Kvaak.fi - keskustelu
Sarjakuvanlukijoiden keskustelut => Toimintasarjakuvat => Aiheen aloitti: Lurker - 10.03.2008 klo 10:48:33
-
Siivet-erikoisnumeroitahan ilmestyy yhä aina silloin tällöin Korkeajännityksissä. Vaan monta vuosikymmentä taistelua Britanniasta käytiin omassa kuvasarjalehdessä...
Avasin ihan tarkoituksella tämän keskustelun täällä eurooppalaisten sarjakuvien puolella, koska eivät nämä mitään toimintasankari-sarjakuvia olleet. (Battler Britton oli asia erikseen, mutta hän taisi seikkailla enemmänkin Korkkareissa). [Edit: Vaan turhaan avasin "fiinisti" eurooppalaiseksi sarjakuvaksi... huokaus, tänne action-puolelle se silti siirrettiin.]
Luin juuri Siipien sankarit (http://populaari.blogspot.com/2008/03/siipien-sankarit.html) -tarinan ja täytyy sanoa, että aika rankkoja tarinoita nämä 60-luvun jutut olivat - eivätkä tosiaankaan mitään siloisia sankarisotajuttuja. Sankaruus on näissä totista ja kalmanhajuista hommaa.
Piirrostyökin oli todella hyvää, ja lentokoneet on piirretty älyttömän yksityiskohtaisesti.
-
Avasin ihan tarkoituksella tämän keskustelun täällä eurooppalaisten sarjakuvien puolella, koska eivät nämä mitään toimintasankari-sarjakuvia olleet. (Battler Britton oli asia erikseen, mutta hän taisi seikkailla enemmänkin Korkkareissa).
Luin juuri Siipien sankarit (http://populaari.blogspot.com/2008/03/siipien-sankarit.html) -tarinan ja täytyy sanoa, että aika rankkoja tarinoita nämä 60-luvun jutut olivat - eivätkä tosiaankaan mitään siloisia sankarisotajuttuja. Sankaruus on näissä totista ja kalmanhajuista hommaa.
Piirrostyökin oli todella hyvää, ja lentokoneet on piirretty älyttömän yksityiskohtaisesti.
Battler Britton seikkaili myös Siivissä ainakin 70-luvun loppupuolelta eteenpäin, eli lehden tarinat muuttuivat sitten sen luonteisiksi. Taisipa Siivissä olla myös joku aiemmin Pilotissakin julkaistu juttu. Noissa 60-luvun lehdissä on hieman eri meininki kansia myöten.
-
Valistaakapa joku korkkariamatööriä: oliko tämä "Siivet" siis pelkästään taistelua Britanniasta kuvaamaan keskittynyt lehti? Ja oliko se erillinen Ilmojen korkeajännitykseen (jossa myöskin käsitykseni mukaan usein oteltiin Britannian ilmatilassa, eritoten Battle of Britainin aikana) nähden?
-
Kyllä Siivet-lehdessä oli myös Ressu ja Punainen paroni -juttuja, siis I maailmansodan ilmataisteluja.
Ilmojen Korkeajännitys oli ihan oma lehtensä, joka alkoi ilmestyä 70-luvulla.
-
Valistaakapa joku korkkariamatööriä: oliko tämä "Siivet" siis pelkästään taistelua Britanniasta kuvaamaan keskittynyt lehti?
Siivet sisälsi erittäin monipuolisesti ilmasodan kahakoita enimmäkseen II maailmansodan ajalta Ranskan miehityksen päivistä (Fairey Battle ja Boulton Paul Defiant) Saksan murtumiseen (Hawker Typhoon, North American Mustang).
