Kirjoittaja Aihe: Jippo, 70 -luvun lastenlehtien ykkönen  (Luettu 59176 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Re:70 -luvun lastenlehtien ykkönen
« Vastaus #15 : 15.04.2004 klo 11:18:17 »
DJ Urho Tulitukka = Tomi Tuominen

No se meni ns. toisin päin...
Tjaa, ostin joku vuosi sitten Makedoniasta pussissaan olevan Jipon jossa oli kulmikkaiden munien tekolaite mukanaan (kulmikaat munat kun on Barksin sarja, niin pitihän tämäkin saada!). Olisko ollu 5 euroa tjsp. Sain palan lapsuutta takaisin! Ja huomasin, että sitä palaa ei niin kauheesti olis tarvinnukkaan. Yhden munan olen sillä nyt tehny ja sarjakuvat on tyhmiä (paitti Tulitukka! jeh, urho rulaa!) ja artikkelitkin vähän sitä ja tätä. Muistan jo pentuna niitä lukiessa jääneeni vähän tyhjän päälle: mielenkiinroinen aihe, mutta eikö siitä nyt tämän enempää juttua saatu? Mutta lehdessä oli yhä se sama syväpainomusteen tuoksu! Se olikin paras osa lehteä!! ;D Jos, vielä illempana muistan, skannailen sen kengurun.

Timo

Zisatto

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #16 : 15.04.2004 klo 12:32:03 »
Mä elin ihan täysillä Jippo-hurmaa. Tätä ketjua lukiessa tulee melkein jokaisesta mainitusta Jiposta todella vahvoja muistikuvia. Vaikka olihan ne härvelit usein melkoisia pettymyksiä, mutta tuolloin kun olin sellaiset noin 9 vuotta, niin siinä iässä mielikuvitus siloittaa aika paljon. Sain aikaan vanhempani jopa tilaamaan ko. julkaisua ainakin vuoden verran – mutsi ryytyi kyllä sitten aika totaalisesti ensimmäisen tilauksena saamani Jipon robottikättä kootessaan. Setelintekokone oli paha huijaus!

Jotkut lisäjipot olivat kivoja, kuten se pahvinen kuupallo ja linna, jota saattoi ampua sillä katapultilla.

Jeppe ja Kolli oli muistaakseni ajoittain oikeasti hauska. Urho Tulitukka on myös jäänyt mieleen vahvasti, se oli toisinaan melkein pelottava. Ja siis ei kellään sarjakuvasankarilla voi oikeasti olla sellaista nimeä kuin Tri Vastaisku! Tai ei ainakaan 70-luvun jälkeen.

Mulla on muuten varmaan melkein kaikki saamani Jipot - siis lehdet, ei härvelit - tallella maalla, osin kyllä aika kehnossa kunnossa.

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #17 : 15.04.2004 klo 13:16:35 »
Kataiston Vesa lähetti mulla Jippo-kengurun kuvan ja se on nyt tuolla pällisteltävänä:
http://www.geocities.com/timoro2/Jippo.jpg

Aika magic marker -tussityön näkönen räväytys. Mainosmiehen viisi minuuttia.  ;D

Timo

Mia

• Jäsen
« Vastaus #18 : 15.04.2004 klo 13:42:00 »
Kataiston Vesa lähetti mulla Jippo-kengurun kuvan ja se on nyt tuolla pällisteltävänä:

Aika magic marker -tussityön näkönen räväytys. Mainosmiehen viisi minuuttia.  ;D

Oho, olipa kamala. Kengurun muistan hämärästi, mutta että se olisi ollut tuollainen ruttunokka. Ja nuo "irtosormet" pään päällä. Ai, taisikin olla kiiltoefekti korvissa. Tosi kamala. ;D

Johtuneeko sitten siitä että olen tyttö, että Jippo jäi vähän etäiseksi. Mutta mieleen on jäänyt kyllä ala-asteen vanhempainkokous, johon jouduin jonkun piinallisen musiikkiesityksen takia. Eräs huolestunut äiti, otti Jippo-lehden puheeksi ja varoitti sen olevan lasten turmelusta.  ??? Hohhoijaa.

Jukka Koivusaari

• Jäsen
« Vastaus #19 : 15.04.2004 klo 14:31:27 »
Mutta mieleen on jäänyt kyllä ala-asteen vanhempainkokous, johon jouduin jonkun piinallisen musiikkiesityksen takia. Eräs huolestunut äiti, otti Jippo-lehden puheeksi ja varoitti sen olevan lasten turmelusta.  ??? Hohhoijaa.

