Kirjoittaja Aihe: Kemi XXIX sarjakuvafestari/kilpailu  (Luettu 14939 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Kemi XXIX sarjakuvafestari/kilpailu
« Vastaus #15 : 17.05.2010 klo 11:37:16 »
Hesarin linja on ettei muiden kaupunkien festareita mainita kuin pienellä tekstin ohessa, mutta perjantaina oli liki sivun juttu Guy Delislestä.

Ai juu, ennakkoon. La ja Su, ei mitään. Olisko tänään STT:n palstanpää?
EDIT: En ainakaan huomannut et mitään olis ollu.

Timo
« Viimeksi muokattu: 17.05.2010 klo 13:05:44 kirjoittanut Timo Ronkainen »

Jukka

• Jäsen
« Vastaus #16 : 17.05.2010 klo 12:19:54 »
Tuoreen Kemin voittajan tuore haastattelu:
http://www.epuuk.com/epuuk?id=fi.19.3

Nina_Mutik

• Jäsen
  • http://ninamutik.sarjakuvablogit.com/
« Vastaus #17 : 17.05.2010 klo 15:32:15 »
Mitä olette mieltä voittaneesta sarjakuvasta?

Minä olin voittajaan pettynyt. Minusta tuntuu aika epätodennäköiseltä, että 164:stä sarjakuvasta ei olisi löytynyt parempaa. Mielestäni voittanut sarjakuva ei ole edes tekijänsä tuotannossa mitenkään erityisen hyvä yksilö, mitä nyt tutkin netistä vähän laajemmin hänen tuotantoaan. Vai onko tässä sitten tunnistettavan piirrosjäljen takia palkittu pitkään sarjakuvaa tehnyt tekijä eikä yksittäistä teosta, niin kuin kilpailun sääntöjen mukaan pitäisi?

Kuulisin myös mielelläni tuomariston perusteluja valinnalle, sillä minä en vaan ymmärrä. Minusta voittaja on ihan kiva, mutta ei kovinkaan kerronnallisesti onnistunut tai edes kovin hauska... Olenko minä vaan nihkeä vanha luuska, joka ei tajua? Kertoisiko joku mulle jotain perusteluja miksi tuo voittaja on aivan mahtava?

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #18 : 17.05.2010 klo 20:17:34 »
Onkos noita Kemin töitä tulossa näkyviin laajemminkin? Printtivoittajista kootaan ilmeisesti alppari? Olisi kiva jos nettiinkin saataisiin näkyviin vähän enemmänkin osallistumistöitä. Betonisaappaat, jota päivittelen hiljalleen, oli oma kilpailutyöni.

Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

J.Vehnä

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #19 : 17.05.2010 klo 20:35:57 »

KalleH

• Sekatyömies
  • Jäsen
« Vastaus #20 : 18.05.2010 klo 01:00:35 »
Vai onko tässä sitten tunnistettavan piirrosjäljen takia palkittu pitkään sarjakuvaa tehnyt tekijä eikä yksittäistä teosta, niin kuin kilpailun sääntöjen mukaan pitäisi?

Kuulisin myös mielelläni tuomariston perusteluja valinnalle, sillä minä en vaan ymmärrä. Minusta voittaja on ihan kiva, mutta ei kovinkaan kerronnallisesti onnistunut tai edes kovin hauska... Olenko minä vaan nihkeä vanha luuska, joka ei tajua? Kertoisiko joku mulle jotain perusteluja miksi tuo voittaja on aivan mahtava?

Lyhyesti.

Solja palkittiin vain ja ainoastaan tämän työn perusteella. Kilpailussa ei voi huomioida muuta tuotantoa, muuten tuomarityöskentelystä ei tule mitään.

Kemin kilpailun ongelma on että on kolme hyvin erilaista sarjaa, joista pitää sitten valita yksi voittaja. Tämä nostaa esille yhden, kolmen sijasta. Tänä vuonna Soljaa ja Santeria varmasti auttoi nettisarjakuvien vähyys ja hieman vaatimaton taso, mutta tämä ei kuitenkaan vähennä Soljan ja Santerin työnarvoa. Se erottui ryhmästään tuomariston mielestä selkeästi parhaana. Kemin kilpailussa ei vertailua eri kategorioiden välillä tehty, mitä pidän järkevänä.

