Äänestys

Mitä seuraavista vaiheista siis et haluaisi tehdä?

Hahmon suunnittelu
5 (7.4%)
Tekstikäsikirjoitus
34 (50%)
Kuvakäsikirjoitus
5 (7.4%)
Luonnostelu
3 (4.4%)
Tussaus
9 (13.2%)
Mahdollinen "kuvankäsittelyvaihe"
12 (17.6%)

Äänestäjiä yhteensä: 62

Kirjoittaja Aihe: Mikä on vähiten mukavaa?  (Luettu 29193 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tertsi

• Vieras
Re:Mikä on vähiten mukavaa?
« Vastaus #15 : 29.12.2003 klo 20:30:36 »
Minä taas vihaan valopöydän läpi tussaamista. Ainakin mulla tulee tosi jäykkää viivaa. Ei ole ollenkaan lennokasta ja rentoa jälkeä. Mutta jos se ei ole tavoitteena, niin mikä ettei.

Olen joskus piirtänyt niinkin, että piirrän ensiksi lyijykynällä aivan normaalisti, kumittelen ja teen aika suheroa jälkeä. Sitten piirrän valopöydällä esim. sinisellä uudelle puhtaalle paperille, johon sitten teen tussauksen sinisen päälle. Silloin eivät mitkään sotkut haittaa päätöstä, mihin sen tussiviivan laittaa ja kuinka paksua se on.

MUTTA: aikaa kuluu hiukan enemmän,kun mukana on ikäänkuin yksi ylimääräinen työvaihe.

Leo

• Jäsen
« Vastaus #16 : 30.12.2003 klo 09:18:14 »
Siksi en äänestä vieläkään. Hähähähä Leo! ;)
Ens kerralla laitan äänestykseen erikseen vaihtoehdon "Hazart" ;D

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #17 : 30.12.2003 klo 11:56:33 »
Hahmosuunnittelua tulee joskus tehtyä liian vähän. Pahin/ikävin työvaihe on se, missä tietokoneohjelma kaatuu tai tehty työ häviää bittiavaruuteen.

(äänestyskysymys on tosiaan aika hankala)
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Jukka Koivusaari

• Jäsen
« Vastaus #18 : 30.12.2003 klo 14:34:50 »
Pahin/ikävin työvaihe on se, missä tietokoneohjelma kaatuu tai tehty työ häviää bittiavaruuteen.

Siksipä äänestinkin kuvankäsittelyä.

Inhoisaa olla riippuvainen oikukkaasta sähkölaitteesta , jolla tuntuu olevan oma ilkeä sielu.

Osaako muuten kukaan suositella vakaata kuvankäsittelyohjelmaa.
t: nimim. "Ohjelma on suorittanut laittoman toiminnon ja se lopetetaan."
----  https://huuskamuikkula.blogspot.com/

Jukka Koivusaari

• Jäsen
« Vastaus #19 : 30.12.2003 klo 14:40:01 »
Kaikista kauheinta ontussaus, koska sitä en hallitse! Aivan joka kerta jotenkin sählän koska mulla ei ole valopöytää.

Kokeile kuultopaperia .

Leo

• Jäsen
« Vastaus #20 : 30.12.2003 klo 14:41:20 »
Kaikista kauheinta ontussaus, koska sitä en hallitse! Aivan joka kerta jotenkin sählän koska mulla ei ole valopöytää.

Kokeile kuultopaperia .
Mistä sitä voi ostaa? Itsekkin olen tuota vaihtoehtoa miettinyt...

Jukka Koivusaari

• Jäsen
« Vastaus #21 : 30.12.2003 klo 16:45:47 »

Kokeile kuultopaperia .
Mistä sitä voi ostaa? Itsekkin olen tuota vaihtoehtoa miettinyt...

Löytynee toimistotarvikkeena.

Helsingin Akateemisesta olen itse niitä ostellut.

