Kirjoittaja Aihe: Ruskaa Pakkasella  (Luettu 14341 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Wilpuri

• Vellihousu
  • Jäsen
  • Jaa kuka?
Ruskaa Pakkasella
« : 19.12.2003 klo 08:33:41 »
Jep.

Tuli luettua tuo kyseinen teos (Ruskaa Pakkasella) ja nyt on aika avautua.

En ole koskaan pahemmin innostunut omaelämänkerrallisista jutuista, mutta siitäkin huolimatta tulin ostaneeksi tämän -sarjakuvan. Luin sen heti samana päivänä ja täytyy todeta, että sehän oli loistava.

Oli hauskaa lukea tamperelaisen nuoren sarjakuvapiirtäjän arjesta, koska tällä hetkellä olen sellainen itse. Oli mukava huomata yhtäläisyyksiä omaan persoonaan ja elämään, mutta myös huikeita eroja.

Sarjakuvasta jäi hyvä mieli ja lämmin mukava olo, koska vaikka Reimalla nyt ei tainnut aina mennä kaikki ihan putkeen, niin sarjakuva ei kuitenkaan ollut mitään ahdistuksessa piehtarointia (eli tämä on siis tosi epätrendikästä kamaa ;D ).

Huomasin vähänaikaa sitten, että Mäkinen oli lähettänyt minullekin kutsun teoksen julkkareihin, mutta koska silloin oli pitkä tauko, jolloin en päässyt lukemaan postiani, niin en moista huomannut  :P. Kiitokset kutsusta kuitenkin...

Ainoat risut, mitä tähän hätään keksin varsinaisesta päätarinasta ovat vähäiset: Välillä hahmot keskenään liian saman näköisiä ja sivut olisivat saaneet olla isompia.

Lopun wanhat sarjakuvat olivat myöskin valaisevia. Kun itse olen pienestä asti (ja siis edelleenkin) tehnyt Sci-Fi ja Fantasia tarinoita tai umpihulluja huumoripläjäyksiä, niin oli jopa hieman surrealistista huomata, että joku on nuoruudessaan jo tehnyt oikeasta elämästä kertovaa draamasarjakuvaa... itse en moiseen pystyisi vieläkään (vaikka ikää on sentään kohta 20  ::) ).

Juu. Onko muilla kommentoitavaa tästä hienosta ja nostalgisesta sarjakuvasta?
« Viimeksi muokattu: 03.01.2005 klo 17:16:34 kirjoittanut Reima Mäkinen »
"Someday I will be so powerful that secretaries will HAVE to explain why they laugh at me" - Asok the Intern

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
Re:P**kaa Rukkasella
« Vastaus #1 : 19.12.2003 klo 12:02:44 »
Mäkin tykkäsin. Erityisen kiinnostunut olin Tampereen silloisesta arkkitehtuurista (mm. liukuportaat keskarin apteekin vieressä, siinä, missä nyt on työkkäri).
Mutta se tarinakin oli hyvä. En voinut lukiessa olla vertaamatta Kivisyliin, josta myös tykkäsin ja tämä oli himpun verran parempi. Ehkä se oli tunnelma. Ja tietenkin nostalgia vaikutti paljon.
Helluntailaiskohdat kirvoittivat hyvät naurut. Kyllä meikäläiset jo silloinkin näköjään osasivat.
Minäkin olisin julkkareihin halunnut mennä, mutta kun samaan aikaan oli kolussa näyttökoe, eikä voinut edes lintsata. Mutta sain sentään täydet pisteet ;D
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #2 : 20.12.2003 klo 00:42:04 »
 - - -
« Viimeksi muokattu: 20.12.2003 klo 09:37:54 kirjoittanut [kivi] »

Red Klay

• Vieras
« Vastaus #3 : 20.12.2003 klo 01:54:30 »
Kivi, älä viitsi olla noin ylimielinen. Vilpurin kommentti Reiman albumista oli hänen henkilökohtainen mielipiteensä, ei objektiiviseksi tarkoitettu arvostelu.

Kvaakin keskusteluryhmät saattavat olla hedelmällinen paikka harjoittaa tekstianalyysia, mutta niuhottaminen näissä ympyröissä on kyllä aika lapsellista, varsinkin noin vanhalta ja kokeneelta mieheltä. Järki käteen ja vähän suhteellisuudentajua.

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #4 : 20.12.2003 klo 09:43:48 »
Kivi, älä viitsi olla noin ylimielinen. Vilpurin kommentti Reiman albumista oli hänen henkilökohtainen mielipiteensä, ei objektiiviseksi tarkoitettu arvostelu.

