Kirjoittaja Aihe: Nettinarttu 2 on nyt netissä!  (Luettu 11812 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Reima Mäkinen

• Jäsen
Re: Nettinarttu 2 on nyt netissä!
« Vastaus #15 : 15.10.2005 klo 22:18:51 »
Aihetta ei ole tietääkseni tutkittu. Tiedossa on, että nuoret naiset ovat kasvava (suurin?) sarjakuvia kuluttava yksittäinen lukijaryhmä. Tämä on käynyt selväksi mm. kirjakaupoissa, mangan piirissä ja Sarjakuvafestarien 2003 kävijäkyselyssä.

Myös se on tunnistettu ilmiö, että ystävät ja tutut lukevat tuntemiansa tyyppien töitä, vaikkeivat muuta sarjakuvaa harrastaisi.

Nettisarjakuvat ovat luku erikseen. Ne ovat ilmaisia (vrt. sanomalehtisarjat) ja tieto leviää esim. linkkeinä tuttujen kautta.

Jos asiaa haluttaisiin pollata täällä. Kannattaisi aiheelle varmaan perustaa oma rihma. Tai mennä peräti kysymään ihan joltain muulta (kuin tällaiselta aktiivien) foorumilta.

Sitten mutua: Kriittisimpänä/ennakkoluuloisimpana ryhmänä pidän nuoria (esim. 10-20v.) mutta yleensä kysymys on läpi ikäluokkien vain siitä, että ihimiset kokevat että eivät OSAA lukea sarjakuvia. Juuri nämä kotimaiset (tai naisten) sarjakuvat ovat olemukseltaan niin "vaikeita" että tavallinen sanomalehtistripin- tai Akkarinkuluttaja ei niista saa mitään irti eikä jaksa graffan perusteella kiinnostuakaan. Näkemykseni mukaan sarjakuvia, kuten kirjoja tai elokuviakin kulutetaan genren mukaan, eli jengi seuraa sarjakuvassakin lähinnä sitä lajityyppiä (esim. huumori, romantiikka, toiminta) mikä itseä muutenkin kiinnostaa. Harva kokee edelleenkään sarjakuvaa romaanin kaltaiseksi  "yleismediaksi", josta  voisi löytää mielenkiintoisia ja laadukkaita kokemuksia.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

W

• sarjakuvaduunari
  • Jäsen
« Vastaus #16 : 20.10.2005 klo 15:20:29 »
Ei minua niinkään kiinnosta sen enenpää tätä aihetta vatvoa jos vastauksia on tullut vain näin vähän. Oli ollut vain mielenkiintoista lukea enemmän mielipiteitä tästä aiheesta. Ja yksi teeseistänihän oli se että naispuoliset ystäväni lukevat myös mielellään painettuakin SUOMALAISTENnaissarjakuvantekijöiden tekoksia.
Esmes Närhi ja irtoparta ovat olleet hyvin suosittuja.
En tiedä tuosta genre henkisyydestä tämän asian kohdalla. Tekijän sukupuopuoli ei ole näkynyt minun näköpiirissäni valintaperusteissa muiden medioiden kohdalla (kirjat, elokuvat, musiikki jne.)
Mielenkiintoista olisikin ollut tietää miten moni mies tarttuu hanakammin suomalaiseen sarjakuvateokseen jos tekijä on mies?(jos kyseessä nyt ei ole se genre hakuisuus).
En nyt jauha tästä enempää. Ehkä joskus jaksan perustaa tälle aiheelle oman
ketjun, jos aihetta on.

starakissa3

• Vieras
Re:Nettinarttu 2 nyt netissä!!!
« Vastaus #17 : 05.02.2006 klo 16:20:12 »

Terve,

huikean hieno virtuaalinen paperinukke löytyy Soljan osiosta. http://www.narttu.net/nukke.html

kiitos jos haluut paperi nukkei niin googleen hakusana on paperinuket ;D

Solja

• Sarjakuvataiteilija
  • Jäsen
  • Helvetin hyvin menee.
Re: Nettinarttu 4 on nyt netissä!
« Vastaus #18 : 23.03.2006 klo 11:26:57 »
Mari Ahokoivu on koonnut ja taittanut uuden Nettinarttu nelosen. Upeaa ja hienoa sarjakuvaa tarjolla Mari Ahokoivulta, Hanna Azevedolta, Johanna Rojolalta, Aino Louhelta ja Piia Seppälältä.