Nina_Mutik

• Jäsen
« Vastaus #21 : 18.05.2010 klo 11:02:50 »
Lyhyesti.

Solja palkittiin vain ja ainoastaan tämän työn perusteella. Kilpailussa ei voi huomioida muuta tuotantoa, muuten tuomarityöskentelystä ei tule mitään.

Kemin kilpailun ongelma on että on kolme hyvin erilaista sarjaa, joista pitää sitten valita yksi voittaja. Tämä nostaa esille yhden, kolmen sijasta. Tänä vuonna Soljaa ja Santeria varmasti auttoi nettisarjakuvien vähyys ja hieman vaatimaton taso, mutta tämä ei kuitenkaan vähennä Soljan ja Santerin työnarvoa. Se erottui ryhmästään tuomariston mielestä selkeästi parhaana. Kemin kilpailussa ei vertailua eri kategorioiden välillä tehty, mitä pidän järkevänä.

Mutta eikö voittajan kuitenkin pitäisi olla valituista yhdeksästä finalistista selkeästi paras eikä vain omasta ryhmästään? Mielelläni kuulisin tähän ihan oikeasti tuomariston perusteluita, muutenkin kuin että voittaja nyt oli vähistä nettisarjakuvista selkeästi paras. Missä tuon työn mainittu hieno arvo on? Minulle tämän vuotisen voittajan heikko taso horjuttaa merkittävästi uskoa koko kilpailuun ja herättää paljon epäilyksiä siitä, että onko piirtäjän tuttuudella ollut merkitystä valinnassa. Enkä ainakaan omassa ystäväpiirissäni ole ainoa.

Lisäksi kritisoisin sitä, että kahta sarjaa ei vertailla keskenään, vaikka niillä kuitenkin on yhteiset palkinnot. Se on mielestäni ainakin tällä kertaa erittäin huonosti toimiva ja epäreilu systeemi. Tänä vuonna järjestelmä aiheutti samanlaisen ilmiön kuin ruotsinkielisten kiintiöt korkeakouluissa. Finaaliin pääsee tasoltaan huomattavasti huonompia töitä vain siksi, että ne on lätkäisty html- tai flash-pohjaan ja tehty pari jännää vähän vipattavaa kuvaa. Ainakaan yksikään yhdeksän parhaan joukossa olleista nettisarjakuvista ei käyttänyt internettiä mediana mitenkään oivaltavasti, eikä siksi suurta eroa verrattuna printtisarjakuviin ollut. Erottelu siis on melko keinotekoinen.

Olen asiasta niin tuohtunut siksi, että olen aiemmin arvostanut Kemin sarjakuvakilpailua ja pitänyt sitä järkevänä ja vakuuttavana. Nyt se vaikuttaa joko korruptoituneelta tutunkaupalta tai siltä, että tuomaristo ei ymmärrä lainkaan asiaa mitä tuomaroi.

Olisin todella iloinen, jos silmäni avattaisiin Soilen työn nerokkuudelle ja uskoni Kemin sarjakuvakilpailuun palautettaisiin.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #22 : 18.05.2010 klo 12:08:15 »
Olisin todella iloinen, jos silmäni avattaisiin Soilen työn nerokkuudelle ja uskoni Kemin sarjakuvakilpailuun palautettaisiin.

SoLJAn ja Santerin. Kertoisitko kuitenkin ensin, osallistuitko itse ko. kilpailuun nyt tai aiemmin?
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

KalleH

• Sekatyömies
  • Jäsen
« Vastaus #23 : 18.05.2010 klo 12:39:28 »
Tarkat arviointisäännöt olivat etukäteen päätetty ja niistä pidettiin tiukasti kiinni. Parhaus on aina subjektiivista jne. Olen samaa mieltä että jaottelu oli joiltain osin keinotekoista ja että osa nettisarjakuvista ei eronnut mitenkään strippisarjaan osallistujista.