Ei, kyseessä oli nimenomaan Wilpurin "työnäyte" sisällöntuottajaksi, kuten tuolta ylimmästä alueesta voi lukea.

http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?board=2;action=display;threadid=595

Ja mä en ole ylimielinen, kiistän jyrkästi - se ei oo mun luonteessani. Tosin sen myönnän, että ärähdykseni johtui muustakin kuin juuri tästä threadista, lähinnä siitä, että Wilpuri kertoo itsestään samat asiat ihan joka threadissa (ja tosiaan melkein joka threadissa on yksi Wilpurin näkemys mukana), oli kyse Aku Ankan rusetista tai peliautomaateista, noin niinku kärjistettynä.
« Viimeksi muokattu: 20.12.2003 klo 09:57:57 kirjoittanut [kivi] »

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #5 : 20.12.2003 klo 10:20:00 »
Vai työnäyte!? Itse olen kamppaillut sen kanssa, että voinko kirjoittaa keskusteluihin kepeämmin kuin "toimittajana". Nyt tuli todistettua sekin, että ihmisellä ei kai voi olla kuin yksi rooli.

Tai ainakin varmaan moni mieltää sen niin, että kirjoittipa minne tahansa, niin aina pitää säilyttää sama (tajunnan)taso. Tekstejä tulkitaan ikään kuin samassa jatkumossa, välittämättä kontekstista tai mediasta. Ehkä tämä vaikuttaa siihenkin, että harva (yhtään tunnetumpi) piirtäjä kehtaa esiintyä täällä omalla nimellään. Miksi pilata mainettaan ja vaivalla luotua imagoaan mottipäisillä kommenteilla jossain netin keskustelupalstalla?!

Henkilökohtaisesti olen ratkaissut asian niin, että nakkaan kikkareet sille mitä muut ajattelevat. Kvaakin, jutut yritän kirjoittaa asiallisina juttuina ja muuten pysyn omana itsenäni, asiallisuuksineni ja asiattomuuksineni. Tämä keskustelu, vaikka onkin kirjallista, rinnastuu mielessäni puheeseen, joka häviää eetteriin sen siliän tien kun se on ulostettu. Pakko toki on olla tekstissä hieman asiallisempi ja miettiä hieman tarkemmin, mutta silti. Ja siunattu on tämä tekstin korjailemisen, eli editoimisen mahdollisuus täällä.

Harmi että en nähnyt Kiven sensuroitua kommenttia. Mistähän sekin johtuu, että netissä häiritsevät ihan erilaiset asiat kuin elämässä muuten?
« Viimeksi muokattu: 20.12.2003 klo 10:21:00 kirjoittanut Reima Mäkinen »
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Leo

• Jäsen
« Vastaus #6 : 20.12.2003 klo 10:25:02 »
Mutta... Onhan Rosakin erillainen esipuheissaan kuin DCML-listalla... Miksi pitäisi säilyttää sama imago? Lopulta käy samoin kuin Andy McCoille... Minusta ainakin pitäisi pystyä välillä rentoutumaan...

Kivelle: Entä sitten että wilpurin kommentti on joka keskustelussa? Eikös se itse asiassa olekkin idena? Olen tainnut käsittää värrin :P

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #7 : 20.12.2003 klo 10:26:08 »
Pakko vielä jatkaa hiukan. Minusta täällä Kvaakissa on erinomaisen hienoa että varsinaisia albumiarvosteluja voidaan kommentein jatkaa Keskusteluissa. (Toki tämä on yleinen systeemi netissä, sarjakuvahommissa meillä vaan ei ole ennen moista nähty)
Kommentit eivät korvaa kritiikkiä eikä kritiikki poista (hankintoja harkitsevilta ja taiteilijalta) tarvetta kuulla muitakin mielipiteitä teoksesta. Kirjoitelkaa siis rohkeasti. Silläkin uhalla että joku saattaa närkästyä.
« Viimeksi muokattu: 20.12.2003 klo 10:26:36 kirjoittanut Reima Mäkinen »
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #8 : 20.12.2003 klo 10:33:42 »
Ehkä tämä vaikuttaa siihenkin, että harva (yhtään tunnetumpi) piirtäjä kehtaa esiintyä täällä omalla nimellään. Miksi pilata mainettaan ja vaivalla luotua imagoaan mottipäisillä kommenteilla jossain netin keskustelupalstalla?!

Ai? Musta nimenomaan tuntuu, että mitä tunnetumpi, sen todennäköisemmin on omalla nimellään.

