Kirjoittaja Aihe: Ongelmia palkkion maksussa  (Luettu 6937 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
Ongelmia palkkion maksussa
« : 06.07.2009 klo 10:28:10 »
Haluaisin kysyä kuinka olette menetelleet tilanteessa, jossa asiakas yksinkertaisesti jättää tilatun työn maksamatta. Mikä on oikea reitti saada omansa pois, jos asiakkaan kanssa ei saa asiaa sovittua? Rikosilmoitus?

8]

Holle

• Jäsen
Vs: Ongelmia palkkion maksussa
« Vastaus #1 : 06.07.2009 klo 10:47:25 »
Karhukirje johon laitat tuplasti lisää hintaa. Perintätoimisto.
Paras olisi tuttu asianajaja joka voisi selvittää tarvittaessa asiakkaan maksuhalukkuuden ja -kyvyn ja laittaa tuon karhukirjeen. Perintätoimiston kautta karhukirje maksaa (Äkkiä netistä katsottuna esim. 25 €)
Sarjakuvat ja kuvitus
http://www.verikoirat.com

Ossi Hiekkala

• Archipictor
  • Jäsen
  • archipictor.com
« Vastaus #2 : 06.07.2009 klo 10:48:00 »
Itselleni ei ole käynyt vielä näin (koputetaan puuta ettei käykään) mutta yleinen tapa lienee, että yritetään muistuttaa asiakasta laskuilla ja jos ei onnistu, niin sitten voi koittaa periä sitä perintätoimiston kautta. Tämä tosin ei välttämättä ole kauhean toimivaa, sillä perintätoimistolle joutuu joka tapauksessa maksamaan, perivät he eli eivät. Ikävä kyllä varsinkin pienten laskujen osalta homma voi olla varsin turhaa ja itse saa vielä perintäkulutkin takkiinsa. Jutun voi joutua yksinkertaisesti merkitsemään luottotappioiksi.

Säännöt voivat olla tietysti erilaiset riippuen siitä, toimitko toiminimellä vai freelancer-verokortilla, en tiedä. Jos olet jonkun järjestön jäsen (esim. Kuvittajat) voit kysyä asiaa heidän lakimieheltään. Samoin kirjanpitäjälläsi voi olla tästä parempaa tietoa.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että laskut vanhenevat kolmessa vuodessa ellei niitä lähettele aina määräajoin. Kannattanee vain kiusata asiakasta jatkuvilla yhteydenotoilla ja laskuilla ja lisätä niihin laskuihin jatkuvasti korkoa myöhästymisestä ja muistutusmaksu.

Kiinnostava ja aina ajankohtainen kysymys. Onko muilla kokemusta?

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #3 : 06.07.2009 klo 16:52:46 »
(Onneksi vain) kaksi kertaa on maksun saanti asiakkaalta mennyt hankalaksi. Ensimmäinen kerta oli 2002, lopulta maksun saamiseen riitti tarpeeksi vihainen viesti puhelinvastaajaan. Myös toisella kerralla asiakas lakkasi vastaamasta puheluihin, tekstiviesti, jossa ilmoitin siirtäväni homman perintätoimistolle, laittoi touhuun vauhtia. Tässä vaiheessa lasku taisi olla noin puoli vuotta myöhässä, tarkkaan en muista.
  Olen pitänyt aika tarkkaan huolta että oleelliset projektista sovitut tiedot ovat tallessa vähintään sähköpostikeskusteluissa, jolloin oma asema tuollaisessa tilanteessa on huomattavasti vahvempi. Ja tietysti laskussa kannattaa muistaa merkitä vähintään eräpäivä, mielellään myös huomautusaika ja viivästyskorko. Toisaalta en lähtisi viivästyskorkoa hakemaan ellen olisi varma etten tahdo tehdä enää yhteistyötä asiakkaan kanssa. Onneksi tuollaiset ongelmat ovat harvinaisia. Maksun myöhästyminen muutamalla viikolla on ollut aika tavallista, joskus asiakas on pyytänyt laskun maksamiselle pidempääkin lisäaikaa, jolloin olen jakanut laskun kahdelle eri eräpäivälle.
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

Ami

• Jäsen
« Vastaus #4 : 18.09.2009 klo 19:29:15 »
Lehti, johon sarjakuva ostettiin ei lopulta ilmestynytkään ja tilaaja halusi sillä perusteella jättää palkkion maksamatta. Tässä oleelliset kohdat vastausviestistäni:

"Hei,

ikävää, että kävi näin. Sovimme XXXX:n kanssa sarjakuvan
julkaisuoikeuden myymisestä, emme siitä, että kaupan voisi purkaa jos
oikeutta ei haluta käyttää. Millä perusteella siis katsotte, että
palkkio voidaan jättää maksamatta?

