Ei. Vain yksi. Sarjakuva.
No, siinä tapauksessa se olisi varmasti joko Watchmen tai The Crow.
(Okei, nyt kiusasin vähän.)
Varoitan, tästä eteenpäin luvassa pieni anekdootti.
Kun n. 6 vuotta sitten aloin keräämään sarjakuvia "vakituisesti", olivat kaksi sarjakuvaa isossa roolissa. Ne olivat nämä kaksi teosta. Puhuttiin Watchmen filmatisoinnista ja raahatessani raskaana olevan naisen Puistolan kirjastoon inisemään, koin että minun oli vaikea etsiä luettavaa.
Olin nähnyt The Crow elokuvan, ja satuin paniikissa ottamaan tuohon elokuvaan perustuvan sarjakuvan suomenkielisen painoksen. Kun luin sen, se vaikutti minuun jopa voimakkaammin kuin kaiken maailman Sandmanit. Halusin tuon omakseni. Kysyin sarjakuvaa Kulkukatin pojasta, mutta tuo ei ottanut löytyäkseen.
Ajan mittaa olen lukenut sarjakuvan varmaan miljoona kertaa, siinä missä Watchmeninkin. Nuo ovat ne teokset joihin aina palaan. Olen kerännyt aikojen saatossa sarjakuvia laidasta laitaan, mutta olen päättänyt, että The Crow:n suomipainoksesta tulee minun oma "ensilanttini". Se sarjakuva, joka sai minut jatkamaan keräilyä.
Viime vuonna kyseinen sarjakuva sitten oli Kulkukatin pojassa. Olin tehnyt varauksen, ja päättänyt viimein poimia tuon aarteen. Asiat eivät kuitenkaan koskaan mene niin kuin pitää, ja päivää aiemmin olin joutunut uhraamaan rahani, jotta kaverini ei joutuisi olemaan yksin yöllä keskustassa.
Jälkeenpäin ajatellen en olisi pahastuisi yhtään, vaikka kyseinen kaveri olisi jäänyt pysyvästi keskustaan yöksi. Tai jos mahdollista, jonnekin kauas. Mutta se ei poista tarinan traagisuutta.
Yhtenä päivänä löysin tavaroideni joukosta vauvakirjan, jonka mukaan minun syntymänimekseni oli alunperin tarkoitus tulla Roope. Katsottuani kaikkea sitä roinaa, jota olen vuosien aikana keräillyt, päätin kaksi asiaa:
1) Aion hitto soikoon hankkia sen The Crow:n, enkä luovuta!
2) Aion mennä harrastuksieni juurissa vielä taaemmas, aina Don Rosan ja Carl Barksin Ankka tarinoihin asti. Sieltä löydän inspiraationi! Olen jo löytänyt!