Sitä mä kyllä en tiedä, kuka "Red Klay" on.

Se on kyllä totta, että sanomalla mitä ajattelee, saa varhaisseniilin, besserwisserin ja pahimmassa tapauksessa mulkun maineen. (Katsotaan, osaako automaattisensuuri tuonkin?) Toisaalta, parempi noin, kuin että pitäisi harjata kieli puhtaaksi ennen nukkumaanmenoa.

Olla sarjakuvantekijä ja sanoa itseään sarjakuvantekijäksi on kuitenkin kaksi eri asiaa. Molemmilla on paikkansa. Eikä tääkään oo ylimielisyyttä, eihän kukaan myöskään kutsu itseään postinkantajaksi kun käy viemässä vahingossa laatikkoon tulleet naapurin kirjeet oikeaan osoitteeseen..?

Lainaus
Harmi että en nähnyt Kiven sensuroitua kommenttia. Mistähän sekin johtuu, että netissä häiritsevät ihan erilaiset asiat kuin elämässä muuten?

Ei siinä ollut muuta kuin Wilpurin arvostelu uudelleen jäsenneltynä, ja "minä"-kommentit karsittuna silloin jos niillä ei ollut suoraa referenssisuhdetta arvosteltavaan teokseen. Mut samapa tuo, antaa olla poissa - oppia ikä kaikki, eikä kukaan ole seppä syntyessään.

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #9 : 20.12.2003 klo 10:36:15 »
Kivelle: Entä sitten että wilpurin kommentti on joka keskustelussa? Eikös se itse asiassa olekkin idena? Olen tainnut käsittää värrin :P

Niin, jos on sanottavaa kyseessä olevasta asiasta. Se, että tungetaan väkisin puhumaan aidan vitsaksesta jokaiseen aita-aiheiseen ketjuun, ei ehkä oo hyvä idea, jos se rasittaa muita sivuston käyttäjiä: "Äh! Taas..."

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #10 : 20.12.2003 klo 10:59:15 »
Kivi:
"Olla sarjakuvantekijä ja sanoa itseään sarjakuvantekijäksi on kuitenkin kaksi eri asiaa."

Meillähän tämä on perinteisesti onnistunut vain ilmoitusasiana. Se, paljonko (tai kuinka kauan) pitää olla tehnyt sarjiksia tai ansainnut sillä, on sovittavissa. Tarkoitin kumminkin ammattimaisempia tekijöitä, joita meillä on abaut 100 (S-tek jäseniä on nyt 91kpl) Uskoisin, että 10-50% heistä käy ainakin silloin tällöin kuikuilemassa täällä.

Leo:"Onhan Rosakin erillainen esipuheissaan kuin DCML-listalla"

Kyse on medialukutaidosta (tai niin tuon hienon sanan tulkitsen). Ihminen ei ajattelultaan oikein pysy tekniikan ja maailman muutosten vauhdissa. Eikä tarvitsekaan  :)
Privaatti ja julkinen ovat käsitteitä, jotka ovat muutoksen alla. Tulee vuoden vaihteessa mm. uusi laki joka jeesaa tämän asian hahmottamiseen ehkä hiukan.

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #11 : 20.12.2003 klo 11:07:12 »
Meillähän tämä on perinteisesti onnistunut vain ilmoitusasiana. Se, paljonko (tai kuinka kauan) pitää olla tehnyt sarjiksia tai ansainnut sillä, on sovittavissa.

Olihan Napoleonkin keisari heti kruunattuaan itse itsensä. Mielestäni kuitenkin "sarjakuvapiirtäjä" on ammattinimike samalla tavalla kuin vaikka "muusikko", olkoonkin että muusikkouteen on olemassa tutkinto ja sarjakuvaan ei.

Mitään keinotekoisia pätevyys- tai julkaisurajoja en ole asettamassa.

Lainaus
Tarkoitin kumminkin ammattimaisempia tekijöitä, joita meillä on abaut 100 (S-tek jäseniä on nyt 91kpl) Uskoisin, että 10-50% heistä käy ainakin silloin tällöin kuikuilemassa täällä.

Niinkö paljon? En oikein usko tämän sivuston vetovoimaan ainakaan vielä tuossa määrin... no, tuo 10 on luultavasti aika liki totuutta.

Kookos

• Jäsen
« Vastaus #12 : 20.12.2003 klo 11:11:08 »

Niin, jos on sanottavaa kyseessä olevasta asiasta. Se, että tungetaan väkisin puhumaan aidan vitsaksesta jokaiseen aita-aiheiseen ketjuun, ei ehkä oo hyvä idea, jos se rasittaa muita sivuston käyttäjiä: "Äh! Taas..."

