Nyt kun olen lukenut noita Natashoja yms. niin olen huomannut, että ei sielläkään paljoa viivotinta käytetä. Ehkä siis tosiaan eurooppalainen tapa. .
Monesti tuollaiseen puolirealistiseen ja varsinkin huumoripitoiseen sarjakuvaan sopii työskentely ilman viivotinta. Realistinen tyyli niinkuin sulla vaatii sen että jos jokin asia on suora; kuten esim. kiväärin piippu, niin sen on oltava kyllä sitten piirrettynäkin suora.
Mutta jos otetaan kiväärin piipusta tai muusta suorasta esineestä extralähis, niin silloin kannattaa harkita tussaamista ilman viivotinta, jotta saa mm. pinnan hienonhienot kulumat näkyviin.
Esim. kivitalon piirtäisin viivottimella, kun se näkyy kokonaan, mutta vajaan metrin palan seinää ehkä jo ilman viivotinta, jotta seinään sais vähän rosoa.
Yoko Tsuno, vaikka laskenkin sen puolirealistiseen kategoriaan kuuluvaksi, on kuitenkin piirretty viivotinta käyttäen. Mutta tämä siksi, että sarjassa keskitytään tekniikkaan ja teknisiin vempaimiin. Ja Yoko Tsunossa huumorin osuus on melko päälleliimatun oloista.
Niin, näitä meidän neuvojahan tulee oikealta ja vasemmalta, mutta tekijän on se kuitenkin ratkaistava, että miten sen piirroksen sitten loppujen lopuksi tekee