Vähän hinnakasta, mutta toisaalta valopöytään verrattuna luonnospaperia säästyy kun voi käyttää molemmat puolet.
Lisäksi toimii hentojen ja kalpeiden luonnosten kanssa  paremmin kuin valopöytä, eikä sido piirtäjää jonkun rohjakkeen viereen.
Ainoa haittapuoli oikeastaan on käpristyminen nestetussin kanssa.
 Ja kuulamustekynät ei oikein tunnu tykkäävän , toisaalta huopakynä liukuu paremmin kuin tavallisella paperilla.
« Viimeksi muokattu: 30.12.2003 klo 16:46:34 kirjoittanut Jukka Koivusaari »

Janne Kuusinen

• Jäsen
  • I.L.S.J.K.P.(R)
« Vastaus #22 : 30.12.2003 klo 21:02:24 »
 Aargh, tälläkin hetkellä pitäisi aloittaa painiminen tyhjän A4:n kanssa, projekti on ollut aloittamista vailla nyt viikon.

Äänestin siis luonnostelua, jolla käsitän sitä lyijäriversiota, jonka päälle lähdetään heittelemään mustat. Luonnoksesta eteenpäin koen olevani voiton puolella: paperi on voitettu, send in the tussit, edessä vain sukseeta ja aikaansaamisen orgastisuutta. Kun lyijykynäversio on silmien edessä, millään ei ole enää mitään väliä. Tiltatkoon Photoshop, lähtekööt sähköt, skannataan sitten vaikka uudelleen, jos tarve vaatii. Mutta kun lyijykynät ovat puhuneet, se on siinä.

Tänään pitäisi varmaan aloittaa...

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #23 : 31.12.2003 klo 00:09:33 »
Vähän hinnakasta, mutta toisaalta valopöytään verrattuna luonnospaperia säästyy kun voi käyttää molemmat puolet.
Lisäksi toimii hentojen ja kalpeiden luonnosten kanssa  paremmin kuin valopöytä, eikä sido piirtäjää jonkun rohjakkeen viereen.
Ainoa haittapuoli oikeastaan on käpristyminen nestetussin kanssa.

Mua häiritsee joskus käyttämäni kuultopaperin (Schoellershammer tracer - ja ei, en vaihda merkkiä koska mulla on tätä iso rulla ja ongelma luultavasti pysyisi) kanssa se, että painokuntoon skannatessa valotuksen säätö on niin rasittavaa. Jos haluaa ohuiden viivojen säilyvän, kuultavat paperin läpi tulevat piirroksen heittovarjot myös; jos skannerin säätää jyrkemmälle, häviävät hienommat detaljit.

Ja ei, en voi myöskään Photoshopissa hävittää varjoja, vaikka se siinä sujuisi tarkemmin, koska koneen muisti ei anna skannata 600dpi (tai yli) kuvia harmaaskaalana. Säätö pitää siis tehdä skannausohjelman asetuksissa.

Toisaalta, jos ei piirrä painettavaksi, vaan esim verkkosivuille, eivät matala resoluutio ja väärä kuvaformaatti (1bit vs 8bit) ole ongelmia.

hyvänä kompromissina olen (varsinkin pienlehtiaikoina, jolloin piirsin mlloin missäkin ja harvoin kotona) käyttänyt tummia luonnoksia ja ohutta skissipaperia lehtiöinä (Schoellershammer graphische skizzenblock, muistaakseni 60g/m2).

Huomaatte varmaan, että olen paperin suhteen typerän merkkiuskollinen. Alan ostaa kotimaista paperia heti kun paperitehtaat lakkaavat voitelemasta koneiden naukkareita (tai jotain muita paperiin koskevia kokoomaosia) silikonilla sillä lailla, että kotimaisissa paperiblokeissa ei enää ole puolen kämmenen kokoisia läikkiä joihin tussi ei tartu kunnolla. Siihen asti saksalaiset saavat rahani.

