Kvaak.fi - keskustelu

Sarjakuvanlukijoiden keskustelut => Muut sarjakuva-aiheet => Aiheen aloitti: Jiksi - 18.06.2013 klo 03:16:46

Otsikko: Sarjakuva propagandavälineenä
Kirjoitti: Jiksi - 18.06.2013 klo 03:16:46
Tämä ketju on tarkoitettu keskusteluun propagandasarjakuvista ja yleisemmin sarjakuvasta propagandakäytössä.

Sarjakuvalla on historiansa propagandan välikappaleena samoin kuin muullakin viihdeteollisuudella. Tunnetuin osa Kvaakin kävijöille tästä historiasta lienevät toista maailmansotaa käyneet supersankarit.

Ulkomuistista ei tule mieleen modernia propagandasarjakuvaa, vaikka täytyyhän sitä olla eri organisaatioiden ja aatteiden asian edistämiseksi. Mainio esimerkki kuitenkin nousi juuri viime viikolla uutisaiheeksi.

Tunnetusti erityisesti Yhdysvaltain armeija edistää asiaansa elokuvateollisuuden avulla, mutta tätä sotaa käydään kaikilla rintamilla: America's Army (http://en.wikipedia.org/wiki/America%27s_Army) on ohjelma, joka on mahdollisesti tunnetumpi videopelisarjana.

Virallisella suulla kyse on PR-toiminnasta, jonka motiivi on edistää rekrytointia. Toiminnan voimakkaampi taustavaikutin lienee kuitenkin myönteisten mielikuvien luominen ja vahvistaminen.

Ohjelma laajenee nyt myös sarjakuviin, kun IDW Publishing julkaisee America's Army -sarjakuvia (http://comicbook.com/blog/2013/06/14/u-s-army-teams-with-idw-publishing-for-americas-army-comics/).

Muistutettakoon tässä yhteydessä, että Suomalaiselle sotapropagandasarjakuvalle (http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php/topic,8861.0.html) on oma ketjunsa.

Vastaavasti ketjussa Sarjakuva markkinointivälineenä (http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php/topic,1111.0.html) voi keskustella mainonnan tarpeisiin luodusta sarjakuvasta.
Otsikko: Vs: Sarjakuva propagandavälineenä
Kirjoitti: Darzee - 18.06.2013 klo 09:06:11
Toinen maailmansota näkyi aikansa sarjakuvissa vähän joka paikassa puhuvien eläinten kansoittamia seutuja myöten. Täällä Kvaakissakin on moneen otteeseen ruodittu Akun ja Mikin osallistumista sotaponnisteluihin kotirintamalla. Sitten tietysti äkkiä mieleen muistuvat seikkailusarjapuolelta Milt Caniffin "Terry and the Piratesin" nimihenkilö, joka liittyy sodan puhjettua ilmavoimiin, sekä laivaston lentäjä Buz (Jori) Sawyer, jonka seikkailuja julkaistiin kai Hesarissa aika pitkään. Jori-juttuja sisältävän Jalavan Wanhat Sarjat nro 3:n esipuheessa muistelen kerrotun, että sarja loppui HS:ssä Jorin lähtiessä Vietnamin sotaan, mistä suomalaiset lukijat eivät pitäneet.  

Nämä mainitsemani kvaakkaajien hyvin tuntemat esimerkit eivät kuitenkaan taida olla suoraan asevoimien tai muun valtiollisen tahon sen enempää kuin puolustusteollisuudenkaan rahoittamia - vai olenko väärässä?
Otsikko: Vs: Sarjakuva propagandavälineenä
Kirjoitti: Jukka Laine - 18.06.2013 klo 09:28:45
Captain America -lehti muuttui 9/11:n jälkeen noin vuodeksi oikein paatoksellisen yltiöisänmaalliseksi. Muutoksen myötä numerointikin alkoi alusta (tosin ei ollut ensimmäinen eikä viimeinen kerta). Kahden arkin jälkeen palattiin neutraalimpaan seikkailuun.

Eihän itse sarjakuva ennen tätä yltiöpatrioottinen ollut edes maailmansodan aikana, ja 70-80-luvulla ennemminkin päinvastoin, vaikka päähahmo perin isänmaallinen onkin.
Otsikko: Vs: Sarjakuva propagandavälineenä
Kirjoitti: Lurker - 18.06.2013 klo 09:33:43
Avoin propaganda ja piilovaikuttaminen eroavat toisistaan, edellinen on avointa ja jälkimmäinen ei.

Kapteeni Amerikka on, jaa, kumpaa se onkaan? No, ehkä molempia.
Otsikko: Vs: Sarjakuva propagandavälineenä
Kirjoitti: haplo - 18.06.2013 klo 09:34:01
Laajassa mielessä propagandaa - ja siis propagandasarjakuvaa - on kaikki sellainen oman asian esittäminen jolla pyritään saamaan toinen osapuoli vakuutettua ajetusta asiasta. Periaatteessa siis hoitajan pyrkimys saada mummo syömään lääkkeensä on propagandaa, vaikka sitä ei sellaiseksi kukaan ajattelekaan. Ja Jiksin ajama propagandan muoto on siis tämän mukaan

Ulkomuistista ei tule mieleen modernia propagandasarjakuvaa, vaikka täytyyhän sitä olla eri organisaatioiden ja aatteiden asian edistämiseksi.

nimen omaan sellaista propagandaa joka on tekijöidensä toimesta tietoisesti tarkoitettukin propagandaksi.

Koska asia on taas itseä lähellä, nostan esimerkiksi propagandasarjakuvasta Hiroshiman pojan. Siinä tekijällä on tietty sanoma - maailma vailla sotia ja ydinaseita - jota hän tietoisesti ajaa ja josta hän on sanonutkin toivovansa ihmisten ottavan oppia. Kyse siis rauhaa propagoivasta sarjakuvasta.

