1
Eurooppalaiset sarjakuvat / Vs: Yoko Tsuno
« Uusin viesti kirjoittanut Sampsa Kuukasjärvi tänään kello 09:23:04 »Mieken tuominen menneisyydestä puolisoksi on arveluttavaa, koska Pol tietää ja osaa nykyajan asioita niin paljon enemmän kuin Mieke ja hänellä on rahaa. Suhteessa on epätasapaino. Tosin toki sama ongelma löytyy myös nykyajan ihmissuhteista, jos toinen osapuoli tulee kehittyneeseen maahan köyhästä maasta.
Mutta oliko Miekellä sitten asiat kovin huonosti renessanssiajan Belgiassa? Hän on orpo ja setä kohtelee häntä huonosti ja hän kyllä menettää seikkailun aikana työpaikkansa kun setä joutuu pakenemaan inkvisitiota. Mieken suurena haaveena ja oikeastaan ainoana ongelmana oli päästä rikkaisiin naimisiin, ja albumi jopa antaa ymmärtää, että hän olisi helposti päässyt, jos hän vain olisi esitellyt kauniita hiuksiaan. Jos ajatellaan realistisesti, nykyajan maailma on hänelle valtavan erilainen ja suuri shokki. Hän olisi päässyt henkisesti helpommalla omassa aikakaudessaan. Minua vaivaa myös se, että varmasti jotkut jäivät kaipaamaan ja etsimään häntä menneisyydessä.
Nykyajassa Mieke ja muut menneisyydestä saapuneet ihmiset tarvitsevat paljon koulutusta, sopeutumista ja uusia taitoja. En tiedä, miten heidän ilmestymisensä tyhjästä Belgiaan voidaan selittää – missä he ovat syntyneet ja milloin, ketkä ovat heidän vanhempansa, missä he ovat suorittaneet oppivelvollisuutensa, miksi he puhuvat vanhaa kieltä ym. Luulisi, että viranomaiset huomaavat, miten näitä ilmestyneitä ihmisiä yhdistää kytkös Yokoon. Sarja ei vaivaudu selittämään näitä.
Sarjan taiteesta. Netistä täältä löytyy havainnollinen kuva, johon on koottu rinnakkain näytteet 30 ensimmäisen albumin Yokojen kasvoista. Kasvojen piirtämisen romahdus viimeisimmissä albumeissa tulee todistetuksi. Kuvasarjasta puuttuu uusin eli 31. albumi. Kopioin kuvan tähän. Lyhyessä keskustelussa tuolla linkissä kirjoitetaan samoin kuin mitä ainakin Janne on tässä ketjussa kirjoittanut, että nykyinen tutiseva piirtäminen koskee vain hahmojen kasvoja ja hiuksia – kuulemma koneet ja taustat sekä hahmojen vartalot piirretään yhä hyvin. Itse en ole lukenut uusimpia alppareita.
Paholaisen kammiossa on kyllä mahtavasti piirrettyjä vanhoja rakennuksia, katuja ja huoneita. Albumin alussa myös selviää, että Yoko tekee mallintöitä muotilehteen.
Mutta oliko Miekellä sitten asiat kovin huonosti renessanssiajan Belgiassa? Hän on orpo ja setä kohtelee häntä huonosti ja hän kyllä menettää seikkailun aikana työpaikkansa kun setä joutuu pakenemaan inkvisitiota. Mieken suurena haaveena ja oikeastaan ainoana ongelmana oli päästä rikkaisiin naimisiin, ja albumi jopa antaa ymmärtää, että hän olisi helposti päässyt, jos hän vain olisi esitellyt kauniita hiuksiaan. Jos ajatellaan realistisesti, nykyajan maailma on hänelle valtavan erilainen ja suuri shokki. Hän olisi päässyt henkisesti helpommalla omassa aikakaudessaan. Minua vaivaa myös se, että varmasti jotkut jäivät kaipaamaan ja etsimään häntä menneisyydessä.
Nykyajassa Mieke ja muut menneisyydestä saapuneet ihmiset tarvitsevat paljon koulutusta, sopeutumista ja uusia taitoja. En tiedä, miten heidän ilmestymisensä tyhjästä Belgiaan voidaan selittää – missä he ovat syntyneet ja milloin, ketkä ovat heidän vanhempansa, missä he ovat suorittaneet oppivelvollisuutensa, miksi he puhuvat vanhaa kieltä ym. Luulisi, että viranomaiset huomaavat, miten näitä ilmestyneitä ihmisiä yhdistää kytkös Yokoon. Sarja ei vaivaudu selittämään näitä.
Sarjan taiteesta. Netistä täältä löytyy havainnollinen kuva, johon on koottu rinnakkain näytteet 30 ensimmäisen albumin Yokojen kasvoista. Kasvojen piirtämisen romahdus viimeisimmissä albumeissa tulee todistetuksi. Kuvasarjasta puuttuu uusin eli 31. albumi. Kopioin kuvan tähän. Lyhyessä keskustelussa tuolla linkissä kirjoitetaan samoin kuin mitä ainakin Janne on tässä ketjussa kirjoittanut, että nykyinen tutiseva piirtäminen koskee vain hahmojen kasvoja ja hiuksia – kuulemma koneet ja taustat sekä hahmojen vartalot piirretään yhä hyvin. Itse en ole lukenut uusimpia alppareita.
Paholaisen kammiossa on kyllä mahtavasti piirrettyjä vanhoja rakennuksia, katuja ja huoneita. Albumin alussa myös selviää, että Yoko tekee mallintöitä muotilehteen.

Tuoreimmat viestit