Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 4 5 6 ... 10
1
Strippi- ja sanomalehtisarjakuvat / Vs: Apu-lehden stripit
« Uusin viesti kirjoittanut poptique74 tänään kello 15:50:18 »
Tänään tuli hoksattua, että vuodenvaihteen 1982/83 molemmin puolin jatkiksena on julkaistu sarjakuvasovitusta myös Tronista.
2
Toimintasarjakuvat / Vs: Supergirl Maailma
« Uusin viesti kirjoittanut Curtvile tänään kello 09:17:54 »
Oli digiversiossa jo mutta päivän (24.6.2026) Helsingin Sanomat omaa sivulla B4 Terästyttö Suomen toisella sortokaudella jutun kirjoittaja on Harri Römpötti.

En voi suositella. Römpötti ei varsinaisesti peittele antipatioitaan ja hesari ei laita tästä korjausta vaikka riveiltä löytyy asiavirheitä niiden asennevirheiden lisäksi.
Lähtien mm
Lainaus
Suomen osuuden, tarinanVahvat naiset muuttavat historiaa on kirjoittanut Sinisalo ja piirtänytRosi Kämpe, joka on piirtänyt Amerikkaan myös muun muassa Spider Gweniä eli Hämähäkkinaista
Juu, tiedän ketään ei kiinnosta että Spider-Gwen, Hämähäkkinainen ja Hämähäkkityttö ovat täysin eri hahmoja.
Hesarin lukijalle samaa makkaraa.
Tai että:
Lainaus
Sarjakuvien naispuolisista supersankareita tehdään elokuvia harvoin. Tältä vuosisadalta ennen Supergirliä tulevat mieleen lähinnä kaksiWonder Womania (2017 ja 2020).

Itselleni tämä juuri on ongelma siinä missä HSn " meille vahingossa lipsahti tietovisaan tekoälyn hallusinoimat Päätalo- kirjat ja luku heitti kuudella miljardilla"
Se kun syö uskottavuutta ja antaa lisää ammuksia niille joille ideologinen sota perinteisen median kanssa on asia.
Tietämättömyys tai sen esittäminen ei saisi olla asia.

Eikä Römpöttikään halunnut tehdä koko juttua, mutta:
Lainaus
Sanoma omistaa puolet Story House Egmontista
3
Toimintasarjakuvat / Vs: Mustanaamio
« Uusin viesti kirjoittanut Veli Loponen 23.06.2026 klo 23:44:24 »
Oliko tämä nyt sitä huumoria?
Petri Aarnio on kvaakissa, yllättävällä käyttäjänimellä Petri Aarnio.
Ei ollut huumoria, en vain tiennyt.
4
Toimintasarjakuvat / Vs: Mustanaamio
« Uusin viesti kirjoittanut Curtvile 23.06.2026 klo 23:23:35 »
...Toki eri asia on sitten se, että onko digisoitu. Toisaalta, eikö ruotsalaiset ole tehneet erilaisia kokoelmia myös, joten voi olla, että materiaali on saatu heiltä. Sitten Aarnio on saatua matskua parannellut. Tietenkin voisi vain kysyä häneltä. Hän ei taida olla tällä foorumilla...

Oliko tämä nyt sitä huumoria?
Petri Aarnio on kvaakissa, yllättävällä käyttäjänimellä Petri Aarnio.