EDIT: ainiin, se "vähiten mukava"? Vähiten mukavaa on tekstaaminen. Se jos huojuu vähänkin, on tosi typerän näköistä.
« Viimeksi muokattu: 31.12.2003 klo 00:12:33 kirjoittanut [kivi] »

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #24 : 31.12.2003 klo 16:28:48 »
Reiman tavoin koen vaihtoehdot vaikeiksi. Yksittäistä työvaihetta, joka olisi tuskallista tai jotenkin erityisen epämiellyttävää ei oikeastaan ole, mutta jos jotakin täytyisi nimetä, niin ehkä itse aloittaminen. Olen mestari lykkäämään asioita viimeiseen asti ja aloitan lähes aina kaikki työprojektini pari päivää ennen deadlinea. Sitten väännän kaiken yhdeltä seisomalta yötä päivää ja harmittelen jälkeenpäin, kuinka surkeaa jälkeä tein. Ja aina tulee se kulunut fraasi kaiken tuon jälkeen: "Ensi kerralla kyllä panostan ja teen kunnolla!"…

Tämä on kuitenkin työtä, josta erityisesti nautin, joten itse tekeminen on aina nautinto. Tämä on kohdallani vähän sama kuin siivous (josta oikeasti myös nautin). Aloittaminen on vaikeaa, mutta sitten kun vauhtiin pääsee, ei malta lopettaa. Vaikka ideointi on myös varsinaista tekemistä, se on ehkä vaikein tuon aloittamisen rinnalla. Se ei kuitenkaan ole mitenkään vastenmielistä, vain vaikeaa… toisinaan…

Ooolrrait… Olen samoilla linjoilla Kiven kanssa siitä, että tekstaaminen on luultavasti tympeintä ja rasittavinta hommaa tässä työssä. Äänestyksen viimeinen kohta ei oikein istu kohdalleni ollenkaan muutenkaan, koska en käytä lainkaan tietokonetta työskennellessäni. Teen kaiken yhä perinteisesti käsin alusta loppuun aina väreihin asti. Värit isken lopulliseen työhön akvarelleilla, guasseilla, pastelleilla, öljyväreillä… milloin milläkin… joskus myös sekatekniikoilla. Eri välineiden yhdistelmillä ja riippuen vähän käytetystä paperista, sarjakuvan tyylistä ja sisällöstä. Mutta tuo tekstaaminen… Älytöntä hommaa ja silti haluan tehdä sen aina käsin. Tietokoneet ovat kotonani enemmänkin paperipainon virkaa toimittamassa. Ei vaa… tosiasiassa, käytän niitä vain kirjoittamiseen ja viestintään, joskus harvoin pelaan yhden kunnon erän jotakin strategiapeliä, mutta siinä se oikeastaan on… tietokoneen rooli tässä perheessä…

Ei Kivellä ole mitään syytä pahoitella merkkiuskollisuuttaan. Mitä vikaa on merkkiuskollisuudessa, jos tuote on hyvä? Ei hyväksi koettua materiaalia ole syytä vaihtaakaan. Schoellershammer tekee ihan hyviä papereita, joita käytän joskus itsekin ja vaikka Suomi tunnetaan myös papereistaan, niin on kyllä myönnettävä, että 90 % kaikista käyttämistäni papereista on jostain muualta kuin Suomesta. Paperi on muutenkin ollut töissäni korkeimmin arvostettu tekijä. Hyvä paperi antaa oman panoksensa työn lopulliseen ilmeeseen. Sen jälkeen tulevat värit (eli miten laadukkaita "maaleja" värittämiseen käytetään) ja siveltimet ja ehkä sitten tussi ja viimeisenä muut. Paperin laatu ja tyyppi ovat aina olleet tärkeimmässä asemassa. Papereistani johtuen, en juurikaan tee terällä, vaan lähes täysin siveltimillä. Välillä se ottaa päähän, kun seurailee millaisille papereille suurin osa porukasta tekee omat sarjakuvansa ja pääsevät käytännössä 10 – 20 kertaa halvemmalla kuin allekirjoittanut ainakin papereittensa suhteen. Ja silti he tekevät ihan painokelpoista jälkeä, vaikka se sitten olisikin pelkkää kopiopaperia. Itse käytän usein papereita, joissa pari arkkia saattaa maksaa enemmän kuin koko lehtiö jotain halvempaa laatua, mutta kyllä sen potutuksen unohtaa nopeasti, kun pääsee työnteon makuun. Vain joissain mustavalkostripeissä saatan käyttää hieman halvempaa paperia, mutta sekin yleensä taidekaupasta ostettua. Kyllä se sitten on ilo työskennellä priimatavaran kanssa!

