Kirjoittaja Aihe: Kulttuurierot?  (Luettu 18817 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kari Heikonen

• Vieras
Kulttuurierot?
« : 02.10.2003 klo 16:48:43 »
Tuolla Sisältö-säikeessä sivuttiin varsin mielenkiintoista aihetta, josta voisi yrittää jatkaa täällä:

Ehkä kyse on kulttuurieroista.
Tuntuu siltä että Ruotsissa ja Norjassa molemmissa listakärkiä hipovat ainakin suomalaisen mielestä rumat ja kömpelöt sarjakuvat. Ainakin itselläni on sellainen näkemys ettei moiset sarjakuvat voisi selvitä suomalaisessa, visuaalisesti paljon pedantimmassa sarjakuvailmapiirissä.

Nimittäin alan ruotsalaiset tuttavani ovat jo vuosikausia hymähdelleet suomalaisen vaihtoehtoisenakin pidetyn sarjakuvan sisällölliselle jämähtämiselle lähes 80-luvulle. Kaunista ja pätevää piirrosjälkeä syntyy kautta linjan, mutta muuten vaikuttaa kuulemma siltä että oltaisiin tyydytty kuluneeseen kevyen ironiseen yleisotteeseen. Ruotsissa on sitten osattu keskittyä sisältöön joka kirpaisee ja kouraisee, ja kömpelömpikin ("alkuvoimaisempi"?) piirrosjälki on valjastettu tämän välittymiseen, väittivät.

Näiden kvaliteettienhan ei tarvinne olla toisensa poissulkevia ansioita - mutta täytyy myöntää, että aikoinaan minultakin kesti pitkään ennen kuin vaivauduin keskittymään esim kokonaiseen Åsa Grennvall -albumiin asti. Se sitten iskikin vielä tehokkaammin kuin monet pikkunäppärät kotimaiset taidepläjäykset, joita tulee makusteltua viileän tyytyväisenä myhäillen vaikkapa vartin kerrallaan. Sen sijaan nyt Sarjamaniankin julkaiseman Seitsemäs kerros -albumin takia oli aikoinaan pakko valvoa yhdellä kertaa aamuun asti, niin ..öh, kouraiseva kokemus se oli.  En kuitenkaan usko, että Grennvallin ansiot lepäisivät pelkästään järkyttävän, omaelämäkerrallisen tarinan varassa, sillä kerrontatekniikaltaankin teos on harvinaisen taitavaa ja tasapainoista tavaraa. Ja vaikka pedanttisin tyyliniekkasilmin hätäisesti vilkaistuna uusinkin piirrosjälki saattaa vaikuttaa raivostuttavan amatöörimäiseltä, se on jopa kehittynyt vuoden 1999 debyytistä Det känns som hundra år - jonka ensimmäisen ruudun puhekupla kertoi: "Kuten näette, minä en osaa piirtää yhtään"...  

Tosiaankin: voiko tällainen pärjätä Suomessa? Ruotsissahan Grennvallin lisäksi tuollaista "huterammin" piirrettyä tilityssarjakuvaa on julkaistu kasoittain (Mats Jonsson, Gunnar Krantz, Daniel Ahlgren, Rasmus Gran, Coco Moodysson, Karna Rusek jne), sekä omina albumeina että laajemminkin levinneinä MegaPyton-lehdessä (eräänlainen Ruotsin Myrkky, mutta paremmilla sarjoilla).

Ja toisaalta: mahtaisiko Suomessa olla taipumusta väheksyä tehokkaampiakin omaelämäkerrallisia tilityksiä "akkojen kitinänä"? Vai ovatko ne käytännössä sittenkin sama asia?