Melkeinpä parhaiten muistaa niitä erikoisempia. Laivaston syöksyhävittäjä Blackburn Skua oli ensimmäinen Siivet-lehteni sankari Ian Kennedyn upeasti piirtämässä natsiristeilijän jahdissa. Brewsterit Pohjois-Afrikassa oli toinen aina "ajankohtainen" aihe. Yksi mielenkiintoisempia oli Liberatorien pitkä reissu Ploestin öljykenttiä pommittamaan. Kaukoidässä taistelivat irvileukaiset Kittyhawkit ja Lysanderit tekivät keikkaa vastarintaliikkeen avuksi.
Air Acen ensimmäisten 50 numeron kannet:
http://www.bookpalace.com/PicLibs/AirAce/INDEX.HTM
Myös Air Ace -myyntiosastolta löytyy tuttuja kansia mutta satunnaisemmin:
http://www.bookpalace.com/acatalog/Home_Air_Ace_Picture_Library_792.html
-
Sitten oli se Douglas Boston (http://www.rcaf.com/aircraft/bombers/boston/index.php) -juttu Tulipallo (SIIVET 11/1964), jossa oli hieno takauma Afrikkaan - siellä lennettiinkin sitten Blenheimillä. (http://www.rcaf.com/aircraft/bombers/blenheim/index.php?name=blenheim) Tässäkin tarinassa oli keskeistä se, että päähenkilö teki turhan virheen jonka takia miehiä kuoli. Jonkinlainen syyllisyys ja siitä vapautuminen oli monen tarinan teema.
"Uudenlaista jännitystä kaikenikäisille miehille!
SIIVET on hieno sarjakuvalehti, joka kertoo viime maailmansodan lentäjäsankarien huimista seikkailuista. Kertomukset perustuvat sota-arkistoista saatuihin tositietoihin."
-
Sitten vähän faktaa!
Tokkopa noissa tarnioissa kerrottiin saksalaisten, suomalaiset ja japanilaisten ilmavoitoista ;)
Sakemmanit ja finskithän olivat toisessa maailmansodassa voitokkaampia kuin liittoutuneet, todellisia ässiä. Mutta sarjakuvissakin pätee se vanha totuus, että voittajan näkökanta näkyy sarjakuvissakin.
-
Mitähän Brewstereita siellä Pohjois-Afrikassa on viipottanut? Ainakaan Buffaloita ei pitäisi...
-
Tokkopa noissa tarnioissa kerrottiin saksalaisten, suomalaiset ja japanilaisten ilmavoitoista ;)
Brittien tai liittoutuneiden näkökulmahan noita tietysti rajaa.
Mutta kuten Lurkerin alkuperäinen pointti oli, Siivet-lehdissä kyse ei ole ilmavoittojen vertailusta ja sankarillisista ässistä, vaan usein yllättävän rankoista ja totisista stooreista.
Fiktiivisiä tahi eivät, Siivet-numerossa 10/62 oli mainittu Brewster-seikkailu. Kansi oli vaeltanut numeroon 12/62. Moog lähetti nuo kuvat yllykkeeksi, jos vaikka yritettäisiin Tikkakoskelle kuikuilemaan Pekurin konetta ja saataisiin vanhoista Siivet-lehdistäkin ennen pitkää klassikkokooste aikaiseksi.
-
Sitten vähän faktaa!
Tokkopa noissa tarnioissa kerrottiin saksalaisten, suomalaiset ja japanilaisten ilmavoitoista ;)
No mutta eikös ne ole briteissä tehtyjä? Suomalaisetkaan eivät kauhean hanakasti tee sarjakuvia puna-armeijan riemuvoitoista. Kannattaa kans muistaa, että vielä 60-luvulla sotaveteraanit olivat aktiivinen, näkyvä ja kuuluva osa yhteiskuntaa. Sota oli iso ja monille muistissa oleva juttu. Saksalaisten ylivertaisuutta kansakuntana ei ehkä osattu arvostaa täysin sydämin.
