaste: "Epätoivo" - Kommentit  (Read 5192 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bats

• Jäsen
Toukokuun haaste: "Epätoivo" - Kommentit
« on: 03.05.2010 klo 12:01:08 »
Kommentteja toukokuun haasteen sarjakuvista tänne.

Valmiit työt tänne!
"He ovat yhdistelleet eri lajeja ja luoneet hengittävää, sosiaalista norsun paskaa, jonka geeneistä on hyötyä ihan käytännössä."

- Jari Tapani Peltonen

Piedro

• Guest
Vs: Toukokuun haaste: "Epätoivo" - Kommentit
« Reply #1 on: 09.05.2010 klo 12:47:47 »
Hetkinen, hetkinen... Onko näiden haasteiden tarkoitus siinä, että osallistujat osallistuvat johonkin arvontaan, vai päättääkö sen haasteen keksijä, kuka voittaa??

sitten kritiikkiä...
Aapon työ on tunnelmallinen, (ja niin kyllä kaikki muutkin hänen työt ;))
selkeä ja hyvin keksitty idea. Varjostukset hyvin ovelasti sudittuja ja... ja......
ja.....  Mahtavaa!

bats

• Jäsen
« Reply #2 on: 20.05.2010 klo 13:30:33 »
Hienoa, että ihmiset ovat innostuneet piirtämään tästä aiheesta. Kommentoin töitä erikseen myöhemmin.
"He ovat yhdistelleet eri lajeja ja luoneet hengittävää, sosiaalista norsun paskaa, jonka geeneistä on hyötyä ihan käytännössä."

- Jari Tapani Peltonen

Nina Jurvanen

• Maailmantuskailija
  • Jäsen
  • I will find out who killed my bro.
« Reply #3 on: 20.05.2010 klo 14:18:07 »
Aapon työ on tunnelmallinen, (ja niin kyllä kaikki muutkin hänen työt ;))
selkeä ja hyvin keksitty idea. Varjostukset hyvin ovelasti sudittuja ja...

Olen samaa mieltä - itse aihe ja sen käsittely (ruutujako, tarinan kuljetus, kuvakulmat) ovat myös mainioita. Hyvin sie Aapo veät! :D

Kunpa itsekin osaisin varjostaa hyvin - tai lähinnä värittää photarilla. En vaan hallitse vielä Photoshopin käyttöä ja vesivärein menee aivan liikaa aikaa ja vaivaa. Aion kuitenkin osallistua tähän haasteeseen kolmisivuisella novellilla, jos vain ehdin tehdä sen valmiiksi toukokuun loppuun mennessä.
"Hiljaiset askeleet kaikuvat syvissä vesissä / Tunteja laskien kulkee hämärä varjoina / Pisarat pirstovat polkua maailman reunalta / Kuolevan auringon alla kaikki on kaunista" -Kertosäe Moonsorrown biisistä Pimeä, albumilta Verisäkeet

matkamies

• taiteellinen maatalousmies
  • Jäsen
  • Ukon lapset
« Reply #4 on: 24.05.2010 klo 11:54:28 »
Tähänhän on ollut poikkeuksellisen paljon osanottajia. Hyvä hyvä!

bats

• Jäsen
« Reply #5 on: 24.05.2010 klo 17:49:14 »
Tähänhän on ollut poikkeuksellisen paljon osanottajia. Hyvä hyvä!

Ilmeisesti epätoivo resonoi syvällä useammankin taiteilijan syrämmessä.. :D

- Jari Tapani Peltonen

Nina Jurvanen

• Maailmantuskailija
  • Jäsen
« Reply #6 on: 26.05.2010 klo 13:30:48 »
matkamies ja Orjan May - aivan upeita tulkintoja epätoivosta! Kadehdin (myönteisellä tavalla) piirrostyylienne vaivattomuutta, ilmeikkyyttä ja tarinan puitteisiin sopivuutta :D Itse en valitettavasti ehdi sittenkään osallistua tähän kisaan, joten heitän oman tulkintani epätoivosta joskus galleriaan, kunhan saan tussattua sen valmiiksi.
"Hiljaiset askeleet kaikuvat syvissä vesissä / Tunteja laskien kulkee hämärä varjoina / Pisarat pirstovat polkua maailman reunalta / Kuolevan auringon alla kaikki on kaunista" -Kertosäe Moonsorrown biisistä Pimeä, albumilta Verisäkeet

OM

• Jäsen
« Reply #7 on: 26.05.2010 klo 15:47:34 »
Heips Nina,

E

Kiitos sinulle posiitiivisesta palautteestasi, vaikken ole samaa mieltä työni tasosta. Oma kuvaukseni kuvituksestani pitää kutinsa.... ei onnistuneimpia piirroksiani.  Ei pitäisi haukkua omaa työtään...vaan toisten  ;)(vitsi).
 Tasan tarkkaan ton tekemiseen meni 35 minuuttia ennen erään leffan alkua. Makasin lattialla sitä piirtäessäni, sillä mulla oli selkä tosi kipeänä ettei  juuri voinut istua kuin tarpeillaan WC:ssä.

