Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 4 5 6 ... 10
1
Sarjakuvailmaisu, sarjakuvan estetiikka ja historia / Vs: Kielletyt kuva-aiheet
« Uusin viesti kirjoittanut Veli Loponen tänään kello 21:57:22 »
Mulle tuli just tänään viesti, että ei tarvitse mennä työtapaamiseen Yhdysvaltoihin lokakuussa. Jo viime vuonna samassa tilanteessa mietin, että miten käy, että pääseekö maahan, joutuuko säilöön vai mitä. Matka meni silloin kyllä ihan hyvin. Toisaalta työnantaja on aktiivisesti kritisoinut Trumpin hallintoa, joten on mahdollisuuksien rajoissa, että ottaisivat tällaisen ulkomaalaishipin hampaisiinsa.

Että on tää maailmanmeno mennyt ihan hulluksi.
2
Sarjakuvailmaisu, sarjakuvan estetiikka ja historia / Vs: Kielletyt kuva-aiheet
« Uusin viesti kirjoittanut Curtvile tänään kello 21:06:07 »
Mietin että mihin ketjuun, mutta sopiihan tämä tännekin. USA:lla on tunnetusti synkkä menneisyys sananvapausasioissa, mutta tämä lienee kovin sarjakuvantekijälle rapsahtanut tuomio. Daniel Sanchez-Estrada sai 30 vuotta kakkua siitä että häneltä löytyi Trumpia kritisoiva sarjakuvalehti.

The Guardianin artikkeli.

Nyt on järjetön meno.
Toivottavasti Yhdysvaltain valta vaihtuu ja saa armahduksen ja valtaisan korvauksen, mutta silti. Suhteutettuna: ne jotka trumpukka armahti väkivaltaisesta vallankumous yrityksestä jossa kuoli väkeä saivat keskimäärin 20 vuoden tuomioita.

Eli lyhyesti yritätte kapinaa ja poliiseja kuolee ~ 20 vuotta,
Mutta teepä sarjakuva ja napsahtaa 30 vuotta?
3
Sarjakuvailmaisu, sarjakuvan estetiikka ja historia / Vs: Kielletyt kuva-aiheet
« Uusin viesti kirjoittanut Reima Mäkinen tänään kello 20:20:24 »
Mietin että mihin ketjuun, mutta sopiihan tämä tännekin. USA:lla on tunnetusti synkkä menneisyys sananvapausasioissa, mutta tämä lienee kovin sarjakuvantekijälle rapsahtanut tuomio. Daniel Sanchez-Estrada sai 30 vuotta kakkua siitä että häneltä löytyi Trumpia kritisoiva sarjakuvalehti.

The Guardianin artikkeli.
4
Sarjakuvaelokuvat, televisiosarjat ja animaatiot / Vs: Supergirl (2026)
« Uusin viesti kirjoittanut Veli Loponen tänään kello 17:43:01 »
Pääsin eilen katsomaan elokuvan ennakkoon ja olihan se hyvä. Kivasti noudateltiin alkuperäisteosta eli Woman of Tomorrow -sarjakuvaa. Verrattuna viimevuotiseen Teräsmieheen tämä on ehdottomasti synkempi elokuva. Voisi sanoa, että jonkinlainen kasvutarina. Yhtenä kantavana teemana on Karan kotimaailman menetys ja siitä johtuva irrallisuus, koti puuttuu. Läheisin elävä olento on Krypto-koira, mikä on se toimintaan ohjaava voima tarinassa.
Tunnustan, että en ole kovin paljoa Terästyttö-sarjakuvia lukenut, joten en tiedä, miten paljon niissä on käsitelty Karan menneisyyden aiheuttamaa traumaa, ja miten se vaikuttaa hänen suhtatumiseensa esimerkiksi Maapalloa kohtaan. Kal-Elillähän tämä on ollut helppoa, kun hän saapui maahan vauvana, eikä hänellä ole muistikuvia Kryptonilta. Karalla on. Toisaalta olen aina pitänyt hyvänä sitä, että menneisyydestään huolimatta Terästyttö on ollut positiivinen. Tässä elokuvassa hahmoon on onnistuttu luomaan sävyjä ja tavallaan seurataan niitä hetkiä, kun hän käsittelee menetystään ja sitä kautta paikkaansa maailmassa. Tätä voisi siis hyvällä syyllä sanoa Terästytön origin-kertomukseksi, vaikka hän tarinassa onkin jo toiminut Terästyttönä. Samalla tässä myös ovelasti kerrotaan Teräsmiehen alkuperä ja vahvistetaan eräs Teräsmies-elokuvassa esitetty väite.
Kuten viime vuoden Teräsmiehessä, tässäkin ollaan aika uskollisia alkuperäisaineistolle. Eli (mun mielestä) Marvel-elokuvien tapaan ei yritetä tehdä hahmoista jotenkin realistisempia tai katu-uskottavampia. Elokuvassa jopa kysytään ääneen sitä, mitä ihmiset vuosikymmenet ovat pohtineet, eli että miksi Teräsmies kulkee kalsarit puettuna päällimmäiseksi. Ja tästä tullaan Loboon. Ensinnäkin Jason Momoa Lobona on todella oivallinen. Toiseksi Lobokin on hyvin uskollinen alkuperäissarjakuville. Momoan esittämänä Lobo on jopa vähän bissettemäisen pullisteleva ja sotkuinen.
Ja edelleen Krypto oli huima. Vaikka se on selkeästi digianimoitu, niin se on kuitenkin elävä, samaistuttava ja todellinen. Kaipaisi kouluttamista, etenkin kun on kryptonilaisena koirana niin vahvakin ja voisi riehuessaan tehdä pahaakin vahinkoa, mutta tämähän on satua, joten ei kaiken tarvitse olla niin realistista.

