Kirjoittaja Aihe: Miksi et ole Suomen sarjakuvaseuran jäsen?  (Luettu 15008 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Nanna

• satunnainen silminnäkijä
  • Jäsen
  • Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
Vs: Miksi et ole Suomen sarjakuvaseuran jäsen?
« Vastaus #15 : 29.01.2010 klo 02:23:19 »
Toivottavasti ylläoleva vastasi osaan. Valitettavasti kello on mitä on, joten jos vastauksissa on jotain outouksia, niin pyydän, että kyseenalaistat ne hetimiten!

Kuulosti oikeastaan ihan hyvältä. Jos joskus tulevaisuudessa leivän lisäksi pöydältä löytyy sitä legendaarista vapaa-aikaa, josta olen joskus kuullut kuiskittavan, saatan ulottaa lonkeroni sarjakuvaseuran suuntaan. Ongelmani on kai tähän asti ollut se, että olen liikkunut melko pienissä harrastuspiireissä, joissa pelkkä hengittäminen edellyttää työpanosta ja yleinen aktiivisuus merkitsee sitä, että on vaarassa joutua ryhmän hallitukseen. Argh.

Emppu

• Vieras
« Vastaus #16 : 29.01.2010 klo 02:36:21 »
Sarjakuvablogit tuovat esiin seuraavaa sukupolvea. Antavat heille mahdollisuuden kehittyä ja saada kommentteja. Heidän joukostaan löytyy tulevaisuuden perttijarlat ja jubatuomolat. Kyllä, valtaosa ei kiinnosta kaikkia, mutta ei kaikkia tarvitse lukeakaan.

Loppujen lopuksi; sarjakuvablogit ovat sarjakuvaa. Sillä voi tehdä ihan mitä tahansa. Eivät kaikki sarjakuvablogeissa julkaistava sarjakuva ole omaelämänkerrallista (jos tämä nyt oli se sinua ärsyttävä sarjakuvan muoto). Vrt. mummo ja Itch and Implication.'

Ja kenties kaikki toiminta ei ole kaikille; oletko sitä mieltä, että kaikesta Seuran toiminnasta valtaosa on negatiivista?
Sama kuin kysyis sosiaalidemokraateilta, onko siinä vasemmistoliiton ideologiassa pelkästään negatiivisia asioita, ettei voisi sinne liittyä.* Kovin moni ei käsittääkseni sinne ole kuitenkaan näkyvästi hypännyt.

Kyllähän mä ymmärrän, että sarjakuvablogit on vain yksi osa sarjakuvaseuran toimintaa, mutta kerta sarjakuvaseura haluaa sarjakuvablogipalvelua tukea ja sen kautta rikastuttaa ja vaikuttaa suomalaiseen sarjakuvakulttuuriin, se sotii mun omia  näkemyksiäni kohtaan asiasta. Ja etenkään, kun mä en halua olla sellainen ihminen, joka haluaa vaikuttaa asioihin, koska kuulun tässä asiassa marginaaliryhmään ja olisin pitkällä juoksulla todellinen kiusankappale ja ärsyttävä sellainen.
Sarjakuvablogit on kuitenkin itselle sen verran suuri pala, ettei halua liittyä. Tietenkin, tämä on täysin yksilöllistä ja tukkopa Suomesta toista löytyisi, joka tätä syytä käyttäis. Kuitenkaan kun Sarjakuvaseuraan _kuulumattomuus_ ei vaikuta mun suomalaisen sarjakuvan tukemiseen muutoin mitenkään negatiivisesti tai estä omaa mielenkiintoa suomalaista sarjakuvakulttuuria kohtaan.
Kyllähän mä aika monessa olen Amnestyn ja Greenpeacenkin kanssa samaa mieltä, mutta kun on kuitenkin sellaisia selkeitä asioita, joiden kanssa ajatukset eivät mene yks yhteen, mun mielestä on parempia kanavia vaikuttaa niihin asioihin kuin passiivisena yhdistyksen jäsenenä ostaa se parin euron "hei, vaikutan hyviin asioihin"-omatunto. Sama pätee valitettavasti Sarjakuvaseuran kohdalla.
Mä mieluummin törsään rahani suomalaisiin pienkustanteisiin kuin olisin edesauttamassa kasallista ihmisiä, jotka vain joltain osin jakavat samanlaisia ajatuksia kanssani paremmasta suomalaisesta sarjakuvasta. Oli se sitten kuinka hirveän itsekeskeistä ajattelu/toimintatapaa, mä tuon ruohonjuuritason toiminnan oon sarjakuvien osalta tuntenut paljon enemmän omakseni kuin yhdistykseen kuuluminen.  :B

