Kirjoittaja Aihe: The Filth  (Luettu 6142 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ilja Rautsi

• Jäsen
  • Kvaak!
The Filth
« : 21.06.2004 klo 13:42:15 »
Minäkin pidin Invisiblesista mutta Filth vain rasitti.

Filth "rasitti"? Haluatko laajentaa vähän?

Rami: Lisäsin lainauksen kontekstiksi.
« Viimeksi muokattu: 21.06.2004 klo 14:49:27 kirjoittanut Rami Rautkorpi »
"I'd prefer not to be reminded of his continued existence, frankly. If he's hit by a bus--let me know so I can go piss on his grave--otherwise, give it a rest."

-Erik Larsen Rob Liefeldista

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
The Filth
« Vastaus #1 : 21.06.2004 klo 13:59:44 »
Jotenkin arvasin tuonkin. Huokaus. Ilja raises his ugly head. No ei vaineskaan...tuohan on vain sananparsi  :P

Minun kärsivällisyyteni on loppu näiden päättömien Filthin tapaisten sarjakuvien kanssa. Ehkä yksinkertaisesti olen "perinteisten" sarjakuvien ja kerronnan ystävä kuten (huonosti menestyneet) edellämainittu Fallen Angel (jossa kyllä on aimo annos hämäryyksiä), Human Target jne. En vain nähnyt mitään minkä vuoksi olisin jaksanut vaivautua Filthissä. Miksiköhän nykysarjakuvat niin usein (etenkin hyvänä esimerkkinä Ellisin tuotokset, toki myös jotkut Morrisonin ja Mooren) ovat kummallista huumehöyryistä värien sekamelskaa ja kaikki tapahtumat ovat kuin jostakin MTV:n (Music Televisionin) välianimaatiosta. Ja juonetkin ovat pseudobabblea. Mitä lienee tuollakin sitten tarkoittanen...

En minä tiedä. Liian sekavaa ja päänsärkyä aiheuttavaa kamaa. Minä nyt vaan olen ihan tavllinen tallustaja. Täysi tavis. Ordinary Decent Citizen. Ei vain jaksa tajuta.

PS: Ja Ilja on kyllä kaikkien omituisten opusten fani mitä nyt olen tässä havainnut...mies on - kuten olen joskus - maininnut ehkä aivan nero  ;D tosin hyvin (ennalta-arvattavasti) älähtelevä sellainen...hehheh...

PS2: Ja miksi pidin Invisiblesistä? En minä sitäkään tiedä. Se on myös aivan vinksahtanut tekele. Kuten sanottua minä en vaan TIEDÄ miksi pidän jostakin miksi en toisesta. Silkkaa fiilistelyä. Jaarin jaarin. Argh. Kas...kahviakin on vielä...

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
The Filth
« Vastaus #2 : 21.06.2004 klo 14:20:47 »
Tämä selvittänee hieman asiaa. Tai luultavasti ei mutta saanpahan ainakin mahdollisuuden mainostaa hyvää kirjaa kirjoista sarjakuva-aiheisella palstalla.

Eli suhtautumiseni sarjakuviin on hieman samanlainen kuin suhtautumiseni scifikirjoihin - joita nykyisin tulee kyllä luettua hävyttömän harvoin.

Hienossa scifikirjailijoita käsittelevässä Kirjastopalvelun kustantamassa kirjassa (ja kirjan nimeähän nyt tietysti muista, osa 1 kuitenkin eli lisää on luvassa) on mitä omituisimmin kirjoitettu osio jossa kerrotaan J.G. Ballardista. Mies kirjoittaa hyvinkin hämäriä kirjoja, vähän kuin Filth kirjana ilmeisesti. Olen niitäkin joskus yrittänyt lukea ja ei vaan onnistu. Sen sijaan joku Alfred Bester on aivan loistavasti minulle sopivaa tekstiä vaikka hänenkään kirjojensa ideat eivät ole niitä kaikkein tavanomaisimpia - tai eivät olleet, nykyisin tosin jo ryöstöviljeltyjä mm. elokuvissa.

