Kirjoittaja Aihe: Omakustannetta tekemässä eli kokemuksia kahdesta painosta  (Luettu 6388 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JPQ

• Jäsen
Teokseni on värillinen luontovalokuvakirja mutta perus vaatimukset on kuitenkin teilläkin samat. Värien hyvä toisto jne. Eikä pikselöitymistä saa näkyä jne. Hyvä kirja on hyvä kirja sisällöstä riipumatta.
Varoituksia ensiksi www.bod.fi eli Books On Demand Gmbhoosta.
- taitontarkistus kappale tietääkseni yleisen tavan vastaisesti maksoi (maksoin myös toimitus kulut niitä ei sanottu hintaan päälle mielestäni tulevan näin muistelen hintaa tuli tarkistus kirjani kohdalla noin tuplat tuon takia) joka oli kämmititty pyysin uuden siinä oli omat virheensä. (todella hyviä mokia molemmissa kirjapaino ammatilaiselle näytettyäni
hän sanoi heiltä ei olisi tuollainen päässyt läpi minustakin mokat jotain niin sanoin kuvaamatonta jälkimäisessä kansilehti vain kannessa ei kirjassa kiinni selkä harso näkyvissä)
- paperi turhan läpinäkyvää (vähän epäilin soveltuvuutta hommaani) ja kannet ohuet ja kierot (kovakantinen kirja). Tosin se kirja jonka lähettivät toisen kirjaa malliksi siitä millaisia
tekevät (ei maksanut mitään ja normaali palvelu heillä) oli muuten hyvä mutta
kannen suojapaperin reunat todella epämääräisesti leikatut. Takaisin omaan taiton tarkistus
kappaleeseen (tosin värivirhe koskee molempia)
kuvissa valtaisa sanoisin magenttaan päin oleva sävymuutos (käytin painon omaa värimuunnosta ilmeisesti täysin robotti sydeemi eli kukaan ihminen ei katso miten se onnistuu).
ja yksityiskohdat olivat jossain kuvissa kadonnet.
ja kirjan kannet olivat täynnä sormenjälkiä. lisäksi vapaa kappaleet olisin joutunut maksamaan itse tosin heillä palvelu hintaan 99e jolla he toimittavat eräille isoille kirjakaupoille näyte kappaleet et sinne mistä kirjastot hankkii kirjat.(Tosin kuulemma eräiden lähteiden mukaan kirjakaupat eivät ole kovin innokkaita omakutanteita ostamaan joten aika kallis palvelu sanoisin).
ja sitten vaihdoin painoa luonnollisesti eikun kotimaasta etsimään itselle riittävän halpaa painoa laitoin Nord Printille tarjouspyynnön (eräällä sivulla kehuivat kun google osumia tuli kun hain painon nimellä ja sitten aikasemmin sivu viehätti ehkäpä eniten siihen aikaan eivät tehneet kovakantisia tosin) Hinta oli minusta kohtuullinen koska eräs toinen maksoi niin paljon (koska taittaa aina itse) että en varmasti pääsisi voitolle (sitä en tähän laita koska firman sivulla on viitteitä hinnoista). Nord Printin kanssaa (heidän digipainoonsa painoksen suuruuden takia 5väri offset on rinnalla myös) kaikki meni mallikkaasti kannet reilusti paksummat,paperin valinta sujui heiltä erinomaisesti (eräs kirja jonka ovat painaneet sai just kehuja yhdessä kirjassa paperi valinnasta) ja toisin kuin yllä oleva (eli www.bod.fi) väittää että halpa (ei edes totta ainakaan tässä tapauksessa) siksi että kirjojen koot on rajatut täällä ei juurikaan kuulemma vaikuta (oma teokseni yleisistä vakiomitoista (tarkoitan A4,A5,B5 jota monet digipainot suosivat) poikkeva 18x12cm (vaaka suuntaan siis leveämpi),kovat kannet 52 sivua). nyt on värit kunnossa ja taiton tarkistus kappale ei maksanut mitään.
ps. äkkiä laskien eka on halvempi mutta tarkemmin laskien vaikken edes omaa mitta toivettani (joka toteutui) et paperin vaikutusta laske on kalliimpi ainakin tällä kertaa. Antoivat jälkimäisessä auliisti taitto ohjeistuksen (eli elämäni ekaa onnistunutta kirjaa taitoin) jne.  Kerron mielläni lisää jos kysymyksiä syntyy.
Joten loppu huomiona varokaa www.bod.fi painoa!!! touhu todella paholaisesta. ja jos ette osaa taittaa itse (kuten itse tein) niin jälkimäisen (eli Nord Printin) hinta taittotyölle on huomattavasti halvempi. Ainakin minun tarjous pyyntöni luottaen. Jäi sanomatta vieläkin ihmettelen jotain netissä näkeminäni (niitä minusta siellä oli) bod kehuja...

