Author Topic: Näytetään lisää kynsiä... jos tarve vaatii...  (Read 39821 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
Re:Näytetään lisää kynsiä... jos tarve vaatii...
« Reply #105 on: 09.03.2004 klo 12:02:18 »
Meillä on muuten ollut täällä tähän mennessä vain näytä kyntesi kuvataiteelliselta osalta. Kuitenkin on jo monessa yhteydessä useimmat korostaneet tarinan ja kerronnan merkitystä. Mutta kuka uskaltaisi aloittaa ketjun näytä kyntesi - kirjoita tarina tai näytä kuvakerronnallinen neroutesi, tai kirjoita häikäisevän yllättävä strippijuoni? En minä ainakaan. Sillä olisi nimittäin silti tiettyjä ongelmia. Ideoita mm. saatettaisiin varastaa sellaisenaan...

Se saattaisi silti olla varsin mielenkiintoista. Myös sellaisena kokeiluna, että porukka saisi ehdottaa parannusehdotuksia ja muita mielipiteitä. Eräänlainen ideointitiimi esim. käsikirjoituksen osalta. Kyllähän tässäkin esim. Welzun työssä Welzu on saanut jo paljon korjausehdotuksia, mielipiteitä ja uusia ideoita, miten tehdä tuo tankki/nainen -kuva vieläkin paremmaksi. Tuskin Welzu silti valmiin työn yhteyteen merkitsee, että kiitokset niille ja niille tyypeille avusta ja parannusehdotuksista ja että ilman heitä, tämä kuva ei ehkä koskaan olisi lopulta ollut tällainen, kun se nyt lopulta on... ja sitä rataa... Näin ei vain ole ollut tapana ja toisaalta hyvä niin. Veisi kohtuuttomasti tilaa mainita kaikki mahdollinen, mikä on vaikuttanut kuvan nykyiseen ilmeeseen. Lopulta se on silti itse tehtävä.

Sen sijaan käsikirjoituksissa tällainen on arkipäivää. On yleisesti hyvä tapa muistuttaa siinä avustaneista tahoista ja henkilöistä, kuten minkä tahansa kirjallisuuden työnkin kohdalla. Siksi tällaisten ideoiden viljely netissä muitten muokattavaksi ja tarkasteltavaksi olisikin ehkä kynnykseltään ylivoimainen. Ajatuksena kuitenkin kiehtova... maailmassa, jossa itsekkyyttä ja kieroutta ei olisi olemassa... maailmassa, jossa kaikki auttaisivat vain auttamisen ilosta, ilman mitään sen suurempia jälkivaatimuksia. Kuvissa se tuntuu toimivan, mutta tuskin puhtaasti käsikirjoituksen, tarinan tai kuvakerronnallisten ratkaisujen kohdalla. Ehkä jälkimmäisessä joten kuten. ja onhan meillä ainakin jo yksi esimerkki siitä, miten porukka solidaarisesti ja epäegoistisesti osallistui Wilpurin yhden hahmon nimen kehittelylle...   ;)

Tämä on kai mahdollista vain siten, miten sitä on jo täälläkin harjoitettu, että nähtäville laitetaan vain valmiiksi kuvitettujakin töitä, kuten strippejä ja pieniä novelleja, joita porukka saa sitten arvioida ja mainita nyt ainakin heikkouksista ja vahvuuksista. Tätä hän meilläkin on jo jonkin verran tehty. Ehkä vielä joskus, vähän laajemminkin ja idealistisemminkin... kun maailma on kuin satu...  ::)
« Last Edit: 09.03.2004 klo 12:06:46 by Axuz »

O.K.

• Jäsen
« Reply #106 on: 09.03.2004 klo 12:09:52 »
Entä jos aloitetaan sellainen ketju, mihin yritetään ideoida porukassa jokin tarina ja halukkaat saavat tahollaan kuvittaa tämän tekeleen ja sitten analysoidaan ja vertaillaan tuloksia... Sellainen epäkaupallinen kvaak-taiteilijayhteistyökommuuniprojektihässäkkä!