Menkää ja ihastukaa!
www.narttu.net

ps. Kiitos tytöt sarjakuvista. Hienoa jälkeä! Ja kiitos etenkin Marille joka toimitti narttu nelosen.

Hanna

• Jäsen
Re: Nettinarttu 4 on nyt netissä!
« Vastaus #19 : 08.04.2006 klo 22:16:09 »
Menkää ja ihastukaa!
www.narttu.net

Jes! Paras ulkoasu näistä tähän mennessä ilmestyneistä Nettinartuista. Suurin osa jutuistakin oli varsin oivia, etenkin Hannan (valitettavasti ei minun ;) ) hullunhilpeä uintisarjis. Mutta tämän numeron ykköseksi nostaisin kyllä Mari Ahokoivun, josta on kovaa kyytiä kehittymässä yksi uusista piirtäjäsuosikeistani. Kivaa piirrosjälkeä ja hyviä värivalintoja sekä kiinnostavaa kerrontaa - lisää lisää LISÄÄ! Ja kaiken päätteeksi tarina oli _niin_ tosi.

Muuten, Amerikan serkun Lynda Barryn työ ei näkynyt mulle ollenkaan. Onko muilla ollut samoja ongelmia vai onko vika jälleen kerran tässä h*lvetin oikuttelevassa Firefoxissa?

Edit. Ei näkynyt Barryn työ myöskään Explorerilla.
Klik klik --> Sarjisblogini

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #20 : 08.04.2006 klo 22:26:08 »
Minä ajattelin, että se Barryn juttu on jäänyt vain lisäämättä. Ei siis näkynyt minullakaan ja Mozillaa käytän.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

mari

• Jäsen
« Vastaus #21 : 08.04.2006 klo 22:36:16 »
vau kiitoksia vain kehuista :) -ja tarina muuten ON tosi-

Barryn työ ei valitettavasti ehtinyt mukaan, vaikka ehdin tehdä sille paikan valmiiksi... siis ei näy valitettavasti millään selaimella, itsekkään en ole sitä päässyt näkemään vielä...
pitää pyytää, jospas joku laittaisi ilmoituksen sivuille asiasta, ettei tarvitse sitä ihmetellä...

minuun iski kyllä ehdottomasti eniten juuri tuo hannan uintisarjis... vaikka laadukkaita sarjiksiahan koko numero on täynnä!

Hanna

• Jäsen
« Vastaus #22 : 09.04.2006 klo 12:09:03 »
-ja tarina muuten ON tosi-

Niin arvelinkin ;)
Tosielämä se yleensä onkin paras inspiraation lähde. Itsekin olen usein käyttänyt omia arkisia "tapahtumia" (ts. tapahtumattomuutta...) tarinoideni pohjana.

Oletko muuten vielä väsännyt omakustannetta?
Klik klik --> Sarjisblogini

mari

• Jäsen
« Vastaus #23 : 09.04.2006 klo 18:02:11 »
juu, jotain limingassa tuli tehtyä kopiokoneella, ei mitään suurempaa...
kemin sarjisfestareille olisi tarkoitus tehdä jokin uusi kopiokone-lehti ja kavereiden kanssa ollaan väsäämässä antologiaa jossa olen mukana *vink vink ;) *

mun nettisivuilta löytyy joitain noita vanhoja http://www.ahokoivu.tk --->kauppa ("täällä voi shoppailla")  --->sarjakuvia kaupan
*häikäilemätöntä mainosta*

alabama

• Vaimo
  • Jäsen
Re:Nettinarttu on nyt netissä!
« Vastaus #24 : 02.05.2006 klo 11:39:13 »
Ei ole meikäläiselle. Liian outoja.