Ässistä kannattaa muistaa että esimerkiksi amerikkalaiset siirsivät "todelliset ässänsä" pois taistelukentiltä kouluttajiksi, siinä missä saksalaiset lennättivät heitä ns. luonnolliseen loppuun asti. Se osaltaan vaikuttaa ilmavoittojen eroihin. Ja se, että neukkujen lentäjät taisivat olla sodan alkupuolella aika toivottomia, helppoa kauraa taitaville ja motivoituneille saksalaisille ja suomalaisille. Tällä en nyt halua vähätellä suomalaisten, saksalaisten ja japanilaisten ässien arvoa, mutta kyllä nämä "tylsät" britti- ja jenkkiässätkin olivat kovia luita. Ei pidä tuijottaa pelkkiä kaatoja.
-
Näyttää kyllä Buffalolta tuossa sarjiksessa. Ei tietysti kovin paha moka, sillä Pohjois-Afrikassa oli brittejä ja briteillä oli Buffaloita.
Ei fiktiossa mitään pahaa ole, sillä kyllä hyvä fiktio aina huonon tositarinan voittaa. Vetäviä sotaseikkailuja on tehty myös täysin geneerisillä ja vain satunnaisesti tunnistettavilla härveleillä, sillä miehethän siellä sotivat.
Pertti on muuten oikeassa. Sodassa ei voita se joka tekee enemmän maaleja vaan se joka on viimeisenä pystyssä.
-
Brittien kuninkaalliset ilmavoimat eivät edes halunneet, että kukaan julistetaan "ässäksi". Yhteistyö oli tärkeintä. Tämä asenne muuten näkyy selvästi näissä 60-luvun Siivet-jutuissakin. Battler Britton onkin sitten vedetty niin överiksi, että hän muistuttaakin enemmän jotain supersankaria kuin tunnollista sotalentäjää.
"It was RAF policy not to acknowledge top scorers, or officially use the term "ace" to describe a successful pilot worthy of the term. Fighter Command's tactics during the early war years were called "Fighting Area Tactics" which called for strict and disciplined formation flying. Individuality was anathema to this policy, so individuals were not singled out for praise and their achievements were not publicised, in order to discourage any undisciplined breach of standing policy by 'glory-seekers'." (http://209.85.129.104/search?q=cache:chLdBbh0rtYJ:users.bigpond.net.au/mantis/FW/Bob/Aces.htm+raf+aces&hl=en&ct=clnk&cd=3)
Lehtimiehet kuitenkin kaivoivat pudotukset tietoonsa ja julistivat lentäjiä ässiksi.
-
Japanilaisillakin oli muistaakseni pitkään käytössä sellainen systeemi jossa ei kerätty omia voittoja vaan lentueen vai oliko se perätilaivueen kollektiivisia voittoja. Ei haluttu henkilökohtaista glooriaa vaan tehokkuutta. Tästä syystä Saburo Sakailla ja muilla isoilla japsinimillä olisi kaiketi ollut vielä selveästi enemmän pudotuksia.
-
Mitähän Brewstereita siellä Pohjois-Afrikassa on viipottanut? Ainakaan Buffaloita ei pitäisi...
Ei ainakaan tämän sivuston mukaan, koska olivat kaikki Kaukoidässä.
-
Ei ainakaan tämän sivuston mukaan, koska olivat kaikki Kaukoidässä.
Kreetalla oli Brewstereitä jossain vaiheessa.
http://www.warbirdforum.com/crete.htm
Sen lähemmäksi Pohjois-Afrikkaa en minäkään löytänyt varmaa viitettä.
-
Kreetalla oli Brewstereitä jossain vaiheessa.
Kreetalle taisi päätyä belgialaisille tarkoitettuja Buffaloita, mutta niilläkään ei ehditty lentelemään. Tuommoisen yksinäisen Buffalon viimeinen lento voisi kyllä olla kunnon sankaritarina-ainesta.
-
Erinomaisen tarkan ja perusteellisen The Sorry Saga of the Brewster Buffalo (http://www.warbirdforum.com/saga.htm) -artikkelin mukaan viimeinen pudotus Brewsterilla tehtiin Suomessa Lapin sodassa: "In 1944 the Soviet Union forced another armistice upon the Finns, requiring them to turn against their former ally. So it happened that the Brewster's final victory was a Ju-87 Stuka, shot down on October 3, 1944."