*Okei, en oo taas pitkään aikaan seurannut politiikkaa, joten oma käsitykseni sosiaalidemokraattien idelogiasta on se, että ne palloilevat jossain keskustan ja vasemmistoliiton välissä vihreiden seassa.

Edit: Eniten tässä tietenkin nakertaa just se kuuluvuus johonkin, oli se sitten kuinka passiivista toimintaa. Kyllä mä mieluummin ostan palveluja, mitä Sarjakuvaseura tarjoaa tavalla tai toisella ihmisille tälleen tukien Sarjakuvaseuraa epäsuorasti, mutta tollainen suoranainen tukeminen on...no, on hieman "ärsyttävää" ja liian sitovaa.
« Viimeksi muokattu: 29.01.2010 klo 02:55:55 kirjoittanut Empuska »

Matti Karjalainen

• Jäsen
  • Friendly Neighborhood Librarian
« Vastaus #17 : 29.01.2010 klo 08:04:59 »
Rehellisesti sanottuna on kyllä tunnustettava, että mitä kauemmas pohjoiseen mennään, sitä vähemmän toimintaa Seura järjestää.

Mitä toimintaa Sarjakuvaseura on esimerkiksi viime vuonna järjestänyt kehä kolmosen ulkopuolella ja millä suunnalla maailmaa? Lähinnä uteliaisuuttani kysyn, etten ole vaan tullut missanneeksi jotain.
"Onneksi kirjastonhoitajat ovat tunnollisia kaikissa tunnetuissa todellisuuksissa" (P.A. Manninen: Kapteeni Kuolio - Tampereen sankari)

Holle

• Jäsen
« Vastaus #18 : 29.01.2010 klo 09:33:23 »
Mitä toimintaa Sarjakuvaseura on esimerkiksi viime vuonna järjestänyt kehä kolmosen ulkopuolella ja millä suunnalla maailmaa? Lähinnä uteliaisuuttani kysyn, etten ole vaan tullut missanneeksi jotain.

Ei mitään ja tämä ehkä on vaikuttanut siihen että viimevuotinen jäsenmaksu on maksamatta vaikka pitkään olen kannatuksen vuoksi ollut mukana. Hyödyllisenä pidin seuran matrikkelia mutta se poistettiinkin melkein saman tien käytöstä. Vaikka tämä ei ilmeisesti mikään toivelista olekaan niin odottelen jonkunlaisia toimenpiteitä asiassa.
Sarjakuvat ja kuvitus
http://www.verikoirat.com

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #19 : 29.01.2010 klo 09:36:13 »
Vähän realismia. Ei muutaman euron budjetilla järjestellä tapahtumia Hangosta Petsamoon. Ajatelkaa nyt.

Hieno juttu, että Sarjainfoa ollaan uudistamassa ja nettinäkyvyyttä lisäämässä.

Gothicus

• Jäsen
« Vastaus #20 : 29.01.2010 klo 09:45:18 »
Asia on harkinnan alla. Olen ollut vasta kymmenisen vuotta tutkiskeluvaiheessa. Päätös syntyy jos on syntyäkseen. 
Tunnistan Jari Lehtisen kirjoituksista hyvin itseni.

Nimim.  Myöskin vasta kymmenisen vuotta tutkiskeluvaihetta takana.
"Ihminen on ihmiselle kettu."

