Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 7 8 9 10
31
Eurooppalaiset sarjakuvat / Vs: Dan Dare - avaruuspilotti
« Uusin viesti kirjoittanut Curtvile 09.10.2025 klo 14:43:13 »

En ihan ymmärrä mitä tarkoitat tuolla. Mutta BD:n invaasio Suomeen -70-luvun alussa oli kyllä mielenkiintoinen. Ruutu ja Non Stop menestyivät suht hyvin (Raketti -lehteä unohtamatta), mutta samaan aikaan esimerkiksi Sanoma puski kunnon panoksilla Asterixit tänne nimen omaan albumi-muodossa. Oisko tilaamiseen perustuvien sarjakuvalehtien lanseeraaminen ollut sitten liian kallista BD-matskun kanssa. Samaan aikaan kuitenkin Williams täytti markkinaa lähinnä halvalla tuuballa.

Että paitsi että on muitakin tapoja luoda sarjakuvakulttuuri kuin ranskis albumit tai tankobonit. Ja ulkosarjakuvallisuus on juuri se, kulttuuri-ja muu historia.
Mainitsemasi 1970-luku oli juurikin sarjakuvan osalta pyrkimys "länsimaistaa" koska ja toisaalta sarjakuva nähtiin pitkälti juuri " halpana roskana, lähinnä lapsille" jonka painolasti molempiin suuntiin on vieläkin maksussa kulttuurisesti.
Klassinen yhden myrkky on toisen herkku ja rappiotaidetta on usein myöhemmin arvostettu ja moni aikansa kriittistä suosiota nauttinut on painunut, usein syystäkin, unohduksiin.
Tintin koti, kirkko ja isänmaa linja sekin piti pienen tauon ulkosarjakuvallisista syistä 1940-luvun lopulla.


Taisi olla Murtosaaren varsin kepein tiedoin heittämä plagiaattisyytös tuo.


Itse olen aina ja yhä nähnyt siinä vain tahallisesti nk suomettumisen kautta tietoisesti väärinymmärretyn homagen.
2000AD kuitenkin elää brittiläisessä sarjakuvan ekosysteemissä ja ihan tietoisesti knoppailee suurin piirtein samalla hienovaraisuudella kuin allekirjoittanut.
Varmasti mukana myös markkinointi tietoisesti siinä kuin hatunnostokin.
Silloin 1989-luvulla lapset meni usein pesuveden mukana eritoten jos "uusi" (silloin kylläkin) kustantamo rienaa Thatcheria JA on vakuuttunut että Neuvostoliitto on pahan valtakunta ( ja Yhdysvallat myös , mutta satiirisen sisällön lukeminen on aina ollut haaste yleisesti yhteiskunnalle)
Vrt Verhoevenin Starship Troopers jota pidettiin fasismin korkeaveisuuna julkaisuajankohtana ja yhä nykyäänkin osalta se satiiri on mennyt kokonaan ohi ja yli hilserajan.

Itse muistan pitäneeni noin kymmenkunta vuotta sitten noin muistin varaisesti tulleesta Garth Ennisin käsikirjoittamasta Dan Daresta. Sen moraalisesti harmaat sävyt eivät toki hahmon klassisille faneille, ehkä, maistu mutta senhän "reliikki" vaatisi, elämisen hetkessä ja ajassa.
32
Nettisarjakuvat / Vs: Tekoälytaide
« Uusin viesti kirjoittanut Reima Mäkinen 09.10.2025 klo 14:22:20 »
Jim Lee oli ottanut Comiconissa kantaa tekoälyn käyttöön DC:llä.. Koska moni muukin halunnee lukea asian käännettynä eikä ranskaksi niin tässä:

Lainaus
Tässä tapauksessa DC Comicsin nykyinen presidentti halusi puhua tekoälystä ja lopulta ottaa virallisen kannan kustantamon taholta.

Ei tekoälyä DC:ssä

Saattaa kestää kauan, ennen kuin toinen kahdesta suuresta otti virallisesti ja avoimesti kantaa generatiivisen tekoälyn käyttöön, mutta nyt se on tehty. Vaikka Jim Lee on jo saattanut antaa muutamia lausuntoja aiheesta (katso muistutuksemme artikkelin lopussa), tänään käytetyt sanat ovat yksiselitteisiä eivätkä jätä tilaa tulkinnalle. Sarjakuvakustantajan suusta tämä saattaisi vaikuttaa itsestään selvältä, mutta asiat eivät ole välttämättä olleet niin selviä viime vuosina, ja tämä selvennys tuntui varmasti tarpeelliselta sekä jälleenmyyjille että kaikille DC Comicsin kanssa työskenteleville taiteilijoille ja kirjailijoille. Näin Jim Lee sanoi tekoälystä puheessaan.

