Kirjoittaja Aihe: Ka-Blam.com kokemuksia  (Luettu 3789 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mico1234

• Jäsen
Ka-Blam.com kokemuksia
« : 05.01.2010 klo 03:46:08 »
Raapusteltuani Wacomilla strippejä aikani, ajattelin, että nyt on aika kokeilla
miltä ne näyttää painettuna. Ainoa järkevä vaihtoehto minulle oli Print-On-Demand.
Lukemattomien POD-etsintöjen jälkeen päädyin Ka-Blamiin.

Aluksi suunnittelin 60-sivuista Tradebackia, mutta luettuani tarpeeksi kommentteja sivujen irtoamisesta,
päädyin Saddle Stitched versioon. Ka-Blamin raja SS:llä on 52 sivua ja oli kiire
saada 2009 tämä asia hoidettua alta pois.

Joten 40 sivua niitattuna oli tilaus.

Tein sivut valmiiksi, yksi sivu=yksi TIFF. LZW-pakkaus, Zip-pakkaus. 40 sivua mahtui n.140 megaan.

Tein tilauksen 25.11.2009 ja tiedostot lähti sendspace.comiin.
Kesti pari päivää ja kyselin, eivätkö he saaneet linkkiä (tottakai saivat, tein kaiken niinkuin pitikin).
No, linkki uudestaan Ka-Blamiin 28.11.2009 ja 1.12.2009 oli tiedostot imuroitu.

1.12.2009 tulikin jo low resolution digital proof pdf:nä. Kaikki ok, joten painoon vaan (yksi hämäävä moka oli jäänyt viimeiselle sivulle, mutta ajattelin, että menköön).

2.12.2009 PayPal-maksu ja homma lähti sillä käyntiin (merkki siitä, että olin hyväksynyt pdf:n).

23.12.2009 tuli sähköpostiin tieto, että paketti oli lähtenyt matkaan väliä Orlando, Florida - Pori, Suomi.

31.12.2009 postiluukusta kopsahti paketti ja eikun repimään auki.
Paksu kirjekuori, jonka sisällä oli toinen pahvikuori, josta löytyi 5 kpl kirjoja muoviin pakattuna.

Ensimmäinen vaikutelma oli, että näyttääpä hyvältä (varsinkin kun oli tottunut näytöltä näitä katselemaan).
Sitten aloin selaamaan nopeasti läpi "teostani" ja en ollut uskoa silmiäni: Tämähän näyttää aivan helvetin hyvältä.
Ei ne sarjakuvat sentään yhtään parempia ollut, mutta värit ja etenkin musta. Kuin Spinal Tapin levyn kansi.
"None more black".

Katsoin viimeistä sivua, miltä jättämäni moka näyttää, mutta olivat korjanneet senkin puolestani.

Kansipaperi oli odottamani vahvuista, mutta sisällä olisi saanut olla hieman paksumpaa paperia, mutta ok sekin.

Kokemus Ka-Blamista erittäin positiivinen ja puoli-ilmaisiahan nämä 5 kpl oli, mitä nyt postimaksut nosti hintaa muutaman kirjan verran.
Ka-Blamin mainoksen otin takakannen sisäpuolelle, mistä pieni hinnanalennus.

Lopullinen koko oli n.8x10,5 tuumaa ja kokonaan väreissä.

Tämä oli siis vähän yli kuukauden prosessi ja seuraavaksi aion kokeilla hieman paksumman tradebackin tilausta, on se painojälki niin loistavaa.

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
Vs: Ka-Blam.com kokemuksia
« Vastaus #1 : 05.01.2010 klo 09:36:23 »
Kiitos vinkistä. Sopiiko kysyä mitä koko homma maksoi? (Paino- ja postikulut).

mico1234

• Jäsen
« Vastaus #2 : 07.01.2010 klo 04:12:32 »
Kannattaa käydä ka-blamin sivuilla laskemassa hinta omalle kirjalle.
Oma projekti oli 4 dollari /kirja.
postikulutkin vaihtelee. Itse otin Airmail Priority eli 14 dollaria kun oli  kiire.