Mutta ,mitä tulee matkamiehen näkemykseen "epätoivosta", niin siinäpä vasta hieno sarjakuva sivu. Työ tehty varmasti ajan kanssa ja huolella. Taustat tehty loppuun saakka upeasti( minä en jaksa aina tehdä taustoja loppuun saakka- ikuinen ongelma) ja kaikki muukin toimi matkamiehen näkemyksessä.

Minulta on pyydetty kvaakissa sarjakuvaa ja lupaan sellaisen tehdä. Ja sen teen ajan kanssa huolella panostaen kokonaisuuteen, tarinaan, taustoihin jne. Ja lupaan, että luvassa on loistavaa sarjakuvallista visiointia jollaista ei ole ennen kvaakissa nähty eikä tulla näkemäänkään. :) ;) ;) :laugh: (vitsi)
« Last Edit: 26.05.2010 klo 17:54:05 by Orjan May »

bats

• Jäsen
« Reply #8 on: 26.05.2010 klo 16:25:51 »
Anteeksi nyt vain Orjan May, mutta minä olen aina inhonnut sitä kun ihmiset haukkuvat omia töitään. Varsinkin silloin kun ne ovat laadukkaita ja hyviä, parempia kuin esim. minulla. Kuten nyt. Tämä on kieroutunutta logiikkaa, mutta ajattelen että jos ihminen haukkuu omaa työtänsä noin kovin sanoin, niin mitä hän sanoisi minun työstäni joka omasta mielestäni on huonompi?

No, jokaisella on omat mielenliikkeensä ja omat aivonsa omine kieroutumineen, mutta näin minä ajattelen.

Ja nyt teen kuten minusta on oikein, ja annan arvioni kaikista töistä. Kyllä nämä taiteilijat sen ansaitsevat.

Aapo: Mitä tästä voisi sanoa mitä ei ole sanottu. Hiano työ ja hyvä kamera-ajo, ja niin ed-el-leen.

Ami: Tämä työ tuo epätoivon niin inhorealistisen lähelle, niin dokumentaarisesti, että kirpaisee. Tämä työ saa minut ajattelemaan, että sain mitä tilasin kun aiheen valitsin. Eli epätoivoa. Ihan oikeeta sellaista. :)

Bats: (:laugh:) Tämähän on hassunhauska viritelmä.

Snowman: Ensalkuun iisot rispektit siitä että uskaltauduit mukaan. Ansaitset todella kommentin työstäsi. Piirrosjälki on toimivaa ja ajaa asiansa. Mutta kuvan fiilis ja "tarina" uppoaa minuun hyvin.

Marj: Hyvä, näppärä tarina, ja tarinaan sopiva piirrosjälki. Tyhjyys on hieno elementti kun sitä käyttää oikein. :)

Ami: Hahah. Tämä taas oli vastakohta aiemmalle työllesi, tämä oli oikeastaan vain humoristinen. Mutta epätoivoinen tyyppi toki tässäkin.

Matkamies: Tarina on huippu. Visuaalinen anti on myös hyvää. Epätoivoa sodan jaloissa, oikein jees. Ehkä jatkossa toivoisin sinulta enemmän visuaalista tarinankerrontaa verrattuna tekstillä kertomiseen.

Holle: Tämä oli hyvin erilainen kuin mitä olen sinulta ennen nähnyt. Tai no, siinä Tulva-sarjiksessa oli jotain samaa. Lakonisuutta ja epätoivoa, aiheeseen sopivalla lakonisella visuaalisella tyylillä.

Orjan May: Enköhän tehnyt kantani selväksi. :laugh:

- Jari Tapani Peltonen

Nina Jurvanen

• Maailmantuskailija
  • Jäsen
« Reply #9 on: 26.05.2010 klo 16:27:30 »
Tasan tarkkaan ton tekemiseen meni 35 minuuttia ennen erään leffan alkua. -- Osittain tuo epäonnistuminen johtu liian nopeasta piirtämisestä.

Juuri siksi työsi onkin mielestäni niin hieno - minä en 35 minuutissa tuollaista jälkeä kykene mitenkään saamaan aikaan. Onhan lopputulos luonnosmainen, mutta sellaisena erittäin toimiva. Ihminen ja karhu elävät oikeasti, eivätkä ole pelkästään paperille väkisin väkerrettyjä hahmoja (mikä vaivaa minusta kaikkea Petri Hiltusen grafiikkaa, vaikka hän onkin ammattilainen Suomen mittakaavassa).

matkamiehen sarjakuva on minustakin todella huippu - kaikki kuvakulmat, ilmeet sekä ruutujako yhdistettynä tarinankuljetukseen toimivat täydellisesti. En näe tässä sivun mittaisessa työssä kerrassaan mitään paranneltavaa, kuten en muissakaan matkamiehen sarjiksissa.