Lopuksi vielä todetaan että propaganda on parhaimmillaan silloin kun kohde ei tiedä ajatuksiaan ohjailtavan. Silloin ollaan onnistuttu. Jos jokin sarjakuva ei siis tule mieleen tässä yhteydessä, ehkä se silloin on ajanut asiansa hyvin.  ;)
Otsikko: Vs: Sarjakuva propagandavälineenä
Kirjoitti: Jukka Laine - 18.06.2013 klo 09:39:19
Avoin propaganda ja piilovaikuttaminen eroavat toisistaan, edellinen on avointa ja jälkimmäinen ei.

Kapteeni Amerikka on, jaa, kumpaa se onkaan? No, ehkä molempia.

Aloin talvella lukemaan Kapteeni Amerikkaa ylösnousemuksesta asti järjestelmällisesti. Jos sarjakuvassa on ollut piilopropagandaa, niin se ei ole patriotismin puolesta puhuvaa, vaan ennemminkin sitä arvostelevaa. Steve Englehart ja Mark Gruenwald tätä harrastivat. Muista pitkäaikaisista kirjoittajista Stan Lee pyrki neutraalisuuteen. Muiden juoksut olivat sen verran lyhyitä, ettei ehtinyt ottaa selvää mihin leiriin kuuluivat. Ilmeisesti ei heillä tullut mieleen ottaa kantaa.
Otsikko: Vs: Sarjakuva propagandavälineenä
Kirjoitti: Curtvile - 18.06.2013 klo 09:46:28
Kapteeni Amerikka on malliesimerkki hahmosta josta kaikki tietävät kaiken ja paheksuvat suuresti lukematta sitä lainkaan.

Aika pitkälti haplon linjoilla.
Itsellä tulee heti mieleen modernista esimerkkinä Occupy comics (http://occupycomics.com/) joka sekin on propagandaa.

Sanalla propaganda kun on samanlainen arvolataus kuin käyttösarjakuvalla tai taidesarjakuvalla, lähtökohtaisesti negatiivinen.
Otsikko: Vs: Sarjakuva propagandavälineenä
Kirjoitti: Darzee - 18.06.2013 klo 10:02:53
Supersanteripuolelta Rautamiehen vanhoissa seikkailuissa vihollinen löytyi perin usein idästä. En ole paljon kuusikymmenluvun Rautamies-tarinoita lukenut, mutta mielestäni lehteilemissäni jutuissa on ihan selkeästi tuotu enemmän esille tämmöistä punainen vaara -ajattelumallia kuin monissa muissa ajan sarjiksissa, vaikka näkyi kommunistiagentteja tietysti paljon muuallakin.

Viisikymmenluvullahan Kapteeni Amerikkakin taisteli kommunisteja vastaan ilmeisesti hiukan paatoksellisemmissa tunnelmissa kuin sota-aikana natseja kurmottaessaan. Nuokin läpyskät kässäröinyt Stan Lee päätti jättää ne huomiotta tuodessaan hahmon mukaan uudempiin Marvel-tarinoihin kymmenisen vuotta myöhemmin ja ajan mittaan kirjoittajat sitten kehittivät pitkän sarjan korvaavia Kapteeni Amerikkoja selittämään kaiken.

Julkisen vallan suoraan rahoittamaa valistussarjakuvaa on Suomeen kulkeutunut mm. Euroopan unionista. Omista ikätovereistani moni muistaa n. 15 vuoden takaisen julkaisun "What? Me? A Racist?", jossa käydään läpi arkisia paitsi etniseen alkuperään, myös uskontoon, seksuaaliseen suuntautumiseen jne. kohdistuvia ennakkoluuloja ja muistutetaan, että aina ei nähdä malkaa omassa silmässä. Löytyy näemmä myös netistä tuolla nimellä googlaamalla.
Otsikko: Vs: Sarjakuva propagandavälineenä
Kirjoitti: Lurker - 18.06.2013 klo 10:18:13
Muista pitkäaikaisista kirjoittajista Stan Lee pyrki neutraalisuuteen. Muiden juoksut olivat sen verran lyhyitä, ettei ehtinyt ottaa selvää mihin leiriin kuuluivat. Ilmeisesti ei heillä tullut mieleen ottaa kantaa.

Eikös jonkun pitemmän kaaren tarinan jäljet sylttytehtaalle johtaneet... Valkoiseen taloon.

Mutta yksi vaikuttavimmista Kapteeni Amerikka -tarinoista on  Annual #6, jossa ovat mukana kaikki Kapteenit eri vuosikymmeniltä. Siinä käydään hyvin läpi se, miten aito isänmaallisuus eroaa sokeasta hurmahengestä. Ja ettei saa muuttua itse sellaiseksi, jota vastaan taistelee.
http://majorspoilers.com/2013/01/13/retro-review-captain-america-annual-6-summer-1982/ (http://majorspoilers.com/2013/01/13/retro-review-captain-america-annual-6-summer-1982/)

Vaan onhan se Kapteeni Amerikan kansi, jossa Hitler saa köniinsä, propagandasarjakuvan ikonisin kuva.
Otsikko: Vs: Sarjakuva propagandavälineenä
Kirjoitti: VesaK - 18.06.2013 klo 10:46:32
Nämä mainitsemani kvaakkaajien hyvin tuntemat esimerkit eivät kuitenkaan taida olla suoraan asevoimien tai muun valtiollisen tahon sen enempää kuin puolustusteollisuudenkaan rahoittamia - vai olenko väärässä?

Ei, mutta "kaikki" viihdeteollisuudessa olleet olivat jotenkin mukana sotapropagandassa. Jos ei muutoin, niin strippeihin oli liimattu "Osta sota-obligaatioita" -kuvakkeita.

Sodan jälkeen hihna jäi muutamalle päälle - esim. Milt Caniff oli umpioikeistolainen loppuun asti. Li'l Abnerin tekijä Al Capp taasen oli yleisänkyrä, luonteeltaan muutoinkin kuin pystyynnostettu sika.

Frank Robbinsin Johnny Hazard (1944 - 77) liukui niin oikealle, että lukijat kyllästyivät. Robbins vaihtoi loppuelämäkseen enimmäkseen sarjakuvalehtien käsikirjoituspuolelle, mm. Batmanin pariin. Hän kynäili myös Kapteeni Amerikkaa, mutta niiden tarinoiden "isänmaallisuusasteesta" minulla ei ole tietoa.