Eli koko homma maksoi noin 20 € muutaman päivän postituksella.

Ja yöllä tuli kirjoiteltua, siis tradeback=trade PAPERback. :

Ja vielä painojäljestä: normi 300 dpi kokoon tehty strippi ---> ei pikseleitä, luuppia en omista mutta suurennuslasilla en näe. Laitoin kirjaan kokeeksi yhden jpg:stä suurennetun stripin, eikä sekään hullummalta näytä.
Uskomatonta. Tätä pikseliasiaa tässä projektissa eniten pelkäsin, mutta normaali strippi näyttää todellakin siltä,
 kuin se olisi tussilla tehty alunperin. Jostain luin, että ka-blam vetäis 1200 dpi mustat, mutta nyt näyttää siltä, että ei sekään riitä. (Olen ollut kirjapainossa töissä 11 vuotta, ja ei ne tähän jälkeen pysty. Ainakaan tällä hinnalla.)
Ja asiakaspalvelu oli top notch. Varsinkin Jen. Vastaa joka kyselyyn seksikkään pirteästi. HAH.

indyplanet (samaa firmaa) shipping to finland (slowest): 4.96$ (koitappa lähettää Suomesta ulkomaille tähän hintaan)

ps. tiedostot oli  8,25x10,75 tuumaa = 209x273 mm  (2475 x 3225 px) eli TRIMMED SIZE: 8x10,5 tuumaa

edit: typot
« Viimeksi muokattu: 07.01.2010 klo 05:41:00 kirjoittanut mico1234 »

mico1234

• Jäsen
« Vastaus #3 : 07.01.2010 klo 05:02:16 »
Ja tässä vielä kolme paikkaa, josta valitsin.

ka-blam.com
----------------
hyvä: -hinta
         -RGB
         -ei setup fee

huono: -vain TIFF (koko suuri) voi lähettää 2 zippia sendspaceen! kysytty!
            -ei omaa upload serveriä
           -LZW pakkaus (en pidä photoshopista, onnistuuu ihan ilmaisella             
            XnViewilläkin)

comixpress.com
--------------------
hyvä: -oma serveri tiedostoille
         -käy myös Tiff

huono: -CMYK
            -setup fee

lulu.com
-----------
hyvä: -JPG tai PNG
          -oma serveri tiedostoille
          -RGB
          -ei setup fee

huono: -epäselvät ohjeet
            -huonot nettisivut

ps. hyvät ja huonot  puolet ovat tietysti henkilökohtainen mieltymys. Peas!
« Viimeksi muokattu: 07.01.2010 klo 05:07:14 kirjoittanut mico1234 »

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #4 : 07.01.2010 klo 16:19:25 »
(Olen ollut kirjapainossa töissä 11 vuotta, ja ei ne tähän jälkeen pysty. Ainakaan tällä hinnalla.)
Digipaino antaa paljon anteeksi. Itekin olen toisinaan taittanut erinäisiä lehtiä digillä painettavaksi ja matsku on ollut pieniresoluutioista, mutta silti on tullut yleensä kohtuujälkeä.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

mico1234

• Jäsen
« Vastaus #5 : 14.03.2010 klo 04:34:14 »
Digipaino antaa paljon anteeksi. Itekin olen toisinaan taittanut erinäisiä lehtiä digillä painettavaksi ja matsku on ollut pieniresoluutioista, mutta silti on tullut yleensä kohtuujälkeä.

Jep, digipainosta en juurikaan tiedä mitään, mutta jälki on parasta mitä olen nähnyt.
Liitteessä suurennos (digikameralla otettu, värit tietysti päin helvettiä), jossa pitäisi näkyä pikseleitä.
Siis 90-luvun surkealla piirto-ohjelmalla vedettyä viivaa (300 dpi).

Olen todella kyllästynyt harmaaseen "mustaan", jota yleensä sarjakuvissa näkee.
Pikseleihin olen tottunut, mutta niitä ei saisi painettuna näkyä yhtään.