Author Topic: Työvaiheet ja niiden kesto  (Read 13031 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tero Mäntylä

• Peliohjelmoija?
  • Jäsen
Re:Kuinka kauan se kestää?
« Reply #15 on: 01.03.2004 klo 15:39:49 »
Varoitus: Tämä menee vähän off-topic.

Mulla on useimmiten sama ongelma kuin Terolla, että lähtee piirtelemään vähän liian aikaisin. Pitäis antaa enemmän aikaa taustatyöhön, hahmo- ja miljöösuunnitteluun, valitun tyylin vakiinnuttamiseen

No siihen helpottaa huomattavasti se, ettei piirrä itse. Sen verran voisin Alainian taustoja paljastaa, että aloitin sen piirtämisen itse. Liian aikaisin. Homma jäi pitkäksi aikaa odottamaan. Osa alkuperäisistä ideoista unohtui. Piirsin alkua muutaman kerran uudelleen. Minulla taitaa olla parista ensimmäisestä sivusta 4 tai 5 eri versiota ja parhaimmillaan homma jatkui sivulle 5 jonka jälkeen koko homma oli jo pahasti korruptoitunut. Sitten tuli tehtyä käsikirjoitus. Ainakin melkein valmiiksi asti. Koivusaari joutui vielä odottamaan viimeisten sivujen käsikirjoituksia aika projektin loppupuolella. Kuitenkin nyt kun valitsin linjan, jossa sen suurimman työn tekijä, eli kuvittaja ei joudu tekemään kuin pienen osan koko projektia niin uskoisin, että tämä voi joskus valmistua. Jos siis löytyy riittävän monta hö... suurta taiteilijaa jotka etsivät mainetta ja kunniaa kuvittamalla suurta fantasiaeeposta (Jeah. Right).

siinä vihdoinkin joskus tässä maassa onnistuisi. Onhan tuotakin projektia kohtaan kuullut jo jos minkälaista epäilyä, että "saas nähdä ja noinkohan on..." -tyyliin. Joten näytä kaikille härän kikkelit ja tee se oikeasti loppuun. Oliko tarkoituksena 20 lehteä tai jotain sinne

VAU! Projekti on jo saanut huomiota jos se on saanut jo epäilijöitä!!! Tämähän on jo suuri läpimurto. Jes. Kertokaa minullekin jos epäilette että saa lisää kannustusta jatkaa eteenpäin :)

Tänään sain aika tehokkaasti jaettua kokonaisuuden neljään osaan. Jokainen osa viiden numeton mittainen joten samalla sain vakiinnettua tarinan 20 numeroon. Ennen pelkäsin, että tämä menee kuitenkin tuon yli. Alunperin raja oli asetettu siksi, että voi luvata, ettei tämä jatku iäisyyksiin ja joku voisi jopa ryhtyä ostamaan lehteä kun tietää että tarina loppuukin joskus.

Epäilijöille voin sanoa sen verran positiivisia uutisia, että kakkosen käsikirjoitus ei ole ihan aikataulussa. Piti lähteä piirtäjälle jo viime kuussa. Ei ole vielä valmis. Toki voi myös epäilijöitä lohduttaa sillä, että markkinointi ei ole vahvinta alaa ja usein itsekin epäilee, että saako tästä koskaan edes omiaan takaisin.

Tosin epäilijöille voi sanoa, että minut on onneksi siunattu suomalaisella jääräpäisyydellä ja tulihan sitä aikoinaan samaisessa maailmassa järjestettyä yhdeksän osainen live-roolipeli kampanja noin viiden vuoden aikana. Ja jos tällä projektilla on epäilijöitä niin pliis epäilkää projektia sitten kun edes tiedättä mistä on kyse. Ette kuitenkaan ole tutustunut edes ensimmäiseen numeroon :) Sen kerronnasta löytyy varmasti paljon kritisoitavaa. Tarinan kliseistä löytyy paljon haukuttavaa. Sen jälkeen voi paremmalla mielellä sanoa, että ei tosta roskasta ainakaan koskaan tule yhtään mitään :)

....

