Näin juuri. Supersankarisarjakuvat ovat kuin ennen vanhaan lännenelokuvat. Joita ne muuten vähän muistuttavatkin. 7 rohkeata miestä ei kovin kaukana Kostajista ole.
Mutta lännenelokuvien kohdalla tulivat Sci-Fi elokuvabuumi ja lännenelokuvista tuli arkisempi käsite. Tai näin olen lapsuudestani asti ymmärtänyt.
Vampyyri/zombie-elokuvat olivat hetki sitten todella iso juttu. Nyt molemmat tuntuvat arkistuneen. Vampyyri/zombie-elokuvat kai myös syrjäyttivät old school action elokuvat, jotka myyvät kai nostalgiasta (Siis Stallone ja Iso-Arska ja kumppanit).
Jotenkin en vain usko, etteikö tämä arkistuisi jossain vaiheessa.
Mikä ei tietenkään tarkoita etteivätkö silti menestyisi.
Myyhän New Yorkin tuhoaminen hyvin teatterissa vieläkin, vaikka kyseiseen ajatukseen perustuvat konseptit olivat eniten esillä 90-luvun loppupuolella. Nykyään tosin ne ovat enemmänkin semmoinen joka kesäinen perinne.
Ja eihän minua tietenkään häiritsisi supersankarielokuvat, ellei myös muu elokuvatarjonta olisi jotenkin...epätaiteellista. Nykyään kuukausi kuukaudelta joutuu etsimään elokuvatarjonnasta sitä ns. kuukauden potentiaalista vuoden Mr. Noboddya, joka minun mielestäni on viime vuosien parhaimpia elokuvia.
Ei pelkästään taiteellisuuden vuoksi, vaan se yhä vaikuttaa elokuvalta joka on riippumaton mistään ja joka on tehty valkokankaille suoraan, eikä perustu tietääkseni mihinkään huippumenestyneeseen kirjasarjaan/sarjakuvasarjaan/tms. jonka vuoksi alkuperäinen tarina on käynyt läpi kymmenen seulaa ja sitten vasta ohjaajan visiot ennen kuin elokuva on lopulta tullut teatteriin.
Hyvänä esimerkkinä minusta pahasti seulotusta elokuvasarjasta käy Harry Potter elokuvat, joissa ensin on revitty 200 sivua kirjasta pois, sitten tuottajat ovat pyytäneet leikkaamaan käsikirjoitusta, sitten se on annettu ohjaajalle, jonka tuotoksesta on leikattu n. 30 minuuttia pois ja lopuksi on vielä hieman viilattu sieltä täältä että kokonaisuus näyttää hengettömältä, ja laitettu koko roska teatteriin.
Tai ainakin tältä elokuvat tuntuvat.
Ja tässä syy miksi en pidä kirjojen/sarjakuvien/yms. kääntämisestä elokuvamuotoon. Ne harvoin mielestäni tarjoavat mitään muuta kuin suorakopiointia johon on laitettu hyvän/kuuluisan/arvostetun ohjaajan nimi.