Kirjoittaja Aihe: Ryhmä-X-/mutanttiseikkailujen kronologinen lukemisprojekti  (Luettu 3512 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Arkki

• Uusi jäsen
Tervehdys,

olen uusi käyttäjä, mutta vanha (Marvelin) sarjakuvien ystävä. Innostuin puolisen vuotta sitten uudestaan supersankarisarjakuvista ja kävin kaivamassa vanhat kokoelmani vanhempien varastosta. Olen tässä täydennellyt vanhoja kokoelmiani, jotka koostuvat pääosin 80- luvun ja 90-luvun alun suomalaisista lehdistä.

Minulla on ollut nyt jonkin aikaa projektina mutanttiseikkailuiden kronologinen lukuprojekti (olen menossa -88 vuoden Ryhmä-X:ssä, Marauderit iskivät juuri). Omat lehteni päättyvät vuoden -92 loppuun. Sen jälkeinen Marvel universumi on minulle täydellinen mysteeri, mutta tarkoitus olisi hankkia uudempaakin materiaalia.

Tässä olisi muutamia kysymyksiä:
- en haluaisi tuhlata rahojani (ainakaan vielä :) mihinkään rinnakkaistodellisuudessa tapahtuviin tarinoihin. Onko esim. Ultimate-lehdet tällaisia?
-ainakin toistaiseksi olen pitäytynyt suomessa julkaistussa materiaalissa. Onko vuoden -92 jälkeen tulossa katkoksia tarinaan (tyyliin -85 ja -86 vuosien väli). Jos katkoksia on, onko väliin jäävä materiaali mielestänne hankkimisen arvoista?
-onko odotettavissa kovinkin erilaista meininkiä? Ainakin Claremontin kirjoittamat tarinat taitavat loppua jossain vaiheessa.

Huom. Älkää spoilatko pahasti!

MTT

• Jäsen
Vs: Ryhmä-X-/mutanttiseikkailujen kronologinen lukemisprojekti
« Vastaus #1 : 05.01.2009 klo 13:27:35 »

Ensinnäkin mun mielestäni ei kannattaisi asettaa skoopiksi vain Marvel universumia.

Nimenomaan nuo marvelin ja muiden kustantajien "muut tarinat" ja "rinnakkaistodellisuudet" on lisännyt kiinnostavuutta vanhaan kaavaan ja on usein oikeesti ne parhaat tarinat.

Joku vois kyllä oikeesti kerätä jonkun listan mitä kannattaisi lukea jos haluaisi lukea vain tuon kerman päältä viimeisen 10 vuoden supersankarituotannosta.

Itse luin viime vuonna (englanniksi kylläkin) tuon Avengers Disassembled -> House of M -> Endangered Species -> Messiah Complex - tarinajatkumon mutta ei oikein ottanut tuo tarina tulta alleen vaikka kehuttu onkin. Toisaalta Phoenix: Endsong ja Warsong oli hienoja (sorryt en muista suomalaisia nimiä noihin).

Kannattaa laajentaa skoooppia ja tutkia mm. seuraavia sarjiksia ( ja toivoa että enemmän näitä ilmestyisi suomenkielelläkin).

Planetary (ainakin yksi DC speciaali on tätä)
Authority
Invincible
Rising Stars (ilemstynyt ainakin Darknes lehdessä)
Supreme Power
Brian Michael Bendiksen Daredevil (englanniksi omnibuksena)
Brubakerin Captain America (englanniksi omnibuksena)

-MTT

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen

MTT

• Jäsen
« Vastaus #3 : 05.01.2009 klo 13:58:42 »
Lainaus
Se jokuhan voisi olla sinä

???

No tuossa se lista sitten varmaan onkin, kun en oo paljon muuta hyviä rintamalta lukenut  :)

-MTT

Korro

• Ja kumppanit.
  • Jäsen
« Vastaus #4 : 05.01.2009 klo 14:52:16 »
Endangered Species oli niin lyhyesti Suomen X-menissä että kävi mielessä että ostan sen tradena enkuksi.Varmaan ostankin jos selviää Complexissa että jtn tärkeää on jäänyt pois. : (
Kello- viiden- tee.