Nykyajan propagandasarjakuvan parhaimmistoa on Jack T. Chickin keinoja kaihtamaton traktaattipalvelu chick.com. Tee mitä teet - Jeesus hoitaa loput! Paitsi Paavi on Perkeleen kätyri, eikä paatuneita katolilaisia pelasta vapahtajakaan.

   
Otsikko: Vs: Sarjakuva propagandavälineenä
Kirjoitti: Darzee - 18.06.2013 klo 11:00:04
Nykyajan propagandasarjakuvan parhaimmistoa on Jack T. Chickin keinoja kaihtamaton traktaattipalvelu chick.com.


Itse herra Chick on myös sopivan salaperäinen Jumalan harmaaksi eminenssiksi - ei haastatteluja, ei valokuvia...vaikeahan ukon on uskoa olevan tosissaan. Joku on jopa epäillyt kyseessä olevan Robert Crumbin salaisen parodiaprojektin ;D
Otsikko: Vs: Sarjakuva propagandavälineenä
Kirjoitti: Jukka Laine - 18.06.2013 klo 11:22:15
Robbins piirsi Kapua silloin kun Englehart kirjoitti. Tuossa vaiheessa Kapu oli paljastanut Secret Empiren johtajan korkeaksi virkamieheksi Valkoisessa talossa ja tämä ampui itsensä. Tarinassa kaikki viittasi siihen, että kyseessä oli silloinen presidentti Nixon, itsemurhaa lukuunottamatta.

Tapahtumasarjan johdosta Kapu lopetti kapteeniamerikkailun joksikin aikaa ja vaihtoi nimekseen Nomad, mies vailla maata.

Frank Robbins piirsi myös Roy Thomasin kirjoittamaa Invadersia, jossa Kapu oli mukana koko ajan. Natsit kuvattiin siinä naurettavina pelleinä, mutta silloinhan oli jo 70-luku.
Otsikko: Vs: Sarjakuva propagandavälineenä
Kirjoitti: Jiksi - 18.06.2013 klo 17:40:12
Hienoja esimerkkejä!

nimen omaan sellaista propagandaa joka on tekijöidensä toimesta tietoisesti tarkoitettukin propagandaksi.

Juuri näin sen tarkoitin, mutta vaikeahan sitä toki on tietää missä kohdin tekijöiden oma maailmankuva puskee lävitse ja missä on kyse piilovaikuttamisesta.

Nimenomaan piilovaikuttaminen on se vaarallisin propagandan muoto kohteen näkökulmasta. Tarkemmin en muista, mutta jokin okumentti on jäänyt mieleen siltä osin, että elokuvapuolella Yhdysvaltain armeijalle tärkeintä on armeijan kuvaaminen tehokkaana ja erehtymättömänä. Tämä siis Persianlahden sodan aikoihin, todennäköisesti tavoitteet muuttuvat aikansa tarkoituksiin.

Viihde on siitä oiva vaikuttamisen kanava, että sillä tavoitetaan ne vaikutusaltteimmat, eli varhaisnuoret ja teinit, joten mainitsemani videopeli on tarkoitukseen suorastaan pelottavan hyvä väline.

Supersanteripuolelta Rautamiehen vanhoissa seikkailuissa vihollinen löytyi perin usein idästä.

Toki näin oli muidenkin supersankareiden kohdalla, mutta Rautamies taisteli kommunisteja vastaan selvästi näkyvämmin. Kuubakin allegorisessa muodossaan käytiin vapauttamassa. Tästä kirjoitin myös itse Kvaak-artikkelissa (http://www.kvaak.fi/index.php?articleID=1054).
Otsikko: Vs: Sarjakuva propagandavälineenä
Kirjoitti: Lönkka - 23.06.2013 klo 22:04:28
Toki näin oli muidenkin supersankareiden kohdalla, mutta Rautamies taisteli kommunisteja vastaan selvästi näkyvämmin. Kuubakin allegorisessa muodossaan käytiin vapauttamassa. Tästä kirjoitin myös itse Kvaak-artikkelissa (http://www.kvaak.fi/index.php?articleID=1054).
Thorkin taisteli Vietkongia vastaan numerossa 117.

Lopussa tarinan pahis tajuaa erheensä ja losauttaa itsensä ja VC:n ammusvaraston kiertoradalle saatesanoinaan "It was communism that made me what I am... That shaped me into brutal, unthinking instrument of destruction! To communism, than -- may it vanish from the face of the earth and memory of the mankind!"

Tuli sopivasti luettua tuo juuri tänään...
Otsikko: Vs: Sarjakuva propagandavälineenä
Kirjoitti: Lönkka - 23.06.2013 klo 22:18:51
Sodan jälkeen hihna jäi muutamalle päälle - esim. Milt Caniff oli umpioikeistolainen loppuun asti.
Terryn jälkeen jatkoi Steve Canyonilla joka tosiaankin sisältää tasaisin väliajoin lipunheilutusta ja suoraselkäistä isänmaallisuutta.

Sodan Caniff aikana teki solttulehtiin Male Call -sarjakuvaa jolla pidettiin solttujen moraalia ylhäällä.

Ja sittenhän tältä löytyy myös Milton Caniff's America -Reflections of Drawingboard Patriot alppu/taidekirja. Valitettavasti oma kappale on arkistoitu paikkaan X josta se ei tätä rustatessa suostu löytymään...

Otsikko: Vs: Sarjakuva propagandavälineenä
Kirjoitti: Tina DeMona - 23.06.2013 klo 23:30:27
Kyllähän Marvelin maailmassa on tehty  ainakin huumeiden- ja alkoholinvastaisia sarjiksia. Stan Leehän usein kertoo sitä juttua kuinka sitä pyydettiin tekemään huumausaineaiheinen Hämis-tarina, jota se ei sitten saanut Comics Coden takia kuitenkaan julkaista kun kaiken mahdollisen edes mainitseminen oli pannassa.

