Olen itse kuullut ettei osuuskunnan perustaminen olisi kannattavaa, mutta en millään muista miksi.
Aika yllättävää että kuitenkin heitit tuollaisen väitteen? Se mikä milloinkin on kannattavaa riippuu monesta asiasta. Oman näkemykseni mukaan OY:n perustaminen ei aina ole kannattavaa silloin kun jonkun kevyemmän organisaaton (toiminimi, osuuskunta, avoin yhtiö) perustaminen on kannattavaa. Freenä toimiminen on usein ihan kannattavaa, varsinkin ellei hanki kalliita laitteita tai ohjelmia (joiden hinnassa maksetaan alv:a).
Olen tästä pari kertaa aiemminkin puhunut ja myös Rama on esittänyt samanlaisen ajatuksen. Vaikka ajatus ei tunnu saavan vastakaikua olen yhä sitä mieltä että piirtäjien (3-tai useamman) pitäisi palkata agentti myymään tuotteitaan.
Tästä on olemassa varsin tuore keissi
Napa agentuuri.
Toimii kuulemma aika hyvin. Sitä en edes yritä arvioida montako tällaista Suomeen mahtuisi? Sanoisin myös että tuollainen tusinan tekijän porukka toimii tässä paremmin kuin ehdottamasi kolmen.
Mutta mistä krediitti? Eikö tulojen pitäisi olla aika kovat, jos siitä maksetaan tilitoimiston palvelut ja agentin prosentit?
Just noin kun Keijo sanoo. Voidaan kerätä eri alojen ihmisiä. Sopivassa suhteessa.
Agentin prosentti on minusta suurin ongelma

"Tuloja" tarvitaan myös jos perustaa toiminimen, ellei sitten päädy tekemään kirjanpitoa itse.
Miten määritellään maksetut osuudet?
Lilithissä jokaiselle osakkaalle eli laskuttajalle on oma tili eli kustannuspaikka. Jokaisen omat rahat pyörii sen kautta. Osuuskunta ottaa ainoastaan päältä tietyn prosentin (joka määritellään esim. progressiivisesti laskutuksen tai laskujen määrän perusteella) hallintokuluihin, hoitaa lakisääteiset ja tilittää jokaiselle sen mitä tilitettävää jää (eli jotain ehkä 60-50% nettolaskutuksesta).