(Onneksi vain) kaksi kertaa on maksun saanti asiakkaalta mennyt hankalaksi. Ensimmäinen kerta oli 2002, lopulta maksun saamiseen riitti tarpeeksi vihainen viesti puhelinvastaajaan. Myös toisella kerralla asiakas lakkasi vastaamasta puheluihin, tekstiviesti, jossa ilmoitin siirtäväni homman perintätoimistolle, laittoi touhuun vauhtia. Tässä vaiheessa lasku taisi olla noin puoli vuotta myöhässä, tarkkaan en muista.
Olen pitänyt aika tarkkaan huolta että oleelliset projektista sovitut tiedot ovat tallessa vähintään sähköpostikeskusteluissa, jolloin oma asema tuollaisessa tilanteessa on huomattavasti vahvempi. Ja tietysti laskussa kannattaa muistaa merkitä vähintään eräpäivä, mielellään myös huomautusaika ja viivästyskorko. Toisaalta en lähtisi viivästyskorkoa hakemaan ellen olisi varma etten tahdo tehdä enää yhteistyötä asiakkaan kanssa. Onneksi tuollaiset ongelmat ovat harvinaisia. Maksun myöhästyminen muutamalla viikolla on ollut aika tavallista, joskus asiakas on pyytänyt laskun maksamiselle pidempääkin lisäaikaa, jolloin olen jakanut laskun kahdelle eri eräpäivälle.