Kikin mainostaminen katukuvassa nostaa sarjakuvan imagoa yleisellä tasolla, hyödyttäen toki samalla myös niitä sarjakuvakustantamoja, jotka ovat liian nössöjä rahoittaakseen vastaavanlaisia mainoskampanjoja. Saisivat olla kiitollisia.
Kyllähän Banaani on sarjakuvakustantamona IHAN eri tasolla numeroissa, kuin pienet yrittäjät. Huuda Huudan koko vuosi ei yllä lähellekään edes yhden kohtalaisesti menestyvän Banaani-kirjan pyöritystä.
Eli vähän eri tasolta lähdetään tuohon markkinointiin. Jos hommassa pyörii rahaa, niin silloinhan sitä on helppo käyttää ja PITÄÄ käyttää. Meillä rahat menevät siihen, että saadaan kirjat ulos ja päästään jotenkin nollille. Tekijöille ja avustajille maksetaan, mutta sekin tapahtuu ainakin vielä aina vähän myöhässä. Tapahtuu kuitenkin.
Markkinointiin ei jää rahaa, eikä pankistakaan saa näillä numeroilla meidän näköiset tyypit lainaa. Koitetaan siis käyttää kaikki ilmaiset markkinointikeinot hyväksi niin hyvin kuin mahdollista.
Ja sitten on vielä tämä levitysongelma: eihän meidän edes kannata markkinoida kirjojamme ennen kuin niitä löytyy kaupoista edes kohtalaisesti. Harva ihminen oikeasti kävelee tiskille ja tilaa kirjansa kauppaan. Pitää siis hoitaa asiat kuntoon järjestyksessä. Hyvä jakelu on varmasti Banaanin toiminnallekin elinehto.
Kikiä ja Pascinia on arvioitu useamman kerran samassa yhteydessä. Loogistahan se onkin, kun molemmat teokset kuvaavat samaa aikaa ja osin myös ihmisiä. Pascinin myyntiin se ei kuitenkaan ole vaikuttanut; saman määrän se tuntuu myyvän kuin meidän muutkin kirjat.
Olisi mielenkiintoista tietää, miten Kiki on oikeasti myynyt.
Entä tuliko Banaanilta viime vuonna enemmän kirjoja kuin aiemmin? Jos tuli, kyllähän se myynti siinä kasvaa pakostakin. Meidän huima vuoden 2008 neljän nimikkeen määrä kasvoi viime vuonna yhdeksään. Samalla myynti kasvoi 300%. Ei tämä silti menestystä tarkoita muuta kuin siinä mielessä, että emme ole konkurssissa, vaan toiminta jatkuu.
Yritysten uutisoinnissa osaava tiedottaja saa kaiken kuulostamaan hyvältä, vaikka lama-aikaan. Normaalistihan juuri huonoon aikaan pyritään optimistisella tiedottamisella vakuuttelemaan, että "hyvin pyyhkii". Pelkkä myynnin kasvu ei välttämättä tarkoita menestystä. Vierellä pitäisi olla vähän muitakin lukuja.
Toivon muuten kovasti, että Kiki ei ollut Banaanille mikään sarjakuvallinen koe, vaan että jatkossa vastaavia teoksia tulisi vuosittain. Kuten Hans kirjoitti, Banaanin valikoimassa on siellä täällä hyviä kirjoja, mutta niitä on vähemmistö. Riippuu tietty, mistä tykkää.