Helsingin kirjastossa olen viimeksi asioinut 23 vuotta sitten. Silloin jonoissa oli vain kymmeniä. Mutta toisesta kirjastosta opus tuli lähemmäs seuraavana päivänä.
Tuo on se vanha järjestelmä!
Nykyään internet-aikaan vaan varataan sarjakuva ja sen saa omaan lähikirjastoonsa tai mihin nyt haluaa...eikä maksa mitään. Helmet alue on Espoo, Vantaa, Kauniainen ja Helsinki. Ennen varaus maksoi muistaakseni 50 centtiä. Silloin varaus numero oli paljon pienempiä. Ihmiset eivät halunneet maksaa varauksistaan.
Varattu kirja tulee sitten kirjastoon, josta lähtee samana päivänä sähköposti varaajalle, että hei nyt olisi tää sun varauksesi lainattavissa. Ennen internet-kautta tosta tuli kirje kotiin...silloin kun postikin toimi kunnolla.
Kun menen hakemaan lainaamaani sarjakuvaa, niin menen kirjastossa tietokoneelle ja omalla lainauskortillani pääsen katsomaan varuksiani...tämän voi tehdä myös kotona. Se antaa mulle numeron ja tiedot lainauksestani varaushyllyyn. Numerolla etsitään kohta varaushyllystä ja siellä se mun varukseni sitten on.
Ennen varaukset oli jaettu päivämäärän mukaan niin, milloin ne oli tulleet kirjastoon, mutta se oli vähän sekavampi. Ennen sitä varaukset pyydettiin kirjastohenkilökunnalta. Siinä kirjastotädeillä ja sedillä turhaantui liikaa aikaa.
Varsinkin, kun mulla saattaa olla se 30 kirjaa varattuna kerralla. Siinä oli jo vähän tekemistä henkilökunnalle.
Nykyinen kirjastosysteemi on muutenkin uudistunut. Esimerkiksi jos varaan kirjan jostain toisesta kirjastosta omaan lähikirjastooni ja kun olen lukenut kirjan ja palautan sen lähikirjastooni takaisin, niin se ei lähdekään takaisin siihen kirjastoon, mistä se on varattu, vaan jää siihen lähikirjastooni, jos sille ei ole varauksia. Elikkä enää kirjoilla ja sarjakuvilla ei ole ns. koti-kirjastoa.
Tietysti jos jossain loppuu kirjahyllystä esim . sarjakuvissa hyllytila, niin sitten se kai lähetetään johonkin muuhun kirjastoon.
Meikäläinen on kyllä edesauttanut, että Kannelmäen kirjastossa on monipuolinen sarjakuvahylly...ainakin kirjaston työntekijät on maininneet, että lainaan eniten sarjakuvia sieltä ja erittäin laajalla määrällä.
Hmmm… Onkohan tää nyt oikea keskustelupaikka...tarkoitus oli kai puhua Trilogia.sarjakuvasta. Heittäkää tää oikeaan paikkaan.