Sähköpostitse voi helposti olla yhteydessä ulkomaalaisiin kustantajiin vaikka päivittäin, mutta toisaalta itseäni on aina kalvanut epävarmuus siitä, että jos jokin menee pieleen, asiakkaita yms. maksajia ei voi yksinkertaisesti kävellä ottamaan kiinni kauluksista. Pienissä piireissä sopimukset ovat usein suullisia ja maksu tulee Paypalin tai Western Union kautta. Pieniä ulkomaalaisia julkaisuja ei voi kävellä ostamaan Akateemisesta, joten tekijänkappaleet täytyy ruinata erikseen eikä omien kuvien levitystä voi vahtia. Koko touhun asiallisuus on sen varassa, kuinka ammattimaisten ihmisten kanssa on tekemisissä. Ulkomailta saaduista tuloista täytyy tietty myös erikseen ilmoittaa verotoimistoon. Yleensä ottaen Suomen rajojen ulkopuolelle piirtäessä täytyy itse olla tosi skarppina kaikkien käytännön asioiden suhteen. Suomessa riittää, että piirtää asiakkaalle jonkun tekeleen, lähettää sen perään verokortin ja pyörittelee peukaloitaan kunnes tilille kilahtaa rahaa.
Sekin on sitten siinä, miten paljon sitä rahaa oikeasti haluaa. Itse olen sanonut monelle yksityiselle ruinaajalle, että ei, koska tiedän, että mokomat olisivat niitä pirun tinkijöitä, joiden kanssa saisi säätää ihan liikaa, mutta eipähän ole sitten eksynyt huonoja asiakkaita omalle kohdalle. Näin ainakin on ollut suomalaisissa piireissä, varmaan se vielä hirveämpää just jossain DA:n tyyppisissä paikoissa.
Sinällään olisi mielenkiintoista tietää, mikä on oikeasti ammattikuvittajien tapa saada palkkionsa. Siis Paypal on suosittu etenkin DA:n kautta tietoisuuteen nousseiden kuvittajien kohdalla, mutta kun DA:n kautta itsensä hinnoittelevat ei mun mielestä ole edes verrattavissa ammattikuvittamiseen, kun se kuitenkin on aika harrastelua siellä (ainakaan minä toivon, ettei kukaan itseään arvostava kuvittaja pyydä viiden euron tuntihintaa, kun pelkät websivujenkin koodaajat saavat alimmillaan kymmenen euroa tunnilta ja se sentään on teknisempää kuin piirtäminen). Mun maailmankuvaan ei ainakaan uppoa se, että itseäänarvostavat kustantamot, lehdet, agentuurit ja mainostoimistot käyttävät juuri Paypaliä pääasiakseen ulkomailta ostetun työvoiman maksamiseen. Etenkin agentuureilla olisi erittäin suuri ihmetyksen aihe, koska heidän pääasiallinenhan tulo on juuri kuvittajiensa markkinoinnissa ja rahan vekslaamisessa.
Tietenkin, onhan se hölmöä olettaa, että rahakkaita hommia saisi ihan kättelyssä, mutta se, mitä itse olen foorumeilta ja blogeista saanut ilmi, ei se ammattipiireissä hirveän suurta eroa ole Suomeen, tietenkin sillä erotuksella, mikä tyyli on missäkin päin muailmaa pop ja tuo enemmän rahaa pankkiin.