Sen voin kuitenkin luvata että piirtäjän tuttuudella ei voiton kanssa ollut tekemistä. Se pikemminkin yleensä heikentää mahdollisuuksia, koska juuri tällainen keskustelu halutaan välttää. Pois palkittujen listalta jäi monia tuttuja ja tunnettuja tekijöitä.

Nina_Mutik

• Jäsen
« Vastaus #24 : 18.05.2010 klo 14:13:19 »
SoLJAn ja Santerin. Kertoisitko kuitenkin ensin, osallistuitko itse ko. kilpailuun nyt tai aiemmin?
Olen ajoittain osallistunut kilpailuun, vaikka en kyllä tiedä onko sillä paljoa merkitystä tässä kritiikissäni. Useamman vuoden ajan olen seurannut kiinnostuneena voittajia ja palkintosijoille päässeitä teoksia ja pettymykseni pohjaa enemmän siihen kuin omaan osallistumiseeni.

Ilmeisesti tänä vuonna tuomaristo ei vaan näe sarjakuvailmaisussa olennaisina lainkaan samoja asioita kuin minä. (uudet ideat, toimiva rytmitys ja ruutujako, oivaltavuutta ilmaisussa, hauskat vitsit, jos huumoriksi tarkoitettu...) Esimerkiksi vuoden 2008 voittaja Hanna Koljosen Ovulaatio on oikeasti aivan loistava teos, ja viime vuoden voittajassa Mummossa on suurin osa vitseistä hyviä ja seassa muutama aivan mahtavakin lohkaisu. Molemmilla edellisillä voittajilla ruutujako, rytmitys ja kuvallinen ilmaisu pelaa moitteetta, ajoittain jopa uutta luovasti ja oivaltavasti, ja niissä on ennen kaikkea jotakin uutta ja kiinnostavaa IDEAA. Mielestäni tämän vuoden voittaja on näiden edellisten rinnalla täysin käsittämätön valinta. Tasoero on huikea ja on vaikea todella uskoa, ettei tämän vuoden osallistujista olisi löytynyt yhtään yhtä hyvää sarjakuvaa kuin edellisinä vuosina.

En nyt haluaisi välttämättä mennä tämän tarkemmin Soljan ja Santerin teoksen yksityiskohtaiseen kritiikkiin, sillä pyrin tässä kritisoimaan vain tuomarien tekemää valintaa, enkä loukkaamaan voittajaa. Syytönhän tekijä on siihen, että hänet valitaan voittoon, vaikka parempiakin olisi todennäköisesti ollut.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #25 : 18.05.2010 klo 14:27:11 »
Syytönhän tekijä on siihen, että hänet valitaan voittoon, vaikka parempiakin olisi todennäköisesti ollut.

Juu ja hauki on kala. Ei vaan, oman näkemyksensä perusteleminen on aina hyvästä. Monien osallistujien, ainakin niiden jotka tiedän osallistuneen, mutta ei sijoittuneen, teknisessä osaamisessa ei varmasti ollut toivomisen varaa. Se ei vaan aina ole se ykkösjuttu. Varsinkaan nettisarjoissa.
Tuomaristo on puhunut, mututtelut ja mussutukset pois. Ensi vuonna kukin osaamallaan tavalla uudestaan ja paremmin.   
- Barack Obama

Nina_Mutik

• Jäsen
« Vastaus #26 : 18.05.2010 klo 14:35:43 »
Juu ja hauki on kala. Ei vaan, oman näkemyksensä perusteleminen on aina hyvästä. Monien osallistujien, ainakin niiden jotka tiedän osallistuneen, mutta ei sijoittuneen, teknisessä osaamisessa ei varmasti ollut toivomisen varaa. Se ei vaan aina ole se ykkösjuttu. Varsinkaan nettisarjoissa.
Tuomaristo on puhunut, mututtelut ja mussutukset pois. Ensi vuonna kukin osaamallaan tavalla uudestaan ja paremmin.   

Mutta en mä ole vieläkään saanut MITÄÄN perusteluita koskien sitä, että miksi tämän vuoden voittaja on hyvä, paitsi että se nyt vaan on hyvä ja että se on makuasia.

