Hei. Minä julkaisen The First Man -sarjakuvaa netissä.
http://www.kolumbus.fi/juha.veltti/sarjak.htm Kyseessä on värillinen, aika kokeellinen sarjakuva, ettei mikään paperijulkaisu tulisi oikein kuuloonkaan. Englanninkielisenä sillä tietysti on potentiaalista yleisöä suunnattomasti enemmän kuin suomessa pienkustanteella. Tietysti eria asia on miten sen tavoittaa; ehkä pikkuhiljaa marginaalissa markkinoimalla, ja jos saa ihmisiä innostumaan, he voivat kertoa siitä ystävilleen.
Olen tähän mennessä tehnyt 3 osaa, 10-20 -sivuisia. Haluan pitää aikataulun itseäni patistaakseni ja yleisöä palvellakseni. Ylipäätään sarjakuvan pätkittäin ilmestyminsessä on omat hyvät ja huonot puolensa: jännite syntyy, kun tarina jää kiinnostavaan kohtaan, mutta kuukausi tms. myöhemmin saattaa ollakin vaikea palata heti mukaan...
Desert Rocks vaikuttaa kiinnostavalle, hyvät sivut olet kasannut sen ympärille, Naas. Samoin lopputyöprojektisi kuulostaa lupaavalta.
Minulle tämä oma projektini on ehkä aika avoimesti kehitysprosessi. Minua itseäni kiinnostaa nähdä sarjakuvissa tekijöiden kehitys, ja uskoakseni se minulla tulee näkymään hyvin konkreettisesti. Eli, että olisin voinut jäädä veivaamaan ekoja sivuja vuositolkulla (kuten mielessäni olen tehnytkin), mutta päätin että eteenpäin pääsee vain menemällä eteenpäin!
Netti ei tietysti ole kaikki paras tapa lukea sarjakuvaa, ehkä jollain Comic Readerilla, tai Acrobat Readerilla, jossa saa itse zoomailla ym. mutta se antaa hyvän foorumin esitellä sarjakuvaa, jolla olisi muutoin vaikeuksia tulla julkaistuksi.
Minä en ole myöskään halunnut luopua sarjakuvalle tyypillisestä pystypäisyydestä, vaikka jotkut sivut olen asettanut vaakaan, ja Photoshopilla sivuja kasatessa sivut ei aina ole ihan A4-formaatissa, vaan vaihtelevat hieman.
Osaatteko te sanoa löytyykö netistä semmoista taiteellisempaa sarjakuvaa, kun useimmat mihin olen törmännyt on kuitenkin semmoista strippityyliä?