Siis yksinkertaisesti: kirja/sarjakuva saa toki olla outo ja absurdi mutta sen pitää olla sitä juonen puitteissa. Jos kirjassa/sarjakuvassa ei ole juonta - tai en ainakaan sellaista havaitse - tai jotain päämäärää tai ideaa jota kohti teoksen hahmot ja tapahtumat ovat menossa, en vain jaksa pitää mielenkiintoani yllä. Outous ei saa olla outoutta vain outouden vuoksi.

Tai jotain tuon suuntaista.

Otto Sinisalo

• Jäsen
Re:The Filth
« Vastaus #3 : 21.06.2004 klo 14:53:39 »
The Filth potki minua kiveksille. Hyvällä tavalla.

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Vastaus #4 : 21.06.2004 klo 15:02:56 »
Että ihan oma osio?

Toivottavasti tänne joku kirjoittaa jotain - siis muutkin kuin minä. Ja ennenkaikkea hieman selvittää että oliko siinä Filthissä sen kaiken omituisen apinamaisuuden alla jotain tarinan tapaistakin. Ajattelen ehkä liian konventionaalisesti joten en välttämättä ole óikea hlö arvioimaan, semminkin kun luin siis vain kolme ensimmäistä osaa ennen kuin aloin hyppiä seinille ja pureskella korviani.

Eli eikun siis selvitystä. Jonkinlainen referaatti tuosta sarjakuvasta olisi todella hauskaa lukea, se se vasta olisikin jotain. Filth sadalla sanalla  ;D

Rami Rautkorpi

• Has been
  • Jäsen
« Vastaus #5 : 21.06.2004 klo 15:07:56 »
Ja juonetkin ovat pseudobabblea. Mitä lienee tuollakin sitten tarkoittanen...

Tarkoitat tietenkin, että juonet ovat näennäislöpinää. Toisin sanoen niissä onkin oikeasti järkeä!

Jos juonta kaipaat, niin Filthissä on ainakin kaksi vaihtoehtoista: Yksi kertoo aivan tavallisesta miehestä (Ordinary Decent Citizen, kuten sinäkin), joka tajuaa olevansa huippukoulutettu salainen agentti. Vähän niin kuin Renny Harlinin Long Kiss Goodnightissa. Aina kun mies on tehtävällä, hänen tilallaan on kaksoisolento, joka tekee kaikenlaista törkeää.

Toinen juoni taas kertoo miehestä, joka... no, se spoilaisi ihan liikaa. Mutta Morrison on jättänyt tarinan vapaasti tulkittavaksi. Lievästi sanottuna. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö tarinaa pystyisi tulkitsemaan kokonaisuutena.

"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)

Rami Rautkorpi

• Has been
  • Jäsen
« Vastaus #6 : 21.06.2004 klo 15:14:39 »
Katso nyt tolppis, Otto teki sen seitsemällä sanalla!

Minä lähdin lukemaan Filthiä aivan kuin se olisi mikä tahansa muu supersankarisarjakuva. Siinä on tällainen reppana jokamies, vähän niin kuin Peter Parker. Oikeasti hän kuuluukin salaseuraan, jonka jäsenet pelastavat maailmaa hassuihin, värikkäisiin asuihin pukeutuneina... melkein kuin Ryhmä-X. Erikoisen tarinasta tekee se, että sankari ei täysin ymmärrä, mitä on meneillään, eikä hän oikeastaan haluakaan ymmärtää. Hän vain haluaisi katsoa kotona telkkua kissansa kanssa.

And hilarity ensues.
"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)

Otto Sinisalo

• Jäsen
« Vastaus #7 : 21.06.2004 klo 15:16:50 »
Pikaisen uudelleenluennan jälkeen tulin seuraavaan tulokseen; spoilaa ja selittää:

Greg Feely on yksinäinen mies, joka tekee lääkkeillä itsemurhan hänen kissansa kuoltua. Feelyssa asuu siirtokunta i-elämää, bakteeri-ihmisiä, joista yksi on Feelyn kaltainen. i-Feely / Ned Slade työskentelee Kädessä, jonka toimisto on kuolemassa olevan makro-Feelyn, noh, kädessä. i-Feely kokee erilaisia seikkailuja Käden palveluksessa.