En tiedä kuuluvatko nämä tähän keskusteluun, mutta kyllä ne minusta propagandan puolelle menevät.
Otsikko: Vs: Sarjakuva propagandavälineenä
Kirjoitti: Jiksi - 23.06.2013 klo 23:47:10
Stan Leehän usein kertoo sitä juttua kuinka sitä pyydettiin tekemään huumausaineaiheinen Hämis-tarina, jota se ei sitten saanut Comics Coden takia kuitenkaan julkaista kun kaiken mahdollisen edes mainitseminen oli pannassa.

Asialla oli Yhdysvaltain terveysvirasto, ja tarina julkaistiin ilman CCA:n hyväksyntää. Tästä on Comics Code -aiheisessa Kvaak-artikkelissa tarkempi kuvaus (http://www.kvaak.fi/naytajuttu.php?articleID=1288).
Otsikko: Vs: Sarjakuva propagandavälineenä
Kirjoitti: Doctor Phantomizer - 24.06.2013 klo 02:28:07
Kyllähän Millerin Holy Terrorinkin kovasti väitetään olevan propagandaa. Mutta keneen siinä propaganda oikeasti kohdistuu?
Otsikko: Vs: Sarjakuva propagandavälineenä
Kirjoitti: haplo - 24.06.2013 klo 09:28:39
Vietnamin sodasta muistui mieleen artikkeli Nationalism and Anti-Americanism in Japan (http://www.japanfocus.org/-Matthew-Penney/3116), jossa sarjakuvaesimerkkejä mangan jenkkivastaisuudesta isommin ja pienemmin painotuksin. Kannattaa tsekata ainakin kuvaesimerkit, joissa heti artikkelin aluksi Tezukan Astro Boy suojelee Pohjois-Vietnamin siviilejä jenkkien pommituksilta.

Olisi ollut hienoa jos Astro Boy olisi kohdannut Thorin, mutta ei.

Eivät nämä, ainakaan kaikki, aivan puhtainta propagandaa ole, mutta kyllä noissa vähintään haju siihen suuntaankin on monessa.

Sodan Caniff aikana teki solttulehtiin Male Call -sarjakuvaa jolla pidettiin solttujen moraalia ylhäällä.

Tähän onkin pitänyt juuri hengennostatuksen vuoksi tutustua mutta on jäänyt tähän asti tekemättä. Piti nyt lisätä muistiin jotta tulisi vihdoin viimein hankittuakin. Tuostahan pitäisi kokoelma olla.
Otsikko: Vs: Sarjakuva propagandavälineenä
Kirjoitti: Lönkka - 24.06.2013 klo 13:32:55
Tähän onkin pitänyt juuri hengennostatuksen vuoksi tutustua mutta on jäänyt tähän asti tekemättä. Piti nyt lisätä muistiin jotta tulisi vihdoin viimein hankittuakin. Tuostahan pitäisi kokoelma olla.
Joo, Hermes Press pukkasi moisen ulos noin vuosi sitten.
Otsikko: Vs: Sarjakuva propagandavälineenä
Kirjoitti: Darzee - 24.06.2013 klo 13:42:34
Kyllähän Marvelin maailmassa on tehty  ainakin huumeiden- ja alkoholinvastaisia sarjiksia.

Aiemminkin olen Kvaakissa kertonut näkemästäni Marvelin tuottamasta valistussarjakuvasta, jossa lapsia neuvotaan tunnistamaan seksuaalinen hyväksikäyttö ja kertomaan siitä aikuisille. Amerikassa koulua käynyt luokkatoverini näytti tämmöistä lehteä minulle, ilmeisesti sitä oli jaettu koulussa. Ensimmäisessä tarinassa Hämähäkkimies auttaa lapsenvahdin ahdistelemaksi joutuvaa pikkupoikaa ja muistelee oman nuoruutensa ikävää ahdistelukokemusta; toisessa jutussa pääosassa on Voimajengi. Jukkakin on tämän sarjiksen Kvaakissa maininnut.

EDIT: Kyseessä vaikuttaisi olevan ilmaisjakelulehti vuodelta 1984, mutta sitä näemmä oli ainakin jossain päin kierrossa vielä 1990-luvun alussa, jolloin kaverini asui Yhdysvalloissa. Jonkun kansallisen hyväksikäytönestokomitean toimeksiannosta näkyy tämä läpyskä syntyneen.
Otsikko: Vs: Sarjakuva propagandavälineenä
Kirjoitti: Tina DeMona - 24.06.2013 klo 20:00:33
Joo. Nuo valistusopukset ovat aina tarinallisesti sitä kammottavinta höpöä, enkä jotenkin jaksa uskoa niiden vaikuttavan mihinkään valistamistaan asioista. Voi toki olla, että olen vain kyyninen.
Otsikko: Vs: Sarjakuva propagandavälineenä
Kirjoitti: VesaK - 29.07.2013 klo 16:25:11
Justus eli Archie on valjastettu toisinaan mitä hölmöimpään Jeesus- tms. "Valistukseen". Esimerkkejä myöhemmin.

Nyt vähän oikeistokristillistä näkökulmaa kommunismiin. Stalin esitellään suht oikein, muuten menee aika mutupohjalta. Talvisota mainittu!

http://www.ep.tc/problems/55/

Tässä vielä jyrkempi "klassikko" samasta aiheesta:

http://www.ep.tc/problems/27/index.html
Otsikko: Vs: Sarjakuva propagandavälineenä
Kirjoitti: Timo Ronkainen - 20.11.2013 klo 17:04:36
Vihreän langan jutusta kuva. Näin malaria hävisi Suomesta... (http://www.vihrealanka.fi/uutiset/n%C3%A4in-malaria-h%C3%A4visi-suomesta-%E2%80%93-sama-auttaisi-my%C3%B6s-kehitysmaissa)
Kuvassa brittisarjakuvasankari Jane (meillä tunnettu kai Jenninä), joka useinkin pinuppaili puolipukeisiin ja sotilaiden iloksi ihan nakuksikin vetäisi.
Kuvateksti:
Brittisotilaita varoitettiin malariasta Italian Anziossa vuonna 1944. Malaria levisi jatkosodassa myös suomalaissotilaiden keskuudessa.
Kuva: Sgt Best / No 2 Army Film & Photographic Unit, Wikimedia / Imperial War Museum
Otsikko: Vs: Sarjakuva propagandavälineenä
Kirjoitti: Jiksi - 20.05.2014 klo 23:24:47
Ketjua aloittaessani sotapropaganda oli päällimmäisenä mielessä, mutta Perussuomalaisten rahoittama Kansalaisen direktiiviopas (http://uutiset.perussuomalaiset.fi/2014-direktiiviopas/) on oiva kotoinen esimerkki paksusta propagandasta.