OM

• Jäsen
« Reply #10 on: 26.05.2010 klo 16:39:15 »
Heips bats,

Kiitokset liikuttavista sanoistasi. Ihan  tosi. Olen tosi pahoillani, että et pitänyt siitä, että haukun OMAA työtäni. Mutta kun se ei lähtenyt putkeen silloin.. Mulla ei ollut inspiraatiota enään tehdä uutta.
Luapaan etten enään hauku omia töitäni. :-[

Sinun ei koskaan bats tule verrata omia töitäsi muiden töihin. Olin aistivinani sanoissasi hieman alakuloisuutta ja oman työsi vähättelyä. Minulla ei ollut ajatuskaan verrata omaa työtäni kenenkään toisen työhön tai pitää jonkun työtä huonona. Jokaisella on oma tyyli.

Mutta luulin, että uskallan sanoa ääneen paheksuntani siitä, että epäonnistuin "omassa toukokuun haasteessani".
Tarkoitus ei ollut dramatisoida ja saada jotenkin sympatiaa ja ääniä "toukokuun haaste" työlleni. Vaan ihan rehellisesti sanoa, että ei lähteynyt putkeen tällä kertaa.

Ja bats, olit tehnyt hienot analyysit kaikista töistä. Sinulla on erinomainen taiteellinen silmä.
« Last Edit: 26.05.2010 klo 17:55:12 by Orjan May »

matkamies

• Jäsen
  • Ukon lapset
« Reply #11 on: 26.05.2010 klo 16:46:48 »
Poistin kommenttini koska se ilmeisesti koettiin liian loukkaavana.
« Last Edit: 26.05.2010 klo 20:06:50 by matkamies »

AapoK

• Jäsen
« Reply #12 on: 26.05.2010 klo 18:01:55 »
Amin molemmissa jutuissa piirrosjälki tukee tarinointia ja sanomaa löytyy käsittelytapojen erilaisuuden ansiosta.

Batsin hahmon toteamus on aika hauska, kuvan kaveri porskuttaa eteenpäin ns. ilmeellä. Tästähän saisi toimivan stripinkin.

Snowmanilla traaginen tilannekuvaus. Toimii muuten mutta nuo taustan sahakuviot voisivat ehkä olla tarkemmin tehty.

Marj, mielenkiintoinen yhdistelmä kuvallista ja sanallista kerrontaa. Tekstaus on erittäin siistiä ja muutenkin ote on omaperäinen haasteeseen.

Matkamiehen sotasivusta tulee vahvasti mieleen Tardi, mikä on mainio asia. Kerronnallisesti laadukasta työtä, konefonttikaan ei ota niin silmään, tämä sopii sivuihin varsin hyvin.

Hollella hyvin vaikuttava tunnelmapala. Kokonainen tarina kuudessa ruudussa ja ilman sanoja toimii mallikkaasti.

Pidän Orjan Mayn työstä. Viivankäyttö on eleganttia ja tuo tosiaan mieleen sellaisen vanhan ajan realistisen sarjakuvataiteen. Varsinkin viimeisessä ruudussa metsästäjä on oikein onnistuneen luontevassa asennossa kiväärinsä kanssa.  Hyvää työtä!

OM

• Jäsen
« Reply #13 on: 26.05.2010 klo 18:10:02 »
Nyt on tullut  palautetta matkamieheltä siitä, että "toukokuun haaste työni" hahmo on ilmeetön kuin veistos. Siksi ajattelin poistaa koko jutun ja tehdä sen uudestaan aivan alusta saakka. Onhan se sallittua kait, koska aikaa on vielä tämä viikko ja ensiviikkoa kaksi päivää.

Onko sallittua poistaa oma työnsä ja rakentaa kokonaisuus uudestaan?

Enhän mä voi piirtää intiania suu auki kulkemassa yksin metsässä. Eipä siinä paljoa ilmeet  voi muuttua, jos etsitään pelottavaa karhua yksin. Kuka nyt nauraa, jos on vaarassa mennä henki pedon kynsissä.

« Last Edit: 26.05.2010 klo 20:22:18 by Orjan May »

matkamies

• Jäsen
  • Ukon lapset
« Reply #14 on: 26.05.2010 klo 18:57:32 »
Älä hyvä ihminen nyt mene poistamaan yhtään mitään!  Kommenttini oli kuitenkin tarkoitettu lähinnä kehuksi. Älä ole niin kriittinen. Asia kuitenkin on hienon kokonaisuuden rinnalla pikkuseikka. Teksti oli tarkoitettu lähinnä rakentavaksi palautteeksi, ei "negatiiviseksi kommentiksi"
« Last Edit: 26.05.2010 klo 19:04:56 by matkamies »