Ossi Hiekkala esitti hienoja ahatuksia. Olen täysin samaa mieltä. Hänen kirjojensa avulla olen opetellut anatomiaa joka ei ole minun mielestä helpoimpia asioita oppia taiteessa... mutta niin tärkeä elementti kuitenkin. Monet ihmiset kuvittelevat ehkä, että piirtäminen on lopultakin helppoa. Mutta voin sanoa, että jos sen tekee anatomisesti oikein, se ei ole aivan yksinkertaista että tuosta vaan osaa piirtää esimerkiksi ihmisen, jonka kaikki lihakset ovat anatomisesti oikein tehty. Tikku ukkoja piirrettäessä tai karikatyyleissä se se ei ole nin tärkeää, mutta minulle realistisen kuvituksen tekijänä äärettömän tärkeä elementti, että yksityiskohdat täsmävät todellisuuden kanssa on a ja o. Mutta hienoa, että hänen kirjoistaan on ollut apua monille. Kiitos kun toitte ajatuksianne esille Loomisin erinomaisista kirjoista. Niistä todella oppii. Siksi suosittelen jokaiselle joka piirtää tikku ukkoja perehtymistä anatomian mielenkiintoiseen maailmaan. Noiden kirjojen avulla voitte varmasti saada omiin kuvituksiiinne uusia elementtejä.
Kannattaa hyödyntää työväen opistojen elävän mallin piirustuskursseja, jossa erinomaiset ja ammattitaitoiset opettajat antavat kullan arvoisia vinkkejä. Olen itse hyötynyt suurresti näistä kursseista.