Kotimaisten puolueiden rahoittamaa propagandaa ei muuta tule mieleen, mutta juolahtipa mieleen, että mm. tekijänoikeustaistelussa valistustyötä on sarjakuvamuodossa suoritettu.

Lisäksija hatara mielikuva nousee siitäkin, että kotimainen pelilehdistö olisi sarjakuvamuodossa noussut pelipiratistismia vastaan.

Olisiko molemmissa tapauksissa kyseessä olisi ollut Wallu. Kuka muistaa?
Otsikko: Vs: Sarjakuva propagandavälineenä
Kirjoitti: CryingBlueRain - 21.05.2014 klo 09:11:31
Shigeru Mizukin omaelämäkerrallisessa sarjakuvassa Showa: A history of Japan 1926-1939 käsitellään jonkin verran sitä, miten sarjakuvien avulla levitettiin militaristisia ja kansalliskiihkoisia ihanteita pikkupoikien ajatusmaailmaan. (Sarjakuva on tietenkin alkujaan japaninkielinen, mutta helposti arvattavista syistä mulla on toi englanninnos).

Otsikko: Vs: Sarjakuva propagandavälineenä
Kirjoitti: Kahkonen - 21.05.2014 klo 13:04:51
Kotimaisten puolueiden rahoittamaa propagandaa ei muuta tule mieleen, mutta juolahtipa mieleen, että mm. tekijänoikeustaistelussa valistustyötä on sarjakuvamuodossa suoritettu.

Anssi Rauhalan piirtämät http://www.piraattitehdas.fi/
Otsikko: Vs: Sarjakuva propagandavälineenä
Kirjoitti: tertsi - 21.05.2014 klo 13:33:30
Ketjua aloittaessani sotapropaganda oli päällimmäisenä mielessä, mutta Perussuomalaisten rahoittama Kansalaisen direktiiviopas (http://uutiset.perussuomalaiset.fi/2014-direktiiviopas/) on oiva kotoinen esimerkki paksusta propagandasta.
Minusta tuo oli oikein näppärä tekele. Sai pari kertaa minut jopa hymyilemään. Piirroksetkin oli hyviä. Fontti oli jostain syystä alussa kamala, mutta muuttui lopussa paremmaksi.
Otsikko: Vs: Sarjakuva propagandavälineenä
Kirjoitti: Divine - 21.05.2014 klo 13:52:27
Faktabaari debunkkasi (http://faktabaari.fi/eu/sarjakuva/) persusarjiksen asiavirheet.
Otsikko: Vs: Sarjakuva propagandavälineenä
Kirjoitti: Jiksi - 21.05.2014 klo 20:45:53
Faktabaari debunkkasi (http://faktabaari.fi/eu/sarjakuva/) persusarjiksen asiavirheet.

Jätetään kuitenkin politiikka ja asiasisältö itsessään muihin ketjuihin, eli tarkastellaan tässä ketjussa itse sarjakuvaa, ellei itse toteutusta niin mediana tai propagandavälineenä.

Viesti kun on sitä propagandaa itseään ja sarjakuvatoteutus - olkoon hyvä tai huono - viestin sisään runttaaja.

Kuva yksistään on niin tehokas, että se jää kerralla mieleen, eikä toistoa tarvita.

Tässä(kään) tapauksessa viestin sisällöstä ei jäänyt mitään mieleen, mutta kuvat ja niiden luomat mielikuvat nousevat sen sijaan esiin - propagandavälineenä sarjakuva on siis voimakas.

Mielikuvat ovat Perussuomalaisilla keskeisessä asemassa, teot kun vielä puuttuvat. Kenties juuri tästä syystä reaktio Ville Rannan jouluiseen pilakuvaan oli voimakas - tonttukuvan nousee monella varmasti heti ensimmäisenä mieleen, kun joku mainitsee Perussuomalaiset.
Otsikko: Vs: Sarjakuva propagandavälineenä
Kirjoitti: Dennis - 22.05.2014 klo 18:23:47
Minusta tuo oli oikein näppärä tekele. Sai pari kertaa minut jopa hymyilemään. Piirroksetkin oli hyviä. Fontti oli jostain syystä alussa kamala, mutta muuttui lopussa paremmaksi.

Aivan loistava sarjakuva ja hyvin tehtyjä. Kyseessä on tosi lahjakas piirtäjä.
Otsikko: Vs: Sarjakuva propagandavälineenä
Kirjoitti: jinroh - 24.05.2014 klo 23:26:29
Ketjua aloittaessani sotapropaganda oli päällimmäisenä mielessä, mutta Perussuomalaisten rahoittama Kansalaisen direktiiviopas (http://uutiset.perussuomalaiset.fi/2014-direktiiviopas/) on oiva kotoinen esimerkki paksusta propagandasta.

Tiukkaa kamaa on.

Kasper Strömman hieman muokkasi niitä.
http://kasperstromman.com/2014/05/19/pilakuvia-pilakuvista/ (http://kasperstromman.com/2014/05/19/pilakuvia-pilakuvista/)
Otsikko: Vs: Sarjakuva propagandavälineenä
Kirjoitti: Sampsa Kuukasjärvi - 17.06.2014 klo 21:04:54
Ylen ruotsinkielisillä sivuilla (http://svenska.yle.fi/artikel/2014/06/14/satanist-bamse-och-andra-dolda-budskap) oli kiva juttu satanisti-Bamsesta ja oikeisto-Ditkosta.
Otsikko: Vs: Sarjakuva propagandavälineenä
Kirjoitti: Jiksi - 08.07.2014 klo 18:28:09
Taustoitus Espanjan sisällissodan propagandasarjakuvaa (http://coleccionistatebeos.blogspot.com/2008/12/fotos-y-presentacin-de-la-exposicin-los.html) (espanjaksi) esittelevästä näyttelystä (esillä Salamancassa 2008) on mielenkiintoinen teksti aiheeseen liittyen.