Ongelma kuitenkin on, että piirtämäänkin veri vetäisi eikä ainakaan vielä osaa keskittyä tuleviin numeroihin sillä aikaa kun valmis käsikirjoitus on piirtäjällä työnalla. Silloin tulee helposti sorruttua siihen, että lähtee suunnittelemaan jotain muuta. Yhden sarjakuva idean sain jo ajettua pois päästäni. Nyt varmaan täytyy karistaa tämä uusinkin. Kunhan kirjoittaa siitä riittävästi ylös että muistaa jatkossakin missä mennään. Toki Alainian kanssa ongelma on myös se, että se ei tarinana ole kunnianhimoinen. Se on kuitenkin perusfantasia seikkailua. Ei ehkä ihan Eddings moskaan sorruta mutta aina välillä tulee mieleen kunnianhimoisempiakin näkemyksiä. Tai no... onhan tuossakin loppupuolella vähän tarinankertojen kunnianhimoa mukana, mutta sinne on niin pirun pitkä matka ja onhan siinä aina se vaara, että kyllästyy. Mutta siksi projektissa on mukana useampi henkilö, joista parin tehtävä on muistuttaa että tee se seuraava numero nyt vähän äkkiä valmiiksi.

Jos Alainia-projekti etenee, kuten sen soisi etenevän, lupaan kuvittaa Alainia nro. 9., jos sinne asti pääsette ja jaksatte. Täytyy silloin kantaa oma kortensa kekoon jo ihan kannustusmielessäkin...   ;)

Yhdeksäs numero... Hmmm... Eiköhän se tarkoita, että susia ja pohjoisia maisemia joutunet piirtämään. Tänään mielessä kävi enemmän kyllä tapahtumia mitkä pitää laittaa numeroon seitsemän ja siitä eteenpäin on hieman epäselvää miten tarina kulkee seuraavaa uuteen selkeään kokonaisuuteen.

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
« Reply #16 on: 01.03.2004 klo 16:47:06 »
Varoitus: Tämä menee vähän off-topic.

Yhdeksäs numero... Hmmm... Eiköhän se tarkoita, että susia ja pohjoisia maisemia joutunet piirtämään.

Eipä tuo tuottane ongelmia. Unohdat, että olen siviilityössäni biologi ja piirtänyt ja kuvittanut eläimiä koko ikäni. Mutsi asuu Ranualla ja siellä tulee joka vuosi vietettyä parisen viikkoa piirrellen villieläimiä Ranuan eläintarhassa ja maalaten Lapin ruskamaisemia... Että silleen...  ;)

Nimenomaan yhdeksäs numero, koska kymmenettä voidaan jo pitää jonkinlaisena rajapyykkinä, että puoliväli on saavutettu. Puolessa välissä se epätoivon aalto on kuitenkin huipussaan ja haluan auttaa nimenomaan siihen kynnykselle pääsemisessä. Eli puoltaväliä edeltävään numeroon. Joku muu saa auttaa kynnyksen yli pääsemisessä. Sittenhän koko homma alkaa olla jo voiton puolella ja toivottavasti Alainiakin saanut jo jonkin verran yleisöä, joka puolestaan motivoi tekemään projektin loppuun. Seiska numero saattaa tulla mulle liian varhain eteen, kun taas yhdeksäs numero antaa jo vähän tavoiteltavaa. Jotakin, mitä odotella... Ei sillä, että minun mitenkään olisi pakko sitä päästä kuvittamaan, mutta jos joku joskus saa oikeasti tällaisen maratoniprojektin valmiiksi, haluaisin nähdä olleeni siinä jossain kohtaa mukana. Luulen sitä paitsi, että kuvittamistyylini oletettavasti kelpaisi hyötykäyttöösi. Joskus sen näytän, kun kotisivut pystyyn laitan...  ;D

Jarmo

• tyhmä nilkki
  • Jäsen
  • Varokaa metaforista deformaatiota.
« Reply #17 on: 01.03.2004 klo 22:15:09 »
Mun tarinankerrontani etenee ripeästi kuin mannerlautat ikään.
Ensimmäiset hahmoluonnokset valmistui joskus -92 tai sillai, tosin silloin ei ollut vielä selvää aikomusta tehdä sarjakuvaa. Piirtelin muuten vain.

Juonen kehittäminen sarjakuvaa varten alkoi ehkä 5-7 vuotta sitten. Silloinkaan ei ollut vielä ajatuksena,  että tosissani viimeistelisin sarjakuvan, kunhan piirtelin huvikseni.

Ehkä kolme vuotta on nyt aktiivisesti piirretty. Sivuja on kasassa jo reilu parikymmentä. Jotain 1000 sivua pitäisi suunnilleen olla koko jutussa.

Vaikka eiköhän siitä jonkinlainen välikokonaisuuden tapainen synny jo sadan sivun paikkeilla.

Toisinaan tuntuu, että haukkasin kenties aika ison pullan.

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Reply #18 on: 01.03.2004 klo 22:28:18 »
Jarmo! Tuo kuulostaa tutulta. Kiva kuulla, että joku muukin ikuisuusprojekteilee... Sinun projektisi tosin on jo käynnissä, joten olet päässyt ainakin kynnyksen yli.

