Kirjoittaja Aihe: Kelpaako Linux graafiseen työhön?  (Luettu 9045 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Reima Mäkinen

• Jäsen
Vs: Kelpaako Linux graafiseen työhön?
« Vastaus #15 : 26.09.2013 klo 21:18:29 »
Kuvien ja pdf-tiedostojen luonti ja siirto on kyllä aina luonnistunut joka suuntaan, käyttöjärjestelmästä riippumatta samalla tavalla. Jpg:t, tiffit, yms. ovat aina riittäneet.
Juu. Kuten totesin, bittikartta on tiedostona aika paljon simppelimpi kuin vektorikuva, joka on ikään kuin tekstiä. Vektorikuvilla on kuitenkin omat hyvät puolensa, minkä takia niitä on suosittu.

Etupäässä nettiin tai muuhun sähköiseen julkaisuun tekemisen kanssa Linux puolella ei ole ollut isompia harmeja varmaan 10 vuoteen, näin kuvittelisin. Printti taas on notkunut Adoben "standardien" varassa ja kun tärkeistä asioista ei ole ollut sen enempää sopimuksia säätämistä on riittänyt, teet sitten millä hyvänsä.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Lieb

• Vieras
« Vastaus #16 : 09.11.2013 klo 21:02:29 »
- skannerien ajurituki on hieman heikompaa kuin raudalla keskimäärin ja niiden värikalibrointi hankalaa

Tuki erilaisille skannereille on kyllä melko vajavainen Linuxin puolella. Halvan Canonin skannerin omistan, jota en ole mitenkään saanut toimimaan Ubuntussa kikkailuistani huolimatta. Ei luultavasti edes löydy Linux-tuettujen listoilta. HP.n skannerit ja monitoimilaitteet tiemmä ovat paremmin tuettuja kuin mitä Canonin laitteet.

Markku Myllymäki

• Lyijykynän jatke
  • Jäsen
  • /* You are not expected to understand this. */
« Vastaus #17 : 09.11.2013 klo 21:44:38 »
Tuki erilaisille skannereille on kyllä melko vajavainen Linuxin puolella. Halvan Canonin skannerin omistan, jota en ole mitenkään saanut toimimaan Ubuntussa kikkailuistani huolimatta. Ei luultavasti edes löydy Linux-tuettujen listoilta. HP.n skannerit ja monitoimilaitteet tiemmä ovat paremmin tuettuja kuin mitä Canonin laitteet.

Kyllä minun Canon Lide 210:ni toimii virheettömästi Ubuntussa.

Katso onko omasi tuettu:

http://www.sane-project.org/sane-mfgs.html#Z-CANON
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.

Hilmis

• Jäsen
« Vastaus #18 : 10.11.2013 klo 20:55:41 »
Minulla on hyviä kokemuksia Linuxista ja skannereista. Sen sijaan väritulostus on koetellut hermoja. Ärsyttävintä on, kun saa suurella vaivalla värit kohdalleen, ja päivitykset sotkevat systeemin.

Lieb

• Vieras
« Vastaus #19 : 26.11.2013 klo 15:33:18 »
Minulla on hyviä kokemuksia Linuxista ja skannereista. Sen sijaan väritulostus on koetellut hermoja. Ärsyttävintä on, kun saa suurella vaivalla värit kohdalleen, ja päivitykset sotkevat systeemin.

Pitää siis säätää asetukset takaisin kohdalleen aina päivitysten jälkeen? Vaikuttavatkohan nuo päivitykset kenties tulostimen ajuritilanteeseen – etenkin, jos sille ei ole vapaita ajureita. Ratkaisua ainakin saa hakea Linuxin tuntien.

JPQ

• Jäsen
« Vastaus #20 : 25.12.2013 klo 08:28:33 »
Olen Scribuksella (en tosin Linuxissa) taittanut yhden kirjan ongelmitta. Lisäksi en käyttänyt siihen Scribuksen uusinta versiota joka lisännyt paljon sen jälkeen.
ps. Gimpin piirtotyökalut koen vain  jähmeäksi 2.5ghz i5 mac minissänikin.

Lieb

• Vieras
« Vastaus #21 : 27.12.2013 klo 14:04:03 »
ps. Gimpin piirtotyökalut koen vain  jähmeäksi 2.5ghz i5 mac minissänikin.

Gimpinhän ei pitäisi vaatia koneelta kovinkaan paljon toimiakseen - ainakaan Windows- ja Linux-puolella. Kenties jokin muu asennuspaketti toimisi paremmin? OS X -versioita ei kuulemma pidetä erityisen toimivina.

JPQ

• Jäsen
« Vastaus #22 : 28.12.2013 klo 20:34:54 »
Gimpinhän ei pitäisi vaatia koneelta kovinkaan paljon toimiakseen - ainakaan Windows- ja Linux-puolella. Kenties jokin muu asennuspaketti toimisi paremmin? OS X -versioita ei kuulemma pidetä erityisen toimivina.

Kolmea eri versiota käyttänyt. ja kyllä se hidas on. Noh pitää jos joskus vielä saa fyysisellä medialla photoshop elementsin edes ostaa se kun lentää suorastan.
ps. gimpin siveltimienkään ei pitäs tai no minulla kone joka monta kymmentä (ehkä jopa 250 kertaa) kertaa hitaampi ja siinä saman kokoisilla kuvilla siveltimen ei ole konetehoon verrattuna juuri lainkaan hitaampia. jos sais koneista vaikka mipsit mitattua voiskin verrata.(sen takia tuo koska sen yhtään yleisessä käytetty testi joka löytyy myös tuolle koneelle).

Furin

• Pöhelö
  • Jäsen
« Vastaus #23 : 30.12.2013 klo 13:49:23 »
Itse olen käyttänyt GIMPpiä vuodesta 2007. Olen tottunut sen puutteisiin ja hyviin puoliin niin hyvin, etten helposti enää pois vaihtaisi, mutta onhan se ihan hemmetisti hitaampi, kuin esim Photoshop ihan mikä tahansa. Nykyraudallani se pyörii ihan siedettävästi, mutta isoilla siveltimillä tulee ongelmia vastaan. Sille ei voi mitään.

Ei se paljoa vaadikaan, mutta ei se salama ole, kuten Photoshop, jota olen myös joskus testaillut. Jos on Photariin tottunut, ei varmasti halua GIMPpiä kahta kertaa käyttää.