X-men

• Jäsen
  • Comics costs too much, damned!!!
« Vastaus #5 : 05.01.2009 klo 20:57:45 »
X-Tinction Agendaa taidetaan pitää tärkempänä kokonaisuutena, joka päätettiiin hyppiä yli.

Ja Operation Zero Tolerance.

Ellei muistini pahasti petä niin vuoden 1996 puoleenväliin saakka pärjää ihan hyvin pelkästään suomenkielisiä lehtiä lukemalla ja siitä eteenpäin oltiin lähinä Megojen ja erikoisjulkaisujen varassa, jolloin jäi näyttämättä n+1 tärkeää tapahtumaa esim. Age of Apocalypse josta nähtiin täällä vain murto-osa ja Varjokuningas vs Ryhmä-X erä 3 kaiketi eli tuosta eteenpäin kannattaa hankkia tradet kunnes taas alkoi Suomi-julkaisu josta jäi tietenkin puuttumaan "muutamia" isoja tapahtumia X-miesten ja naisten elämässä.
There Are Too Many Comics Which Don't Get Published Here.

Arkki

• Uusi jäsen
« Vastaus #6 : 05.01.2009 klo 21:01:21 »
Kiitoksia vastauksista ja vinkeistä. Käytän nimenomaan tuota Petteri Ojan viestissä ollutta linkkiä lukujärjestyksenäni. Ilman muuta aioin tutustua/ tutustun muihinkin sarjakuviin samalla. Kuka hullu pelkkää Ryhmä-X:ää jaksaisi lukea  :P

Taidan tehdä niin, että otan tuon vuoden -96 puolen välin tavoitteekseni ja teen sen jälkeen päätöksen siitä jaksanko ruveta ostelemaan lehtiä Jenkkilästä. Btw, eihän näitä uudempia ole julkaistu kokoomateoksissa?

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #7 : 05.01.2009 klo 21:13:22 »
Itse hankkisin puuttuvat numerot aina vuoden 1994 loppuun saakka. Tämän jälkeen tarinat karkaavat pahasti käsistä, eikä vuosiin julkaistu mitään pakkohankintoja, kunnes sitten Grant Morrison astui puikkoihin 2003. Näitä voi täydentää Joss Whedonin kirjoittamilla tarinoilla, eli vuosikerrat 2003–2006 ovat hyvinkin hankkimisen arvoisia.

Jenkkinumeroita en suosittele, mielestäni mitään kovin kiinnostavaa ei julkaistu. Parhaasta päästä oli rinnakkaistodellisuuteen sijoittuva Tuhon aika (Age of Apocalypse), mutta se julkaistiin vuonna 1997 Mega-Marvelissa. Kokonaisuutena luettuna sekin osoittautui pahasti ylikirjoitetuksi, joten edes sitä en suosittele hankkimaan.

MTT:n kommentti katseen laajentamisesta Planetaryn ja miksei parhaimpien Authority-tarinoiden suuntaan on fiksu veto, sen verran X-henkistä materiaalia nekin ovat.

J.M:salo

• Jäsen
« Vastaus #8 : 07.01.2009 klo 15:52:27 »
Eikö Peter Davidin X-Factor ollut juuri tuolta "pimeältä 90-luvulta"? Se olisi aika hankinnanarvoinen kokonaisuus. Tosin minussa on hieman PAD-fanipojan vikaa. Ehkä.

John Byrnen Hidden Years taisi olla myös tuolta ajanjaksolta ja oli ihan hyvä (mutta sijoittui kronologisesti 70-luvun alkuun).

Muuten X-lehdet taisivatkin olla aika paskaa aina Jemas/Quesada-ajan alkuun.

Tepes

• Jäsen
« Vastaus #9 : 07.01.2009 klo 18:05:02 »
Kannattaa etsiä käsiinsä myös egmontin Ihmesarja # 8, joka paikkaa melko paljon 85-86 tauosta. Ilmeisesti myöhäisen ilmestymisensä vuoksi (2006) sitä ei Petterin listasta löydy. Mustavalkoista pokkaria on näkynyt divareissa n. neljän euron hintaan, ja siitä on puhuttu täällä jo parissakin ketjussa.