Yksi halukas ryhtyy toimittajaksi ja päättää kertyneistä ideoista suurinpiirtein mitä käytetään.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Reply #107 on: 09.03.2004 klo 13:31:49 »
Okei. Kaiken hirvittävyyden uhallakin otan Axuzin haasteen (ainakin jollakin tapaa, koska "vahinko" on jo sattunut ja lehti on julkaistu) vastaan. Eli tässä teille luettavaksi Pledge of Allegiancen numero yksi:
http://www.sunpoint.net/~welzu/cover.html kansi ja viisi ekaa sivua ja http://www.sunpoint.net/~welzu/jpg/kuus.html loput 15 sivua.
Siis tarinaa saa arvostella. Tarina on minun, dialogi taas ei (tosin mun ohjeiden mukaan tehty).
Ja tietenkin pätee kaikki copyrightit + muut. Seuraavan numeron saatte sitten kyllä ostaa (ja tätäkin on pari vielä mulla jäljellä)! Ai niin. Lukekaa nopeasti, sillä toi ei enää kauaa välttämättä ole netissä...
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Hege

• väsähtänyt
  • Jäsen
« Reply #108 on: 09.03.2004 klo 14:34:29 »
Sehän oli kuin Fantastic Four meets Athority. Tarina menee ihan sujuvasti eteenpäin, tosin sitä ei ole yritetty peitellä tai erikoistaa mitenkään. Yritän siis sanoa, että semmoista pientä extratilpehööriä/ maskeerausta olisi voitu hieman laittaa sekaan tuomaan sitä kuuluisaa Sense of Wonderia.
Repliikit tuntuivat ihan luontevilta. Hahmot jäivät hieman etäisiksi, tosin yhdessä numerossa ei ihmeitä tehdä. Niin ja se tv-selostajamies olisi voinut käyttää termiä seconds nanoseconds:in sijaan, se kun on niin pihkuran nopsa aikayksikkö.

Ja sivu nimeltä seito (eli kaiketi 17) oli hyvä, siinä todellakin vähemmän on enemmän.
But pride -  where there is a real superiority of mind, pride will be always under good regulation.

Wilpuri

• Vellihousu
  • Jäsen
  • Jaa kuka?
« Reply #109 on: 11.03.2004 klo 12:28:03 »
ja onhan meillä ainakin jo yksi esimerkki siitä, miten porukka solidaarisesti ja epäegoistisesti osallistui Wilpurin yhden hahmon nimen kehittelylle...   ;)

Josta kiitän kaikkia tasapuolisesti (paitsi Ronkaista oikein erityisesti). Toivottavasti ette vaadi, että rustaan teidän kaikkien nimet johonkin, jos sen ehkä vuoden päästä saan julkaistua... :P
-------

Welzu: Minulla tulee töistäsi mieleen vanhat Marvel-klasikot. Kirkkaat trikoot päällä suojellaan maata kaikilta öklömömmiäisiltä ja muilta avaruusörkeiltä. Se on hyvä, että joku tekee vielä rehellistä trikoomeininkiäkin.

Värityksestä voisin kritisoida sen verran, että mielestäni nurmikko on "väärän" sävyinen. Se on liian teollisen väristä... en osaa selittää paremmin... :P
"Someday I will be so powerful that secretaries will HAVE to explain why they laugh at me" - Asok the Intern

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Reply #110 on: 11.03.2004 klo 12:35:32 »

Welzu: Minulla tulee töistäsi mieleen vanhat Marvel-klasikot. Kirkkaat trikoot päällä suojellaan maata kaikilta öklömömmiäisiltä ja muilta avaruusörkeiltä. Se on hyvä, että joku tekee vielä rehellistä trikoomeininkiäkin.

Värityksestä voisin kritisoida sen verran, että mielestäni nurmikko on "väärän" sävyinen. Se on liian teollisen väristä... en osaa selittää paremmin... :P
Kitos. Yritän aina välillä saadakin aikaan vähintään 80 -lukulaista vaikutelmaa.
Ruohosta olen samaa mieltä ja painettuna väri vielä muuttui ja paheni. Otin opikseni.

Janne Yliruusi

• Jäsen
  • Tappajakarhun paluu
"A waste of talent and electricity." John Peel on ELP

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Reply #112 on: 11.03.2004 klo 12:50:12 »
Ihan kivaa mustan käyttöä. Tuo tunnelmaa. Se voisi toimia jopa noin ilman tekstiäkin.

O.K.

• Jäsen
« Reply #113 on: 11.03.2004 klo 12:56:35 »
Vielä hienompaa olisi, jos dialogi olisi kaurismäkeläistä, vahvaa,  töksähtelevää ja maanläheistä - ja asiayhteydessään yllättävää. Tuollaisissa sairaalakohtauksissa saa oikein erikseen varoa saippuasarjamaisuutta.

Janne Yliruusi

• Jäsen
  • Tappajakarhun paluu
« Reply #114 on: 11.03.2004 klo 13:15:28 »
No dialogi ei ole minun käsialaani, mutta näin se menee:

1.ruutu: Se on... se on kaunis hautausmaa. ....Sinäkin saattaisit pitää siitä.

