Kirjoittaja Aihe: Sarjan markkinointi lehteen jossa on jo sarjakuva  (Luettu 3035 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
Sarjan markkinointi lehteen jossa on jo sarjakuva
« : 01.10.2004 klo 23:56:29 »
Moro!

Mitä ajattelette siitä, että pyrkii tekemään sarjakuvaa tai kuvituksia sellaiseen lehteen, jossa on jo palkattu tekijä. Eli syö toisen työpaikan, jos onnistuu.

Ei mulla tällaista tilannetta päällä ole, mut välillä olen miettinyt, että kehtaisko sitä mennä toisten apajille, jos haluaisi yrittää hakea lisää hommia joskus.

Onko teidän mielestänne tässä mitään pelisääntöjä tai kenties kohteliaisuussääntöjä vai onko paras voittakoon periaate voimassa.

Myös omia kokemuksia asiasta olisi kiva kuulla...

8)
« Viimeksi muokattu: 10.01.2005 klo 10:26:13 kirjoittanut Reima Mäkinen »

tertsi

• Vieras
Re:Tää on mun reviiri! Suksi suolle!
« Vastaus #1 : 02.10.2004 klo 07:26:11 »
Mielenkiintoinen kysymys. Hmmmm.

Kyllä se kai on ihan OK tarjota hommia mille tahansa taholle. Myös sellaiselle, jolla on jo entuudestaan joku kollega hommissa. Nopeat syö hitaat ja hyvät syö huonot.

Likaiseksi homma menee silloin, jos vie toiselta "suhteilla" paikan ja leivän. Mutta kyllä esim. päätoimittajan tai toimitussihteerin vaihtumisen yhteydesä voipi kuvittajakin vaihtua sujuvasti.

Oma kokemukseni on, että eivät ole julkaisijat mitenkään hanakoita lemppaamaan pihalle vakitekijöitään. Hyvät tavat lienevät kunniassaan.

Ja jos on useampi lehteen sopiva tekijä, niin miksei lehdessä voi olla useampikin sarjakuva tai kuvittaja. No, ihan pienissä lehdissä ei voi. Kai.

Rami Selin

• Jäsen
  • Uskon kaiken
« Vastaus #2 : 02.10.2004 klo 09:17:59 »
Jos lehti ei ole riittävän suuri kahdelle tekijälle, niin parempi jääköön ja huonompi vain saapasmäkeen. Ei siitä mitään pahaa ole, jos vaihtaa parempaan kuvittajaan ja/tai sarjakuvantekijään.

Ossi Hiekkala

• Archipictor
  • Jäsen
  • archipictor.com
« Vastaus #3 : 02.10.2004 klo 11:44:26 »
Ei näissä hommissa mitään väistämisvelvollisuutta ole. Moraalitonta on sen sijaan tyrkyttää itseään mahdollisimman halvalla ja tehdä samalla karhunpalvelus koko ammattikunnalle. Miksipäs kustantaja / päätoimittaja nyt kalliimpaa hintaa maksaisi jos puoli-ilmaiseksikin saa. Ideaalissa maailmassa tekijä valittaisiin taitojensa ja tyylinsä mukaan, ei sen perusteella, kuinka halvalla suostuu itsensä myymään.

Hienoahan se olisi, jos sen entisen LISÄKSI palkattaisiin sinutkin. Eli yrittämään vain.

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #4 : 04.10.2004 klo 04:24:37 »
Eikö Hazardille jo riitä koulutusta vastaava nykyinen duuni?  ;D

Ei vaan... vitsi vitsi...

Ei tuollaisesta ole mitään sääntöjä kuin korkeintaan yksilölliseen moraaliin, omaantuntoon ja häpyyn kirjattuja sisäisiä sääntöjä, jotka nyt tietenkin vaihtelee yhtä värikkäästi kuin kaleidoskoopin näkymätkin...

Ehkä sellainen tilanne, jossa kaverilta (joka jo on töissä jossain tällaisessa hommassa) kyselis neuvoja ja vinkkejä ja miten hän kyseisen työn sai ja sen jälkeen veis juuri tämän duunin tämän kaverin alta, niin siinä voisi jo olla vähän verenmaku toisella suussa. Eli tuollaista pitäisin jo vähän karuna ja törkeänä tekona.

Mutta muuten... Jos sitä työtä tarvii kipeästi tai nykyinen tekijä jossain julkaisussa todella ärsyttää tai sen tuotokset on mielestäsi surkeata tavaraa tai lehti mielestäsi ainakin kaipaisi ja ansaitsisi parempaakin, niin mikä jottei. Anna mennä vain ja tarjoa ihmeessä. Minä olen saanut urani aikana vain yhden ainoan vakavissaan esitetyn tappouhkauksen yhdeltä toiselta piirtäjältä, kun voitin sen yhdessä kilpailussa teininä, mutta se olikin silloin teininä...  ;D joku huono häviäjä...

Mutta noin yleisesti... kyllä minä veisin toisen paikan, jos sen saisin ja jos aidosti voisin sanoa, että se on sekä minun, että lehden ja lukijakunnan etu... Tehkää siitä omat päätelmänne...