Holle

• Jäsen
« Vastaus #21 : 29.01.2010 klo 09:46:58 »
Vähän realismia. Ei muutaman euron budjetilla järjestellä tapahtumia Hangosta Petsamoon. Ajatelkaa nyt.
...mutta jos joskus Hangon sijasta Petsamossa?
Sarjakuvat ja kuvitus
http://www.verikoirat.com

absurdia

• Uusi jäsen
« Vastaus #22 : 29.01.2010 klo 09:48:55 »

Kyllähän mä ymmärrän, että sarjakuvablogit on vain yksi osa sarjakuvaseuran toimintaa, mutta kerta sarjakuvaseura haluaa sarjakuvablogipalvelua tukea ja sen kautta rikastuttaa ja vaikuttaa suomalaiseen sarjakuvakulttuuriin, se sotii mun omia  näkemyksiäni kohtaan asiasta.

Rakas Emppu, olen hieman yllättynyt ja hämmentynyt nyt. Voitko tarkentaa lyhyesti: miten tämä sotii sun näkemyksiä kohtaan? Sullakin kuitenkin on ollut blogi sarjakuvablogit.comissa, ei enää juu, tiedän, mutta missä mättää siis oikeesti? En voi ymmärtää miksi sarjakuvakulttuurin rikastuttaminen millään tapaa olisi huono asia..

Emppu

• Vieras
« Vastaus #23 : 29.01.2010 klo 10:16:12 »
Rakas Emppu, olen hieman yllättynyt ja hämmentynyt nyt. Voitko tarkentaa lyhyesti: miten tämä sotii sun näkemyksiä kohtaan? Sullakin kuitenkin on ollut blogi sarjakuvablogit.comissa, ei enää juu, tiedän, mutta missä mättää siis oikeesti? En voi ymmärtää miksi sarjakuvakulttuurin rikastuttaminen millään tapaa olisi huono asia..
Kuten sanoin, enemmän se konsepti kuin se sarjakuvamateriaali itsessään: se mun mielestä tukee juuri enemmän määrää, kuin laatua, ja mitenkäs se vanha sanonta nyt sitten menikään?

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #24 : 29.01.2010 klo 10:22:35 »
Emppu ilmeisesti näkee asian niin että samalla kun kumartaa johonkin suuntaan, pyllistää toisaalle. Emppu ehkä haluaisi että sarjakuvablogit-palvelun ylläpitämiseen käytetty aika, vaiva ja raha käytettäisiin ennemmin johonkin muuhun, vaikkapa printtituotteiden tekemiseen tai tukemiseen.

Täytynee mainita että sarjakuvaseura järjesti viime vuoden puolella kilpailun lapsellisimmasta pienlehdestä ja julkaisi kustakin sijoittuneesta lehdestä pienen painoksen.

http://sarjakuvakeskus.fi/lapsellisin-pienlehti-kilpailun-tulokset/

Emppu voi nyt omalta osaltaan tukea tällaista toimintaa kyselemällä noita sarjakuvakeskukselta.

J.M:salo

• Jäsen
« Vastaus #25 : 29.01.2010 klo 10:49:43 »

Jos muistan oikein, Seura oli mukana kirjamessuilla Moskovassa, mutta tämä olisi ollut loppuvuodesta 2008. Pahoittelen; en kiinnittänyt asiaan paljoa huomiota viime vuonna, kun se ei kerran minulle kuulunut.

En välttämättä ole oikea ihminen puhumaan viime vuodesta, mutta myönnettäköön että hyvin pääkaupunkikeskeistä on ollut. Asiaan tietenkin vaikuttaa, että toimitilat ovat Helsingissä, valtaosa jäsenistöstä on Helsingissä jne. Toiminnan järjestämiseen tietyllä paikkakunnalla tarvitaan se tietty kriittinen massa, ja kenties ihmiset tulevat kauempaankin Helsinkiin, kun taas päinvastainen ei välttämättä pidä paikkaansa.