3. ruutu: Anteeksi. Olen vain kyllästynyt puhumaan itsekseni. Olen parempi kuuntelemaan.

4. ruutu: Eikä sinulle ollut helppo puhua silloinkaan kun olit... hereillä. Lääkärit sanovat että sinulla on mahdollisuus herätä.

5. ruutu: Voisit elää taas.

6. ruutu: Ja ehkä minäkin.

7. ruutu: Olet ollut unissani paljon viime aikoina. Ei, ei mitään pahaa. Vain kummallista.

8. ruutu: En muista koskaan aiemmin nähneeni sinusta unta. En edes lapsena.

10. ruutu: Älä vastaa turhaan, et sinä puhu minulle unissanikaan.

Teksti ja se miten se on jaettu ruutuihin saattaa muuttua nyt kun kirjoittaja on nähnyt miten olen sivun piirtänyt.

« Last Edit: 11.03.2004 klo 13:16:03 by Janne Yliruusi »
"A waste of talent and electricity." John Peel on ELP

Tuuk42

• Jäsen
  • "En pidä minään"
« Reply #115 on: 11.03.2004 klo 13:17:59 »
Olen samoilla linjoilla Welzun kanssa. Toimii noin puhekuplattomanakin hyvin.
Ja Welzu siitä sinun sarjakuvastasi:
Varsin tyylikästä jälkeä. Tosin minuakin hieman häiritsi väritys paikoin. Toinen mihin kiinnitin huomiota on sinun hassu tapasi piirtää hahmot välillä sellaisiksi kukkakepeiksi. Ts. kaikki piirtämäsi hahmot ovat ihmeellisen pitkiä. (Toisaalta saatat piirtää oikeaan mittakaavaan jolloin hahmot näyttävät pitkiltä, kun tavallisesti hahmoja aina "lytistetään.")

Juonesta on vaikea sanoa mitään, kun tuo oli tuollainen prologi. Vakuuttavan näköistä jälkeä joka tapauksessa.

"Art Kills Creativity." - Douglas Adams Paint it Black!

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Reply #116 on: 11.03.2004 klo 13:19:18 »
Toinen mihin kiinnitin huomiota on sinun hassu tapasi piirtää hahmot välillä sellaisiksi kukkakepeiksi.
Osuvasti sanottu. Varsinkin silloin tulee tuollaisia kukkakeppejä, kun piirrän ihmisiä kaukaa.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Reply #117 on: 11.03.2004 klo 14:26:30 »
Aiemmin pistin sen luonnostellun version, niin tässä on tänään tussattu versio:

Foxtrot

• Jäsen
« Reply #118 on: 12.03.2004 klo 02:57:08 »
Kotisivuja ei ole, mutta tuolla olisi kynsiä nähtävänä: Elfwood-galleriani Jotkut kynnet on kyllä niin vanhoja, että pitäisi leikata pois. Taidankin tästä aamutuimaan tehdä vähän karsintaa. Sarjakuvia tuolla ei ole, yhden olen kyllä piakkoinkin sinne tuuppaamassa, mutta kotva kuluu.

Sama linkki oli aiemmin Elfwood-aiheessa tuolla.

Tuuk42

• Jäsen
  • "En pidä minään"
« Reply #119 on: 12.03.2004 klo 09:53:17 »
Vertasin nopeasti Welzu tuota luonnosta ja tussattua versiota ruudusta.
Nyt keskellä oleva hahmo on paljon paremmin mittakaavassa. Toisaalta olet tussannut aika paksulla terällä. (tai luonnostellut erittäin ohuella) sillä nyt tuo leijuva hahmo ikäänkuin hukkuu noihin paksuihin viivoihin. Jotenkin tuollainen enemmän luonnoskuvan kaltainen ohut terä toimisi mielestäni paremmin. Ruutu ei olisi aivan niin "tukossa".
Toisaalta tussatussa on kyllä paljon enemmän fiilistä.
Ehkä kannattaisi vielä hieman miettiä miten tuo leijuva hahmo erottuisi paremmin kuvasta.
Jos kuvasta tulee värillinen niin se voi jo auttaa asiaa huomattavasti. Tässä vaiheessa on paha sanoa kun ei ole nähnyt aiempia ruutuja.

Tulipahan taas lytättyä työsi lyttyyn. Pardon moi :D

"Art Kills Creativity." - Douglas Adams Paint it Black!