Kirjoittaja Aihe: Kysymys lyijykynällä sarjakuvan piirtäminen..  (Luettu 12780 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

OM

• Jäsen
Vs: Kysymys lyijykynällä sarjakuvan piirtäminen..
« Vastaus #15 : 29.08.2012 klo 13:42:28 »

Kyllä minusta tarvitaan muitakin lyijyn pehmeys asteita kuin pelkkä HB. Sillä saa sellaista hieman kovaa jälkeä jota voi sitten pehmentää vaikkapa 4HB tai sitäkin suuremmilla kovuuksilla. Totta on, että mitä suurempi kovuus aste sitä suttaavampaa jälkeä tulee. Minusta 7B sormella hankaamalla saa kaunista laveerausta jota itse käytän aina kun teen lyijykynillä.
Itse en suosi noita lyijytäytekyniä, joissa lyijy on todella ohutta. Sitä parempaa jälkeä saa aikaiseksi, mitä paksumpi itse lyijy on. Käytän tällä hetkellä 2 mm lyijyä joka erinomaista laadultaan,
Minulla on käytössä nyt aivan uusi tekninen lyijytäytekynä joka on aivan mahtava käyttää. Siinä on paksumpaa lyijyä kuin nuo perinteiset lyikytäytekynät 0,3, 0,5, 0,7 ja 0.9. Olen rakastunut uuteen kynääni. Laitan piakkoin galleriaan jotain tekelettä tällä uudella kynällä tehtyä.

Hoppi

• Vieras
« Vastaus #16 : 29.08.2012 klo 18:53:37 »
Itse en suosi noita lyijytäytekyniä, joissa lyijy on todella ohutta.

Minun mielestä ne sopii hyvin yksityiskohdan piirtämiseen.

Minulla on käytössä nyt aivan uusi tekninen lyijytäytekynä joka on aivan mahtava käyttää. Siinä on paksumpaa lyijyä kuin nuo perinteiset lyikytäytekynät 0,3, 0,5, 0,7 ja 0.9. Olen rakastunut uuteen kynääni. Laitan piakkoin galleriaan jotain tekelettä tällä uudella kynällä tehtyä.

Laittappas. En ole kuullutkaan tuommoisesta kynästä. Minkäs merkkinen?

OM

• Jäsen
« Vastaus #17 : 29.08.2012 klo 19:15:52 »

STAEDTLER MARS TECHNICO 2MM/ 4007817737866

Ossi Hiekkala

• Archipictor
  • Jäsen
  • archipictor.com
« Vastaus #18 : 29.08.2012 klo 20:25:04 »
( ....tai ainkin pitäis ratkaista, erikoisella toteutustavalla kyllä voi päästä vaikka kansakunnan kaapin päälle,köh köh, esim. raapekartongilla...;)

Totta. Viittaat epäilemättä Lasse Rantaseen.

Itse en suosi noita lyijytäytekyniä, joissa lyijy on todella ohutta. Sitä parempaa jälkeä saa aikaiseksi, mitä paksumpi itse lyijy on. Käytän tällä hetkellä 2 mm lyijyä joka erinomaista laadultaan,

2 mm lyijytäytekynät ovat ehdottomasti parhaita piirustukseen mutta valitettavasti niiden lyijyt ovat todella kalliita.

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #19 : 29.08.2012 klo 22:52:08 »
2 mm lyijytäytekynät ovat ehdottomasti parhaita piirustukseen mutta valitettavasti niiden lyijyt ovat todella kalliita.

Mä kävin äskettäin Saksassa taidetarvikeliikkeessä ja ostin joukon Koh-I-Noor Versatil 5347 -kyniä, 2mm lyijytäytekyniä siis. Ei ne kai maksaneet kun jonkun 4-6 euroa kappale, ja lyijyt niihin muutaman euron per paketti. Mä käytän noissa paitsi 2B-grafiittia, myös punaruskeaa ja valkoista "öljyliitua" lyijynä.

