En tiennyt Iso-Frendistä. Näiden hieman väheksyttyjen lehtien sisältöä pitäisi selvittää ja indeksoida. Olen joskus ostanut kirppikseltä vuoden 1977 Hevoshulluja, joissa oli joko Leppäsen (Oscarin) taikka Leppäsen ja Joonaksen yhdessä tekemiä sarjoja. Niistähän voisi aloittaa listan teon.
Viimeisen Achilles Wiggen -kirjan kampanjaa on nyt runsas viikko jäljellä. Samallahan voi tilata tuolta Kickstarterista myös aiemmat osat, ja se on siten halvempaa kuin myöhemmin kirjakaupasta.
Minusta myös suomalaisten kannattaa harkita näitä teoksia, jos Leppänen ja scifi kiinnostavat, vaikka joillakuille ehkä kielimuuri tuottaa vaikeuksia. Leppänen itsehän sanoo, että Mustiksessa julkaistut Wiggenit voi heittää roskiin, koska niiden teksti on peukaloitu! Portissa sarja tuli suomeksi tekijän omalla tekstillä, mutta sitä ei julkaistu väreissä eikä näin isossa koossa eikä tietenkään näin yhtenäisesti samoissa kansissa. Aioin joskus kerätä nuo lehdet, mutta eipä enää tarvitse.
Olen lukenut aiemmat kirjat. Nämä ovat hieno kunnianosoitus Leppäsen ahkeralle työlle. Aiemmin Mustiksia lukiessa ei edes tiedetty, että hän itse oli myös käsikirjoittanut nämä seikkailut. Myönnän kuitenkin, että kolmas kirja oli minusta sekä tarinoiltaan että taiteeltaan selvästi heikompi kuin edelliset. Neljäs kirja on uskoakseni ainakin taiteeltaan pikkuisen parempi. Sen joitakin jaksoja en ole milloinkaan lukenut Mustiksista.