Minusta on ihan päätöntä ruveta rajoittamaan ihmisten viestien määrää, kuten olet Kivi pariinkin otteeseen ehdottanut. Ensinnäkin foorumin viestit eivät tule kenenkään sähköpostiin (jollei niitä muistutuksia halua väen vängällä postilooraansa joka aiheesta). Ei  siis ole lukupakkoa.

Jos henkilökohtaisten viestien määrää rajoitetettaisiin jäisi keskustelu vähemmälle. Mitä vähemmän viestejä, sitä vähemmän keskusteltavaa. Moni hyväkin foorumi on kuollut ihan siihen ettei kukaan heitä sinne perusläppää. Nousee rima pahuksen korkealle, jos pitää miettiä joka lausetta kuuteen kertaan ennen kuin uskaltaa sen lähettää. Olen tehnyt toimittajan hommia työkseni ja sellainen kirjoittaminen myös vapaa-ajalla olisi liian puisevaa.

Minua ei jutun määrä henkilökohtaisesti häiritse. Lisää poweria vaan esimerkiksi Wilpurille ja Leolle, jotka omalta osaltaan pitävät keskustelua yllä. Nuoruus ja innokkuus ovat ihan yhtä hyviä ominaisuuksia ja ammattilaisuus ja iän tuoma kokemuskin. Se on sitten eri asia, jos viestit toistuvasti loukkaavat muita ihmisiä. Tälläinen koettiin Disney Comics Mailing Listillä ja onneksi kyseinen henkilö tajusi lopulta lähteä (useiden "lähe vetää"-kehotusten jälkeen).

Se että Wilpurin arvostelu oli henkilökohtainen ja teosta katsottiin suhteessa lukijan omaan elämään oli minusta positiivinen asia. Eihän arvostelu mitään muuta olekaan kuin henkilökohtainen näkemys kyseessä olevasta teoksesta. Kuten sanottua, kyseessä ei muutenkaan ollut mikään "virallinen" kvaakin arvostelu.
Kai Saarto

Leo

• Jäsen
« Vastaus #13 : 20.12.2003 klo 12:35:32 »

Se on sitten eri asia, jos viestit toistuvasti loukkaavat muita ihmisiä. Tälläinen koettiin Disney Comics Mailing Listillä ja onneksi kyseinen henkilö tajusi lopulta lähteä (useiden "lähe vetää"-kehotusten jälkeen).

Ai tälläinenkin on ollut? Milloin ja kuka? Onko tämä henkilö siis lopullisesti lähtenyt vai jättää kirjoittelemisen sikseen?  Huhhuh... Itsekkin olen tuolla listalla mutten kirjoittele huonon kielitaidon vuoksi  ;) Miten tuo Ankkamestarin keskustelulista toimii? Onko se suomeks? En oikeen saanu niistä ohjeista selvää  :-[

Wilpuri

• Vellihousu
  • Jäsen
  • Jaa kuka?
« Vastaus #14 : 20.12.2003 klo 17:36:14 »

Ei, kyseessä oli nimenomaan Wilpurin "työnäyte" sisällöntuottajaksi, kuten tuolta ylimmästä alueesta voi lukea.

http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?board=2;action=display;threadid=595

Olet väärässä. Kirjoitin tämän ENNEN, kuin näin että toimittajia haetaan... tosin tuskinpa minua uskot. Tämän kirjoitin vain siksi, että tämä kyseinen teos ylitti niin reilusti odotukseni ja halusin ilmoittaa tuntemukseni tekijälle ja muille sarjakuvaharrastajille.

Tämä siis EI OLE työnäyte, vaan aivan normaali ketjun aloitus tästä sarjakuvasta!!!!  >:(

Lainaus
Ja mä en ole ylimielinen, kiistän jyrkästi - se ei oo mun luonteessani.

Sen uskon, mutta teet pikälle meneviä johtopäätöksiä ihimistä muutaman viestin perusteella.

Lainaus
Wilpuri kertoo itsestään samat asiat ihan joka threadissa (ja tosiaan melkein joka threadissa on yksi Wilpurin näkemys mukana), oli kyse Aku Ankan rusetista tai peliautomaateista, noin niinku kärjistettynä.

Anteeksi. Ehkä iän myötä tapa häviää...   :(
"Someday I will be so powerful that secretaries will HAVE to explain why they laugh at me" - Asok the Intern