Wilpuri

• Vellihousu
  • Jäsen
  • Jaa kuka?
Re:Kulttuurierot?
« Vastaus #1 : 02.10.2003 klo 17:14:06 »
Ruotsalaiset tuttavani ovat jo vuosikausia hymähdelleet suomalaisen vaihtoehtoisenakin pidetyn sarjakuvan sisällölliselle jämähtämiselle lähes 80-luvulle. Kaunista ja pätevää piirrosjälkeä syntyy kautta linjan, mutta muuten vaikuttaa kuulemma siltä että oltaisiin tyydytty kuluneeseen kevyen ironiseen yleisotteeseen. Ruotsissa on sitten osattu keskittyä sisältöön joka kirpaisee ja kouraisee, ja kömpelömpikin ("alkuvoimaisempi"?) piirrosjälki on valjastettu tämän välittymiseen, väittivät.

Minä luen ainakin huomattavasti mielummin 80-luvulle jämähtänyttä sarjakuvaa, kuin jotain "modernia" ja "alkuvoimaista" soopaa, joka näyttää vauvan tuhertelulta.

Taas kerran on on yritetty uudistua vaikka väkisin ja onkin otettu pari harppausta taaksepäin. Kyllä kirpaiseva/kouraiseva tarina kirpaisee/kouraisee enemmän jos mukana on hieno visuaalinen tuki. Ei kaiken tarvitse olla älyttömän upeasti taiteiltua, mutta itsetarkoituksellinen rumuus (tarkoitan siis rumuutta, enkä rumuutta. Rumuus voi näyttää hyvältäkin, toisin kuin rumuus  ???) on mielestäni typerää.

Jos ei osaa piirtää, niin kirjoittakoon kirjan tai tehköön pelkän käsikirjoituksen ja palkatkoon piirtäjän.
"Someday I will be so powerful that secretaries will HAVE to explain why they laugh at me" - Asok the Intern

KH

• Vieras
« Vastaus #2 : 02.10.2003 klo 17:42:24 »
Wilpuri: puhuitko nyt yleisesti ottaen, vai olitko myös lukenut juuri Grennvallia?

Otto Sinisalo

• Jäsen
« Vastaus #3 : 02.10.2003 klo 18:04:49 »
Minä luen ainakin huomattavasti mielummin 80-luvulle jämähtänyttä sarjakuvaa, kuin jotain "modernia" ja "alkuvoimaista" soopaa, joka näyttää vauvan tuhertelulta.

Taas kerran on on yritetty uudistua vaikka väkisin ja onkin otettu pari harppausta taaksepäin.

Ymmärrät kai, että jos jatkat samojen, kärjistettyjen mielipiteiden toistamista viestiketjusta toiseen alat vaikuttaa aika kapeakatseiselta ja pikkusieluiselta - vaikket sitä olisikaan? Varsinkin, kun yleistät surutta.

Tarkoitan lähinnä käsitteiden "taiteellinen", "moderni" ja "uudistua" käyttämistä kirosanoina. Minä ainakin olen "saanut pointtisi", kiitos vaan.

Wilpuri

• Vellihousu
  • Jäsen
  • Jaa kuka?
« Vastaus #4 : 02.10.2003 klo 18:21:26 »
Otto kuule... jos lukisit vähän vähemmän valikoidusti tekstiäni. Uudistus on hyvästä, mutta uudistuksen varjolla tapahtuva taantumus on mielstäni huonompi juttu...

Jos joku haluaa lukea huonosti piirrettyä ruotslaista sarjakuvaa, niin hänellä siihen täysi oikeus. Jos joku sanoo, että se on jotenkin edistyneempää sarjakuvaa, kuin "perinteinen" sarjakuva olen eri mieltä. Ja varmuuden vuoksi totean vielä, että en yleistä, että kaikki ruotsalaiset sarjakuvat olisivat huonosti piirrettyjä.

Ja oikea uudistuminen tapahtuu useimmiten luonnostaan, eikä väkisin. (MUTTA EN SUINKAAN VIHAA UUDISTUSTA  ;) )
"Someday I will be so powerful that secretaries will HAVE to explain why they laugh at me" - Asok the Intern

Otto Sinisalo

• Jäsen
pedanttia ulinaa
« Vastaus #5 : 02.10.2003 klo 19:24:10 »
Otto kuule... jos lukisit vähän vähemmän valikoidusti tekstiäni. Uudistus on hyvästä, mutta uudistuksen varjolla tapahtuva taantumus on mielstäni huonompi juttu...