5
Toimintasarjakuvat / Vs: Mustanaamio
« Uusin viesti kirjoittanut Veli Loponen 23.06.2026 klo 22:31:28 »
Mullakaan ei ole tietoa, mistä näiden uusien Mustis-julkaisujen materiaali on tullut. Luulisi, että Egmontilla on jonkinlainen arkisto, josta niitä saa hyvälaatuisena, että ei ihan lehdistä tarvitse lähteä skannaamaan. Näähän on ollut entisen Semicin tuontantoa eli luulisi, että alkuperäisfilmit on siirtyneet kauppojen yhteydessä Egmontille. Toki eri asia on sitten se, että onko digisoitu. Toisaalta, eikö ruotsalaiset ole tehneet erilaisia kokoelmia myös, joten voi olla, että materiaali on saatu heiltä. Sitten Aarnio on saatua matskua parannellut. Tietenkin voisi vain kysyä häneltä. Hän ei taida olla tällä foorumilla...
6
Lännensarjakuvat / Vs: Hopeanuoli -lehti (Hopparilandia)
« Uusin viesti kirjoittanut Sampsa Kuukasjärvi 23.06.2026 klo 21:34:38 »
Kun taas selasin Hoppareita, huomasin, että numerossa 9/1980 on aiemmin esitetyistä kolmesta vaihtoehdosta poikkeava hakemuslomake. Siinä lukevat tällaiset kysymykset:

1) Mihin intiaaniheimoon Hopeanuoli kuuluu?
2) Mitkä ovat Harrin ja Tedin lisänimet?
3) Millä nimellä Pekka Kenttää ruvettiin myöhemmin kutsumaan?

Kuitenkin ennen tätä ja tämän jälkeen lehdessä on se kysymyssarja, mikä tuli ensimmäisen kerran numerossa 4/1978. Tällaisia yksittäisiä poikkeuksia saattaa löytyä lisää, sillä en ole plarannut jokaista lehteä läpi, vaan haarukoin niitä. Lomake ei edes ollut joka numerossa.

Huomasin myös yhden poikkeuksen, jossa kyse ei ollut uusista kysymyksistä. Numerossa 7/1982 näkyy olevan aiemmin listattu kysymyssarja 2), mutta heti seuraavassa numerossa 8/1982 on jälleen kysymyssarja 3). Varmaan vanhat kysymykset lipsahtivat vahingossa tuohon 7/1982:een.

E: Kuinka moni muuten tietää tai muistaa vastauksen tuohon kyssäriin "Mitkä ovat Harrin ja Tedin lisänimet?"? Panen vastauksen spoilerin alle.

(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)
7
Toimintasarjakuvat / Vs: Mustanaamio
« Uusin viesti kirjoittanut Sampsa Kuukasjärvi 23.06.2026 klo 21:30:24 »
Minä en tiedä teknisestä puolesta mitään, mutta olet varmasti oikeassa, Reima.

Näiden sarjojen kaikki ruudut eivät näytä paremmilta kuin Mustiksissa ja Kronikoissa. En osaa sanoa rasterista, mutta huomaan, että joskus lisätty musta sulauttaa samalla harmaan sävyn liian mustaksi. Monesti kuvat kuitenkin näyttävät paremmilta, etenkin jos lähteenä on ollut parempi ruotsalainen julkaisu. Liian usein vanhat suomalaiset sivut valmistettiin vain tökerösti leikkaa ja liimaa -tekniikalla ruotsalaisista lehdistä.