Kenties erikoisin osa käsittelee modernia nykyaikaa, sillä nämä sarjat on järjestelmällisesti sivuutettu tutkijoiden toimesta ja siten jääneet tuntemattomiksi.

Tämän voi lukea moitteena, sillä tekstissä muistutetaan vuoden 2006 olleen "muistamisen vuosi", jolloin erityisesti on tavoiteltu tarkoituksella ja tarkoituksetta pimentoon jääneen penkomista.

Näyttelyn nimi on Sisällissodan sarjakuvat: Lapset ja propaganda 1936-1939.

Medialle itselleen annetaan synninpäästö, mutta propagandakäyttöön valjastettuja tarinoita käsitellään kovin sanakääntein.

Stereotypiat ovat paksuja, todellisuudessa uhrien asemaan jääneet lapset esiintyvät reippaina, samaistuttavina toimijoina ja lehtien sivuilta löytyy peittelemätöntä aivopesua.
Otsikko: Vs: Sarjakuva propagandavälineenä
Kirjoitti: Jiksi - 05.08.2014 klo 18:03:34
Wall Street Journal listaa sarjakuvat yhtenä ensimmäisen maailmansodan sadasta merkittävästä seurauksesta. Sivuttettakoon sellaiset pikkujutut kuin Suomen itsenäisyys ja luetaan, mitä sanotaan sarjakuvista (http://online.wsj.com/ww1/cartoons), joka hämäävästi on niputettu yleiskategoriaan "cartoons".

Tanskalaisen Louis Raemaekersin kohdalla todetaan:

Lainaus käyttäjältä: Wall Street Journal
“From a U.S. point of view, Louis Raemaekers was instrumental in bringing the U.S. into the war, featuring the horrors, massacres and excesses, the suffering of small nations, which became associated with the German army,” Ms. O'Brien says. (Anita O'Brien, director and head curator of London’s Cartoon Museum)

Kyseinen Louis Raemaekers (http://en.wikipedia.org/wiki/Louis_Raemaekers) sai peräti lähteä maanpakoon.

Asiayhteydestä erotettuna voisi pohtia, onko sen parempaa propagandaa olemassakaan kuin sodanlietsominen...
Otsikko: Vs: Sarjakuva propagandavälineenä
Kirjoitti: Jiksi - 27.09.2014 klo 16:53:31
Kvaak-arvio erinomaisesta Sarjatulta! Sota-ajan suomalaiset pilapiirrokset ja sarjakuvat (http://www.kvaak.fi/index.php?articleID=2135) on hyvä linkittää tähänkin ketjuun, ettei unohtuisi suomalainen sarjakuvapropagandahistoria - johan täällä modernista propagandasta on keskusteltukin.
Otsikko: Vs: Sarjakuva propagandavälineenä
Kirjoitti: Reijo Valta - 27.09.2014 klo 18:19:44
Totta. Eivätpä ne ihmisiin vaikuttamisen menetelmät ole juurikaan muuttuneet 1940-luvulta nykypäivää, ainakaan peruspsykologialtaan.
Otsikko: Vs: Sarjakuva propagandavälineenä
Kirjoitti: Reima Mäkinen - 30.11.2014 klo 11:27:34
Mietin sopivaa ketjua tämä nyt ainakin on oikealla alueella...

Olen tuossa sattuneesta syystä seurannut Hongkongin Sateenvarjovallankumouksen etenemistä (joka meikäläisissä lehdissä ja telkussa on jäänyt aika vähälle huomiolle).

Yhdellä vallatuista alueista kierrellessä ryhdyin kuvaamaan sarjakuva- animaatio- ja muita populaarikulttuurihahmoja sekä sarjakuvia ja pilakuvia alueelle postatuista julisteista. Ja pitihän sinne joukkoon sitten myös oma sarjis käydä teippaamassa.
 
Oheisessa videossa (https://www.youtube.com/watch?v=p2mH9qXfFHo) noin 50 ruutua tätä satoa. Paikoitellen aika riemastuttavia tulkintoja, joihin on ympätty mukaan liikkeen symboli keltainen sateenvarjo. Tuntuu että lähes kaikki tunnetuimmat brändit taisivat olla mukana. Montako hahmoa sinä tunnistat? Näiden lisäksi oli sitten tietenkin paljon kaikkea muuta katutaidetta.
Otsikko: Vs: Sarjakuva propagandavälineenä
Kirjoitti: Jiksi - 05.05.2015 klo 18:09:22
En ole vielä lukenut, mutta alustavasti selailtuna Fred Van Lenten ja Ryan Dunlaveyn The Comic Book History of Comics (2012) näyttää olevan osaltaan myös sarjakuvamuotoista propagandaa tekijänoikeuksiin ja tekijän asemaan liittyen.
Otsikko: Vs: Sarjakuva propagandavälineenä
Kirjoitti: Timo Ronkainen - 05.05.2015 klo 20:32:23
Nottas, erikoista, ettei Fredrik Strömbergin Comic Art Propaganda: A Graphic History (http://www.amazon.com/Comic-Art-Propaganda-Graphic-History/dp/B006W4068O) -kirjaa ole tässä ketjussa mainittu (en ainakaan huomannut). Kelpo opus, hyviä kuvanäytteitä, joskin tekstiosuus tuntui suppealta.

Timo
Otsikko: Vs: Sarjakuva propagandavälineenä
Kirjoitti: Jiksi - 09.05.2015 klo 20:16:53
Kun itänaapuri nyt juhlii voitonpäiväänsä, on hyvä muistuttaa että kyllä Teräsmies sen sodan oikeasti voitti (http://www.comicmix.com/2009/12/07/how-superman-really-helped-america-win-world-war-two/).

