Olin kyllä pettynyt Gömp Kutoseen.
Sisällöttömiä tarinoita, joista harva jäi visuaalisuudestaankaan mieleen. Mutta eniten huolestuttaa se, että nykysarjakuvassa sisältöä ei tunnu olevan juuri nimeksikään. Missä ovat lahjakkaat kirjoittajat, joilla on tunnetta, tietoa, omaperäisyyttä ja ENNEN KAIKKEA pitkäjänteisyyttä tehdä oikeasti merkittäviä juttuja, jotain aivan muuta kuin tällaista vaivaannuttavaa ajatuksenvirtaripulia.
En sisällöstä kirjoittaessani nyt tarkoita mitään "selkää, perinteisesti rakennnettua juonta", vaan ihan sitä, että juttujen takaa paljastuisi edes jokin kantava ajatus tai idea, joka oikeuttaa jutun olemassaolon. Glömp 6 oli täynnä mielivaltaista näpertelyä ja turhauttavaa lahjattomuutta ja koko teos antaa kyllä kotimaisesta vaihtoehtosarjakuvasta todella vaisun kuvan.
Jutuista ainoastaan Jenni Ropen ja Ville Rannan työt jäivät mieleen. Molemmissa minua viehätti jonkinlainen naivii, runollinen lähestyminen elämään. Ropen töissä kuva ja sana ovat enemmän kuin osiensa summa. Rannan työssä oli taas ihastuttavaa, muttei liian itsetarkoituksellista, boheemia meininkiä. Mitään ei selitellä, hommat vain lipuvat eteenpäin ja kaiken takana on kuitenkin vakava pohjavire, joka puhuttelee lukijaa(ainakin minua) myös syvemmillä tasoilla.
Ja ennen kaikkea, siitä puuttui Rannan esikoisalbumista Sateesta tuttu halpa ja täysin yhdentekevä symboliikka, jolla yritettiin peittää epätoivoisesti Sateen täydellistä sisällöllistä onttoutta.
Niitä muita juttuja en voi tässä oikein eritellä, koska ne yhdentekevät lörinät häipyivät toisesta korvasta ulos samantien ne luettuani...
Pepe