Se, mistä en tykkää, on omien uusien viivojen lisääminen ruutuihin. Näissä reprotuissa Mustiksissa on poistettu tekstilaatikoita, pantu teksti juoksemaan vapaasti, ja sitten täydennetty tekstin alla oleva piirros. Minusta periaatteessa ei pitäisi koskea taiteeseen.
8
Toimintasarjakuvat / Vs: Mustanaamio
« Uusin viesti kirjoittanut Reima Mäkinen 23.06.2026 klo 18:21:05 »
Käsittääkseni Egmont ei ole skannannut aineistoa Mustanaamion ”reprottuihin” albumeihin. Olen uskossa, että nämä julkaisut ovat täysin Aarnion Petrin ja hänen oppilaidensa projekteja Petrin itse etsimistä lehdistä.
Kun tässä nyt hifistellään painojälkiasioita, niin haluan vielä omana mielipiteenäni tuoda julki, että mustavalkosarjan skannaaminen lehdestä niin että jälki pysyy edes yhtä hyvänä kuin vanha offset, on todella haastavaa. Ei siinä tahdo mikään resoluutio riittää jos tekee 1 bittisenä (vain musta ja valkoinen). Sitten taas jos ottaa harmaasävyt pääsee pienemmällä tarkkuudella, mutta siellä on mukana harmaa ja painettaessa viiva rasteroituu. Paljaalla silmällä se näyttää ihan OK:lta mutta tarkemmin katsoen rasteriviiva ei vedä vertoja offsetille. Joka tapauksessa offset on paksuntanut joitain viivoja (originaaliin verrattuna) ja osa on palanut reprossa puhki (eli ohuet viivat kadonneet), kun näitä on aikanaa tehty aika huolettomasti. Se mitä ohiuta hiusviivoja on säästynyt, muuttuu skannatessa helposti epämääräisemmäksi (joko palikoituu ja ohenee tai rasteroituu) ellei skannaa jollain 1600-2400dpillä 1-bittisenä (mitä kukaan ei tee).

Mut hyvä jos tosiaan niitä kuplatekstejä on edes yritetty parannella. Ikävämpi juttu, jos samalla on tosiaan tehty ennennäkemättömiä virheitä.
9
Muut sarjakuva-aiheet / Vs: Afrikkaa koskevat sarjakuvat
« Uusin viesti kirjoittanut Curtvile 23.06.2026 klo 17:56:26 »
Army of God - Joseph Kony's war on central Africa
Tämä ei niin kepeä sarjakuvadokumentti on jo sen 12-13 vuotta vanha mutta alallaan vaikuttava.
David Axe on tehnyt journalistisen käsikirjoituksen ja piirrostyöstä vastaa Tim Hamilton.
Sivellintyö ja harmaasävyinen mustavalkoisuus pukee kylmäävän toteavaa kerrontaa.
Kony yleensä skipataan ja aina lisähuonautuksin ettei hänen kristinuskonsa edusta kristinuskoa yleisesti.

Sisältää runsaasti poliittisia hahmoja George Bushista Hillary Clintoniin.
Naseva teos mutta ei sovi kaikille.
Viimeistään lauseen " Raiskaaminen oli hänen suosikkiaseensa. Se oli halvempaa kuin ostaa luoteja." kohdalla ihmisyyden kuva ei mairittele.

Vakava teos lukusuosituksella.
10
Toimintasarjakuvat / Vs: Mustanaamio
« Uusin viesti kirjoittanut TOSA 23.06.2026 klo 16:57:17 »
TOSA: Texin, Lännentien ja Zagorin kronikat skannataan, koska ne ovat näköispainoksia, mutta en jaksa uskoa, että esim. Asterixin ja Yoko Tsunon uusinnat olisivat skannattuja. Eiköhän niitä varten Egmont käytä ulkomailta saatuja digitiedostoja.

Käsittääkseni Egmont ei ole skannannut aineistoa Mustanaamion ”reprottuihin” albumeihin. Olen uskossa, että nämä julkaisut ovat täysin Aarnion Petrin ja hänen oppilaidensa projekteja Petrin itse etsimistä lehdistä.

Kiinnostavaa analyysiä Mustiksesta. Mutta tarkoititko, TOSA, tosissasi Lee Falkia etkä Sy Barryä?vastaavan kokoelman aiemmin.
Nyt oli kyllä paha ajatuskatko. Ei pitäisi noin myöhään enää kirjoitella mitään.Tietenkin Barry eikä Falk.

Skannausta on kai käytetty myös ainakin osassa marvel ja dc uusintajulkaisuja. Luultavasti ei tosiaan noissa mainituissa Asterix ja Yoko Tsuno  yms uusinnoissa joihin materiaali löytyy helposti digitaalisena.
Sivuja: [1] 2 3 4 5 6 ... 10