Olikin itse asiassa lohdullista kuulla, että täällä on sentään vielä muutamia piirtäjiä, jotka eivät nyt aivan tiimaripaperille piirrä. Osittain oma mieltymykseni johtuu siitä, että isken mahdolliset värit samalle originaalille, missä lopullinen tussauskin on, ja kun ajattelee väritykseen käyttämiäni työvälineitä, paperin on oltava hyvää. Välillä saattaa tussausvaiheen valopöytätyöskentelystä tulla ongelmallista, koska jotkut papereistani ovat niin paksuja ja rakenteeltaan sellaisia, että vaikka valoteho riittäisikin, niin viivat näkyvät silti paperin rakenteen ja paksuuden vääristäminä aika utuisesti ja viittellisesti. Sitten vain arvaillaan lopputulosta ja yritetään päästä samankaltaiseen loppuratkaisuun kuin luonnosteluvaiheessa.

Mutta joo… tekstaus on ylivoimaisesti rasittavinta, työlästä ja kuluttavaa. Tosin hienosti onnistunut ja käsin tehty tekstaus kyllä tuo aika voittamattoman olon. Tulee tunne, että olen voittanut tietokoneen. Laitteen, joka suunniteltiin, jotta ihmiset voisivat kontata aitojensa alitse ja jotta ihmisillä olisi enemmän aikaa syödä pizzaa…

Onhan se kätevä laite, mutta kuvitustöihini en sitä sotke. Vain silloin, jos lähetän työni sähköpostitse jonnekin…

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #25 : 31.12.2003 klo 16:48:29 »
Ei Kivellä ole mitään syytä pahoitella merkkiuskollisuuttaan. Mitä vikaa on merkkiuskollisuudessa, jos tuote on hyvä? Ei hyväksi koettua materiaalia ole syytä vaihtaakaan. Schoellershammer tekee ihan hyviä papereita, joita käytän joskus itsekin ja vaikka Suomi tunnetaan myös papereistaan, niin on kyllä myönnettävä, että 90 % kaikista käyttämistäni papereista on jostain muualta kuin Suomesta

Paperi ratkaisee, miten kynä käyttäytyy.

Väriduuneissa (jos siis teen värit paperille) käytän muitakin valmistajia. Lähinnä Fabrianoa ja Bristolia. Liian monta työtä on jäänyt "ihan hyviksi" paremman sijaan sen vuoksi, että on tingitty paperissa. Hyvällä paperilla kynä pääsee oikeuksiinsa, ja se on syytä myös valita kynän mukaan - sivellin ja rapidograph eivät toimi samalla paperilla.

Paperin liukkaus (ja mielellään ilman liima-liitupintaa joka tukkii työvälineet), paksuus ja "pilvisyys" (kuinka hyvin paperista näkyy läpi) ovat olennaisia kysymyksiä paperia valitessa. Hapottomuus saa paperin kestämään. Alle 160g/m2 papereilla originaalikaan ei tunnu originaalilta, mikä vaikuttaa ainakin fiilikseen, joskus myös asiakkaan käsitykseen työn hinnasta.
;-)

Silloin kun piirsin samaan aikaan Parkkipaikkaa valkoiselle Schoellershammer Durexille, ja ekoja Saippuoita, valitsin Saippuan piirustuspaperiksi kevyesti pintatekstuurisen, kellanvalkoisen ingressipaperin. Ihan sen vuoksi, että fiilis oli välittömästi eri, kun paperi oli ikäänkuin "hehkulampulla valaistu" - lämmin. Tussikin näytti mustemmalta. Kun sain Parkkiksen valmiiksi, siirryin Saippuassakin Durexiin.

