Kvaak.fi - keskustelu
Sarjakuvantekijöiden keskustelut => Välineet ja oppaat => : Art 14.03.2008 klo 11:36:30
-
Kaipailisin kokemuksia Poser ohjelmasta:
http://en.wikipedia.org/wiki/Poser (http://en.wikipedia.org/wiki/Poser)
Tavoitteenani olisi löytää ohjelma jota voisin käyttää elävän mallin
korvaajana. Valmistajan sivultahan löytyy vain kehuja, kaipailisinkin
siis käyttäjien kommentteja. Miten luonnollisia asentoja tällä ohjelmalla
saa? Yleensä 3D ohjelmissa ihmiset näyttävät luonnottoman jäykiltä.
Myös vinkit muista vastaavista ohjelmista ovat tervetulleita.
-
Miten luonnollisia asentoja tällä ohjelmalla
saa? Yleensä 3D ohjelmissa ihmiset näyttävät luonnottoman jäykiltä.
Myös vinkit muista vastaavista ohjelmista ovat tervetulleita.
Kokeilin joskus varhaista versiota. Siinä sai yläleuan vedettyä aivojen yli nurin joten hylkäsin epäuskottavana. Mutta se on kehittynyt varmasti ratkaisesvasti. Vinkeä tuo vanhakin versio oli.
Kirjassa Webcomics sitä käytetään sarjakuvanteossa.
-
Kokeilin tuota yhden kerran siten, että vääntelin ukot asentoihin, ja
piirsin sitten läpi. Vei turhan paljon aikaa, ja lopputulos ei ollut
kaksinen.
Webcomics-kirjassa tosiaan näkee, että siitä saa eksportattua aika
lailla R. Corbenin näköistä kamaa, jos haluaa sille linjalle mennä.
ps. Daz studio on "köyhän poseri", ilmainen, joten kannattaa sillä
kokeilla.
-
Eikös siinä ole hirmuinen vaiva tehdä joku hahmo sinne? Paitsi jos käyttää valmiita, mutta eihän ne ole semmosia mitä itse haluaisi.
Timo
-
Heh: piirrä tikku-ukkomalli millaista asentoa kaipaat. Pistä tänne. Kokeillaan sitten vääntää elävä malli semmoiseksi ja otetaan valokuva.
Ihan hyvin vois koota kuvaston...
-
Eikös siinä ole hirmuinen vaiva tehdä joku hahmo sinne? Paitsi jos käyttää valmiita, mutta eihän ne ole semmosia mitä itse haluaisi.
Timo
Siellä on muutama valmis hahmo, joita voi muokata mielinmäärin.
Eli löytyy namikoita, joilla muutetaan vaikka korvien pituutta ja huulten
asentoa ym. kaikilla omat parametrinsä. Naisesta voi tehdä vaikka ihmissuden ja sitä rataa..
Silloin kun tuota ohjelmaa käytin (2003) oli siinä puutteena, että vaateista sai vain ihonmyötäisiä a la starship Enterprise. Ehkä nyt jo lahje lepattaa.
-
Heh: piirrä tikku-ukkomalli millaista asentoa kaipaat.
Entä jos tilanne on semmonen että kaipaankin semmosta asentoa jota en osaa piirtää. Miltä tietynnäköinen hahmo näyttäis vähän poikkeavasta kulmasta ja vähän erikoisemmassa asennossa.
Timo
-
Hankin tämän ohjelman demo version kokeiluun. Tuntuu että ohjelman pahin heikkous on kuvakulman muuttaminen. Kuvakulmaa ei saa käänneltyä kovinkaan helposti, josta johtuen hahmon asennon muuttaminenkin on hankalaa. Ohjelmassa ei ole kuin yksi näkymä samaan aikaan esillä (yleensä 3D ohjelmissa on etu, sivu, ylä ja yläviisto näkymät). Tuskaisen käyttöliittymän takia jää hankkimatta.
Olisin kaivannut tuota avuksi juuri vähän erikoisempien asentojen ja kuvakulmien piirtämiseen. Nyt tulee helposti piirrettyä aina samanlaisia asentoja hahmoille.
