Siveltimen juttu on nimenomaan siinä, että hyvälaatuisella siveltimellä pystyy tekemään hyvin laajan skaalan erilaisia viivoja työkalua vaihtamatta.
(Jostain jutusta luin, kuinka se kaveri, joka nykyään tussaa Asterixeja, käyttää ties kuinka montaa erilaista sivellintä. Minun hämmentynyt reaktioni oli että what's the point?)
Jos katsot minun
galleriasivuani, niin luonnoskirjan töitä ja kahta kuvitusta lukuunottamatta kaikki siellä (*) on tussattu pääasiassa yhdellä siveltimellä, Winsor & Newtonin Series #7 koolla 0.
Siis jossain taustaviivoituksissa ja sävytyksissä on toki muita työkaluja, mutta pääosa on sivellintä.
(*) Sarjakuvien ja pilakuvien osastoista löysin YHDEN jutun, joka on tussattu terällä. Jos minulla olisi faneja, yllyttäisin tässä kohtaa etsimään, mikä niistä se on.
Nuo Winsor & Newtonit ovat kalliita (hinnan saa periaatteessa siitä, että laittaa koon perään nollan: #2 = 20 E, #4 = 40 E, #6 = 60 E - nolla vaan ei sekään ole ilmainen), mutta myös erittäin hyviä: neloseenkin saa vielä hyvin niin terävän kärjen, että hienoinkin hiusviiva onnistuu, ohuimmasta päästä taas nollassakin on sen verran pitkät karvat, että niitä pitkittäin käyttämällä saa aika paksuja viivoja. Maku- ja tottumuskysymys sitten, mitä kannattaa käyttää.
Minulla nyt vain sattui 16-vuotiaana tuo nolla olemaan ensimmäinen, joka osui käteen, joten sitä olen sitten opetellut käyttämään (niin tottuneesti, että parit satunnaiset yritykset käyttää kakkosta tai nelosta eivät ole tuottaneet hyvää tulosta: pidän piirtäessä sivellintä kädessä niin läheltä kärkeä, että isommassa siveltimessä sormet ajautuvat vaistomaisesti musteeseen saakka! Työvälineen vaihto vaatisi kokonaan uuden "sormituksen" opettelua ja sisäistämistä. Voisi silti ehkä kannattaa...)
Jos olet aikeissa joka tapauksessa opetella uutta työvälinettä, suosittelisin kyllä opettelemaan suoraan käyttämään vaikkapa kakkosta, kolmosta tai nelosta. Ne tarjoavat isomman "dynamiikan", laajemman skaalan viivoja käytettäväksi, sekä myös isomman terän ansiosta kantavat enemmän mustetta, joten niillä on mahdollista piirtää pitempään yhtäjaksoisesti kastamatta välillä musteeseen.