-
Kreetalle taisi päätyä belgialaisille tarkoitettuja Buffaloita, mutta niilläkään ei ehditty lentelemään. Tuommoisen yksinäisen Buffalon viimeinen lento voisi kyllä olla kunnon sankaritarina-ainesta.
Hauska lukea tuo Kreetan selkkaus A not very distinguished assignment. Yksi kolmesta Buffalosta yritti kerran Ju88-jahtia, mutta motti streikkasi kaiken kesken ja kone heitti laskussa vielä selälleen ketoon. Saataisko tästä mannerheimiläinen jupakka aikaiseksi, kun suomalaisille pyhää konetta noin epäedullisessa valossa kuvataan.
Saksan laskuvarjojermuthan noita sitten molestoivat saaren vallattuaan
Tarkemmin katsoen Pohjois-Afrikkakin mainitaan: Buffalo-kolmikko lennähti Kreetalle Dekheilasta (tosin nimen kohdalla on kysymysmerkki) joka on ta-daa Egyptissä Aleksandrian tuntumassa.
-
Tuota kansikuvaa kattoessa tuli mieleen: 60-luvulla oli saatavilla jo paljon artikkeleja ja kirjoja sotakoneiden maalauksista ja merkinnöistä. Olikohan sarjakuvapiirtäjillä jotain yleistä linjaa numerointien ja muiden merkintöjen kanssa, käyttivätkö olemassaolleita koneita esikuvina vai käyttivätkö fantasiamerkintöjä? Varmaan sekä että?
EDIT: tuon kannen Bruusterin sarjanumero näyttäisi alkavan AS. Belgiaan alunperin tilattujen koneiden koodi olikin AS-alkuinen, AS 410-437.
-
EDIT: tuon kannen Bruusterin sarjanumero näyttäisi alkavan AS. Belgiaan alunperin tilattujen koneiden koodi olikin AS-alkuinen, AS 410-437.
Ehkäpä sen olisi tarkoitus olla yksi niistä Kreetalle päätyneistä belgialaiskoneista.
The Sorry Saga of the Brewster Buffalo on kiva tiivistelmä konetyypin vaiheista. Aika värikkäästi kirjoitettu hyvässä ja pahassa; ainakin neuvostoilmavoimista annetaan turhankin heikko kuva. Siinäkin mainitusta Brewsterilla pudotetusta Stukasta on muuten väännetty kättä vuosia, eikä yksimielisyyteen ole päästy: http://www.virtualpilots.fi/hist/WW2History-LapinSodanKiisteltyKohtaaminen.html (http://www.virtualpilots.fi/hist/WW2History-LapinSodanKiisteltyKohtaaminen.html)
edit - Ei kannata uskoa kaikkea mitä lukee. Wikipediassa on luettelo LeLv24:n ilmavoitoista. Hans Windin ensimmäinen ilmavoitto ei ollut I-15.
-
The Sorry Saga Of Brewster Buffalo osa XXX+
Liekö tässä kuvassa (Saukonpuisto, kesä 1961) viimeinen Suomessa tuhoutunut Brewster. Silminnäkijän mukaan se meni ennen pitkää oikein tuhannen päreiksi lasten hunnilauman taholta käsin. Nämä vandaalit muuttivat Hesaan ennen Valtterdämmerungia.
Miserable brats tässä kuvassa: AA, AA, AA ja AA (allekirjoittanut lihavoitu)
-
Jos olisi oikein julma ihminen, voisi ostaa sen venäläisjärven pohjasta nostetun Brewsterin...ja antaa lapsille leikittäväksi!
-
Silminnäkijän mukaan se meni ennen pitkää oikein tuhannen päreiksi lasten hunnilauman taholta käsin.