"On välttämätöntä, että sarjakuvat muuttuvat ja kehittyvät, ja meidän roolimme suojelijoina on tehdä samoin. Näemme häiritsevän tulevaisuuden. Tulevaisuuden, joka on täynnä tummia pilviä horisontissa. Haasteita, kuten tekoälyn luomat käsikirjoitukset ja piirustukset, ihmisten keskittymiskyvyn muutokset, hahmojen katoaminen julkisesta omaisuudesta ja loputon digitaalisten ja paperin välinen sota. Tässä yksi asia: jokaisella aikakaudella on omat tappajamehiläisensä. En tiedä, ymmärtävätkö kaikki tässä huoneessa viittauksen. Tappajamehiläiset. Kun olin lapsi 1970-luvulla, meille kerrottiin, että tappajamehiläisten parvet tulisivat Etelä-Amerikasta ja riepottelisivat maailmaa. Näin ei tietenkään tapahtunut, mutta se on aihe, joka antoi minulle monia unettomia öitä. Sitten meille kerrottiin, että Japanin uusi ihmetalous pyyhkäisi pois ja murskaisi kaikki kilpailijansa. Niin ei käynyt. Sitten oli vuodenvaihdeongelma. Vuosi 2000, sitten NFT:t [toimittajan huomautus: LOL] ja nyt tekoäly.

Historialla on oma tapansa saada ennustukset näyttämään naurettavilta. Tulevaisuus harvoin..." siitä tulee se, mitä otsikot meille varoittavat. Mutta anna minun tehdä ennustus, jonka tiedän kestävän tänään. DC Comics ei tue minkäänlaista tekoälyä piirtämisessä tai tarinankerronnassa. Se ei tue tänään, eikä niin kauan kuin olen virassa. Koska se, mitä teemme, ja miksi teemme sitä, on juurtunut ihmisyyteemme. Se on kaunis ja hauras yhteys mielikuvituksen ja tunteen välillä, joka on mediamme kasvualusta, se on se, mikä herättää universumimme eloon. Se on epätäydellinen mielemme, luova riski, käsin piirtämisen ele, jota mikään algoritmi ei voi toistaa.


Kun piirrän, teen paljon virheitä. Mutta juuri siinä on kyse. Tahroja, jäykkiä viivoja, epäröintiä. Tämä on työni. Tämä on matkani. Tämä herättää kaiken eloon. Se on todellisen vaivannäön, inspiraation ja hien tuotetta. Fanit tietävät sen. He aistivat sen. He voivat aistia, kun jokin on tehty huolellisesti, että se on vaatinut taiteilijan aikaa, energiaa, sydäntä ja vaivaa. Ihmiset reagoivat vaistomaisesti autenttiseen. Meillä on vastarintaa. väärennöstä vastaan. Siinä ihmisen luovuus on niin tärkeää. Tekoäly ei unelmoi. Se ei tunne. Se ei luo taidetta. Se kokoaa sitä. Meidän tehtävämme luojina, tarinankertojina ja toimittajina on saada lukijat tuntemaan jotain todellista. Siksi luomme ja siksi olemme edelleen täällä."

Tämä on melko radikaali poikkeama Jim Leen hieman yli vuosi sitten pitämästä puheesta – esimerkiksi vastauksena omaan kysymykseemme aiheesta Ranskan-vierailunsa aikana, jossa hän ilmaisi, että DC:n oli vielä liian aikaista tehdä päätöstä ja jossa hänen henkilökohtainen mielipiteensä jätti tilaa oikeudellisille tai eettisille kompromisseille. Sittemmin sarjakuvamaailmassa on ilmennyt lukuisia tekoälyn käyttötapauksia, joihin on liittynyt sama vihamielinen julkinen reaktio. Jim Lee yrittää ehkä myös näyttää Tom Brevoortsille, minkä kannan ottaa, kun on suuren ryhmän julkaisija.
33
Eurooppalaiset sarjakuvat / Vs: Dan Dare - avaruuspilotti
« Uusin viesti kirjoittanut Reima Mäkinen 09.10.2025 klo 14:00:34 »
Dan Daret ovat lehtipohjaisen kulttuurin tulos Viz, Eagle joiden funktio on eri. Sarjakuva ei ole osa etabiloitunutta kirjallisuuden arvostettua kenttää vaan osa arkea.
Toki Dan Dare on yhä enemmän koti, kirkko, isänmaa tai siis imperiumi, kuningas, partio ollen Eaglen peruja eikä sukua 2000ADlle mutta rakenne on eri.
Myös Tintti oli koti, kirkko ja isänmaa -henkinen. Ja BD-alueen sarjat ja tekijät kasvoivat kaikki kukoistukseensa nimen omaan lastenlehdissä. Itse asiassa meininki oli samaa myös Japanissa ja USA:ssa. Lehdet olivat halpaa kertakulutushubaa, johon kakaroilla oli varaa.