Tämä olisi enemmän opetus- kuin propagandasarjakuvaa, mutta menköön nyt. Will Eisner muistuu vastaavista ohjeistuksista ensimmäisenä mieleen.
Otsikko: Vs: Sarjakuva propagandavälineenä
Kirjoitti: Jiksi - 19.06.2016 klo 01:15:16
Bitcoin: The Hunt for Satoshi Nakamoto (Europe Comics, 2014) ei varsinaisesti ole propagandaa, mutta painottuu kyllä ideologisesti niin syvälle maailmanparannuksen päätyyn, että kuuluu tähän ketjuun.

Oletin tarttuvani puolidokumentaariseen esitykseen, ja lukaisin taustoiksi millaisia huhuja verkossa on kryptovaluutan (alkuperäisen) kehittäjän henkilöllisyydestä esitetty. En arvannut Wikipedia-tuokion olevan päivän mielenkiintoisinta antia.

Suuri pettymys oli, kun espanjalaiset tekijät ovat sovittaneet mielenkiintoiset lähtökohtansa täysin löperöön kehystarinaan, jossa rikolliset ja viranomaiset jahtaavat Nakamotoksi epäilemiään henkilöitä.

Tekijät ovat kuitenkin taitavia – erityisesti kuvittajalla leikkaa pariin otteeseen hienosti – ja kirjoittaja tuo näkökulman aidan molemmilta puolilta varsin tasapainoisesti esille. Käsikirjoituksessa on kuitenkin niin monta juttua, jotka silittivät vastakarvaan, että ne kyllä upottavat kaiken hyvän ja kauniin.

Loppusanoissa kirjoittaja liputtaa avoimesti ideologiaansa, ja parempi se niin avoimesti onkin tehdä. Sitten tämä listaa 15 sivua (!) tärkeimpiä Bitcoin-kehittäjiä lyhyine esittelyineen. En kuvittelisi lukevani tuommoisia kuin aseella uhaten.
Otsikko: Vs: Sarjakuva propagandavälineenä
Kirjoitti: Jukka Laine - 27.09.2016 klo 19:25:24
Joulukuussa ilmestyy kirja The 10 cent propaganda, eli kerrotaan toisen maailmansodan aikaisesta propagandasta sarjakuvan keinoin. Kirjaa ei saa myydä kuulemma Saksassa.
Otsikko: Vs: Sarjakuva propagandavälineenä
Kirjoitti: Veli Loponen - 27.09.2016 klo 20:41:40
Tarkoitat varmaan 10 cent war -kirjaa. Se on kyllä tilattavissa Saksaankin.
Otsikko: Vs: Sarjakuva propagandavälineenä
Kirjoitti: Jukka Laine - 27.09.2016 klo 23:25:19
Previews vaan korosti ettei myydä Saksassa.
Otsikko: Vs: Sarjakuva propagandavälineenä
Kirjoitti: Dennis - 07.10.2016 klo 18:26:37
https://ahvenaario.wordpress.com/2016/10/02/roskasarjat-chick-habit/

Uskonnollista propagandaa pahimmillaan tai tahattomasti koomisena.

Itsekin olen törmännyt blogissa mainittuihin sarjakuviin joskus taannoin.
Otsikko: Vs: Sarjakuva propagandavälineenä
Kirjoitti: Jukka Laine - 07.10.2016 klo 19:49:47
Nykyinen Kiviset ja Soraset, eli The Flintstones -lehti alkaa olla suosikkejani nykyään ilmestyvistä sarjakuvista.

Numero vitosen teemana on, että avioliitto on aika uusi keksintö, ja sekä Kivisten että Sorasten perheet ovat kunnon kansalaisten mielestä friikkejä. Moraalisen enemmistön mielestä seksiä pitää harrastaa laveammin.

Kansankiihottajankin mielestä Adam ja Steve olivat silti liikaa. "Non-breeders" oli Retunkin käyttämä termi. Retun tuntema pariskunta jo tämän ollessa lapsi.

Lisäksi samassa numerossa kodinkoneet miettivät kapinaa. Eli naulakkona oleva hirvi, keilapallovyötiäinen ja elävä lihamylly. Dino on luokkapetturi. Tämä teema jää vaiheeseen, jatkuu ilmeisesti vielä.

Tätä kaikkea ymmärtääkseen pitää kyllä tuntea vanha versio jossain määrin.
Otsikko: Vs: Sarjakuva propagandavälineenä
Kirjoitti: Timo Ronkainen - 11.06.2018 klo 01:26:21
Tämmönen tuli vastaan. Malcolm Ater tuotti Commercial Comics (http://www.tomchristopher.com/comics2/malcolm-ater-and-the-commercial-comics-company/) -yhtiönsä kautta monenlaista valistusta ja "valistusta".

"During the 1980s he continued to produce comics, one of which was commissioned by the Central Intelligence Agency to be air dropped over the island of Grenada during America’s 1983 invasion of that country. The CIA had to distance itself from the project and neither their name nor that of Commercial Comics appears on the book. When Ater was to pick up a check for production costs he was told by his CIA contact to meet at a pre arranged place in Washington DC. Ater the meeting he and the agent got into a taxi where he was given a suitcase filled with $35,000 cash."

(http://www.tomchristopher.com/home/Comic%20History/Malcom%20Ater%20and%20the%20Commercial%20Comics%20Company/images/image008.jpg)

Timo
Otsikko: Vs: Sarjakuva propagandavälineenä
Kirjoitti: Matti Karjalainen - 08.05.2019 klo 14:05:38
Suomalaiseen ilmailuhistoriaan tutustuessani törmäsin tämmöiseen mainioon valokuvaan, joka esittää Fokker-hävittäjän "suojamaalattua" laskutelinettä. Valokuva on kaiketi otettu välirauhan aikana, muutamaa päivää ennen jatkosodan syttymistä.
Otsikko: Vs: Sarjakuva propagandavälineenä
Kirjoitti: Reima Mäkinen - 09.05.2019 klo 09:59:10
Suomalaiseen ilmailuhistoriaan tutustuessani törmäsin tämmöiseen mainioon valokuvaan, joka esittää Fokker-hävittäjän "suojamaalattua" laskutelinettä. Valokuva on kaiketi otettu välirauhan aikana, muutamaa päivää ennen jatkosodan syttymistä.
Hieman amerikkalaista hapatusta paranohvin pojille. :-) Onkohan siinä ollut asialla vain joku taiteellinen tyyppi, jolla ei ole ollut muutakaan välinettä toteuttaa itseään, vai lieneekö kuvilla muukin tarkoitus? Ja mitähän kaikkea muiden koneiden suojamaalauksesta olisi löytynytkään. :-)
Otsikko: Vs: Sarjakuva propagandavälineenä
Kirjoitti: Reima Mäkinen - 23.11.2019 klo 16:50:05
Tahatonta propagandaa eli tuulahdus 1970-luvulta. Näin meitä opetettiin Viki Vesseli lehdessä.