- - -

Mutta siitähän meidän ei tarvitse pohtia, kunhan noudatamme tekemäämme
sopimusta. :)

Ystävällisin terveisin"

Luonnollisesti sain palkkioni. :)

pertti jarla

• Jäsen
« Vastaus #6 : 18.09.2009 klo 21:50:48 »
Laskuihin ei muuten riitä eräpäivä, on myös laitettava maininta viivästyskorosta, vaikka se 10%. Mulle on sanottu, että ilman viivästyskorkoa firmaan tuleva lasku laitetaan helposti laskupinon alimmaiseksi....
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #7 : 16.05.2012 klo 20:21:00 »
Mites silloin pitää menetellä, jos tekee verokortin kautta ja asiakas vitkuttelee palkkion maksussa, pahimmassa tapauksessa jopa kuukausia? Lisälaskujahan ei voi lähettää koska laskua ei alun perinkään ollut, eikä näin ollen ole mitään kahden viikon maksuaikaakaan.

Tämä kiinnostaa koska olen kuullut tällaisista tapauksista... Perään soittelu ei kuulemma auta.

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #8 : 16.05.2012 klo 21:12:10 »
Mites silloin pitää menetellä, jos tekee verokortin kautta ja asiakas vitkuttelee palkkion maksussa, pahimmassa tapauksessa jopa kuukausia? Lisälaskujahan ei voi lähettää koska laskua ei alun perinkään ollut, eikä näin ollen ole mitään kahden viikon maksuaikaakaan.

Tämä kiinnostaa koska olen kuullut tällaisista tapauksista... Perään soittelu ei kuulemma auta.

Kyllä verokortillakin toimiessa kannattaisi aina lasku kirjoittaa, jotta olisi mustaa valkoisella sovitusta eräpäivästä sekä palkkion sisällöstä. Mahdollisimman pitkälle kannattaa asia koettaa hoitaa niin että kaikesta jää mustaa valkoiselle -esim. tiedusteluja palkkion viivästymisestä ei kannata jättää puhelinsoiton varaan, jolloin asiasta ei jää mitään todistetta. Jos palkkiota ei kuulu voi myös jälkikäteen kirjoittaa laskun lyhyellä eräpäivällä ja muistuttaa samalla sähköpostiviestissä milloin materiaali on toimitettu asiakkaalle. Jos sähköpostissa on tallessa asiakkaan kanssa sovitut asiat -siis myös asiakkaan vahvistus asialle, materiaali on toimitettu asiakkaalle, lasku on tallessa eikä palkkiota kuulu kuukausienkaan kuluttua voi asiakasta varoittaa että asia siirtyy seuraavaksi perintätoimistolle. Perintätoimistoa valitessa kannattaa myös varmistaa ettei perintätoimistolle joudu itse maksamaan palkkiota asiakkaan puolesta mikäli saatavat jäävät saamatta. Mutta mikäli mitään tositteita sopimuksesta, materiaalin toimituksesta ja laskutuksesta ei ole tallessa (sähköpostissa) ollaan kyllä aika heikoilla.
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #9 : 16.05.2012 klo 21:20:12 »
Minulle on sanottu ettei ilman toiminimeä saisi laskuttaa (siis jos ei tee palkkiopalvelun kautta), mutta itse olen pyydettäessä tehnyt "laskun" jossa lukee mitä on sovittu. Muuten kaikki käy ilmi sähköposteista, mutta en ole itse koskaan huomannut sopia kirjallisesti palkkion maksamisesta tietyn ajan sisällä, siis silloin kun "laskua" ei ole tehty. Jos töitä vielä tulee, pitänee muistaa tuokin asia...

Jos palkkion maksamisesta tietyn ajan sisällä ei ole sovittu kirjallisesti, voiko asiakas vitkutella sen kanssa maailman tappiin ilman että asialle voi tehdä mitään? Ja onko tilanne eri, jos palkio maksetaan verokortin kautta palkkana (onko se edes mahdollista?)