Darehan oli lähes pari vuosikymmentä valtava ilmiö. Sen takia sitä kaavailtiin myös 2000AD:n johtotähdeksi. Belardinin graffa oli kyllä mahtavaa ja nähtiinhän siellä myös Bollandin ja Gary Leachin kynän jälkeä, mutta juonet oli hieman köpöisiä, sukua vaikkapa -60 luvun Star Trekille. -70 luvun loppu oli kuitenkin kulttuurisesti jo aivan eri planeetalta kuin sodan jälkeinen aika. Ja tuon ajan teinit jo seuraavaa sukupolvea. Tähän saumaan Dredd iski.

Monelle mangan ja ranskalais-belgialaisen kulttuurin albumikeskeisyys ovat avaimia . Tämä on tietenkin aivan totta. Se vain unohtaa että lukkoja on monenlaisia.
Brittiläinen lehtikulttuuri johtuu osittain entisen siirtomaansa lehtikulttuurista ja sen verrattaisesta edullisuudesta muinoin. Asioihin kun vaikuttavat ulkosarjakuvalliset seikat myös, halusi tai ei.
En ihan ymmärrä mitä tarkoitat tuolla. Mutta BD:n invaasio Suomeen -70-luvun alussa oli kyllä mielenkiintoinen. Ruutu ja Non Stop menestyivät suht hyvin (Raketti -lehteä unohtamatta), mutta samaan aikaan esimerkiksi Sanoma puski kunnon panoksilla Asterixit tänne nimen omaan albumi-muodossa. Oisko tilaamiseen perustuvien sarjakuvalehtien lanseeraaminen ollut sitten liian kallista BD-matskun kanssa. Samaan aikaan kuitenkin Williams täytti markkinaa lähinnä halvalla tuuballa.

Aikoinaan Sarjainfossa huomioitiin kuinka Judge Dredd omasi Dan Dare tyylisen avaruuskypärän ja valitteli miten roisi fasisti on pistänyt tuon puhtoisen sankarin sädeaseella kylmäksi
Taisi olla Murtosaaren varsin kepein tiedoin heittämä plagiaattisyytös tuo.
Brittilän scifiin liittyen olen hiljakkoin oppinut, että myös erilaiset robottisarjat olivat yhteen aikaan kovassa huudossa. Tai ainakin niitä tyrkytettiin paljon. Lionissa ilmestynyt Archie (robotti) sai lukuisia jäljittelijöitä. Robotille sallittiin hieman rajumpia juttuja kuin mitä sisäsiistissä Daressa oli nähty. Ja siitä oli sitten helpompi räjäyttää Thatcherin ajan pankki Dreddillä. Toki myös Rautanyrkki oli tärkeä edelläkävijä.