Ja hei, työvälineisiin kannattaa aina satsata. Niistä on kirjaimellisesti henki kiinni.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #26 : 31.12.2003 klo 19:37:28 »
25 vuotta meni, mutta nyt tuntuu siltä, että olen löytänyt hyvän tussiterän ja hyvän paperin, jotka kaiken lisäksi toimivat hyvin yhteen. Terä luistaa joka suuntaan ja silti terän ja paperin välillä on mukava kitka. Parin viikon sisällä piirrän ekan sarjakuvan tällä yhdistelmällä ja odotukset on korkealla.

Ja jopa tekstaus onnistuu samalla terällä kuin piirrokset.

Monasti olen kuullut, etä ei se ole välineistä kiinni -fraasin.

Mutta: Kyllä se on MYÖS välineistä kiinni.

Esa

• Jäsen
« Vastaus #27 : 03.01.2004 klo 13:12:41 »

Kokeile kuultopaperia .

Ei oo varaa. Käykö leivinpaperi? ;D No pitää harkita jos löydän. Kiitos Jukka.

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #28 : 03.01.2004 klo 17:04:51 »
Juu kyllä tekstaaminen on ankeinta. Oikeen harmittaa kun siihen alkoi jossain vaiheessa kiinnittää huomiota ja tajusi miten merkittävästi tämä työvaihe sarjakuvan kokonaisilmeeseenki vaikuttaa. Kun kaiken kukkuraksi tekstausta (välillä) työkseenki tekee niin eipä juuri naurata. Omissa sarjakuvissa tuleeki usein mentyä sieltä missä aita on matalin eikä niistä välttämättä edes huomaa että osaan minä halutessani kunnollaki tekstata.

Aloittaminen on kaikessa vaikeaa mut esimerkiksi siinä vaiheessa ku jonkinlainen kuva tai sivu on saatu koneelle skannattua, voisin työstää sitä vaikka loputtomiin. Tietokoneella tehtävä työ ei tunnu työltä laisinkaan. Senku hiirtä klikkailee ja mikäli jokin menee pieleen niin historyssa vaan vähä taaksepäin ja homma uusiksi. Helppoa ja rentouttavaa ku mikä. Kunha kone vaan pelittää.

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #29 : 04.01.2004 klo 17:26:52 »
Paperi ratkaisee, miten kynä käyttäytyy.

Väriduuneissa (jos siis teen värit paperille) käytän muitakin valmistajia. Lähinnä Fabrianoa ja Bristolia. Liian monta työtä on jäänyt "ihan hyviksi" paremman sijaan sen vuoksi, että on tingitty paperissa. Hyvällä paperilla kynä pääsee oikeuksiinsa, ja se on syytä myös valita kynän mukaan - sivellin ja rapidograph eivät toimi samalla paperilla.

Paperin liukkaus (ja mielellään ilman liima-liitupintaa joka tukkii työvälineet), paksuus ja "pilvisyys" (kuinka hyvin paperista näkyy läpi) ovat olennaisia kysymyksiä paperia valitessa. Hapottomuus saa paperin kestämään.

Ja hei, työvälineisiin kannattaa aina satsata. Niistä on kirjaimellisesti henki kiinni.

Juuri näin... Aivan näin... ja hapottomuus saa paperin myös pysymään pidempään alkuperäisen värisenä ja vaikuttaa myös kaytettävien litkujen (musteet, tussit, väriaineet) kestävyyteen, pysyvyyteen ja sävyihin...