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #10 : 16.05.2012 klo 21:42:29 »
Minulle on sanottu ettei ilman toiminimeä saisi laskuttaa (siis jos ei tee palkkiopalvelun kautta), mutta itse olen pyydettäessä tehnyt "laskun" jossa lukee mitä on sovittu. Muuten kaikki käy ilmi sähköposteista, mutta en ole itse koskaan huomannut sopia kirjallisesti palkkion maksamisesta tietyn ajan sisällä, siis silloin kun "laskua" ei ole tehty. Jos töitä vielä tulee, pitänee muistaa tuokin asia...

Asiakkaan laskuttaminen virallisella laskulla Y-tunnuksen kautta on toki eri asia kuin verokortilla, sillä y-tunnuksella laskutettaessa ei ole maksajalla tietenkään mitään työnantajan velvoitteita. Lasku on silti mahdollista, ja ehdottomasti järkevääkin, kirjoittaa verokortilla, tällöin on kuitenkin kyse lähinnä ilmoitetusta työstä ja laskun maksamisen kanssa edetään verokortin ehdoilla eli maksaja pidättää palkkiosta esim. verokorttiin merkityn ennakonpidätyksen. 

Lainaus
Jos palkkion maksamisesta tietyn ajan sisällä ei ole sovittu kirjallisesti, voiko asiakas vitkutella sen kanssa maailman tappiin ilman että asialle voi tehdä mitään? Ja onko tilanne eri, jos palkio maksetaan verokortin kautta palkkana (onko se edes mahdollista?)

Tietysati asiakas on velvollinen maksamaan sovitun palkkion kohtuullisessa ajassa. Mikäli maksuaikataulua ei ole sovittu etukäteen suosittelisin lähettämään vaikka jälkikäteenkin laskun, johon on merkitty eräpäivä. Jos maksua ei kuitenkaan kuulu edelleenkään ja laskuttaja on valmis katkaisemaan yhteistyönsä asiakkaan kanssa suosittelisin ottamaan yhteyttä perintätoimistoon ja tarkistamaan heiltä minkälaisella aikataululla he olisivat valmiit ottamaan asian hoitaakseen. Ja varmistamaan kirjallisesti ettei missään tilanteessa perintätoimiston kulut päädy itselle maksettavaksi.

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #11 : 16.05.2012 klo 21:47:31 »
Asiakkaan laskuttaminen virallisella laskulla Y-tunnuksen kautta on toki eri asia kuin verokortilla, sillä y-tunnuksella laskutettaessa ei ole maksajalla tietenkään mitään työnantajan velvoitteita.

Mutta eihän maksajalla ole aina työnantajan velvoitteita silloinkaan kun palkkio maksetaan verokortin kautta. Eläkettähän siitä ei yleensä kerry vaikka ennakonpidätys lähtisikin.

Mutta kiitos neuvoista, toivon mukaan ei itse joudu vastaavaan tilanteeseen ja toivottavasti muut saavat asiat ratkaistua...

Jukka Koivusaari

• Jäsen
« Vastaus #12 : 18.05.2012 klo 10:00:08 »
Minulle on sanottu ettei ilman toiminimeä saisi laskuttaa

Eikö tästä ollut aikaisemminkin puhetta.
Kirjanpitolaissa määritelty käsite "lasku" on eri asia kuin se mitä tavallisesti kutsutaan laskuksi.  "Laskun" kirjoittaminen vaatii Y-tunnuksen. ( en jaksa kaivaa esiin mitä ns. oikeassa  laskussa oli erikoista.)

Se mitä tavallinen ihiminen kutsuu laskuksi on lainsäädännön mukaan myyntitosite.
Maksukehoitukseksi kirjoitettu myyntitosite on laskun näköinen paperi, joka otsikoidaan sanalla "LASKU".  Sen kirjoittaminen ei vaadi Y-tunnusta.

----  https://huuskamuikkula.blogspot.com/

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #13 : 18.05.2012 klo 21:28:31 »
On tästä varmasti ollut puhetta, mutta olen niin kovapäinen etten opi näitä varmasti ikinä. Olen sen käsittänyt että ns. laskuja saa lähettää ilman Y-tunnusta, mutta miten tämä sitten eroaa oikeasta laskutuksesta... Kai karhulaskujakin saa lähetellä perään vaikka eka lasku olisi ollut vain kuittia vastaava lärpäke... Kuulopuheiden perusteella vaikuttaa siltä, että on enemmän sääntö kuin poikkeus että rahoja on vaikea saada. Itselläkin on jonkun verran rahaa mitä en ole saanut, enkä varmaan koskaan saakaan.