Vähän sama juttu mulla. Paitsi että Marin töistä ihan pidin kyllä.. :)
Más vale tarde que nunca

mari

• Jäsen
« Vastaus #25 : 11.08.2006 klo 15:44:18 »
Päivitin NettiNarttu 4:sen. http://www.narttu.net
Nyt löytyy Lyndankin sarjakuva, anteeksipyynnöt siitä että sen päivittämisessä meni näinkin kauan...
Katsastakaa myös markkinaosio ja arvostelut, uutta tavaraa niissäkin...

Helsingin festareille on tarkoitus ilmestyä sitten seuraava numero!

mari

• Jäsen
Nettinarttu 5 nyt netissä!!
« Vastaus #26 : 20.09.2006 klo 21:25:41 »
Kaikki ihastelemaan NettiNarttu viitosta
http://www.narttu.net
Lehdessä sarjakuvia Aminalta, Anne Muhoselta, Grezeniltä, Hannele Richertiltä, Mari Ahokoivulta, Virpi salolta, Warda Ahmedilta sekä ihkuilta Kaskisilta.

NettiNarttuja voi muuten nähdä livenä Helsingin sarjakuvafestareilla! Pienlehtitaivaan puolella on myyntipöytä, josta voi ostaa esim. narttu-paitoja sekä -pinssejä ja tietysti sarjakuvaa..

Solja

• Sarjakuvataiteilija
  • Jäsen
  • Helvetin hyvin menee.
Re: Nettinarttu 5 on nyt netissä!
« Vastaus #27 : 01.10.2006 klo 14:23:59 »
Vihdoinkin kerkisin käydä lukemassa Nettinarttu vitosen, ja ei voi muuta sanoa kuin WAU! Siellä oli edustettuna kaikki mun suosikki piirtäjä tytöt, ja olitte saaneet vielä Kaskisetkin mukaan. Hyvä, hyvä..

Narttu vitosta voisi kuvailla karkkipussiski jossa on apteekkarin salmiakista vaahtokarkkeihin.

Kaikista toimivimmat sarjakuva olivat Reetan, Annen, Hannelen ja Marin, sillä näin netistä luettuna sarjakuvan pitää olla selkeää ja helposti luettavaa. Netissä liikkuminen on niin hektistä että pitkät ja vaikealukuiset sarjakuva voivat kärsiä tästä.

Multa on pariin otteeseen käyty kyselemässä sitä että voisiko Narttuja nähdä printtimuotodossa. Onko muut tuumineet samaa?

Ne jotka eivät vielä uskaltaneet käydä katsomassa NettiNarttua, niin ette taida uskaltaa vieläkään.. Kokeile! www.narttu.net

mari

• Jäsen
« Vastaus #28 : 01.10.2006 klo 14:39:30 »
Joo, ongelmana on kun koittaa laittaa sarjakuvia nettiin jotka ei alunperin oo tehty nettiin... Siks mä oon koittanut tehdä aina uuden jutun just varatavasten narttuun.. TOsin toi mun uusin on vähän hailakka, olis pitänyt pysytellä muste/tietokonevärityksessä ehkä kun netistä on kyse... mut no jaa, ihan jeeshän toikin näkyy...
Mutta upeesti meillä on kyllä naispiirtäjiä mukana viitosessa, huippu lehti tuli, kyllä!

palautetta otetaan muuten vastaan myös lehden ulkokuoresta, siis sivuista itsestään (allekirjoittaneen käsialaa...), mielellään kuulisin vaikka ihan privattiviestinäkin, kun oon vielä oppimassa sivujen tekoa... ja sitäpaitsi nettinarttu on uudistumassa kohtapuolin *köh köh saako tästä puhua* joten teknisiä vinkkejä otetaan vastaan...

niin ja olisiko mahdollista muuttaa tän ketjun nimeksi vaikka "NettiNarttu" tms. kun tässä puhutaan kuitenkin kaikista numeroista...?

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #29 : 01.10.2006 klo 16:29:51 »
Hieno homma! Mutta muutama teksti on niin pienenä ettei pysty lukemaan (Warda varsinkin mutta muutkin). Mun tietokoneen näyttö on perusputkinäyttöä tarkempi, mutta kai nää on yleistymään päin.
Ehkä jos sivu olis kokonaisena näkyvillä niinku nyt, mutta sitä klikkaamalla pääsis vielä isompaan versioon?