Ei taida se paljon rahan tekeminen Japanissakaan onnistua vain menemällä sinne.... Ja taitaa ne Japaninkin rikkaat sarjakuvan tekijät olla niitä, joiden teoksia julkaistaan ympäri maailmaa ja jotka ovat saaneet monen vuoden ajan julkaistua teoksiaan jossain... sanotaan kuukausittain ilmestyvässä lehdessä.
Väärin... Täysin metsään! On suuri virhe verrata Japanin markkinoita Suomen tarjoamiin mahdollisuuksiin. On suuri virhe verrata sitä minkään muunkaan maan tarjoamiin mahdollisuuksiin. Japani on poikkeustapaus koko maailman sarjakuvakentässä ja totta on myös se, että Japanissa menestyy erilainen sarjakuva kuin Suomessa. Lisäksi Japanin omat sisäiset markkinat ovat käsittämättömän suuret. Toistan, KÄSITTÄMÄTTÖMÄN suuret. On totta, että kilpailu on siellä vastaavasti kovempaa, suorastaan käsittämättömän kovaa, mutta yksikään, toistan, YKSIKÄÄN Japanissa rikastumaan pyrkivä sarjakuvataiteilija ei rikastuakseen tarvitse minkään muun maan vetoapua. Sarjakuvat lyödään Japanissa läpi ensin kotimaassa, vasta vuosien päästä muualla, jos ylipäätään ikinä. Japani on täynnä sarjakuva- ja anime-artikkeleita, jotka eivät vieläkään ole rantautuneet edes Eurooppaan, vaikka ovat olleet Japanissa jo parikymmentä vuotta kaikkien tuntemaa klassikkotavaraa. Osa näistä tuskin rantautuu ikinä. Siksi mua usein hymyilyttää välillä tuo mangakeskustelu Kvaakissa, kun kaikki arvotukset mikä manga on hyvä ja mikä ei ja mikä todellinen masterpiece... siitä keskustelusta 95% perustuu tuotteisiin, jotka löytyy akateemisen hyllystä. Toisin sanoen, enemmistöllä on vain promillen kymmenesosan käsitys siitä mangan määrästä ja valikoimasta, mitä ylipäätään on olemassa. Eikä sitä koskaan pysty täysin käsittämään käymättä paikan päällä. Ei pysty käsittämään, koska sitä ei voi verrata oikein mihinkään. Kuten sanoin, se painii ihan eri sarjassa.
Se että jotain sieltä tulee Suomeen, ei todellakaan ole merkki siitä, että ne edustavat maan parhaimmistoa sen vuoksi, että ne tulivat Suomeen. Suomi on täältä kaukana olevien maiden puolelta usein viennin suhteen se viimeinen jättömaa, jonne viedään parikymmentä vuotta vanhat jutut "mukamas uusina", kun niiden myynti alkaa vakiintua ja laskea muualla päin maailmaa. Toisin sanoen matsku, joka ei enää missään muualla myy. Jos sarjakuvien ulkopuolelta haluaa esimerkin, elektroniikka on yks hyvä esimerkki. Kun te menette elektroniikkaliikkeeseen kattomaan itellenne uutta vehettä, oli se mikä hyvänsä, se laite, mikä niillä on siellä vitriinissä "uusinta uutta" on Japanissa vedetty jo ajat sitten kokonaan pois markkinoilta... Yritin kerran saada suomesta yhtä japanilaista kameraa, jonka piti olla melko uusi... Se on kuitenkin niin kallis, ettei yhdelläkään suomalaisella liikkeellä (ne, joilta kysyin) ollut varaa pitää sitä valikoimissaan. Jotkut sanoivat voivansa tilata sellaisen, mutta... Joka tapauksessa, kun sitten yritin vastaavaa tuotetta etsiä myöhemmin Japanista, myyjät suurinpiirtein nauroivat päin naamaa, ja sanoivat, ettei niitä kuule enää kukaan täällä käytä. Sen jälkeen on tullu tää ja tää ja tää... jne...
Ei Japanissa julkaista sarjakuvaa siksi, että se menisi vientiin. Ei se ole niille mikään tappio, vaikkei niistä yksikään menisi vientiin. Se nyt on ihan kivaa plussaa, jos joku niitä haluaa Euroopassa ja Jenkeissä lukea, mutta ei Japanilaisen sarjakuvan menestys ole kiinni muusta maailmasta. Se lepää ennen muuta japanilaisten omilla harteilla ja markkinoilla. Osa tästä aiheesta aika ajoin täällä väittelevä ei aina tunnu ymmärtävän sen ilmiön laajuutta. Japanissa on melkein 200 miljoonaa asukasta. Ja ne kaikki, toistan KAIKKI lukevat sarjakuvaa. Se kuuluu yhtä lähtemättömästi kulttuuriin kuin sauna täällä. Se on ihan kiva, jos muutama manga menee vientiinkin, mutta ei se ole niiden menestyksen kannalta olennaista. Niitä Dragon Balleja, mitä täällä nyt myydään, tuskin löytyy enää mistään Japanista. Eikä ihmiset niitä säilytä missään vitriineissä. Eiköhän se uusinkin miljoonas Dragon Ball-numero ole jo huomenna japanilaisissa roskiksissa. Tätä käytäntöä moni voisi pitää arvostuksen puutteena, mutta kuten sanoin, sen maan sarjakuvakulttuurista on paha mennä sanomaan mitään, ennen kuin siihen saa edes jotain tuntumaa paikan päällä. Ei sitä täältä käsin ole millään muotoa mahdollista käsittää.
Palatakseni tuohon Teron viestiin, yksinkertaisesti, se maa on niin paljon sarjakuvamyönteisempi toimintaympäristö, että totta helvetissä minä menisin sinne niitä tekemään ja yrittämään, jos minua kiinnostaisi tässä vain raha. Kuule Tero... kaikki ne japanilaiset rikkaat sarjakuvantekijät ovat rikastuneet jo paljon ennen kuin yksikään sivu omasta tekeleestä on kiirinyt edes Korean puolelle...