Tunnustuspalkintojen osalta mainittakoon, John Wagner on nyt saanut arvonimen MBE eli tämän viisiportaisen Brittiläisen imperiumin ritarikunnan alimman asteen Member of the Order of the British Empire. Haluan uskoa, että Kaarle III on itse lukenut 2000AD:ta kuten myös kuunnellut Black Sabbathia (Tony Iommi palkittiin samassa listassa samalla arvolla).
Tämän sisältämän ristiriitaisuus en henkinen pureskelu on vienyt tovin.
Itse en osaa nähdä kumpaakaan, 2000ADn Judge Dredd sarjakuvaa enkä Black Sabbathin musiikkia osana " establishment"iä vaikka sekä iän että vaikutuksen myötä molemmat ovat kulttuurin kivijalkaa tässä kohden.
Enkä todellakaan, missään määrin, kiistä John Wagnerin valtavia saavutuksia sarjakuvan saralla. On Pat Millsin ohella niitä isoimpia nimiä mitä briteistä on tullut ( Wagner on Yhdysvalloissa syntynyt Skotti).
Kaarle III on itselleni ollut läntisen naapurimaan " ruunupään" tavoin niitä jotka ovat yllättävän vähän Hapsburgilaista sisäsiittoisuutta edustava taho l. lähinnä harmiton hassu eikä moniongelmainen kädellinen - pääty ja epäilen että sylttytehtaan jäljet johtavat kulttuuriministeriön virkamieskuntaan.
Jos unohtaa Batmanit, Bogie Manit ja History of Violencet ynnä muut, niin John Wagnerin määrä Dreddiä mitä on kirjoittanut on mykistävän valtava. Vaikka onkin " vain kirjoittaja" ( ainakin täällä Suomessa käsikirjoittaja on karrikoidustiy niin tavan ihmisille kuin monelle piirtäjälle " vain", sellainen hädintuskin prosessiin osallistunut heikkolahjainen) niin itse allekirjoittaisin sen kuulemani väitteen, taisi olla Warren Ellisin [ ennen kuin oli osittain persona non grata] , että John Wagner on merkittävin brittiläinen sarjakuvantekijä.
Hiljainen työjuhta jota ilman ei olisi paitsi Dreddiä niin 2000ADtä, britti-invaasiota, tekijänoikeuksia ja ja ja
Voin olla hyvinkin Metsähallituksen puolella mutta John Wagner vaikuttaa myös kirjoittaneen jos ei joka toista, niin joka kolmannen Dredd sarjakuvan.
Mielenkiinnolla odotan omaelämäkerta kirjaansa.