Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 4 5 6 ... 10
1
Sarjakuvaelokuvat, televisiosarjat ja animaatiot / Vs: Supergirl (2026)
« Uusin viesti kirjoittanut Vincent tänään kello 00:13:56 »
2
Nettisarjakuvat / Vs: Aaltotie
« Uusin viesti kirjoittanut Clavia Z 27.06.2026 klo 22:51:01 »
Koska Suomessa eivät sarjakuvani voisi ketään vähempää kiinnostaa, sain viime vuoden toukokuussa ajatuksen kääntää 474-sivuisen Naavametsäläiset-sarjakuvani englanniksi. Käänsin vähintään kaksi sivua päivässä. En tyytynyt pelkkään käännöstyöhön, vaan tuumin, että piirrostyökin tarvitsee parantelua vielä entisestään. Lähinnä piirrän kaikki hahmot uudestaan, mutta siellä täällä teen myös taustoihin parantelua ja lisäyksiä.

Ostin viime vuoden heinäkuussa Wordpressiltä uudet sivut ja rupesin uploadaamaan niille englanninkielisiä sarjissivuja pikkuhiljaa, pitäen sivut kuitenkin privaattimoodissa. Vasta maaliskuun lopun lähestyessä läväytin sivut julkisuuteen. Ilmoitin niistä TopWebComics-sivustolla.

Julkaisen yhden sivun joka keskiviikko. Osoitteessa http://beardmosswood.com/ voi englanniksi kääntämääni sarjakuvaa lukea. Siellä on myös linkki TopWebComicsiin, jos sarjakuvaani haluaa äänestää. Lisäksi sieltä löytyvät linkit huhtikuussa perustamiini Facebook- ja X-profiileihin. Niihin kirjoitan englanniksi kaikesta mikä minua kiinnostaa. Musiikista, kirjoista, elokuvista, sarjakuvista... Jos englanninkieli ei ole esteenä tai rajoitteena, niin siitä vain lukemaan ja kommentoimaan.
3
Voi olla. Ainakin tänään Porvoossa oli sen 6€.
Tietty aika harvoin Porvooseen ilmaiseksi pääsee.
Näyttelyä on tammikuulle asti.
4
Nettisarjakuvat / Vs: Tekoälytaide
« Uusin viesti kirjoittanut Reima Mäkinen 27.06.2026 klo 18:36:03 »
Turun Taiteiden Yö päätti mainostaa itseään....tekoäly sarjakuvalla..
Just näin.
Blueskyssa oli juttua että Oulussa ilmeisesti sama tilanne. Ai-kuraa ei pääse enää pakoon vaikka en edes käytä Metan somea. Parhaillaan pyörii esim. Veikkauksen mainos telkkarissa... Futiksen MM-animaatiotauhka...

Edellisellä sivulla valitin Ajatushautomon ajautumista alhaisimpaan alhoon. Mutta myös Wallu on enemmän tai vähemmän innostunut tekoälykuvista. Bitti-lehden Mikrokivikausi-stripin (5/2026) idea oli kuulemma niin hyvä, että kannatti sitä sloppikuvitusta käyttää. No, ko. lehden lukijat eivät varmaankaan pane pahakseen. Sattumalta huomasin myös hänen tekemässään Hessu-Kissan sarjakuvapiirustusoppaassa tekoälypätkän. Sarjassa kerrotaan miten sitä voi kokeilla ja sitten miedosti varoitellaan että kyllä kynällä tulee parempia kuvia.
Edelleen olen sitä mieltä että niin hyvää tekosyytä ei olekaan, että se oikeuttaisi riistomeininkiin osallistumisen. Wallukin oli takavuosina sarjakuvantekijöiden oikeuksien tulisieluinen puolustaja, mutta nyt ilmeisesti häntä ei haitta se että ohjelmistot on koulutettu piraattimatskulla ja lupia tekijöiltä kyselemättä!

Selkeästi tämä vuosi jää historiaan siinä että se jakoi tekijäkunnan niihin jotka itsekkäästi tai laiskuuttaan hyväksyvät AI:n "työkalupakkiinsa", esitellen tuloksia ylpeästi... ja niihin jotka vielä nillittävät vastaan. AI:ta ei valitettavasti voi käyttää vain vähän ja sillee eettisesti. Se on joko tai.
   
5
Strippi- ja sanomalehtisarjakuvat / Vs: Fingerpori ja muut Pertti Jarla -sarjakuvat
« Uusin viesti kirjoittanut Curtvile 27.06.2026 klo 17:53:02 »
Sama pää kesät talvet.

Porvoon museon vanhalla raatihuoneella aukeaa Fingerpori. Kuvia Fingerporista näyttely 05.06.2026 - 10.1.2027

https://www.museot.fi/nayttelykalenteri/index.php?nayttely_id=43697

Museo myy myös näyttelyopaslehtistä, käytännössä Fingerpori sarjakuvalehteä. 6€

Ja sieltä voi myös ostaa Jarlan valikoituja originaaleja ~120€/kpl
6
Katselin "näyttelyluetteloa" Rosebudissa. Hinta taisi olla siellä 10€.
7
Kesäpäivä ja Tuskassa vain tylsiä bändejä joten kesäinen Porvoo kutsui


Vanhan raatihuoneen toisessa kerroksessa oli Pertti Jarlan kovasti sympaattinen näyttely. Samalla rahalla voi tutustua kaikkiin kerroksiin ja viereiseen Holmin talon näyttelyihin.
Eli oli siellä Edelfeltin töitä ja outo esi-fingerporilainen taiteilija, Johan Knutson 1800-luvulta, myös.
 
Näyttelyn opaslehti on myös sarjakuvaa (6€) sisältää myös näyttelyä käsittelevän sarjakuvan.
Josta otos:


Ja alakerran museokauppa myy Jarlan valikoituja originaaleja muistaakseni 120€/kpl
Yksi oli käynyt kaupaksi
8
Lännensarjakuvat / Vs: Tex Willer
« Uusin viesti kirjoittanut TexKiller 27.06.2026 klo 11:04:11 »
Tiikerin finaali on erinomainen. Tapahtumarikas ja vaihtelua perinteisiin länkkärimiljöisiin.

2024 oli muutenkin niin hemmetin tasokas vuosikerta ettei varmaan "koskaan" enää moista ihmeellisyyttä saada. Peittoaa osan 70luvun kulta-aikojen vsk:sta.
9
Tapahtumat, näyttelyt ja koulutus / Vs: Dark Ateneum - JP Ahonen
« Uusin viesti kirjoittanut Curtvile 27.06.2026 klo 09:37:13 »
Muistelin että lisäkierroksia tästä oli tulossa.
Ai, 27.6.2026 on.
Eli tänään yhdeltätoista ja kahdeltatoista.
Viralliset tiketit on myyty, mutta koska se on ketään pysäyttänyt?

Käykää katsomassa jos Tuskalta ja Prideltä ehditte.
10
Luonnokset, tekovaiheet ja suunnittelu / Vs: Touko-/kesäkuun haaste 2026 -työt
« Uusin viesti kirjoittanut Shunichiro 26.06.2026 klo 23:49:27 »
Juhannustaika

Tytön kasvojen pohjana käytin melkein 20 vuotta vanhoja luonnoksiani, jotka sovitin ja puhtaaksi piirsin digitaalisesti.
 
Välineet: Illustrator ja InDesign

Sivuja: [1] 2 3 4 5 6 ... 10