Jarkko: luin viestisi ja luinpa ne vielä toistamiseen, ennen kuin ryhdyin kitisemään.

Kritiikkisi ongelma on se, ettet mainitse näitä huonoja teoksia nimeltä. Tämän vuoksi argumentointisi näyttää siltä, että lyöt  yleistäen kaikkea kokeilevaa materiaalia ja leimaat niiden lukijat hölmöiksi, jotka eivät näe tätä "keisarin vaateettomuutta".

En tiedä, oletko itse sarjakuvantekijä, jolloin kollegoiden osoittelu luonnollisestikin olisi riskaabelia hommaa. Mutta jos tuomitset sarjakuvia tekotaiteelliseksi ja taantumukselliseksi, olisi hyvä tietää, mistä puhut ja oletko ne lukenut.

Wilpuri

• Vellihousu
  • Jäsen
  • Jaa kuka?
Re:pedanttia ulinaa
« Vastaus #6 : 02.10.2003 klo 21:05:38 »

En tiedä, oletko itse sarjakuvantekijä, jolloin kollegoiden osoittelu luonnollisestikin olisi riskaabelia hommaa. Mutta jos tuomitset sarjakuvia tekotaiteelliseksi ja taantumukselliseksi, olisi hyvä tietää, mistä puhut ja oletko ne lukenut.

Olen itse sarjakuvan tekijä (melko amatööri vielä) enkä halua mollata ketään. Taide sarjakuva on minusta OK juttu, mutta jos taide maakarit (JOTKUT! EIVÄT KAIKKI!), jotka ilmeisesti pitävät nykyään surkeasta kuvituksesta (VAIN JOTKUT!),rupeavat "hymähtelemään" vanhan tai "perinteisen" sarjakuvan ystäville ja pitävät näitä takapajuisina, niin jossakin on mielestäni jotakin vialla.

Tehkööt ja lukekoot mitä haluavat, mutta heidän tulee myös ymmärtää se, että välttämättä he eivät ole kulttuurin kärkeä kuin omasta mielestään.

(Miksiköhän kaikesta kirjoittamastani tekstistä tulee aina kauhean kriittinen kuva? Ehkä se johtuu siitä, että täällä tekstimaailmassa ei ole äänenpainotuksia...  :P)

vesa saarinen

• Jäsen
« Vastaus #7 : 02.10.2003 klo 22:58:32 »
Olen itse sarjakuvan tekijä (melko amatööri vielä) enkä halua mollata ketään. Taide sarjakuva on minusta OK juttu, mutta jos taide maakarit (JOTKUT! EIVÄT KAIKKI!), jotka ilmeisesti pitävät nykyään surkeasta kuvituksesta (VAIN JOTKUT!),rupeavat "hymähtelemään" vanhan tai "perinteisen" sarjakuvan ystäville ja pitävät näitä takapajuisina, niin jossakin on mielestäni jotakin vialla.

Aina, jos joku ryhtyy määrittelemään, että "taide on x" tai "taide on sitä, että ei x" niin hälytyskellojen pitäisi alkaa soimaan. Se, että yksikäsitteisesti tuomitaan kaikki yhden elementin pohjalta - esimerkiksi "sarjakuva on roskaa, jose piirrosjälki on huono" tai "sarjakuva on roskaa, jos tarinasisältö on surkea" - on jo vaarallista.

Pitäisi ymmärtää, että sarjakuvissa - ja elämässä ylipäätäänkin - on sävyjä mustan ja valkoisen välillä. Absoluuttisen vihan tai raivon purkaminen jotakin tyylisuuntaa tai ilmaisutapaa kohtaan on vähän turhaa, varsinkin kun kyse on lähinnä mielipide-eroista.

