Kirjoittaja Aihe: uutta Espanjasta  (Luettu 5307 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

123

• Uusi jäsen
uutta Espanjasta
« : 17.03.2009 klo 10:35:01 »
Olen täällä Espanjassa työskennellessäni törmännyt Agustina nimiseen sarjakuvaan. Kertoo Espanjan Jeanne d'Arcista eli Agustinasta. Hyvältä näyttää ja tämän pohjalta tosiaan on elokuvan teko suunnitteilla. Tämä sarjakuva löytyy sekä englannin että espanjan kielellä. Itse luin sen englanniksi sillä halusin varmistua siitä, että ymmärrän kaiken. Muutamaa kirjotusvirhettä lukuunottamatta, toimii ja suosittelen lämpimästi tutustua hieman Espanjan historiaan.

123

• Uusi jäsen
Zaragozassa kuohuaa!
« Vastaus #1 : 19.03.2009 klo 12:57:39 »
Vasta julkaistu Agustina -sarjakuvakirja on aiheuttanut närkästystä katollisen kirkon ja feministien keskuudessa. Agustina -sarjakuva antaa heidän mukaansa väärän kuvan historiasta ja naiseudesta. Isorintainen ja pieniin vaatteisiin pukeutuva sankaritar ei anna hyvää kuvaa naisesta lapsille jotka saattavat lukea sarjakuvaa. Kirkko saatttaa miettiä toimenpiteitä julkaisun ja levikin estämiseksi.

Agustina elinaikaan aiheutti myös närää kirkollisissa piireissä. 1800-luvun hyvin tiukka roomalaiskatolinen kirkko ei voinut hyväksyä Agustinaa sankariksi sillä hänellä oli naimisissa olon aikana monta rakastajaa.

Historiaa:
Zaragoza oli viimeinen kaupunki, joka alistui Napoleonin vallan alaiseksi. Kun Napoleonin joukot hyökkäsivät ensimmäisen kerran Zaragozaan, he luulivat että valtauksesta tulisi helppo sillä olihan kaupungin johto jo melkein antautunut. Kaupunkilaiset järjestämä vastarinta oli sotilaille yllätys ja he joutuivat perääntymään. Vasta toisella hyökkäyksellä saivat he kaupungin vallattua.

Agustinasta tuli kaupungin sankaritar räjäytettyä tykin Napoleonin joukkoja kohti ja tällä tavoin sai joukot peräntymään. Hän liittyi vastarintaliikkeeseen ja taisteli puolustaakseen kaupunkiaan ja lapsiaan.

Curtvile

• Ylläpitäjä
Vs: Zaragozassa kuohuaa!
« Vastaus #2 : 19.03.2009 klo 13:06:27 »
Vasta julkaistu Agustina -sarjakuvakirja on aiheuttanut närkästystä katollisen kirkon ja feministien keskuudessa. Agustina -sarjakuva antaa heidän mukaansa väärän kuvan historiasta ja naiseudesta. Isorintainen ja pieniin vaatteisiin pukeutuva sankaritar ei anna hyvää kuvaa naisesta lapsille jotka saattavat lukea sarjakuvaa. Kirkko saatttaa miettiä toimenpiteitä julkaisun ja levikin estämiseksi.

Agustina elinaikaan aiheutti myös närää kirkollisissa piireissä. 1800-luvun hyvin tiukka roomalaiskatolinen kirkko ei voinut hyväksyä Agustinaa sankariksi sillä hänellä oli naimisissa olon aikana monta rakastajaa.

...
Agustinasta tuli kaupungin sankaritar räjäytettyä tykin Napoleonin joukkoja kohti ja tällä tavoin sai joukot peräntymään. Hän liittyi vastarintaliikkeeseen ja taisteli puolustaakseen kaupunkiaan ja lapsiaan.

aina kun epäilee ettei katolinen lirkko kykene järjestämään itselleen kehnompaa julkisuuskuvaa...
miten feministit asiaan liittyivät? ei voi olla vahva ja itsenäinen nainen jos on suuririntainen?
Eihän tuo vaatetus ole mikään roiskeläppä ja postimerkit vaan ainakin näytekuvassa paita ja housut, käytännöllinen vaate.

123

• Uusi jäsen
Vs: uutta Espanjasta
« Vastaus #3 : 19.03.2009 klo 13:17:40 »
Luultavasti heidän mielestä Zaragozan sankaritar ei voi olla vahva ja kaunis samaan aikaan. Tietenkin isot rinnat ärsyttävät heitä. Kirjan kannessa Agustina on repaleisissa vaatteissa, siinä on heidän mielestä liika paljasta pintaa.

mari

• Jäsen
« Vastaus #4 : 19.03.2009 klo 14:09:40 »
miten feministit asiaan liittyivät? ei voi olla vahva ja itsenäinen nainen jos on suuririntainen?