Kaiken kaikkiaan siis elokuva oli hyvä ja onnistunut. Tykkäsin siitäkin, mikä voi joillekin realistisuutta näissä elokuvissa kaipaaville olla ärsytyksen aihe, että kaukana avaruudessa olevalla planeetalla rähjäisessä kapakassa live-esiintyjäavaruusolio laulaa Girl from Ipanemaa. Englanniksi.
5
Sarjakuvaelokuvat, televisiosarjat ja animaatiot / Vs: Conan Barbaari
« Uusin viesti kirjoittanut Curtvile tänään kello 17:38:57 »
Tiedän. Tiedän.
Nyt puhutaan live action elokuvasta, mutta silti itse ilahdun enemmän uutisesta että Genndy Tartakovsky on tekemässä Conan Barbaari animaatiota.
Pohjaten Mustan Rannikon Kuningattaren.

Syystä tunnetuimpia Howardin tarinoita ja oikeuksien haltijan hymyyn on syytä kun Tartakovskyn muita meriittejä katsoo. Täälläkin jotenkin tiedätään Samurai Jack mutta varsinkin Primal on selkeä osoitus siitä että ymmärtää genren alalajin, Miekka ja Magia, toiminnan.

Ja tietenkin, Primalin päähenkilöt, Fang ja Spear, ovat itsessään viittaus Robert E Howardin 18-vuotiaana kirjoittamaan ensimmäisenä julkaistuun novelliin  Spear and Fang.

Amazonin Primelle tätä vääntävät.
Laitetaan linkki Varietyyn
6
Strippi- ja sanomalehtisarjakuvat / Vs: Apu-lehden stripit
« Uusin viesti kirjoittanut Veli Loponen tänään kello 17:28:38 »
Nyt kun mainitsit, niin huomasin, että muistan noi Avun Tron-sarjat hämärästi.
7
Eikö täällä oikeasti ollut aihetta asialle, vai enkö vain osannut käyttää hakua oikein? Eikö kukaan ole puhunut X-Men '97 sarjasta? (Curtti korjatkoon, jos jossain onkin, kun kuitenkin muistaa kaiken!)

Hyvä jos joskus muistaisin pitää pääni kiinni...

Näemmä tätä on vain sivuttu muissa ketjuissa jos ollenkaan. Se jos minä ja Mikael ei osata käyttää hakua ei yllätä ketään.

Podcast jaksossa kyllä puhutaan myös X-MEN Evolution sarjasta jota kvaakissa on käsitelty
X-Men Evolution

8
Eikö täällä oikeasti ollut aihetta asialle, vai enkö vain osannut käyttää hakua oikein? Eikö kukaan ole puhunut X-Men '97 sarjasta? (Curtti korjatkoon, jos jossain onkin, kun kuitenkin muistaa kaiken!)

Joka tapauksessa, X-Men '97 siis oli jatkoa tälle 1992 alkaneelle X-Men the Animated seriesille, ja hyvät hyssykät kun se näyttää komealta!