« Viimeksi muokattu: 24.04.2009 klo 03:25:05 kirjoittanut JPQ »

Helena

• Jäsen
Hyvät kokemukset BoDista?
« Vastaus #1 : 27.04.2009 klo 14:14:24 »
Kiitos varoituksista, JPQ. Voi harmi, sillä suunnittelen omakustannetta ja BoDissa se oli tarkoitus painattaa. Vaan ilmeisesti sen tarjous oli liian hyvä ollakseen totta. :-\

Olisiko kenelläkään kuitenkin hyviä kokemuksia BoDista? Ainakin BoDista saisi vain muutaman kappaleen eikä sitoutuisi hankkimaan kymmeniä kappaleita. En ole ennen tehnyt omakustannetta eikä minulla ole taittotaitoja, joten yritän löytää BoDia vastaavaa yritystä.

JPQ

• Jäsen
Vs: Hyvät kokemukset BoDista?
« Vastaus #2 : 27.04.2009 klo 14:33:42 »
Kiitos varoituksista, JPQ. Voi harmi, sillä suunnittelen omakustannetta ja BoDissa se oli tarkoitus painattaa. Vaan ilmeisesti sen tarjous oli liian hyvä ollakseen totta. :-\

Olisiko kenelläkään kuitenkin hyviä kokemuksia BoDista? Ainakin BoDista saisi vain muutaman kappaleen eikä sitoutuisi hankkimaan kymmeniä kappaleita. En ole ennen tehnyt omakustannetta eikä minulla ole taittotaitoja, joten yritän löytää BoDia vastaavaa yritystä.

laitoin pika viestin. ps. kaikille muillekin tiedoksi Nord Printistäkin saa taittoapua (tekevät kokonaan tai opastavat kuten minun tapauksessani) ja tekevät yksittäisiäkin. ja paperi ei tarvitse olla vain kahdesta laadusta toista joten voi olla paremmin työtä palvelevaa.

Janina

• Uusi jäsen
Vs: Omakustannetta tekemässä eli kokemuksia kahdesta painosta
« Vastaus #3 : 22.05.2009 klo 15:10:37 »
Minulla on tuosta BoD:sta itse asiassa todella hyviä kokemuksia ja mielestäni sitä voi ihan hyvällä omalla tunnolla suositella kirjan julkaisuun. Olen painattanut kaksi projektia heidän kautta, ihan vaan itselleni (ehkä  joskus myöhemmin uskallan julkaista niin että menee kirjakauppoihinkin  :))  ja molemmilla kerroilla olin todella tyytyväinen lopputulokseen. Eka oli pehmeäkantinen ja kuvat mustavalkoisia. Painojälki siistiä, kirjat on pysyneet hyvin kasassa, tilasin 5 kappaletta ja ne tulivat kahdessa viikossa, hinta ei ollut todellakaan paha.

Toisella kerralla "uskaltauduin" tekemään kovakantisen kirjan, ja siinä kuvitus on värillistä, myös tässä tapauksessa olin tosi tyytyväinen kuviin, ja myös muuhun painolaatuun. Painokustannukset oli tietysti vähän kalliimmat, mutta silti mielestäni ihan kohtuulliset. Koko kirjan toteutus tapahtui siis netissä, mutta ei mielestäni ollut mitenkään kovin vaikeeta ja BoD:n kotisivuilla on tarkat ohjeet siihen, mitä vaatimuksia tiedostoille ja kuville asetetaan, sain myös pariin kysymykseeni (sähköpostilla) tosi nopeasti vastauksen ja apua. Taiton tein itse, mutta siihenkin olisi saanut apua tarvittaessa. Koon puolesta oli minulle ihan tarpeeksi valinnanvaraa, tein omat kirjani molemmat 17 x 22 cm koossa.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #4 : 22.05.2009 klo 16:46:18 »
Kokeilkaa Lulua. www.lulu.com
Ei maksa mitään. Paitsi jos ostat nurkkiisi fyysisiä kopioita. Julkaisuja myydään netitse, print-on-demand -menetelmällä, ja lululaiset ottavat provikan jokaisesta myydystä. Ajattelin jossain vaiheessa kokeilla tätä.

Timo

JPQ

• Jäsen
« Vastaus #5 : 24.05.2009 klo 17:22:37 »
Kokeilkaa Lulua. www.lulu.com
Ei maksa mitään. Paitsi jos ostat nurkkiisi fyysisiä kopioita. Julkaisuja myydään netitse, print-on-demand -menetelmällä, ja lululaiset ottavat provikan jokaisesta myydystä. Ajattelin jossain vaiheessa kokeilla tätä.