Lähinnä taustalta seuranneena tulee mieleen, että pitäisiköhän ajoittain miettiä omia käsitteitä ja niiden merkityksiä ja pohtia vasta sitten, että mitä sanoo - tai kannattaako sanoa ollenkaan.

Jatkakaa, kunhan vain mutisen ja keskityn jatkossakin olemaan hiljaa.  :)
"Maailman turhien asioiden joukossa sarjakuvat edustavat kärkipäätä! Kaiken lisäksi ne ovat kalliita."
-Roope Ankka
http://vesasaarinen.fi

Wilpuri

• Vellihousu
  • Jäsen
  • Jaa kuka?
« Vastaus #8 : 03.10.2003 klo 08:19:09 »
Absoluuttisen vihan tai raivon purkaminen jotakin tyylisuuntaa tai ilmaisutapaa kohtaan on vähän turhaa, varsinkin kun kyse on lähinnä mielipide-eroista.

Absoluuttisen raivon? Häh? Minä olen ainakin aivan rauhassa. Täällä kysyttiin mielipidettä asiasta. Annoin omani. Nyt minua syytetään, että mieleipiteeni on liian jyrkkä... Miksi? Pitäisikö minun pitää huonosti piirretystä sarjakuvatsa? Minä annan muiden pitää siitä. Antakaa minun olla pitämättä...

Syy miksi avasin turpani täällä oli se, että asiasta kysyttiin ihmisten mielipidettä. Annoin omani. Turha teidän on ryhtyä vaahtoamaan siitä, että vastaan kun kysytään.
« Viimeksi muokattu: 03.10.2003 klo 08:19:43 kirjoittanut Wilpuri »

tertsi

• Vieras
« Vastaus #9 : 03.10.2003 klo 09:03:54 »
Hyvä Wilpuri!

Minäkin pidän hyvin piirretystä sarjakuvasta.
En pidä sellaisesta, jonka tekemiseen ei vaadita piirustustaitoa. Eli ymmärrän aivan hyvin Wilpuria. Itsekään en pystyisi nimeämään näitä taiteellisia juttuja nimeltä, koska ne eivät ole todellakaan jääneet mieleen.

Yksistään hyvin piirretyt ruudut eivät tietenkään riitä. Juonenkuljetuksen pitää olla kiinnostavaa.
Tosin piirustustaidon puutetta voi korvata sillä, että osaa sommitella sivut niin, että sarjakuvan luettavuus on hyvä. Siis kuvien suhde toisiinsa on sellainen,  että ajatus ja silmä etenee sujuvasti.
Teknisesti taitavasti piirretty, mutta kuvakerronnaltaan kömpelö ei ole hyvää. Omasta mielestäni Ronkoteus on tästä esimerkki. En ole kyseistä teosta lukenut. Mielipiteeni perustuu kirjakauppaselailuun. Ja kirjakauppaan kyseisen albumin olen jättänytkin.
Harmi, sillä haluaisin löytää kotimaisen sarjakuvan, josta pitäisin oikeasti.

Minusta se, että itse tekee sarjakuvia, ei saa olla este sille, ettei voisi arvostella muita kotimaisia tekijöitä. Kuulostaa vähän hyväveli-toiminnalta. Ja sarjakuva-arvosteluja lukiessa on väkisinkin tullut useaan otteeseen mieleen, että tässä on taas Keskinäisen kehumisen kerho -meininki meneillään (en muista missä ja kenen arvosteluissa).
Kaikkea mikä on julkisesti julkaistu, voi julkisesti arvostella tai digata.

Edeltävä on siis vain mielipiteeni.
Muut ajatelkoot ihan mitä huvittaa.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #10 : 03.10.2003 klo 09:09:48 »
Jos maksan karikatyyriautomaatille karikatyyristä, haluan karikatyyrin esim. itsestäni. En vain jotain piirrosta, missä on pää.