Lopulta i-Feely tuhoaa häntä manipuloineen Käden. Makro-Feely ei lopulta kuolekaan. Käsi siirtyy uusiin toimitiloihin makro-Feelyn päähän. Makro-Feely kultivoi uuden i-kolonian koomassa olevan tyypin päähän.

Tietysti Makro-Feelykin työskentelee oman todellisuuden tasonsa Kädelle.

Tämä ns. kahden Feelyn teoria selittää ehkä mm. sen, miksi Feely hautaa kissansa kahdesti. Teoria ei välttämättä ole vedenpitävä. Mitkä kohtaukset ovat i-maailmassa, mitkä makromaailmassa?

YHDEKSÄS VAIHDE!

« Viimeksi muokattu: 21.06.2004 klo 15:18:56 kirjoittanut Otto Sinisalo »

Otto Sinisalo

• Jäsen
« Vastaus #8 : 21.06.2004 klo 15:18:39 »
Katso nyt tolppis, Otto teki sen seitsemällä sanalla!

Hm, laajensin hieman. Ylläoleva selitys on tasan 100 sanaa pitkä.

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Vastaus #9 : 21.06.2004 klo 15:34:36 »
"Erikoisen tarinasta tekee se, että sankari ei täysin ymmärrä, mitä on meneillään, eikä hän oikeastaan haluakaan ymmärtää. Hän vain haluaisi katsoa kotona telkkua kissansa kanssa"

Öööh...tuota...onkohan asunnossani piilokamera. Kaikki täsmää. Paitsi ettei minulla ole kissaa. Haluaisin kyllä että olisi. Äidilläni on.

Hmmm...viimeaikaisten tapahtumien ja olotilojeni perusteella saattaisi hyvinkin olla että olen oikealla taajuudella tällä hetkellä lukemaan Filthin ja antamaan sille uuden mahdollisuuden.

Tosin yhtä hyvin voin olla sellaisellakin taajuudella että voisin antaa mahdollisuuden myös Raamatulle, Sarasvuon pseudohöpinäkirjalle ja Maija Mehiläisellekin...

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Vastaus #10 : 21.06.2004 klo 15:36:04 »
Ja johtuuko se vain minun taajuudestani (rakastan tuota sanaa!) vai mistä mutta en näe kyllä Oton satasanaisessa referaatissa yhtäkään sanaa...

White noise?

Otto Sinisalo

• Jäsen
« Vastaus #11 : 21.06.2004 klo 15:38:41 »
Ja johtuuko se vain minun taajuudestani (rakastan tuota sanaa!) vai mistä mutta en näe kyllä Oton satasanaisessa referaatissa yhtäkään sanaa...

Spoilerikoodasin sen. Jos et pysty tulkitsemaan sitä, olet ilmiselvästi person/anti-person complex.

Ready Hand supercleansing operations!

Rami Rautkorpi

• Has been
  • Jäsen
« Vastaus #12 : 21.06.2004 klo 15:41:20 »
Tolppis: Taajuutesi ei ole täysin harmoninen Oton kanssa. Onneksi webbiselaimessasi on todennäköisesti manuaalinen taajuudensäätö: Siirrät osoittimen epäharmonisen alueen yläreunaan, painat hiirenpainikkeen pohjaan, pidät painiketta pohjassa ja siirrät osoitinta alaspäin, kunnes taajuudet ovat harmonisoituneet riittävän tarkasti.

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Vastaus #13 : 21.06.2004 klo 15:44:48 »
Nyt en kyllä enää tajunnut mitään. Siirrän minkä mihin? Ei, älä vastaa, en haluakaan tietää. Haluan vain katsoa kotona telkkua kuvitteellisen kissani kanssa.

Maisteri Outo

• Jäsen
  • (Ei tekstiä)
« Vastaus #14 : 21.06.2004 klo 16:05:35 »
Älä välitä, nuo tyypit ovat niin himmeitä ettei ne ymmärrä aina edes toisiaan (kts. Herrasmiesten liiga, osa 2- ketju).
 ;D