Timo

Muutenpa kiinnostaa mutta vaatinee luottokortin usein nuo vaatii eli mielummin suosin firmaa jossa tavara maksetaan laskulla kun nähty tavara. ps. ja halusin tehdä pdfänä aineiston jne joten ei mikä tahansa sovi mutta voipi olla että oma kirja jää viimeksi kirjakseni kun myymättä aikalailla noh vielä ainakin yksi tapa katsomatta mutta se taas tähän kuulu.

vizikahn

• Uusi jäsen
« Vastaus #6 : 25.05.2009 klo 15:22:26 »
Minä voin suositella Lulu.comia, ainakin mustavalkoisen sarjakuva-albumin julkaisuun. Oma julkaisuprosessi yksinkertaisesti: imuroin Lululta valmiin comic book -kokotemplaten, järjestin sarjakuvat OpenOfficella ja siirsin pdf:n Lululle. Kannen tein Lulun omalla wizardilla, mutta senkin voi upata erillisenä pdf:nä. Faqit kannattaa lukea läpi, jotta siltä osin ei tule julkaisussa yllätyksiä vastaan.

Lyhyesti sanoen kokoluokkaa edistyneempi palvelu BoDiin ja muihin verrattuna. Ei piilokuluja, myyntihinnat ja CC-lisenssitkin voi valita ja albumi tuli kotiin sellaisena kuin pitikin. Mutta suomea Lulu ei puhu ja Visa Electronin tietysti vähintään tarvitsee ostamiseen.

Valmis albumi täällä:
http://vizi.pbworks.com/Mopsi
http://www.lulu.com/content/paperback-book/mopsi/6602329

JPQ

• Jäsen
« Vastaus #7 : 25.05.2009 klo 15:47:51 »
Minä voin suositella Lulu.comia, ainakin mustavalkoisen sarjakuva-albumin julkaisuun. Oma julkaisuprosessi yksinkertaisesti: imuroin Lululta valmiin comic book -kokotemplaten, järjestin sarjakuvat OpenOfficella ja siirsin pdf:n Lululle. Kannen tein Lulun omalla wizardilla, mutta senkin voi upata erillisenä pdf:nä. Faqit kannattaa lukea läpi, jotta siltä osin ei tule julkaisussa yllätyksiä vastaan.

Lyhyesti sanoen kokoluokkaa edistyneempi palvelu BoDiin ja muihin verrattuna. Ei piilokuluja, myyntihinnat ja CC-lisenssitkin voi valita ja albumi tuli kotiin sellaisena kuin pitikin. Mutta suomea Lulu ei puhu ja Visa Electronin tietysti vähintään tarvitsee ostamiseen.

Valmis albumi täällä:
http://vizi.pbworks.com/Mopsi
http://www.lulu.com/content/paperback-book/mopsi/6602329

Hyvä että toimii edes visa electron ja nord print systeemissä tosiaan heidän kirjakauppaansa kun kirjat tulee täytyy itse maksaa ne ja ne maksaa sulle kun ne menee kaupaksi. Noin pyöreästi. Mustavalkoinen painotuote on helppo tehdä sanoisin vielä noh painotyön osalta. ps. ihmettelen suuresti joidenkin säkää tai omaa huonoa tuuria Bodin kanssa. Vaikea ymmärtää miten mahdollista edes.

Nina_Mutik

• Jäsen
  • http://ninamutik.sarjakuvablogit.com/
« Vastaus #8 : 26.02.2010 klo 16:43:10 »
Onko tuolta Lulun kautta saanut paljoa myytyä? Paljonko tuotteille tulee lisähintaa postituskuluista Suomeen? Ajattelin vaan, että jos tuotettaan mainostaa lähinnä Suomessa ja myy suomalaisille, niin kannattaako sitä myydä ulkomaisen painon kautta, jos jokaisen kirjaseen tulee ostajalle siitä esim. 5 euron lisämaksu?

vizikahn

• Uusi jäsen
« Vastaus #9 : 27.02.2010 klo 23:58:25 »
Onko tuolta Lulun kautta saanut paljoa myytyä?

Mopsi-albumia on myyty 2 kpl, ilmaiseksi luettu about sata kertaa enemmän. Paljonko myytäisiin ilman ilmaisvaihtoehtoa? En tiedä, ehkä ei yhtään.

Paljonko tuotteille tulee lisähintaa postituskuluista Suomeen? Ajattelin vaan, että jos tuotettaan mainostaa lähinnä Suomessa ja myy suomalaisille, niin kannattaako sitä myydä ulkomaisen painon kautta, jos jokaisen kirjaseen tulee ostajalle siitä esim. 5 euron lisämaksu?

Suomesta ei vielä löydy vastaavan laatuista systeemiä. Laskin myös Lulun tulevan kokonaisuutena katsoen halvemmaksi verrattuna muihin palveluihin, joten postikulut eivät sinänsä huoleta, ainakaan näin julkaisun puolelta katsottuna.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #10 : 28.02.2010 klo 00:21:54 »
Lululla kannattaa varmaankin halajata yksinomaan ulkomaan tilaajia ja lukijoita. eli tehdä englanninkielellä. Tms. Kröhm.

Timo

mico1234

• Jäsen
« Vastaus #11 : 14.03.2010 klo 05:00:44 »
ka.blam on huomattavasti selkeämpi. Ja jos tuohta löytyy, niin saa todella nopeaa palvelua.