Ehkä asiassa ärsyttää se, että hyvin usein vahvaa ja itsenäistä naista ei kuvata millään muulla tavalla kuin isorintaisena, epärealistisen kauniina. Mutta eipä taida olla pelkästään tämän sarjakuvan ongelma, yhteiskunta bla bla jne.

En löytänyt mitään muuta kuvaa kuin tuon (luultavasti) kansikuvan elokuvaversion sivuilta. http://www.agustinadearagon.com/contacto.html

Onko kenelläkään mitään linkkiä mihinkään, niin tietäis itekin mistä puhuu ja mitä kritisoida?

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #5 : 19.03.2009 klo 14:25:31 »
Ehkä asiassa ärsyttää se, että hyvin usein vahvaa ja itsenäistä naista ei kuvata millään muulla tavalla kuin isorintaisena, epärealistisen kauniina.

Ei isoissa rinnoissa toki silti sinänsä mitään vikaa ole.

Tällaisen muodonmuutoksen on kokenut historiallinen hahmo ja arkeologi Gertrude Bell, nyt sarjakuvaromaanin seikkailijatar Anne Steelyard. Ylänapit auki!

123

• Uusi jäsen
« Vastaus #6 : 19.03.2009 klo 14:27:37 »
Itse kuulin asiasta paikallisessa radiossa...

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #7 : 19.03.2009 klo 14:35:01 »
mikäli asia todella on noin niin sitten sekä katolisia että feministejä edustaa se oppimattomin ja rajoittunein ryhmä jonka kuuluva ääni tekee tahatta naurettavaksi enemmistön(?) fiksuista mutta hiljaisemmista katolilaisista ja feministeistä.
ainakin nuo tämän ketjun kuvat antavat kuitenkin realistisen naisen näköisen naisen joka ei ole silkka seksiobjekti vaan historiallinen hahmo.
vrt. ne lara Croft yms normisarjakuvahahmot joilla on 120-45-110 mitat,joka yleensä onkin koko hahmon persoonallisuus sitten...
totta kyllä, pitäisi tietenkin lukea koko teos ensin

Mielenkiintoista miten espanjalaisista sarjakuvista moni sijoittuu tuonne historiaan ennen sisällissotaa ja Francon aikaa, armadaan ja muihin suuruuden päiviin.
Voi olla että olen aivan väärässä ja lukenut liian vähän sikäläistä sarjakuvaa, mutta silti.

millainen on espanjan sarjakuvakenttä muuten?
Espanjalaisia sarjakuvantekijöitä on F. Ibanezista Torresiin, Guardinoon ja Canalesiin, Romeroon jne mutta siis onko esimerkiksi tämä poikkeuksellinen "kotimaisena" tuotantona vai ei?

mari

• Jäsen
« Vastaus #8 : 19.03.2009 klo 14:43:53 »
Ei isoissa rinnoissa toki silti sinänsä mitään vikaa ole.

Joo, siis älkää nyt käsittäkö mua väärin, ei mulla oo mitään isoja rintoja vastaan. Rinnat on kivoja. Sillon kun ne ei näytä siltä että niiden kantamiseen tarvitaan jo erikseen jotkut supervoimat...

Tuskin Augustina on silloin aikoinaan kulkenut tuollaisissa vaatteissa, tai omistanut ampiaisvyötäröä ja ai-kun-sattuu-ees-katsoa-noita-mutta-ei-silleen-hyvällä-tavalla isokokoisia rintoja. Tietysti voi puhua myös siitä, miten paljon saa ottaa taiteellisia vapauksia kun tekee historiaan perustuvaa sarjakuvaa (mä oon yleensä sen kannalla että saa, ja paljon), mutta kyllä mua välillä ottaa päähän tuo naiskuva, jota kovasti myös mainstream sarjakuvissa viljellään.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #9 : 19.03.2009 klo 14:44:18 »
Wikipediasta löytyy melkoinen liuta espanjalaisia sarjakuvantekijöitä.
http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Spanish_comics_artists

Joo, siis älkää nyt käsittäkö mua väärin, ei mulla oo mitään isoja rintoja vastaan. Rinnat on kivoja. Sillon kun ne ei näytä siltä että niiden kantamiseen tarvitaan jo erikseen jotkut supervoimat... (...) mutta kyllä mua välillä ottaa päähän tuo naiskuva, jota kovasti myös mainstream sarjakuvissa viljellään.

Näin tasa-arvon päivänä tämä on sopiva keskustelunaihe.