Omaan makuun 2000AD on paljon enemmän kuin Dan Dare ja korkeajännitys mutta hyvä että valikoimaa pidetään yllä.
Joo, Dare on aikoja sitten kuollut reliikki. Hampsonin ja kumppaneiden taidetta toki sopii perustellusti ihailla edelleen. Vähän samaan tyyliin kuin jotain Roddenberryn Myrskylinnut animaatioita. Toki Dreddikin taitaa hieman polkea paikallaan, mutta toisaalta se on maailmanpolitiikka katsoessa nyt ehkä ajankohtaisempi kuin koskaan.
34
Eurooppalaiset sarjakuvat / Vs: Dan Dare - avaruuspilotti
« Uusin viesti kirjoittanut Curtvile 09.10.2025 klo 10:33:04 »
Itae väittäisin että sivuatte totuutta.
On, brittiläinen sarjakuvakulttuuri on erilainen kuin BDalue. Ja sitten saksankielinen vyöhyke on omanlaisensa kuin myös latinalainen ja erikseen vielä Italia.
Dan Daret ovat lehtipohjaisen kulttuurin tulos Viz, Eagle joiden funktio on eri. Sarjakuva ei ole osa etabiloitunutta kirjallisuuden arvostettua kenttää vaan osa arkea.
Toki Dan Dare on yhä enemmän koti, kirkko, isänmaa tai siis imperiumi, kuningas, partio ollen Eaglen peruja eikä sukua 2000ADlle mutta rakenne on eri.
Monelle mangan ja ranskalais-belgialaisen kulttuurin albumikeskeisyys ovat avaimia . Tämä on tietenkin aivan totta. Se vain unohtaa että lukkoja on monenlaisia.
Brittiläinen lehtikulttuuri johtuu osittain entisen siirtomaansa lehtikulttuurista ja sen verrattaisesta edullisuudesta muinoin. Asioihin kun vaikuttavat ulkosarjakuvalliset seikat myös, halusi tai ei.

Dan Dare oli ja on (sikäli kun pätee) yritys ylevöittää pulp-henkistä tarjontaa ja antaa "tervehenkisempi" vaihtoehto tarjoten silti seikkailuja.
Sillä täysin kuvitteellisella X/Y -akselistolla kun on Dan Dare, Jeff Hawke, Jet-Ace Logan, Garth, Judge Dredd, Nemesis the Warlock ja useampi muu 2000ADn sekä Actionin hengentuote. Kaikki scifiä ( ja kas en maininnut Doctor Who:ta enkä lukuisia Marvel UKn sarjoja) mutta ei mitenkään erityisen samoilla ideologisilla linjoilla kulkevaa.
Aikoinaan Sarjainfossa huomioitiin kuinka Judge Dredd omasi Dan Dare tyylisen avaruuskypärän ja valitteli miten roisi fasisti on pistänyt tuon puhtoisen sankarin sädeaseella kylmäksi

Omaan makuun 2000AD on paljon enemmän kuin Dan Dare ja korkeajännitys mutta hyvä että valikoimaa pidetään yllä. Dan Dare ja Jeff Hawke ovat kuitenkin omien havaintojen ( myönnetään ympäristön värittämien) perusteella aavistuksen heikommin tunnettuja kuin Judge Dredd. Se onko kyse Dreddin asenteesta vai saamista Jalavan albumeista, parista elokuvasta ( joista vain Dredd on katsottava) vai siitä että sai kahteen otteeseen lehtijulkaisun ja laajemman levikin on kokonaan toinen keskustelu.
35
Aku Ankka ja kumppanit / Vs: Sekalaiset Disney-julkaisut
« Uusin viesti kirjoittanut Darth Mika 09.10.2025 klo 02:30:52 »
No huh huh, mikäs järkäle sieltä tupsahti!

Disney Comics Library. Carl Barks’s Donald Duck. Vol. 1. 1942–1950 (TASCHEN)
XXL Hardcover, 28 x 39.5 cm, 4.30 kg, 636 pages

https://www.taschen.com/en/books/comics/08168/disney-comics-library-carl-barks-s-donald-duck-vol-1-1942-1950/
Aikas muuten hieno.
Tarkoittaako tämä, että Jenkit tekee omat Carl Barksin kootut (väreissä)...musta-valkoisenahan ne on jo tehty. Myös Fantagraphics teki omat versiot, mutta niissä en tykännyt väreistä.
Koko on 28 cm x 39,5 cm, kun meidän kootut oli 23,5 cm x 30,5 cm eli jenkkien kootut on huomattavasti isompi.
Tuolla näkee myös, että yhdelle sivulle on laitettu 3 riviä strippejä ja 2 sarjakuvaruutua yhdellä rivillä...aika isoja on...toivottavasti ei ole pikselöintiä, niin kuin Suomen kootuissa. Sieltä löytyy myös koko aukeaman kattavia ruutuja.
Hei oli siellä neljärivisiäkin strippejä!
Ehkä meillä kuitekin kannet vähän tyylikkäämmät, mutta tykkään myös näistä.
Paljon oli myös tieto-osuutta...tää näyttää paremmalta kuin meidän Kootut...voi prkl, kun olisi varaa ostaa nää. Onhan iso tiiliskivi...meidän Jättikirjatkin kalpenee tämmöisille opuksille...636 sivua, kun meillä n. 280 sivua kootuissa!
Tuleekohan näihin kahden kirjan käsittävä kansiboksi...olisi kyllä siistiä.
Sit lopuksi tekevät maalauskirjan tällä koolla ja sivumäärällä...sen voisin ehkä ostaa!
36
Sarjakuvaelokuvat, televisiosarjat ja animaatiot / Vs: Peacemaker
« Uusin viesti kirjoittanut Curtvile 09.10.2025 klo 00:29:41 »
Mun näkemys on se että jos vaikka lyödään nyrkillä naamaan, se toimii tarinan kerronnallisesti ihan yhtä hyvin, vaikka ei näytettäisi lähikuvassa sitä kun käsi läsähtää ja nenä siirtyy poskelle. Siis periaatteessa riittää, että katsoja tietää että nyt on turvauduttu väkivaltaan. Asian turha alleviivaaminen on useimmiten huonoa taidetta.
2000-luvun leffoissa on järjetön määrä minuutteja (varsinkin supersankarielokuvissa) joissa mätetään toista turpaan. Se on älyttömän pitkäveteistä ja graafisena se on paitsi tylsää myös ällöä.