Wilpuri

• Vellihousu
  • Jäsen
  • Jaa kuka?
« Vastaus #11 : 03.10.2003 klo 09:20:44 »
Omasta mielestäni Ronkoteus on tästä esimerkki. En ole kyseistä teosta lukenut. Mielipiteeni perustuu kirjakauppaselailuun. Ja kirjakauppaan kyseisen albumin olen jättänytkin.
Harmi, sillä haluaisin löytää kotimaisen sarjakuvan, josta pitäisin oikeasti.

Omistan Ronkoteuksen ja olen osittain samaa mieltä. Kuvitus on mielestäni todella hyvää, mutta se ei riitä. Tarina on paikoitellen todella puuduttavasti kerrottua. Tämä on outoa, koska itse pidän Paasilinnan tekstistä kirjan muodossa.

Pelkkä taidokas kuvitus ei siis riitä huippu sarjakuvaan, mutta OMASTA mielestäni pelkkä "riipaiseva" sisältökään ei sarjakuvassa oikein toimi, jos kuvittaja ei osaa hommaansa.

Ja mielestäni tuo Åsa Grennvall ei ole edes niitä huonoimpia kuvittajia (ja sitä paitsi kukas nyt nätin naisen sarjakuvaa kehtaisi mollata  ;) ). Hänen tarinoistaan en tiedä mitään, koska en ole koskaan LUKENUT yhtään hänen sarjakuvaansa.
« Viimeksi muokattu: 03.10.2003 klo 09:21:11 kirjoittanut Wilpuri »

KH

• Vieras
« Vastaus #12 : 03.10.2003 klo 10:18:47 »
No, toivottavasti kaikki jaksavat antaa Seitsemännelle kerrokselle lukemisen kautta mahdollisuuden, vaikka olisivat kenties jo teoreettisesti tottuneet olemaan kömpelömpää piirrosjälkeä vastaan...

Nimittäin ainakaan Grennvallilla ei taatusti ole kyse mistään itsetarkoituksellisesta "moderniuden" hakemisesta - ja kuinka ollakaan, hänen tyylinsä onnistuu vieläpä välittämään halutun tunnelman erinomaisesti, puutteistaan huolimatta. Kärjistäen sanottuna: johonkin vähemmän ekspressiiviseen Ronkoteus-tyyliin piirrettynä samoilla tarinoilla saattaisi jopa olla vaikeuksia välittyä yhtä koskettavasti.

Ergo: Seitsemäs kerros onkin hyvin piirretty?

tertsi

• Vieras
« Vastaus #13 : 03.10.2003 klo 10:48:33 »

Ergo: Seitsemäs kerros onkin hyvin piirretty?

Nämä hyvin piirretty/huonosti piirretty -jutut ovat joskus henkimaailman hommia.

Esim. Reiser on mielestäni hyvin piirretty. piirostyyli sopii tarinaan ja korostaa haluttua(?) tunnelmaa.
Luettavuus, se on se juttu.

Wilpuri

• Vellihousu
  • Jäsen
  • Jaa kuka?
« Vastaus #14 : 03.10.2003 klo 11:00:38 »
Kaikilla on luonnollisesti oma mielipiteensä siitä, että mikä on hyvää piirrosta. En voi kuitenkaan ymmärtää sitä, että joku ryhtyisi naureskelemaan niille, jotka työstävät huolella kuvitettua ja mietittyä sarjakuvaa...

Samaa ilmiötä on kyllä nykyään musiikissakin. 70-luvulla ei ollut toivoakaan levytyssopimuksesta, jos ei ollut soittotaitoa. Nykyään asia on päinvastoin. Jos soitto kuulostaa liian taidokkaalta, niin bändille naureskellaan ja kriitikot sotkevat suohon, koska puuttu "räkä" ja "asenne"... melodiasta on tullut kirosana.

Toivottavasti kuvataiteessa kuitenkin säilyy joku tolkku, ja taito pysyy arvostettavana asiana.
« Viimeksi muokattu: 03.10.2003 klo 11:39:59 kirjoittanut Wilpuri »