Asiaan tietenkin vaikuttaa myös se, että suuremmilla paikkakunnilla on myös omat yhdistyksensä, jonka kautta toimintaa suunnitellaan ja luodaan. Varmasti myös omalla paikkakunnallasi.

Sarjainfo ja nettitarjonta on tietenkin saavutettavissa koko maassa.

Ei mitään ja tämä ehkä on vaikuttanut siihen että viimevuotinen jäsenmaksu on maksamatta vaikka pitkään olen kannatuksen vuoksi ollut mukana. Hyödyllisenä pidin seuran matrikkelia mutta se poistettiinkin melkein saman tien käytöstä. Vaikka tämä ei ilmeisesti mikään toivelista olekaan niin odottelen jonkunlaisia toimenpiteitä asiassa.

Kyllä toiveita saa esittää, mutta muista toki, että toiveiden toteuttamiseen vaaditaan työvoimaa. Kun resurssit eivät ole rajattomat, niin toiminta pitää suunnitella niin, että mahdollisimman moni hyötyy kaikesta tehdystä työstä. Kun seuran jäsenistö on valta-osaltaan pääkaupunkiseudulla, niin myös toiminta on keskittynyt sinne.

En tiedä matrikkelista tai sen poistamisesta mitään. Kysyn asiasta, ellei joku täällä ennätä siihen vastata.

Emppu

• Vieras
« Vastaus #26 : 29.01.2010 klo 11:00:37 »
Emppu ilmeisesti näkee asian niin että samalla kun kumartaa johonkin suuntaan, pyllistää toisaalle. Emppu ehkä haluaisi että sarjakuvablogit-palvelun ylläpitämiseen käytetty aika, vaiva ja raha käytettäisiin ennemmin johonkin muuhun, vaikkapa printtituotteiden tekemiseen tai tukemiseen.
Voihan sen noinkin ajatella, mutta en mene allekirjoittamaan, kun puolet ajasta netissä menee nettisarjakuvien ja comic journaleiden lukemiseen. Onhan se kohtuutonta ja typerää odottaa tuollaisia suuria ihmeitä koko ajan, etenkään suomalaisessa mittakaavassa, mitä voidaan tehdä suomalaisen sarjakuvakulttuurin eteen. Sarjakuvablogit-palvelu on osoittautunut tällaiseksi ihmeeksi suomalaiseen sarjakuvakulttuuriin, se on suosittu yhteisö ja hyvä juttu niille, jotka siitä pitää. Minä en valitettavasti pidä, mitä se on tuonut suomalaiseen sarjakuvakulttuuriin, mutta en minä sitä nyt tieten tahtoen mene huutamaan Sarjakuvablogit-keskustelussakaan. Ehkä joskus tulevaisuudessa asiat ovat eri tavalla enkä anna asioiden häiritä samalla tavalla kuin nyt, mutta sitä odotellessa mieluummin pysyn erossa kuin kitkuttelisin jäseneksi ja ryhtyisin sotaan tuulimyllyjä vastaan. :B
« Viimeksi muokattu: 29.01.2010 klo 11:06:15 kirjoittanut Empuska »

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #27 : 29.01.2010 klo 11:02:53 »
Matrikkeli on, mutta ei ole olemassa:
Sarjakuvaseuran tekijämatrikkeli etusivuna on, mutta siitä ei pääse eteenpäin. Jossain vaiheessa nämä oli vielä olemassa, mutta sitten nekin vähät mitä oli, katosivat. Ainakin joku aika sitten vielä moni nettihaku löysi vanhat Kupla.netin tekijämatrikkelitiedot (mikä oli todella outoa).
Jonkinlainen matrikkeli on kuitenkin Nordicomic.info -sivustolla. Tässähän on Suomen Sarjakuvaseura osittain mukana. Aineistotietokannasta löytää mm. vanhojen Sarjainfojen artikkeleita, mutta haku toimii aivan omituisesti.