Aika 280 astetta tuosta.
En kannata Asimovilaista ajattelua. Huono taide itselleni on sitä tylsää ja kädenlämpöistä. Väkivalta on yleensä äärimmäistä, en usko sisäsiistiin " pikkusen läpsitään"
Ja konteksti.
On olemassa kymmeniä jollei satoja supersankareita joihin runsas graafinen väkivalta ei kuulu.
Peacemaker? Siinä Charltonin versiossa joka kirvoitti Watchmenin Comedianin tai DCn minisarjassa, Vigilantessa ja Suicide Squadissa.
Sitä ei kuulu siistiä, siloitella keskiluokan beesiin sisustukseen sopivaksi. Muuten on sama kuin tekisi Hercule Poirotin joka pienien harmaiden aivonystyröiden sijaan hakkaa kung-fua ja kidutusta apuna käyttäen "todistuksen" parhaaksi katsomaltaan yksilöltä.
Suoersankarit eivät ole sen enempää homogeeninen massa kuin dekkarit tai jokin muu genre.  Meillä vain halutaan jotenkin arvottaa " tämä on vakavista asioista, uskottava" mutta kun yhdeksän kertaa kahdeksasta ( ei kirjoitus- tai ajatusvirhe) ne ovat niin saatanan umpitylsiä ettei määrääkään.

Pornoistumista ja väkivaltaa paheksutaan useimmiten ihan hemmetisti hormoneja vetäneen humman selästä. Ainakin omasta mielestä se hevonen on tosi korkea ja valkoisena tietty puhdas ja uljas.
Ei ole pakko, minäkin pyrin parhaan tahdon kautta välttämään huonoja sarjakuvia, kirjoja ja elokuvia ja musiikkia. Virhearvioita käy ja joskus joko menee halpaan tai ei vain voi välttyä.

Onko Peacemaker sarjassa vähän liikaa huumoria? On minusta, mutta olen valmis elämään sen kanssa ja vaikken olisi ei kantani muuttaisi miten sarjaa tehdään.
37
Aku Ankka ja kumppanit / Vs: Sekalaiset Disney-julkaisut
« Uusin viesti kirjoittanut Snpp 09.10.2025 klo 00:09:52 »
No huh huh, mikäs järkäle sieltä tupsahti!

Disney Comics Library. Carl Barks’s Donald Duck. Vol. 1. 1942–1950 (TASCHEN)
XXL Hardcover, 28 x 39.5 cm, 4.30 kg, 636 pages

https://www.taschen.com/en/books/comics/08168/disney-comics-library-carl-barks-s-donald-duck-vol-1-1942-1950/
38
Aku Ankka ja kumppanit / Vs: Nakke Nakuttaja
« Uusin viesti kirjoittanut Darzee 08.10.2025 klo 22:59:19 »
Hashimoto Hiiri (Hashimoto-san) oli Terrytoonsin hahmo kuten mm. Teräshiiri (Mighty Mouse).

Tässä alkusivu Hashimoto Hiiren tarinasta Nakessa 47/1975. Olen vuosia halunnut tietää mitä tuossa ensimmäisen ruudun julisteessa tai taulussa lukee. Voisiko joku japanintaitoinen auttaa? Onko siinä jotakin vakavaa vai jokin vitsi? Tässä tarinassa perheen isä Hashimoto osallistuu haikukilpailuun.