Olen itsekin sitä mieltä, että jos idea on loistava, niin teknisellä toteutuksella ei ole niin paljoa väliä, mutta jos tuossa voittajassa on jotain uusia oivaltavia ideoita, niin minä en sitä ainakaan näe.

Onko mahdotonta kirjoittaa muutaman lauseen perusteluja sille, että mikä tuossa voittajassa oli voiton arvoista? Mä ihan aikuisten oikeasti todella todella paljon tahtoisin tietää. Onko perusteet voitolle tarkoin varjeltu salaisuus?

tertsi

• Vieras
« Vastaus #27 : 18.05.2010 klo 14:36:54 »
Tuomaristo on puhunut, mututtelut ja mussutukset pois.
Mitä?
Eikös näistä päätöksistä yms. pitäisi nimenomaan väitellä ja
keskustella sarjakuvafoorumilla?
Puolesta ja vastaan! Kroppaa likoon! Kyseessä on sentään Suomen toiseksi tunnetuin sarjakuvapalkinto.

Halutaanko Kvaakissa lukea vain konsensushyminää?
Mistä täällä sitten voi keskustella?
« Viimeksi muokattu: 18.05.2010 klo 14:40:32 kirjoittanut Tertsi »

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #28 : 18.05.2010 klo 15:11:59 »
Totta maar keskustella saa Ke mistä, SK-finlandioista ja Puupäähatuistakin maailman tappiin asti jos jaksaa ja viitsii, mutta ei se tuomaristojen päätöksiä miksikään muuta. Mielipiteet ovat kuin sieraimia, jokaisella on niitä kaksi. Eikä kai inter nettikään ihan vielä täynnään ole niinkuin ei ole se Raamatussa mainittu merikään joka ei siitänsä täyty.

Mutta se ainoa jolla TÄSSÄ asiassa on todella merkitystä on Kemin raadin kommentointi, jonka pitäisi olla luettavissa tuolta: http://www.kemi.fi/sarjis/

En kyllä löydä sieltä semmoisia eikä ole printtisarjoistakaan koostettua albumia tässä, mutta lukekaapas Paavo J. Heinosen ja Petteri Ojan muovaamat Sprinttistrippikisan tuomaroinnit, ne ovat lähes yhtä hervotonta kamaa kuin mitä olivat livenä paikan päällä kuultuina.
- Barack Obama

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #29 : 18.05.2010 klo 15:42:46 »
Pitää vissiin miettiä mitä nettisarjakuva vaatii, mikä erottaa nettisarjakuvan printtisarjoista, että miksi nettisarjis on nettisarjis, eikä vain nettiin skannattu printtisarjis. Kun luki nyt noita muita nettisarjiskisan palkittuja, niin hoksasi, miksi tämä oli valittu ykkössijalle. (mene ja teidä oliko palkitsematta jätettyjen joukossa vielä parempia). Paremmuus-sanan sijaan voisi ajatella käytettävän toimivuus-sanaa. Mitä lisäarvoa netti tuo, miten nettiympäristöä on ajateltu sarjakuvaa laadittaessa.. etc.
Kakkossijalle laitettua nettisarjista (Max Drawn) en jaksanut edes lukea. Eikä se johtunut ruotsin kielestä, kyllä mää ny sen verta sitä kuitenkin osaan. Se vaan oli raskas, kuvat latautuivat hitaasti, muoto oli väärä; pystysuora sopii huonosti nettiin ruudulta luettavaksi. Sama vika parissa muussa sarjiksessa.
Livet i toppenia luettiin ruutu kerrallaan... Pilvi ja Toivo oli vaan nettiin laitettua printtisarjaa. Mutta olihan se ihan ok. Sopis johonkin lehteen.

Soljan ja Santerin jutussa oli nettiympärisö otettu huomioon. Siinä oli selkeyttä ja kuvat latautuivat vikkelästi, ja siirtymätkin oli hauskoja ja muutamat efektit olivat harkittuja ja toimivia. Sisältö... Noh, hauskuutta olis kai vähäsen saanu olla lisää ja tekstaukseen voisi hiukan jämäkkyyttä tuoda. Myhäilytti kumminkin.

Timo