Anatomiset omituisuudet näyttävät olevan seikkailusarjakuvan konventio, niin naisten kuin miestenkin kohdalla. Tosin näyttää siltä, että liioittelut anatomiset muodot ovat viime vuosina olleet entisestään kasvamaan päin...
« Viimeksi muokattu: 19.03.2009 klo 14:47:37 kirjoittanut Lurker »

123

• Uusi jäsen
« Vastaus #10 : 19.03.2009 klo 14:50:14 »
Ymmärtääkseni tämä kirja on tekijöiden ensimmäinen. Olin tiistaina kirjan esittelytilaisuudessa eräässä kirjakaupassa ja siellä tekijät kommentoivat iso-rinta-sexy-kommentteihin, että "tosi asia on se että jos Agustina olisi kuvattu rumana ja lihavana niin se ei menisi niin hyvin kaupaksi. Kaunista on kivempi katsella kuin rumaa."

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #11 : 19.03.2009 klo 14:54:19 »
Wikipediasta löytyy melkoinen liuta espanjalaisia sarjakuvantekijöitä.
http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Spanish_comics_artists

Juu mutta wikipedia lista suomalaisista sarjakuvantekijöistä ei ole sama kuin täkäläinen sarjakuvakenttä, se ei anna kuvaa mitä arvostetaan miten yhtenäinen tai sirpaleinen se on, millainen hierarkia on jne.

Ymmärtääkseni tämä kirja on tekijöiden ensimmäinen. Olin tiistaina kirjan esittelytilaisuudessa eräässä kirjakaupassa ja siellä tekijät kommentoivat iso-rinta-sexy-kommentteihin, että "tosi asia on se että jos Agustina olisi kuvattu rumana ja lihavana niin se ei menisi niin hyvin kaupaksi. Kaunista on kivempi katsella kuin rumaa."

tämä varmaan pitää paikkansa mutta mitenkäs tuo suhteutuu kansanperinteeseen kautta historiaan? Siis jos kerran tiedetään että historiallisella hahmolla oli runsaasti suhteita se on yksi asia, mutta ei kerro ulkonäöstä.
Ulkonäkö ei takaa suosiota koska se on vain ulkonäkö.
Niin miehillä kuin naisilla.

mari

• Jäsen
« Vastaus #12 : 19.03.2009 klo 15:12:50 »

Niin, tää on vähän niin kuin mun pointti. Että me pidetään kauniina vain tuollaista epärealistista iso-rinta-sexy kuvaa, jonka vaihtoehto on ruma ja lihava. Kun realistisempi naiskuva ei tarkoita sitä ettäkö kaikki pitäisi kuvata lihavina. ei se oo realistista. Se tarkoittaa sitä, että hahmot olisi persoonallisen näköisiä, kaiken kokoisia ja mallisia ja silti me voitaisiin nähdä ne kauniina ja voimakkaina.

AI niin, ja espanjalaisesta sarjakuvasta yleisesti sellainen puffi, että Helsingin sarjakuvafestivaaleille on suunnitteella espanjalaisen sarjakuvan näyttely, joten sillon ainakin saa vähän infoa espanjan sarjis-skenestä....
« Viimeksi muokattu: 19.03.2009 klo 15:18:19 kirjoittanut mari »

Antti Vainio

• Karpaattien nero
  • Jäsen
« Vastaus #13 : 19.03.2009 klo 19:31:58 »
Agustina tekisi mieli lukea kommenttien ja näytteiden perusteella. Missä hinnoissa tuollaiset albumit liikkuvat Espanjassa tällä hetkellä? Kun tosi monta vuotta sitten kävin Madridissa sarjakuvaa (sitä laadukkaampaa) ei näkynyt juuri missään myynnissä vaikka olin Suomesta löytänyt El Viboran tapaisia lehtiä. Ostin joku aika sitten nipun mustavalkoisia espanjalaisia kirjoja (Antoine de las tormentas, La pipa de Marcos, Bajo la piel ja jotain fantasiaa) jotka näyttävät jännittäviltä, kustantaja on minulle tuntematon Astiberri. Espanjani on niin huonoa että näiden kahlaamisessa menee aikansa mutta kirjoitan niistä kyllä jos satun pitämään.

Ja hyvännäköisen sarjakuvasankarittaren ei tarvitse olla noin tiukkaan formaattiin piirretty.

http://www.xgirl.com/images/tank-girl.jpg
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

Lurker

• Valvoja
Vs: Uutta Espanjasta
« Vastaus #14 : 19.03.2009 klo 19:35:10 »
Helsingin Akateemisessa on pieni hylly espanjankielistä sarjakuvaa. Täytyypä joskus selailla.