Hashimoton viirusilmät ja judogi arkiasuna ovat tietysti aikansa tuotteita, mutta yllättävää kyllä hahmon luoja on amerikanjapanilainen animaattori Bob Kuwahara. Ehkä hän ajatteli, että tällainen ulkoasu tekee hahmosta muistettavamman, mutta tämä on vain arvailua. Kuwaharalla oli kokemusta myös stereotyyppejä ikävämmästä syrjinnästä, kun hän muiden länsirannikon amerikanjapanilaisten tavoin joutui keskitysleirille sisämaahan toisen maailmansodan aikana.
39
Sarjakuvaelokuvat, televisiosarjat ja animaatiot / Vs: Peacemaker
« Uusin viesti kirjoittanut Darth Mika 08.10.2025 klo 18:53:13 »
Mun näkemys on se että jos vaikka lyödään nyrkillä naamaan, se toimii tarinan kerronnallisesti ihan yhtä hyvin, vaikka ei näytettäisi lähikuvassa sitä kun käsi läsähtää ja nenä siirtyy poskelle. Siis periaatteessa riittää, että katsoja tietää että nyt on turvauduttu väkivaltaan. Asian turha alleviivaaminen on useimmiten huonoa taidetta.
2000-luvun leffoissa on järjetön määrä minuutteja (varsinkin supersankarielokuvissa) joissa mätetään toista turpaan. Se on älyttömän pitkäveteistä ja graafisena se on paitsi tylsää myös ällöä.
Mä tahdon realistisuutta enemmän elokuviin. On leffoja, jossa lyödään toisia niin maan perkuleesti ja ne ei ole moksiskaan. Oikeasti yhdestäkin lyönnistä saattaa taju mennä, jos lyö kovaa. Sit nassu pysyy ihan ehjänä vaikka sitä hakataan olan takaa...ei turvotusta, ei haavoja. Ihmistä päin ammutaan läheltä ja kaikki luodit osuus maahan tai sivuille...edes rynnäkkökiväärillä ei osuta.

Sit on toinen ääripää, jossa ns. CGI-veri lentää kaaressa ja paljon. Oikeesti jossain verta lentää niin, ettei ihmisessä edes ole niin paljon verta.

Supersankarileffoissa nämä yli-ihmiset lyö ja heittelee ihmisiä oikein urakalla...lyönti jolla ihminen lentää 5 m taaksepäin. Varmasti oikeessa elämässä olisi kuollut siihen paikkaan tai vaikeesti vammautunut.

Huvittavinta on aseiden äänenvaimenimet...salamurhaaja naapurihuoneessa ampuu aseella, jossa äänenvaimennin...kuuluu vain tusahdus. Oikeesti se äänenvaimennin ei paljoakaan ääntä vaimenna, mutta joo tämähän on vain elokuvaa.

Ai niin vielä yksi. Sentin pöytälevy, auton ovi tai kipsiseinä saa luodin pysähtymään ja sen takana oleva roisto tai sankari selviää hengissä...no huhhuhhuuu!
40
Sarjakuvaelokuvat, televisiosarjat ja animaatiot / Vs: Peacemaker
« Uusin viesti kirjoittanut Reima Mäkinen 08.10.2025 klo 14:11:12 »
Itse oon tykäänyt tästä! Mua ei raakuus haittaa...enemminkin hyvä lisä näihin sarjoihin. Jos joku antaa jollekin turpaan, niin kyllä se pitää näkyä naamassa ja jos ammutaan niin verta tosielämässä pursuaa haavasta.
Liian silotellut leffat ja sarjat, niitä en kaipaa!
Mun näkemys on se että jos vaikka lyödään nyrkillä naamaan, se toimii tarinan kerronnallisesti ihan yhtä hyvin, vaikka ei näytettäisi lähikuvassa sitä kun käsi läsähtää ja nenä siirtyy poskelle. Siis periaatteessa riittää, että katsoja tietää että nyt on turvauduttu väkivaltaan. Asian turha alleviivaaminen on useimmiten huonoa taidetta.
2000-luvun leffoissa on järjetön määrä minuutteja (varsinkin supersankarielokuvissa) joissa mätetään toista turpaan. Se on älyttömän pitkäveteistä ja graafisena se on paitsi tylsää myös ällöä.
Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 7 8 9 10