Kemin-kilpailu sarjiksessani yhden A3-sivun piirtämiseen meni päivä (5-10h) ja tussaukseen 5-7 tuntia. En tosin tehnyt sitä aluksi kuin parin tunnin erissä. Ehkä kehityksen myötä työtahti nopeutuu. En tiedä, mutta luulisin, kun katson ammattilaisten olevan niin paljon minua nopeampia. Kunhan ehdin niin teen tuon sarjikseni synnystä sellaisen how-to dokumentaation.

8)

Tuuk42

• Jäsen
  • "En pidä minään"
« Reply #19 on: 01.03.2004 klo 23:23:55 »
Heh täällä on näköjään aika monella ikuisuusprojetki suunnitteilla...

En sittenkään ole ainoa. Tarinaa ja juoni-ideoita  on kirjoitettuna 7 sivua,joten kyseessä on erittäin pitkä tarina.Nyt olen kirjoittanut juonesta noin kolmasosan. Jos sitäkään.
Kyseessä on avaruuteen sijoittuva science-fiction-henkinen populaarikulttuuriparodia. (taisin juuri keksiä uuden genren.) En edes aio aloittaa
piirtämistä ennen kuin taidot ovat kehittyneet tarpeeksi.
(täytyisi opetella piirtämään kuin Byrne ;D konsanaan.)

Ehkä sitten vuonna 2084 se on valmis. :D
hauska lukea paljonko aikaa muilla menee tuollaisten pitkien juttujen tekemiseen.  
"Art Kills Creativity." - Douglas Adams Paint it Black!

Jarmo

• tyhmä nilkki
  • Jäsen
  • Varokaa metaforista deformaatiota.
« Reply #20 on: 01.03.2004 klo 23:35:27 »
Tuukin vastauksesta tuli mieleen, että tämä minun ikuisuusprojekti on periaatteessa harjoitustyö.  ;D

Varsinaisesti teki mieli tehdä nelivärinen fantasiaeepos (n.10 v sitten), mutta tiesin ettei taidot riitä. Ajattelin, että teenpä scifististä episodijuttua harjoitusmielessä. Piti sitten senkin levitä käsiin.

Periaatteessa tämä vieläkin on episodimainen, siitä ei vaan saa mitään selkoa episodeina. :P

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Reply #21 on: 02.03.2004 klo 00:12:13 »
Voi kun ehtisikin tekemään niitä ikuisuusprojekteja!!! ;D
Mulla on pitkäaikaisena haaveena ollut ideat yhteen historialliseen trilogiaan (jokaisen itseään kunnioittavan tarinantekijän täytyy tehdä vähintään yksi trilogia), yksi elämäkerrallinen albumi (tällä hetkellä aavistelisin pituudeksi yli 100 sivua, tosin pokkarikokoon haluaisin sen tehdä) sekä yksi sci-fi albumi.
Sen lisäksi ideat kolmeen hyvinkin pitkään nettisarjaan hautuvat hitaasti.

No nyt kun rupeaa tarkemmin ajattelemaan, niin ehkä on ihan hyvä, että on muuta puuhaa... ::)
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Markku Myllymäki

• Lyijykynän jatke
  • Jäsen
  • /* You are not expected to understand this. */
« Reply #22 on: 15.09.2004 klo 15:46:14 »
Ikuisuusprojekteista...  ;D

Tässä kysymys niille sarjakuvanteon sankareille jotka pidempiä tuotoksia (>20 sivua) ovat yksin loppuun asti tehneet...

Jos teette pidempää työtä, onko parempi luonnostella, piirtää ja tussata sivu loppuun asti kerralla vai kannattaako esim. tehdä lyijykynät koko teokseen ensin ja sitten tussata koko teos jne. ?

Mietin sitä, miten motivaatio säilyy. Minulla tahtoo aina jäädä kaikki alkusivuihin ja käteen yleensä jää käsis ja muutama loppuun asti tehty sivu. En kuitenkaan halua unohtaa pidempiä tarinoita sillä parin sivun tarinoiden tekeminen on vielä vaativampaa... Uskoisin, että jos löytyisi joku tapa nähdä työ loppuun asti, motivaatio säilyisi paremmin.

Pitkä tarina vaatii mahdottomasti aikaa (suuri ja pitkäaikainen ponnistus) ja toivon, että pohtimalla perusasioita ensin voisi olla toivoa päästä kerrankin maaliviivan yli...
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.