Onneksi Brewster on sittemmin digitalisoitu aikuistenkin hunnien iloksi. http://www.virtualpilots.fi/feature/artikkelit/suomi_simuissa/fb-bw4.jpg (http://www.virtualpilots.fi/feature/artikkelit/suomi_simuissa/fb-bw4.jpg)
-
Väärinkäytän tätä ketjua nyt ihan tarkoitushakuisesti.
Ei-biologinen veli on myös lentosotafanaatikko ja itse sergein puikoissa olleena aihe kiinnostaa, mutta ottaen huomioon miten hyvin tuorein kotimainen korkkari aiheeseen keskittyi soisi että tulisi lisää SIIVET .
ja mielellään niitä joissa on myös hieman vanhempaa materiaalia. Laitan mukaan muutaman ei-sarjakuvan kannet.
Tsekatkaa vuosiluvut ja aiheet (eli järjestyksessä 01.08.1936 , 02.10.1936, 03.01.1937, 04.03.1938, ja 07.08.1939 )
-
Vielä yksi enteellinen kansi- kuudenkymmenen vuoden takaa
-
Onko kukaan löytänyt jonkinlaisia listoja, joista kävisi vähän ilmi kuka mitäkin Air Ace/Siivet-tarinaa on piirtänyt? Ian Kennedyn piirtämät mainitaan erikseen joillain sivustoilla, siinä kaikki. Kiinnostaisi mm. Mike Western.
-
Mike Westernin juttuja ei ole Siivissä nähty. Hänen kaikki kolme tarinaansa ovat niin vanhoja, että mukaan eivät mahtuneet. Siivissä ensimmäisen tarina oli Air Ace Picture Libraryn tarina nro 69. Western piirsi sarjaan numerot 7, 23 ja 46.
-
Egmontilta keväällä 2011:
Ian Kennedy: Valttiässä
Upea uutinen! Niin pakko-ostos.
Vielä kun tietäisi onko tämä korkkariformaatissa vai yhtään isommassa koossa? Hmm...
-
Kunhan ei ole mini-taskarikokoa, niin kyllä kelpaa.
-
Kunhan ei ole mini-taskarikokoa, niin kyllä kelpaa.
Kelpaa toki, tuo Korkeajännityskokoelma "Maalla, merellä ja ilmassa" oli vaan melkoinen silmienavaaja sille, mitä hieman isompi koko ja hyvä paperilaatu tekee pokkarijulkaisulle. Kennedy piirtäjänä sen ansaitsisi.
(EDIT: Korkkarikokoahan tämä sitten oli mutta paremmalla paperilaadulla kuin viime vuosina on standardikorkkareissa totuttu. Olen ihan tyytyväinen siihen.)
-
Siivet – Rosvoja kello kahdessa! havaittu Itäkeskuksen "ilmatilassa" Suomalaisessa Kirjakaupassa. Jykevä magnum opus!
-
Ettei vain tulisi väärinkäsityksiä, Siivet-magnumissa ei ole mukana Ian Kennedyn piirtämää sarjakuvaa (Ihan erilaista A.C. Kennedyä kyllä).
Upea takakannen kuva (ja minun mäkkini seinäpaperi) on hänen maalauksensa ja sisäsivujen harmaassa kansisarjassa on muitakin.
"Rosvoja kello kahdessa!" -kirjan sarjakuvien piirtäjät ovat siis: J.M. Jorge, Gordon Livingstone, Mira, Peter Ford, Amador ja A.C. Kennedy.
-
Tämä lähti kyllä heti mukaan paikallisesta Suomalaisesta. Mustanaamio 1966-67 -kokoelman lisäksi.
J.M. Jorgea olisin odottanut olevan vielä enemmän mukana Siivet -spesiaalissa, kaksi kahdestatoista ei ole niin paljon kuin olisi voinut olla. Silti, komea kokoelma.
-
Alkupään Siivet lehdet oliat mielestäni parempia.