Useammin mä käytän 1mm kuin 2mm lyijytäytekynää kyllä. Se on lähempänä sitä vahvuutta millä mä tussillakin tekisin, ei tuu ongelmia originaalikoon valinnan kanssa.

Kivi

Ossi Hiekkala

• Archipictor
  • Jäsen
  • archipictor.com
« Vastaus #20 : 30.08.2012 klo 08:13:55 »
Itse olen ostanut ison nipun noita lyijyjä Japanista. Suomessa, jos on sattunut löytymään, ovat olleet jotain 1 € / lyijy! Ja sen lisäksi vielä huonolaatuista, katkeilevaa lajia. Eli jos tulee reissattua Saksaan pitänee muistaa ostaa.

Kuikka

• Jäsen
  • Sika joka ei lennä on pelkkä sika.
« Vastaus #21 : 30.08.2012 klo 09:07:04 »
Mikä ero noilla lyjytäytekynillä piirtämisellä on verrattuna perinteiseen lyijykynään?

Ossi Hiekkala

• Archipictor
  • Jäsen
  • archipictor.com
« Vastaus #22 : 30.08.2012 klo 09:51:44 »
Mikä ero noilla lyjytäytekynillä piirtämisellä on verrattuna perinteiseen lyijykynään?

Parempi ote (kynä ei lyhene), teroittamisen mukavuus (jos on hyvä teroitin).

Kuikka

• Jäsen
  • Sika joka ei lennä on pelkkä sika.
« Vastaus #23 : 30.08.2012 klo 10:21:24 »
Parempi ote (kynä ei lyhene), teroittamisen mukavuus (jos on hyvä teroitin).

No tuo ois kyllä kätevää jos ei tarttis miettiä mihin ne kynän pätkät laittaa, ei niillä hella lämpiä. Teroittimeen en ole itte tottunut, olen tykästynyt puukolla teroitettuun kärkeen, sillä saan kynän terästä pitemmän ja kapeamman.

Mutta tuota pitää kyllä kokeilla, pannaan hankintaan.

OM

• Jäsen
« Vastaus #24 : 30.08.2012 klo 10:38:18 »
Useissa noissa teknisissä( Mechanical) lyijykynissä on pieni söpö teroitin kynän toisessa päässä metallisessa korkissa.
Mutta samanlaisia kyniä merkkiä Fabercastrell ja muitakin  myydään myös kirjakaupoissa. Esimerkiksi olen nähnyt samanlaisia Akateemisen kynäosastolla ja muistaakseni myös Temperassa. Nuo Akateemisessa olevat kynät jäivät mieleeni siksi, koska nappasin niitä ostoskoriin silloin taiteidenyönä hiljattain, kun taiteilijatarvikkeista oli 20%:n alennus  ison kasan. Mutta sitten sanottiin, että ikävä kyllä ne eivät kuulu taitailijatarvikkeisiin ja alennus kampanjaan. Pahus!  Lappasin ne takaisin hyllyyn, sillä ovh hinta oli aika korkea.
« Viimeksi muokattu: 30.08.2012 klo 10:42:25 kirjoittanut Orjan May »

Hoppi

• Vieras
« Vastaus #25 : 31.08.2012 klo 13:32:02 »
Teroittimeen en ole itte tottunut, olen tykästynyt puukolla teroitettuun kärkeen, sillä saan kynän terästä pitemmän ja kapeamman.

Kyllä ne puukolla teroitetut kärjet ovat mukavia, mutta esimmäisen kerran kun teroitin niin tuli haava ja sen lisäksi en osaa teroittaa. Kyllä hyvällä teroittimilla saa ihan hyvää jälkeä. Kerran eräällä luokkalaisellani oli melko hyvä teroitin ja alle viikossa melkeimpä kaikilla pojilla ja melko monella tytölläkin oli samanlainen teroitin.

STAEDTLER MARS TECHNICO 2MM/ 4007817737866

En ole kuullutkaan, mutta kuulemma graafikot käyttää tommoisia paksu kärkisiä kyniä.

Mistä ostit ja paljonko suunilleen maksoi?