Timo

Edit: typoja korjasin.
« Viimeksi muokattu: 29.01.2010 klo 11:31:36 kirjoittanut Timo Ronkainen »

Matti Karjalainen

• Jäsen
  • Friendly Neighborhood Librarian
« Vastaus #28 : 29.01.2010 klo 11:19:35 »
Vähän realismia. Ei muutaman euron budjetilla järjestellä tapahtumia Hangosta Petsamoon. Ajatelkaa nyt. Hieno juttu, että Sarjainfoa ollaan uudistamassa ja nettinäkyvyyttä lisäämässä.

Joo, niinhän se asian laita on, mikä on hyvin ymmärrettävää kun ottaa taloudelliset reaaliteetit huomioon. Seuran jäsenyys ei kuitenkaan tässä valossa tuone useimmille pk-seudun ulkopuolella asuville lehden lisäksi mitään käytännön lisäarvoa, ellei sellaisena nyt haluta pitää yleistä sarjakuvakulttuurin edesauttamista.

Asiaan tietenkin vaikuttaa myös se, että suuremmilla paikkakunnilla on myös omat yhdistyksensä, jonka kautta toimintaa suunnitellaan ja luodaan. Varmasti myös omalla paikkakunnallasi.

Kyllä, näin on myös omalla paikkakunnallani.  ;D En ollut vaan täysin varma siitä, ovatko Tampereen sarjakuvaseura ja muut paikalliset yhdistykset jollakin tapaa osa Suomen sarjakuvaseuraa vai ihan itsenäisiä organisaatioita.
"Onneksi kirjastonhoitajat ovat tunnollisia kaikissa tunnetuissa todellisuuksissa" (P.A. Manninen: Kapteeni Kuolio - Tampereen sankari)

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #29 : 29.01.2010 klo 11:39:05 »

Hämmästyksen ja huvittuneisuuden välimaastossa seuraan tätä keskustelua. Kun itse olen ollut monta vuotta seuran toiminnassa mukana ja vertaan sitä todellisuutta täällä esitettyihin huoliin ja pelkoihin, hiukan naurahduttaa kyllä: toiminnan organisoinnista kun suuri osa menee huolehtimiseen siitä, että mistä nyt taas saataisiin rahaa ylipäätään jo olemassaolevan toiminnan jatkamiseen, että Sarjainfo (huom: yhdyssana), Sarjakuvakeskus ja festarit eivät tyystin menisi konkurssiin ja katoaisi. Hyvin käytännönläheistä toimintaa siis, ei suuria kulttuuripoliittisia linjauksia, joita täällä nähdään sen taakse kätkeytyvän ja joihin jotenkin "sitoutuisi" jos maksaisi seuran jäsenmaksun.
Siis hei haloo, se jäsenmaksu on siis *20 euroa* ja sisältää jo Sarjainfon tilauksen. Kuinka iso sitoutuminen se on? Pari elokuvalippua, muutama tuoppi. Kaksi kymppiä vuodessa ei pitäisi pienemmässäkään taloudessa olla mikään kohtuuttoman suuri uhraus. Se ei paljoa mihinkään sitoutua - eikä sillä mitään kovin suurta juttua myöskään ole rahoittamassa, ihan tämmöistä yksinkertaista alan harrastajien harmitonta touhuamista vain.
Olen ollut muutaman vuoden sarjakuvaseuran hallituksessa, enkä kyllä toistaiseksi ole ollut mukana missään illuminaatti-kokouksessa, jossa pohdittaisiin, millaista ideologiaa me nyt näiden meidän "sitoutettujen" jäsentemme kanssa ajetaan. Kyllä se niin on, että kyseessä on pieni järjestö, jolla on pienet resurssit ja silloin sen toiminta on myös hyvin kädestä suuhun käytännön läheistä puuhastelua.
Ideologiset pelot liittymisestä ovat siis turhia: kysymys ei oikeasti ole suuresta asiasta suuntaan tai toiseen.