X-tinction agenda on kokonaisuuden kannalta ihan hankinnan arvoinen albumi, muuten vuosien 92 & 93 väliin jää melko suuri kysymysmerkki.

Joss Whedonin kirjoittamasta R-X:stä tykkäsin itse niin paljon, että hommasin albumit Torn ja Unstoppable, jotka ovat suoraa jatkoa noille suomessa 2006 R-X:ssä julkaistuille (jotka puolestaan on julkaistu myös albumeina Gifted & Dangerous). Jos siis myös uudempi R-X alkaa kiinnostaa.

Korro

• Ja kumppanit.
  • Jäsen
« Vastaus #10 : 07.01.2009 klo 18:18:01 »
Ostin itse X-menien albumit Torn ja Unstoppable Good felloksesta ku ei näkynyt Suomeksi tulevan.Jatkoa noille odotellessa..
Kello- viiden- tee.

Tepes

• Jäsen
« Vastaus #11 : 07.01.2009 klo 19:02:36 »
Ostin itse X-menien albumit Torn ja Unstoppable Good felloksesta ku ei näkynyt Suomeksi tulevan.Jatkoa noille odotellessa..

Tuosta eteenpäin Astonishing X-menin kirjoittajan pallille on vaihtunut Warren Ellis, jonka työt Marvelille eivät ole tehneet minuun mitään vaikutusta. Varauksella odotellen siis.

Lönkka

• Jäsen
  • Life goes on (except for those who die)
« Vastaus #12 : 07.01.2009 klo 19:13:40 »
Jos on sattunut jäämään väliin niin Ellisin Marveleista kannattaa ehdottomasti tsekata Nextwave.

Ultimate Galactuksetkin oli sangen messeviä, mutta eivät Nextwavelle pärjää.

Doctor Phantomizer

• Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
  • Bite from the dust til the dawn
« Vastaus #13 : 14.09.2009 klo 03:52:29 »
Joku vois kyllä oikeesti kerätä jonkun listan mitä kannattaisi lukea jos haluaisi lukea vain tuon kerman päältä viimeisen 10 vuoden supersankarituotannosta.

Tarkoitus olisi blogissani lähemmäs ensi vuonna käydä läpi ainakin Hämähäkkimies (peräti koko suomenkielinen julkaisuhistoria), Batman ja Teräsmies. DC ja Marvel tuotanto olisi tarkoitus käydä läpi sekä suomeksi, että vielä englanniksi.
Katsoo nyt jahka tuonne vielä X-men touhut mahtuisi.

Itse hankkisin puuttuvat numerot aina vuoden 1994 loppuun saakka. Tämän jälkeen tarinat karkaavat pahasti käsistä.

Itse ottaisin suosiolla uuden Ihmesarjan Ryhmä-X aiheiset pokkarit, täydentäisin puutteita 86-88 vuosien John Romita JR.:n piirtämillä tarinoilla, seköä Asgard trilogialla. Sillä kuittaisin hyvin pitkälti 80-luvun.

90-luvun kuittaisin vuoden 1990 lehdillä, vuoden 1991 Niljahirviö, Excalibur ja Inferno kuvioilla, 1995 vuoden lehdillä, 1996 vuonna tulleella Tuhon aika tarinan alkuunpanijalla, Onslaught julkaisuilla, Magneto sodalla (ainoa ei-laadun vuoksi listalla oleva) ja sitten tekisin valtavan hypyn vuoteen 2005, josta jatkaisin vain scifi tarinat skipaten aina tähän päivään asti.
Mielestäni 1985 vuoden jälkeen ei ole liiemmin hyviä vuosia tullut kuin aina n. 10 vuoden välein. Loput ovat yksittäisiä lehtiä tai tarinoita.
"Ollie, the only people who have to worry about Big Brother are the people who are doing something wrong."-Green Lantern, Hal Jordan.