Disney plussan muut animaatiot, eli Your Friendly Neighborhood Spider-Man ja What If ovat näyttäneet omaan silmään aivan liian kankeilta ja kämäisiltä 3d-möngerryksiltä, mutta tämä '97 vetää animaation volyymin ihan tappiin asti.

Juoni, animaatio, ääninäyttely, kaikki toimii ja on suunnattu selkeästi faneille, joten en voi kuin suositella. Ja toinen kausihan tästä alkaa ensi viikon keskiviikkona, jolloin ilmestyy muistaakseni kolme ensimmäistä jaksoa kerralla.

Pidempää analyysiä asiasta tarjoaa Sarjismiehet, eli Retromiehet Podcast, jossa juttelemme X-Men animaatioista ja figuista Vitikaisen ja Piirosen kanssa!

Katso jakso Youtubesta!
9
Toimintasarjakuvat / Vs: Supergirl Maailma
« Uusin viesti kirjoittanut Curtvile tänään kello 11:05:30 »
En missään nimessä peittele antipatioita.
Tiedän sanonnan " kaikki PR on hyvää PRää"
Pääasia on että mainitaan.

Jos jollekin oli epäselvää olen olemassa olevan näytön perusteella sitä mieltä että Römpötti on aiheessa tarkoituksellisen asenteellinen koko lajityyppiä kohtaan. Tämä tekee minusta asenteellisen.

Mutta Google ei ole vapauttava tekijä. Jos itse kirjoitan lukihäiriöisesti tai tarkoituksesta tai tarkoituksella väärin sitä korjataan.
Silti kehtaan väittää että jopa näinä aikoina on aste-eroja onko kirjoitus sarjakuvafoorumilla vai maan suurinta levikkiä nauttivan sanomalehden sivulla.

Se että huomioidaan Helsingin Sanomissa on etu. Sarjakuvan kohdalla varmasti samalla viivalla teatterin kanssa= jos lytätään se tuotantokausi oli siinä, jos kehutaan lippuja ja lisäesityksiä ei vaan riitä.

Sanoma media kuitenkin omistaa puolet Story House Egmontista. Se ja oletetusti/toivotusti/pelätysti ( valitkoot sen omien antipatioiden mukaan) kesän yksi isoista elokuvista kytkös on nähdäkseni syy miksi jutulle oli palstatilaa.

Toivottavasti kasvattaa myyntiä ja vaikka sen ja elokuvan vanavedessä vaikka myös muita Supergirl julkaisuja kuten elokuvan pohjana ollutta Supergirl Woman of Tomorrow'ta. Oli se sitten Turun Sarjakuvakaupalta, Rosebudista, akateemisesta kirjakaupasta, Fantasiapeleistä jotta tulevinakin vuosina tulee julkaisuja ja niitä etsivät ehkä, hyvin ehkä, löytävät muutakin sarjakuvaa.

Mutta joo, yhäkin näytön perusteella mielestäni ajetaan kaksilla rattailla eikä ole mitään yhtenäistä " sarjispiireissä tykätään kaikki toisistamme" henkeä. Minulla ja Römpötillä on antipatioita. Itsestäni voin sanoa sen 100% varmuudella.

Silti: teos Supergirl Maailma on puutteineenkin minusta vähintään lukemisen jollei hankkimisen arvoinen. Ja minusta artikkeli ei tehnyt sille oikeutta.
10
Toimintasarjakuvat / Vs: Supergirl Maailma
« Uusin viesti kirjoittanut Reima Mäkinen tänään kello 10:58:34 »
Hesarin juttu oli minusta ihan ok. Eläkeläinen ja freelanceri Römpötti keskittyi siinä enemmän taustoittelemaan kuin kirjoittamaan kyseisestä Sinisalon ja Kämpen sarjakuvasta. Jopa kuvanäytteitä oli kiitettävästi. Sivun juttu on näkyvyyttä, jota ei koskaan ole liikaa.

Näin nyt eilen kyseisen kirjan myös luonnossa. Se vaikutti piirroksiltaan paremmalta kuin mitä oletin tämän ketjun perusteella. Surullista vaan, että ns. sarjakuvia, siis muuta kuin nostalgiaa, tulee Egmontiltakin julki vain leffakytköksinä.
Sivuja: [1] 2 3 4 5 6 ... 10