-
Poserista ei ole kokemusta.. 3d Maxista vähäsen. Sitä olen kuvituksissa silloin tällöin käyttänyt lähinnä hankalien arkkitehtonisten taustojen luonnosteluun, iskemällä lieriöitä ja laatikkoja nopeasti kasaan edustamaan rakennuksia ja vastaavia... sitten olen renderöinyt kuvan ja iskenyt sen alustavasti luonnostellun viivapiirroksen taustalle, jolloin hankalammatkin arkkitehtuurit saa oikeaan perspektiiviin. Sanoisin vain että kuvakulman lisäksi olisi hyvä löytää 3d-ohjelmasta mahdollisuus säätää valon suuntaa sekä testailla erilaisia linssejä.. lajakulmasta kalansilmään. Ne kaikki ovat melko olennaisia mikäli haluaa saada hahmoon yhtään dramatiikkaa tai elävyyttä. Poserin hahmot ovat kai kaikki melko realistisen oloisia, joten mitään anatomisesti tyyliteltyjä hahmoja on turha sen avulla yrittääkään.
-
Minä ja tietokoneet ollaan huono yhdistelmä, Poseria olen kokeillut eikä kone edes kaatunut...paljoa.
Tämä oli kylläkin käyttäjälähtöistä (kuten kaikki datanomiset ihmiset jaksavat muistuttaa) mutta esimerkin vuoksi miten tehdä poserilla sarjakuvaa: Clayton Crainin näyte tuoreehkosta X-force #2:
(http://images.comicbookresources.com/previews/marvelcomics/xforce/02/preview/XFORCE002_int-2.jpg)
ja (http://images.comicbookresources.com/previews/marvelcomics/xforce/02/preview/XFORCE002_int-3.jpg)
(http://images.comicbookresources.com/previews/marvelcomics/xforce/02/preview/XFORCE002_int-5.jpg)
kuvahan puhuu enemmän kuin tuhat sanaa
-
Tuossa on sivusto jossa on kasoittain valmiita poserilla tehtyjä ihmismalleja, joita voi vielä itse pyöritellä. Toimii ihan ok elävänmallin korvikkeena piirtämistreeniin, vaikkei tietty oikeaa elävänmallin piirustusta korvaa.
http://www.posemaniacs.com/
-
Tietenkin Poserissa saa kuvakulmia väännettyä ihan miten lystää. Oma kokemukseni on, että ohjelman apuna käyttäminen tekee omista piirustuksista yhtä luonnottomia tai elottomia kuin Poserhahmot ovat ruudullakin. Netissä on ziljoona ja yli luonnollista ihmiskuvaa, joista löytyy takuulla se pose mitä tarvitaan.
8]
-
Poser vaikuttaa omaan makuuni turhan jähmeältä. Tarvittaessa itselaukaiseva digikamera jalustalla on osoittautunut oivaksi apuvälineeksi.
-
Poser Figure Artist (e frontier Poser Figure Artist(r)) on vissiin vähän kevyempi sovellus mallipiirtämiseen. Latasin demon, kun tuli piirrettäväksi vastaan hiukan vaikeampi asento hahmolle. Kuvittelin että tää olis nopeahko keino saada oikea ja hyvältä näyttävä asento. Hahmo vikuroi minne sattuu eikä sitä saa luonnollisiin asentoihin kovinkaan helposti, paljon helpommin mitä epäluonnollisempiin. Samalla ajalla vetelen kymmeniä luonnoksia ja löydän oikean asennon näin paljon helpommin, kuin kääntelen tätä hahmoa. Käsi menee läpi reidestä, pää tai jalka kääntyy vaikka 500 astetta väärään suuntaan jne. (ks. kuva)
Timo
-
mutta esimerkin vuoksi miten tehdä poserilla sarjakuvaa: Clayton Crainin näyte tuoreehkosta X-force #2:
...
kuvahan puhuu enemmän kuin tuhat sanaa
Hyi saakeli minkä näköistä jälkeä.
Oli hienoa kun Sienkiewiczin ja McKeanin myötä klassinen taidepiirtäminen astui osaksi validia sarjakuvankerrontaa. Tää pyrkimys samantapaiseen realistisuuteen jotain ihmeellistä oikotietä pitkin on yksinkertaisesti surullista, ja antaa vaikutelman kuin kyseessä olisi vain tietokonepelin markkinointiin suunniteltu oheistuote.
Ei, tää ei näytä hyvältä. Ikävä kyllä.
Kivi
-
Poser on paskaa, varsinkin nivelten ja lihasten liittymäkohdissa. Kuten laihduttamisessa, ihmiset hakevat oikotietä. Mene elävän mallin piirustuskurssille ja piirrä rystyset verelle, niin ei tarvitse olla riippuvainen jostain vajavasta softasta.