(http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?action=dlattach;topic=15590.0;attach=39950;image)
Otsikko: Vs: Sarjakuva propagandavälineenä
Kirjoitti: Jiksi - 05.07.2020 klo 21:23:45
Tässä mennään pilakuvan puolelle, mutta erityisesti Yhdysvaltojen polarisoituminen on näkynyt jo vuosia pilapiirroksissa.

Entistä harvemmin pilakuvissa on enää mitään hauskaa. Harva tekijöistä tuntuu enää näkevänkään ympärillään huumoria. Osuvimmillaan kuvista välittyy lähinnä toteavuus yhteiskunnan nykytilasta.

Saman sanoman vasaroiminen hyvääkin tarkoittaen kääntyy itseään vastaan. Esimerkiksi Rob Rogers on parhaimmillaan hauska, myös Trumpia vihatessaan, mutta monellako tavoin voi enää yhdellä kuvalla kritisoida presidentin tukea äärioikeistolle.

Trumpin ja natsien yhdistämiseen on kuitenkin hyvät syynsä. Sen sijaan tässä on esimerkki siitä, kuinka toisessa laidassa pilakuvan tekijä on siirtynyt täysin todellisuuteen pohjautumattoman, ruman propagandan puolelle (https://time.com/5863000/kansas-newspaper-masks-holocaust-coronavirus/?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_campaign=editorial&utm_term=u.s._&linkId=92919465).
Otsikko: Vs: Sarjakuva propagandavälineenä
Kirjoitti: Jiksi - 16.09.2020 klo 23:45:10
Marvelin valistussarjakuvia on ketjussa sivuttu, mutta WWF-yhteistyö Wolverine: Global Jeopardy (https://marvel.fandom.com/wiki/Wolverine:_Global_Jeopardy_Vol_1_1) (1993) on minulle ihan uusi tuttavuus.
Otsikko: Vs: Sarjakuva propagandavälineenä
Kirjoitti: Jiksi - 05.10.2020 klo 19:08:11
Kirjoitin Mampato-sarjasta ja Themo Lobosista (https://www.kvaak.fi/5139/2020/10/05/mampato-chilen-rakastetuin-lastensarja/) etusivulle.

Tekijän viimeisiä töitä oli terveysministeriön julkaisema kahdeksansivuinen ilmaisjakelu.  Pääsiäissaaren lapsia valistanut Ogú, Mampato y Tuki: La derrota del nao nao (http://generacionmampato.blogspot.com/2014/07/ogu-mampato-y-tuki-en-la-derrota-del.html) (2006) varoitti moskiittojen välittämästä denguekuumeesta ja opasti torjumaan moskiittoja.

Julkaisun nimi on suomeksi "moskiiton lyöminen", julkaisussa kantta myöten käytetään espanjaa ja saaren omaa kieltä (rapanui). Julkaisuvuotta ei ole merkitty, mutta tekijän merkintöjen mukaan se on valmistunut 2006.

Tekijä oli tuolloin jo 78 vuotias, ja lyhyeen tarinan valmistumisen jälkeen Lobos laittoi kynänsä lopullisesti sivuun.

Lasten valistaminen oli ollut Lobosin elämäntehtävä.

Tämä on meillä kotona, mutta niin kurttuinen ja kanteenkin oli joku kynällä kirjoittanut ennen kuin sain sen käsiini, että mielestäni oli parempi linkata tuo blogi, josta sen voi halutessaan ladata kokonaisuudessaan.
Otsikko: Vs: Sarjakuva propagandavälineenä
Kirjoitti: Lurker - 05.10.2020 klo 20:32:23
Olipahan mielenkiintoinen tuo Mapato-artikkeli, harvinaista herkkua päästä kurkkaamaan kaukaisen mantereen sarjakuvahistoriaan. Tänks!
Otsikko: Vs: Sarjakuva propagandavälineenä
Kirjoitti: Jiksi - 05.10.2020 klo 22:05:37
Kiitos kannustavasta viestistä!

Tämän ketjun aiheeseen liittyen on mielenkiintoista tuo, kuinka sarjakuvan on tulkittu olevan propagandaa silloin kun niin ei ole ollut.

Kansallispäivän numero oli päivätty epäonnisesti vallankumousta seuraavalle päivälle, ja saapui sitä muutaman päivän jäljessä. Kaksi numeroa myöhemmin (193) toimitus julkaisi epäonnista sattumaa selittävän kirjoituksen.

Toinen epäonninen numero oli 226 toukokuussa 1974, jonka kannessa oli neljä gorillaa (kansikuvan voi katsoa täältä (https://www.cronicadigital.cl/2020/09/12/la-inolvidable-revista-mampato-en-los-aciagos-tiempos-de-1973/), ylempi kuva on Isabel Allende Mampato-lehden toimituksessa).

Kansikuvan kuvitti Oskar (vaikka kannessa ei ole nimikirjoitusta), ja peräti Themo itse kuvitteli sen johtaneen Allenden maanpakoon päättyneisiin tapahtumiin (haastattelu 80-luvun lopulla). Todellisuudessa Allende pakeni maasta koska uskoi henkensä olleen uhattuna, eikä lehden kannella ollut osuutta asiaan.

Koska tuolloin Pinochet oli jo luopunut vallasta, ei ole syytä epäillä Allenden sanoneen muuta kuin totuuden. Toki moni Chilessä pitää kiinni hurjista jutuista yksinkertaisesti, koska Allende pian jätti Mampato-lehden ja sittemmin vielä kotimaansa.