Omasta mielestäni tämä on aika puhdas makukysymys. (Käytännössä voipi tietysti vaikuttaa esim. omistaako valopöydän vai ei). Minä käytän nykyään paljon sinikynää. Alkuun en oikein lämmennyt sille, mutta aikaa myöten siitä on tullut aika erottamaton työväline.
Minulla se, tussaanko luonnoksen päälle (kuten useimmiten "muuten vaan" piirrellessäni) vai uudelle paperille on pitkälti fiilis- ja laiskotuskysymys. Tosin jos haastavampia tai vaikka tilausjuttuja tekee, niin sitten tussaan yleensä omalle paperilleen ihan vaan koska teen yleensä luonnokset kopio- tai muulle halvemmalle "sottapaperille" ja haluan useimmiten lopullisen vähän laadukkaammalle (lue: kalliimmalle) paperille, jolla tussi (tai muu väline) käyttäytyy kuten haluan.
Nyt kun pitäisi alkaa piirtää paria vähän pidempää sarjista, joihin todennäköisesti tulee kulumaan parikin luonnostelu- ja tussauskierrosta, odotan oikeastaan mielenkiinnolla itsekin, miten päädyn ratkaisemaan homman. Toisinaan olen tehnyt niinkin, että luonnostelen ensin tarkemmin lyijärillä, sitten ronskimmin siitä seuraavalle paperille läpi sinikynällä ja sitten tussaan siihen sinikynän päälle alkuperäistä luonnosta noudatellen. Tarvittaessa voi sitten lykätä sen lyijäriskitsin tussauspaperin alle avuksi.