Meillepä jaettiin koulussa ilmainen näytenumero . Tais olla se katapultti. ;D

Ja lopuksi eläinaiheinen huuli:
Mitä Tarzan sanoi Tantorille kun norsut meni vuorten yli ?
 " - Kato Tantor! Norsut menee vuorten yli."
----  https://huuskamuikkula.blogspot.com/

Jari Lehtinen

• Jäsen
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
« Vastaus #20 : 15.04.2004 klo 18:36:57 »

Jipolla oli varsin mukiinmenevä animoitu TV-mainos. Kaikki (TM) sen muistavat: "OOOOOsta oma Jippo, Jipossa on JIPPO! JIHUU!"
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.

Kapteeni Kenguru

• Groupie
  • Jäsen
  • ¿Cuándo se come, aquí?
« Vastaus #21 : 15.04.2004 klo 19:21:25 »

Öh, kiitoksia vaivannäöstä mutten valitettavasti saa kuvaa näkymään millään... tulee vain ilmoitus että "We're sorry, but this page is currently unavailable for viewing".
:'(

Oho, olipa kamala.

Jaa minäkö kamala?  8)
POLKU PYÖRÄ VARKAAT KURIIN!!1

http://www.youtube.com/user/Satelliittifillari

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #22 : 15.04.2004 klo 19:24:29 »
Öh, kiitoksia vaivannäöstä mutten valitettavasti saa kuvaa näkymään millään... tulee vain ilmoitus että "We're sorry, but this page is currently unavailable for viewing".

Laita osoiterivin perään "?" niin näkyy. Tämä on näitä mystisiä tapauksia.

Timo

Kapteeni Kenguru

• Groupie
  • Jäsen
  • ¿Cuándo se come, aquí?
« Vastaus #23 : 15.04.2004 klo 19:33:08 »
Kyllä nyt lähtee! :D

Suuri kiitos vinkistä ja kengurun kuvasta!

Eikä se nyt niin ruma ole... tai toisaalta...ööö.... pitäisikö sittenkin vaihtaa nimimerkki vaikkapa Sammy Dayksi tai Tarzaniksi tai Rasmus Nalleksi... :P
POLKU PYÖRÄ VARKAAT KURIIN!!1

http://www.youtube.com/user/Satelliittifillari

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #24 : 17.04.2004 klo 20:54:59 »
Minä taas muistelen, että robottikoura oli yksi toimivimmista jipoista. Vaikka eihän sekään kauaa pelittänyt. Eikä sillä kyllä voinut kunnolla oikeen mitään nostaalkaan kun ei siinä ollu tarpeeks puristusvoimaa. Mutta ropottifiilistä(!?) kyllä oli.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Jarmo

• tyhmä nilkki
  • Jäsen
  • Varokaa metaforista deformaatiota.
« Vastaus #25 : 18.04.2004 klo 13:01:54 »
Voi hyvä tavaton! Noinko huono kenguru!
Eihän se voinut olla!

Zippo

• Lueskelija
  • Jäsen
  • Sitä muuttuu jänikseksi...
« Vastaus #26 : 19.04.2004 klo 13:19:32 »
Eihän se voinut olla!

Samat sanat. Ei olisi pitänyt katsoa. Olisi säästynyt "kauniit" muistot.  :o

Vaihda Jippo nimimerkkiä. Vaikka sitten Rasmukseksi ;)
Aamulla kun heräsin otin vitamiinin, pillerin. Katsoin peiliin ja kauhistuin, kun korvat kasvoi ja mä kutistuin...

tertsi

• Vieras
« Vastaus #27 : 22.04.2004 klo 08:24:45 »
Onkos tämä joskus ilmestynyt Jippo-lehdessä. Siis toi kenguru. Nimi ainakin on Pif (Pif Gadget?)

http://bdoubliees.com/couvertures/22.htm

EDIT: Pif onkin KOIRA! Siis Pif Gadget -lehdessä.
Unohtakaa kysymys tyystin.
« Viimeksi muokattu: 22.04.2004 klo 08:33:48 kirjoittanut tertsi »

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #28 : 17.05.2004 klo 11:40:25 »
Nyt kuulostaa siltä että Pif tekee paluun:

Here we are: the new PIF-gadget magazine will be in the kiosks in july 2004. Know more about the come-back of the historical french magazine at www.pif-collection.com.

(afNews)

Timo

Kookos

• Jäsen
« Vastaus #29 : 18.05.2004 klo 10:37:40 »
En muista lehteä ikinä lukeneeni, mutta kaverille se tuli ja olin mielettömän kade niistä vimpaimista. Siihen aikaan meillä oli kilpailevat etsivätoimistot (johtui varmaan Kolmen etsivän seikkailujen lukemisesta... muistattehan Jupiter Jones ja kumpp.?)... Kaverin ja sen siskojen toimisto oli noitten vimpaimien takia paljon vakavammin otettava kuin meikäläisen: sormenjälkijauhetta ja tunnistustaulukansio.
Kai Saarto