Rami Selin

• Jäsen
  • Uskon kaiken
« Reply #23 on: 15.09.2004 klo 15:52:58 »
Jos teette pidempää työtä, onko parempi luonnostella, piirtää ja tussata sivu loppuun asti kerralla vai kannattaako esim. tehdä lyijykynät koko teokseen ensin ja sitten tussata koko teos jne. ?

Jos työskentelisin järkevästi, tekisin noin. Kokonaisuus ei olisi ainakaan niin repaleinen.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Reply #24 on: 15.09.2004 klo 15:53:16 »
Motivaation pysymiseen vaikuttaa jonkin verran se, että tekee kahta tai kolmea juttua samanaikaisesti ja vuorottelee niiden kesken. Hyväksi keinoksi olen huomannut myös sen, että piirtelee sivuja sekaisessa järjestyksessä (esim. ensin sivu 5 sitten 2 sitten 13 ja sitten...). Se tosin vaatii sitten jo melko selkeän käsikirjoituksen...
Nykyisin teen vielä muutenkin aika sekaisin eri työvaihetia. Eli saatan luonnostella osan sivusta ja hypätä seuraavaan sivuun ja luonnostella sitä, tussata osan edellistä, luonnostella kolmatta sivua ja tussata sen loppuun jne. Vaikka normaalisti yritän kyllä tehdä yhden työvaiheen suht pitkälle. Esim. luonnostelua, tussailua yhdellä kynällä (esim. pieni sivellin) jne.

ökpö

• ääpylä
  • Jäsen
  • Vanhana sitä tulee piisamiksi.
« Reply #25 on: 15.09.2004 klo 17:01:25 »
Sivu kestää noin viikon tai vähän yli jos jaksaa vääntää joka päivä väh. pari tuntia sitä yhtä samaa plus jotain luonnoksia ja sellaista... Nyt oon vääntänyt apinan raivolla yhtä 9-sivuista sexihömppää jota tuskin koskaan missään julkastaan, oon piirtänyt sen kaksi kertaa ja aikaa on kulunut vähän yli kuukausi. Kuusi sivua vielä tussaamati, arvioisin että loppukuukausi menee siinä.

Lyhyemmässä projektissa teen niin että piirrän ekaks koko työn ja tussaan lopuksi. Pitemmässä taas piirustus on 3-5 sivua edellä tussausta. Olen ajatellut että yritän jatkossa tehdä aina kunnianhimoisten juttujen rinnalla jotain hömppää. Jos vaikka into pysyisi siten paremmin.

Jätän joskus tussaamatta välistä ruutuja, joitten piirustukseen en ole tyytyväinen. Voi sitten myöhemmin päättää, piirtääkö uusiksi.

Tosta megalomaaniprojekti-keskustelualueesta ei vissiin tullut koskaan mitään? Voisin osallistua sellaiselle kohtapiakkoin... jos nyt huonot merkit pitää paikkansa.
comicspace | paarustuksia | ircnet: rhia

Tuukka

• Vaivainen
  • Jäsen
  • Words of wisdom ->
« Reply #26 on: 15.09.2004 klo 17:39:11 »
Yhden tavallisen kuvan (siis ihan sarjakuvan ulkopuolella) piirtäminen kestää tunnista neljään. Sarjakuvasivu taas vaihtelee paljonkin. Joskus olen luonnostelusta selvinnyt alle puolessa tunnista ja tussauksesta vajaassa kolmessa, mutta toisinaan pelkkään luonnosteluun on venähtänyt 3 tuntia (!).
Riippuu aina työn pituudesta ja kiinnostavuudesta. Shcok- spesiaaliin tekemäni kolmen sivun lopetus tuli tehtyä muutamassa päivässä ja jälki on tavallista parempaa. Omassa seitsemänsivuisessa demonisarjakuvassa meni koko kesä ja jälki on hyvin vaihtelevaa. Välissä väsäsin tietysti kaikkea maan ja taivaan välillä ;)
En ole pidempiä sarjakuvia kovin kauaa piirrellyt (vajaan vuoden verran) ja tahti nopeutuu jatkuvasti. Odotan kovasti aikaa, jolloin luonnostelu sujuu rautaisen rutiinin voimin :P

Nyt oon vääntänyt apinan raivolla yhtä 9-sivuista sexihömppää...
Manara on siis vaikuttanut muuhunkin kuin tekniseen toteutukseen ;)
« Last Edit: 15.09.2004 klo 17:40:45 by Tuukka »
<- Klikkaa, tsekkaa ja kommentoi :)

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
« Reply #27 on: 15.09.2004 klo 19:49:52 »
Motivaation pysymiseen vaikuttaa jonkin verran se, että tekee kahta tai kolmea juttua samanaikaisesti ja vuorottelee niiden kesken.

