Strippi: yksi- tai kaksirivinen vitsisarjasiis vain vitsisarjat? eli Modesty Blaise, Johnny Hazard, Prinssi Rohkea, Rip Kirby yms. ovat kaikki vitsisarjoja.
Pitäisi. Aihetta on käsitelty silloin tällöin. Wikiin (www.sarjakuvanteko.fi) sitä pystyy keräämään niin että löytyy helpommin, kunhan täällä keskustellaan asia vähän valmiimmaksi. Keskustella voi toki sielläkin.
Pitäisikö kerätä termistöä johonkin? Eikö tätä olekin jo jossain?
Timo
Miksi kutsutaan sitä, kun inhimillisiä ilmiöitä kuvataan ihmishahmojen sijasta eläinhahmoilla tai jopa "elottomilla" esineillä, kuten puhuvilla autoilla?
Formaatti | Koko | Kansimateriaali | Sidontatapa | Sivumäärä |
lehti: | koko avoin | paperikannet | stiftattu, liimasidos tai irtolehdet | alle 150s |
vihko: | alle A4 | paperi tai ohut kartonki | stiftattu | alle 40s |
albumi: | A4 tai suurempi | kartonki tai kova/paksu kartonki | stiftattu, sidottu tai liimasidos | yli 40s alle 200s |
kirja: | alle A4 | kova kartonki | sidottu | yli 40s |
pokkari: | alle A4 | kartonki | liimasidos | yli 40s |
Varmaan joku Vihtori ja Klaara (tai Helmi ja Heikki?) 30-luvulla kuitenkinkin veikkaisin, jos 2 albumia on "sarja".
Entäpä mikä oli Suomen ensimmäinen albumisarja?
Onneksi se ei ole kovin vakava juttu. :)
Ainakin minulle rajanveto erilaisten sarjakuvallisten painotuotteiden välillä on hieman hämärää.
Ehkäpä tässä joku myynti/kustannus/painoalan ammattilainen voisi kertoa miten itsenäisten sarjakuvien julkaisumuodot, formaatit, käytännössä jaotellaan.Painotuotteet erotellaan kirjoihin ja lehtiin ISBN ja ISSN numeroiden perusteella. Tämä riittää kauppiaille ja se saa riittää muillekin. Periaatteessa lehdet ovat sellaisia jotka ilmestyvät saman nimisinä monta kertaa. Kirjat taas ovat yksittäisiä, mistä on osoituksena se että niillä on kaikilla oma nimi. Tätä jakoa suosivat kustantajien lisäksi Helsingin yliopisto (siellä standardinumerointikeskus) joka myöntelee noita numeroita eli statuksia julkaisuille.
Voisiko itsenäisten sarjakuvajulkaisujen käsitteet jaotella vaikka seuraavasti:Voisi. Mutta se on ihan sun oma juttu. :) Ketään muuta et voi pakottaa tuota jakoa noudattamaan.
Miltä kuullostaa?Epätoivoiselta yritykseltä saada maailmaan tolkkua. Lopulta kuitenkin on hirveän monia syitä miksi yleispätevää luokittelua ei saada syntymään (ja kaltaisemme "loogisen maailmanjärjestyksen kannattajat" jäävät tässä häviölle.
Painotuotteet erotellaan kirjoihin ja lehtiin ISBN ja ISSN numeroiden perusteella. Tämä riittää kauppiaille ja se saa riittää muillekin. Periaatteessa lehdet ovat sellaisia jotka ilmestyvät saman nimisinä monta kertaa. Kirjat taas ovat yksittäisiä, mistä on osoituksena se että niillä on kaikilla oma nimi. Tätä jakoa suosivat kustantajien lisäksi Helsingin yliopisto (siellä standardinumerointikeskus) joka myöntelee noita numeroita eli statuksia julkaisuille.
Noin siis teoriassa. Käytännössä varsinkin sarjakuvakustantajat kikkailevat tällä koska kirjojen alv-kanta on ollut vain 8% ja lehtien 22%.
Varmaan joku Vihtori ja Klaara (tai Helmi ja Heikki?) 30-luvulla kuitenkinkin veikkaisin, jos 2 albumia on "sarja".
Mikä oli Suomen ensimmäinen albumi?
Niiden rakenne oli rikottu ja tekstiä lisätty. Sarjakuvasta tehty kuvakirjamaisempi. Hyvä vertailukohta tähän voisi olla vanhat 1930-50 -lukujen amerikkalaiset Big Little Booksit, joissa oli sarjakuva muokattu pikku kirjaseksi. Ruutu napattu sarjasta aukeaman oikealle puolelle ja suorasanaista kerrontaa dialogeineen vasemmalla. Ei enää sarjakuvaa.
Entäpä mikä oli Suomen ensimmäinen albumisarja?
Kuvitetut klassikot?
Kuvitetut klassikot 70 -luvun taitteesta taas olivat liimasidottuja.
Miksi kutsutaan sitä, kun inhimillisiä ilmiöitä kuvataan ihmishahmojen sijasta eläinhahmoilla tai jopa "elottomilla" esineillä, kuten puhuvilla autoilla? Eli mitä on ihmiselämän kuvaaminen muuten kuin perinteisesti ihmishahmojen avulla?
Entä mitä muuta etua ilmiöstä on kuin se, että vakavia asioita voi kuvata edes jotenkin lähestyttävämmässä muodossa, kuten Spiegelmanin Maus?
Varsinaisen animismin (http://fi.wikipedia.org/wiki/Animismi) kanssa mennäänkin sitten jo enemmän idän uskontojen suuntaan.
Millä perusteilla jokin tuhti ensialbumi saa täten lehden tahi kirjan statuksen?Kuten sanoin: lehdet ilmestyvät saman nimisinä monta kertaa. Kirjat taas ovat yksittäisiä, mistä on osoituksena se että niillä on kaikilla oma nimi.
Etenkin jos ensijulkaisusta ei vielä tiedä tuleeko jatkoa lainkaan.
Kiintoisa lause jutussa sarjakuvan historian kannalta on "varastanut joltakulta muulta". :)
In Chicago the Inter-Ocean's "Ting-Ling Kids" ran from 1893 into 1897 and featured Asian children who were, like the Yellow Kid, bald, except they had a braid on the back of their heads. The artist who drew the kids, C.W. Saalburg, later worked at the same newspaper as Outcault, and may have influenced his work there.
Heräsi tuossa muita ketjuja lukiessa muutama kysymys joihin en suoralta kädeltä löytänyt vastausta:
Mikä oli Suomen ensimmäinen albumi?