Toi oli mielenkiintoista kuulla, että heikkolaatuisemmalle ja ohuemmalle paperille tehty originaali saattaa asettaa toisinaan myös tilaajalle epäilyksiä työn tasosta, laadusta ja oikean korvauksen määrästä. Ittelläni ei vielä tuollaista tilannetta ole vastaan tullut, joskin teen lähes kaikki työni em. verraten hinnakkaille taidepapereille eikä toisaalta tuotantonikaan ole vielä likimainkaan Kiven tasolla, ei määrällisesti sen enempää kuin laadullisestikaan. Kiven yksi suurin henkilökohtainen ansio omassa tuotannossaan, josta voi hyvällä mielellä katsoa itseään peilistä, on oman tyylin löytäminen, jolla tiellä vielä itse kompastelen. Vaikka omani onkin täysin erilainen, Kiven tyyli viehättää omalla tavallaan, jota en tässä tämän tarkemmin analysoi.

Joka tapauksessa... olen samaa mieltä siitä, että paperi ratkaisee yllättävän paljon. Erityisesti tämä korostuu menetelmissä, joissa käytetään selkeästi nestemäisessä olomuodossa olevia värejä. En nyt tarkoita hammastahnaa muistuttavia öljyvärejä ja akryylejä tai kiinteästi ja hallitusti huopakynän terästä imeytyviä tussivärejä, vaan nimenomaan tällaisia läträys-menetelmiä, mitä tussin ja siveltimen/terän tai akvarellien kanssa usein harjoitetaan. Akvarelleissa sen ehkä huomaa selkeimmin. Paperi on tällöin kuningas ja antaa työlle täysin oman ilmeen. Joskus halutun, joskus ei toivotun, mutta yhtä kaikki, paperi määrää lopputuloksen ilmeen. Kun paperinsa tuntee, osaa valita oikean paperin työn sisällön, tyylin ja näiden viestittämän työn ilmapiirin mukaan. Monissa fantastisissa sarjakuvissa näkee jo paljaallakin silmällä, mutta viimeistään luupin avulla, kuinka paperin uniikkia tekstuuria on tarkoituksellisesti käytetty sisällöllisiin tarkoituksiin tehokeinona. Tällaiset efektit ovat tietyissä tyyleissä ja tulkinnoissa erityisen näyttäviä ja useimmiten tarkoituksenmukaisiakin. Eikä tällainen onnistuisi mitenkään jotain aivan muun tyyppistä paperia käyttäen...

Kuten Kivikin, käytän monien muiden papereiden lisäksi ennen muuta Fabrianoa. Olen kovasti mieltynyt juuri Fabrianon papereihin ja melko merkkiuskollinen juuri tälle paperimerkille. Ehkä siksi, että niin valikoima kuin lajitelma jopa Suomen kaltaisessa maassa on tämän merkin osalta verraten hyvä ja monipuolinen (no... täytyy myöntää, että teen lähes kaikki paperiostokseni Temperassa). Olen jopa kerran vaihtanut kesken projektia toisesta merkistä Fabrianoon ja tehnyt kaikki jo tehdyt sivut uusiksi kyseisen merkin paperille. Mikä sai minut toimimaan näin? Juuri tuo em. ilmapiiri. Värit ja tussi eivät yksinkertaisesti käyttäytyneet ensimmäisen paperivalinnan kohdalla samalla tavalla kuin olisin toivonut, ja katkerana vaihdoin takaisin lempipaperini pariin.

Tässä tuli epähuomiossa piilomainostettua paria olemassa olevaa yritystä ja niiden tuotteita, mutta suokaa anteeksi. Lähes kaikki tuntenevat mainitut tahot ja tuotteet. Ilman heitä meillä ei välttämättä olisi kunnollista paperia. Suotakoon tämä ilmainen mainos heille, jotka ovat nämä tärkeät välineet tuoneet ulottuvillemme... :)