Itse olen kokeillut myös tällaista tapaa ja kokeilen ja kehittelen sitä edelleen. Olen kuitenkin huomannut, että vaarana tällaisessa työskentelyssä on se, että eri projektit alkavat kuin huomaamattaan muistuttaa enemmän tai vähemmän toisiaan. Täytyisi siis toteuttaa tällainen järjestely siten, että ne kaksi kolme muuta työtä ovat kaikki niin kaukana toisistaan, ettei niiden vähittäinen homogenisoituminen ole mitenkään mahdollista edes vahingossa. Mulla on tällä hetkellä kaksi hieman samantyyppistä projektia työn alla, joista olen nyt hiljattain huomannut, että esimerkiksi hahmojen piirrostyyli alkaa muistuttaa sivu sivulta enemmän toisiaan, vaikka kyseessä on kuitenkin erilaiset projektit. Toinen seikka on se, että käsikirjoituksen ja aiheen käsittelytavan muoto alkaa pahaenteisesti lähentyä toisiaan eri projekteissa, erityisesti silloin, jos kyseessä on samantyyppinen julkaisuformaatti, esim. ns. sunnuntaisarjapituus. Tämä on itselleni tällä hetkellä suuri ongelma, johon yritän keksiä jatkuvasti jonkinlaisia alustavia sääntöjä ja linjavetoja, miten eri projektien kanssa edetään ja toimitaan samanaikaisesti pitäen ne kuitenkin selkeästi erillään... Sillä ei ole mitään turmiollisempaa kuin se, että työt toistavat itseään ja toisiaan... jos vielä tekijän huomaamatta, vieläkin pahempi...

Mitä tulee työntekemisen kestoon... jälkimmäisestä viisastuneena totean, että toistaiseksi siihen on mennyt nyt toista vuotta...  ::)

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Reply #28 on: 15.09.2004 klo 21:08:54 »
Mulla toi samankaltaisuus ei ole ongelma, kun pyrinkin piirtämään vain yhdellä tyylillä ja tarinat ovat usein toisten käsikirjoituksista.

kitani

• Guest
« Reply #29 on: 15.09.2004 klo 21:54:21 »
Ai tämäkin vanha keskustelu on taas pinnalla, mukavaa.

Jos omia töitäni kommentoisin niin tuon ensimmäisen 12-sivuisen Conan tarinan tekoon meni noin kolme kuukautta, kun tein sen koulun ohessa. Viimeiset sivut olivat paljon työläämpiä kuin ensimmäiset koska niihin jaksoin keskittyä paremmin ja olin muutenkin kriittisempi lopputuloksen suhteen. Sivulle 9 asti tuli oikeastaan pirrettyä lonkalta ja lopputulos ei ole niin mairitteleva. Mutta silti jollain tapaa pidän tuosta tekeleestä onhan se ensiimäinen loppuun tekemäni sarjakuva (jos kissaa ja etanaa ei lasketa :) )

Julmat totuudet runnoin apinan raivolla valmiiksi kahdessa päivässä, kun minulla oli silloin jopa deadline. Toiste en mielellään ryhdy samanlaiseen urakkaan, tykkään pitää sarjakuvien teon semmoisena leppoisena harrastuksena jossa saa itse päättää miten nopeasti tekee. Sen olen kuitenkin päättänyt että jos jonkun projektin aloitan niin teen sen myös loppuun vaikka miten kyllästyttäisi.

Tämän uusimman Conanin lyijäripiirustukset ovat sujuneet suht vauhdikkaasti, kun minulla on ollut valmis kuvakässäri niin sivun tekemiseen on mennyt vain pari päivää. Toisaalta tussaus on taas minun akilleen kantapääni, siihen kuluu tolkuttomasti aikaa ja jälki on erittäin kehnoa.  Pitäisi varmaan saada siihenkin mukaan samanlaista retoutta kuin lyijykynäpiirustukseen.

Olen itsekin siirtynyt tekemään rinnakkaisia projekteja, Elokuun Kruunu oli ensimmäinen ja nyt olen tehnyt viimeiset kolme viikkoa yhtä lyhyttä kolmisivuista, joka ei liity millään tapaa fantasiaan. Tarkotus oli saada työ valmiiksi tämän viikon aikana, mutta se ei tule onnistumaan, vaikka lyijykynät ovat muutamaa ruutua vaille valmiita.  Aiheiden vaihtelu on mukavaa ja sillä ehkäisee sen että osaa piirtää vain tiettyjä asioita. Seuraavaksi voisi myös kokeilla jotain täysin uutta tyyliä.