Kävin tyttären kanssa katsomassa sen Twilightin. Positiivinen ylläri.
Itse taas odotan trailerin perusteella ainakin visuaalisesti kaunista elokuvaa, ja juonenkuljetuskin vaikutti puhtaalta, eikä järin rönsyilevältä.
Eikös Draculan apuri ollut Reinfeld?
Kröhöm...
Renfield, ei Reinfeld. Kyllä, mutta
Renfield on yleensä pelkkä hallinnassa oleva pelkuri. Ei varsinainen palvelija. Joskus myös toiminut vakoojana
Draculalle, mutta ei kuitenkaan hovimestarina tai muuna "virallisena" palkkaasaavana palvelijana, kuten
Igor. Toki poikkeuksia löytyy, mutta nuo eivät olekaan tuolloin useimmiten muutenkaan noudattaneet
Draculan mytologiaa koskevia "sääntöjä" järin tarkasti. Joissakin tapauksissa
Renfield on esitetty esimerkiksi myös itsekin vampyyrinä.
Molempien roolit kirjallisuudessa ja eri filmatisoinneissa eroavat selkeästi. Kun
Renfield on useimmiten tarkoituksellisesti comedy-side kick roolissa,
Igor on useimmiten tahatonta huumoria ja komiikkaa synnyttävä hahmo, jonka rooli perustuu lähinnä oven avaamiseen (Tosiaan, oletteko te muut nähneet
Igorin koskaan hirveämmin muutoin palvelevan isäntäänsä? Mistä tämä hyypiö saa palkkaa?)
Vampyyrit ovat parhaita silloin kun päävampyyri on Dracula ja tarina tapahtuu menneen ajan Transsylvaniassa. Igor ja linna pitää myös löytyä, sekä hautausmaa ja susien ulvontaa.
Itse olen kyllä suoraan sanoen kyllästynyt
Draculaan. Alkaa olla jo mielestäni aika lasten tavaraa. Toki en voi kiistää
Bela Lugosin,
Christopher Leen,
Gary Oldmanin ja edes
Frank Langellan roolisuoritusten hienoutta
Draculana, mutta mielestäni koko genre kaipaa enemmän lisää uusia isoja-pahoja-ilkeitä vampyyrejä.
Näistä mielestäni hyviä esimerkkejä ovat esimerkiksi
Lestat (
Veren vangit (Olettekos muuten lukeneet sen sarjakuva-version netistä?) ja
Vampyyri Lestat ),
Valek (
John carpenters Vampires (ensimmäinen) ),
Diakoni Frost (
Blade 1 ja
Blade-sarjakuvat (?) ) ja
David (
The Lost boys).
Eksoottisia vampyyri-lajeja/yksilöitä, kuten Loogaroo saisi näyttää enemmän mielestäni. Aina ei tarvitse takertua Dracul-vampyyreihin. Säännötkään ei olisi niin rajattuja. Tämä siis niin sarjakuvissa, elokuvissa kuin kirjoissakin.