Mutta tätä tosiaan tarvii sulatella tovi. Kokea uusiksi palanen tai jakso kerrallaan, kaikkine yksityiskohtineen. Luulen myös, niinkö JJ Naas että intertekstejä ja *kuvaviitteitä* on siellä sun täällä. Eikös niin, Tommi? Olisikos antaa niistä vinkkejä?
Kiitos kehuista ja sori, että vastailen taas vähän viiveellä.
Mutta... en itse asiassa ole juurikaan tarkoituksellisesti viitannut minnekään. Onhan siellä tietty noita väännöksiä esim. Ikaroksesta ja Sisyfoksesta - toisaalla jotain venkoilua ligne clairen suuntaan, vanhoja tietoiskupoimintoja jne. Lähinnä nuo ovat kuitenkin tarttuneet matkaan aika lailla lennosta. Kimmoke episodille tai kuvalle saattaa lähteä mistä tahansa liikkeelle. Minulla useimmiten omista havainnoista ja lueskellessani kirjoja - jokin asia jää askarruttamaan ja sen ympärille alkaa kehittyä jotain alkuperäistä ongelmaa selittävää.
Samuelissa on aika paljon yritetty selittää kuvallisesti abstraktioita kuten "koti", "ystävyys", "taide" jne. En pyri näitä piirtämään mitenkään kaikenkattavasti, eikä siinä mitään järkeä olisikaan. Subjektiivisia juttuja nuo ovat ja niin tässä kirjassa esitettykin. Välillä myös tarkoituksellisen hölmösti.
Syy, miksi kirjassa tuntuu ehkä noita viittauksia monen mielestä olevan, johtunee siitä, että käytän aika paljon suhteellisen tuttua symboliikkaa. Autiomaat, meret, rotkot jne. heijastelevat päähenkilön mielialoja. Eeppistä menoa. Raamatussa on taidettu käyttää aika samankaltaisia keinoja

. Toisaalta olen kokenut tuon jollain tavalla tutun kuvaston tärkeäksi juuri sanatonta sarjakuvaa tehdessäni. Tunnelmat ja nyanssit nousevat pääosaan. Aika paljon näkee sanatonta sarjakuvaa, mikä jättää tosi kylmäksi - niihin maailmoihin ei pääse sisään, ei ole kosketuspintaa ja lopuksi sarjat tulee vain kahlattua läpi sen kummempia keskittymättä. Olen koittanut välttää tuota, myös keskittymällä piirrostyössä tekemään kaikesta tarpeeksi rikasta, jotta lukijalla olisi oikeasti katsottavaa.
Mutta, aikamoinen soppahan tuo kirja on. Paljon mausteita ja paljon asioita, mitä koitin ottaa huomioon.
Kyselkää lisää!